185/65 vai 195/60

8 kommenttia

Talvirenkaat pitäis hankkia. Kumpaa rengakokoa suosittelette (Nokian Hakkapeliitta): 185/65/15 vai 195/60/15? Onko kapeampi liukkaalla kovinkin selkeästi parempi? Vai onko tuolla kokoerolla loppujen lopuksi mitään merkitystä? Hinnat ovat molemmille samat.
Niin autona korolla...

  
  • Suosittelen autoosi kapeampaa rengasta. Kapeamman renkaan pintapaine maata vasten on suurempi kuin leveän, joten auto ei pääse "leijumaan" loskakelillä, tai kun tien päällä on irtolunta.
    Asia korostuu sitä enemmän, mitä kevyemmästä autosta on kyse.

      
  • Tuskin on suurta eroa, kun leveysero on noin pieni.

      
  • Minun valintani olisi 185. Oman kokemukseni mukaan ero 185:n ja 195:n välillä on loskakelillä melkein 10 km/h. Siis 195 nousee loskan päälle melkein 10 km/h hiljaisemmassa vauhdissa. Kokemus on usemamman talven, useamman auton ja useamman renkaan perusteella tehty noin arvio.

    Sama tuntuu pätevän kesäkelilläkin. 10 mm leveveydessä tekee lähes 10 km/h nopeudessa.

      
  • 185 on parempi! :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    12.10.2005 klo 17:59 Rape kirjoitti
    Minun valintani olisi 185. Oman kokemukseni mukaan ero 185:n ja 195:n välillä on loskakelillä melkein 10 km/h. Siis 195 nousee loskan päälle melkein 10 km/h hiljaisemmassa vauhdissa. Kokemus on usemamman talven, useamman auton ja useamman renkaan perusteella tehty noin arvio.

    Sama tuntuu pätevän kesäkelilläkin. 10 mm leveveydessä tekee lähes 10 km/h nopeudessa.


    No jopas oot kerennyt testailemaan... Kannattaa siis laittaa 155:t alle...

    ps. ei taida olla kovin turvallista ajella aina pidon äärirajoilla.

      
  • 155 ei kait kestä AUTON painoa? :sunglasses:

      
  • Eipä sitä aina ajella pidon äärirajoilla, mutta kyllä on myös tiedettävä alla olevien renkaiden suorituskyky. Tarkoittaa sitä että joka kesä teen pari kertaa tahallisen vesiliirtotestin. Tietysti paikassa missä ei ole muuta liikennettä, mutta on muuten suotuisat olesuhteet, ajourat tai isot lammikot. Etuvetoisella testi on helppo ja turvallinen, kiihdyttää kolmosella vauhtia ajourassa kunnes alkaa pito loppua ja kierrokset nousta, tai muuten huomaa äärirajan. Se antaa hyvän tuntuman renkaiden kuntoon ja voisi yllättää monetkin renkaisiinsa luottavat. On tullut monesti mieleen moottoritiellä rankkasateessa että tietääköhän tuo ohiajava kuinka riskirajoilla todennäköisesti ajaa. Itse ajan yleensä hyvillä renkailla ja silti monet uskaltavat ajaa vesisateella lujempaa. Toisinkin päin kyllä myös.

    Talvella tielaitos niitä sohjotestipaikkoja järjestää ihan liian usein suolaamalla teitä lumisateella tai sen jälkeen. Suolasohjo on pahinta mitä tiekelissä tiedän. Suolasohjoliirtoa ei oikeastaan uskalla edes testata. Vesiliirrossa auto pyrkii suoraan, mutta sohjoliirrossa sohjo voi viedä, eli kääntää autoa hallitsemattomasti. Sitä kyllä yritän varoa tarkasti ja yritän ennakoida vaudin varman päälle. Silti muutama lyhyt suolasohjoliirto on koettua, onneksi melko hiljaisessa vaudissa ilman muita seurauksia kuin pelästymistä. Ja renkaiden leveyden selvä vaikutus on tullut havaituksi. Olen muuten niillä 155:llakin ajanut, tosi hyvät talvella, jos sellaiset autoon vaan saa asentaa.

      
  • No oletko Rape käynyt sitten samantien vaihtamassa samanmerkkiset renkaat, missä on sama kuvio ja samanverran kulutuspintaa ja kokeillut samaa testiä uudestaan, muutenhan puheesi on lähinnä mutua...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit