uusimman Auto Bild lehden juttua Saksalaisista doctor se ja se jotka tekevät dieseliä suoraan kotitalousjätteistä. Perjantaina ilmestynyt lehti jäi valitettavasti toiseen osoitteeseen, joten hieman muistin varassa olen. Katalyyttina toimii jokin jauhe, mutta lopputulos on puhdasta dieseliä joka täyttää kaikki nykyiset tiedossa olevat saastenormit.
Ensinnäkin jäteongelma pienenee huomattavasti kun siitä saadaan dieseliä, ja omavaraisuuttakin tulee osin polttoaineen suhteen. Mielenkiintoinen artikkeli se ainakin on. Meksiko on jo ostanut pienen koelaitteiston, jolloin 500 l dieseliä liruaa tunnissa ulos. Miten lienee Suomen tai Ämmässuon kaatopaikan kanta asiaan, kun tämä heille vähitellen tulee tietoon. Auto Bild lehteä julkaistaan muistaakseni 11 Euroopan maassa maan omalla kielellä.
Onko tämä aihe selvinnyt/edennyt?
Tänään oli Hesarissa artikkeli aiheesta (s. D3), ei tee Dr. Cristian Koch biodieseliä kissanraadoista, ei. Vaikka kuulemma yhdestä kissasta tulisikin 2,5 litraa (ilmeisesti on kuitenkin testannut). Eipä taida se salainen katalyyttijauhe olla kovin monimutkaista, tulee mieleen...
Tässä lisää aiheesta.
Jätediesel;
Murskattu ja silputtu kotitalous-, maatalous ja pienteollisuusjäte saattaa riittää dieselin raaka-aineeksi. Saksalaisen Christian Kochin perustama liikeyritys on jo rakentanut muutaman toimivan tuotantolaitoksen. Prosessissa jäte hajoetaan pieniin osiin, kuumennetaan 360-asteiseksi ja suodatetaan edelleen dieseliksi. Teollisuuslaitoksen koosta riippuen mahdollista on tuottaa 500-2000 litraa dieseliä tunnissa noin 23 sentin litrahintaan. yhdestä tiivistetystä jätetonnista voi valmistaa noin 120-200 litraa polttoainetta itsesytyttävälle moottorille. Augsburgilaisen laboratorion tutkiessa jätedieselin laatua paljastuivat tulokset pieniä poikkeamia lukuunottamatta täysin positiivisiksi. Tohtori Kochin mukaan dieseliksi voi muuttaa myös ongelmajätettä, jonka käsittely vaatisi muuten erityisiä toimenpiteitä. Ensimmäinen jäteidiesel-tuotantolaitos toimii jo Mexikossa, seuraavia suunnitellaan Saksan lisäksi Italiaan, Espanjaan ja Bosnia-Herzegoviaan. Jos kehittäjien lupaukset pitävät paikkansa ja tuotantolaitokset toimivat suunnitelmien mukaisesti, voi jätedieselistä kehittyä varteenotettava polttoaine.
Myös eri kuntien kaatopaikkaongelmat pienenevät melkolailla esim. Suomessa, mikäli täällä päättäjien tietoon tämä asia tulee, sekä esim. Ämmässuon kaatopaikalle hankitaan tällainen laitos, tulee vähitellen kaatopaikkakuormituksista vähempi ongelma niiden alati täyttyessä "polttoaineiden raaka-aineista"!
Näistä aiheista ja myös muista synteettisistä polttoaineista voi lukea lisää Auto Bild lehden numeroissa 19 ja 20/05. Edit: Suomen Auto-Bild lehti, joten suomeksi artikkelit on julkaistu.
Ei kait Suomessa sentään voida nuin viisaita päätöksiä tehdä?
Ei ainakaan jos on kyse edullisesta polttoaineesta?