Audin huolto 98,000km = 1,300 EUROA

31 kommenttia
«1

Onko Audi-liikkeiden huoltojen hinnoissa mitä eroja? Minulla on nyt auto (Audi A2 1.2TDI) ollut määräaikaishuollossa (98,000km). Huollon kokonaishinnaksi näyttää tulevan noin 1,300 euroa. Pidän tätä itse kalliina - vai onko tämä aivan normaali laskutus?

Vaihdettavat osat:
+ Hammashihna *)
+ Vetoakselin tiiviste
+ Jarrupalat )
+ Öljyt

*) Kun hammashihna vaihdetaan, menee vaihtoon samalla myös vesipumppu (!), kaksi eri kiristäjän rullaa ja laturin moniurahihna.
) Kun jarrupalat vaihdetaan, menee automaattisesti vaihtoon myös jarrulevyt.

  
  • Mielestäni melko kallista, en ole tehnyt mitään tarkempaa vertailua. Enkä muutenkaan tutkinut asiaa. Sen vähän perusteella minkä tiedän voisin sanoa että aikas kallista, mutta kai se noin uusissa autoissa sitten on. Minkäs vuosimallin Audi? Kuinka uusissa eurooppalaisissa autoissa on tullut voimaan se "pakollinen" kahden vuoden takuu? 2002? 2003? 2004?

      
  • Tuohan on ryöstämistä! 7735 mk pelkästä määräaikaishuollosta vai seisotetaanko auto viikon hallissa valohoidossa? Tuolla hinnalla kannattaa seisoa jo auton vieressä ja seurata että kaikki osat myös vaihdetaan ja työ tehdään kunnolla. Kuulin eilen että joillain autoliikkeillä ei ole edes maahantuojan takuuta vaan autoliikkeen oma. Huolloissa annetaan vain valohoitoa, kuitenkin korjaamokäsikirjaan merkitään kaikki huolto ja osien vaihtotyöt suoritetuiksi. Tarkastettaessa huollon jälkeen suodattimia ja muita kuluvia osia, saattaa olla että niitä ei koskaan ole edes vaihdettu.

      
  • Auto on ostettu marraskuussa 2001, malliltaan kait sitten 2002.

      
  • **) Kun jarrupalat vaihdetaan, menee automaattisesti vaihtoon myös jarrulevyt.



    Jaa että levyt vaihdetaan samalla? Ei kai nyt sentään joka kerta kun palat vaihdetaan? Kyllä toi loppusumma alkaa sitten olla linjassaan jos on vesipumppu vaihdettu ja jarrulevyt kanssa. Siis A6:een verrattuna. Ja jos toi vetoakselin kumi on vaihdettu niin työtä tietenkin tulee lisää vaikkei se osa juur mitään maksakaan. Paitsi Audissa... :tongue:
      
  • Vastaava huolto VW passat V6 4 motion oli noin 900 euroa, ilman jarrupaloja, joten siinä suhteessa näyttäisi olevan ihan linjassa VW konsernin tasoon. Toisaalta jos ajattelee, että huollot kaikkiaan nyt 140,000 km ajetussa autossa ovat noin 2500 euroa sis. määräaikaishuollot ja jarrupalat kerran ja tuulilasin kerran, eli noin 1,8 c /km (11 vanhaa penniä/km). Kun vertaa tätä vakuutus-, pääoma- tai varsinkin polttoainekuluihin en pidä tätä suhteettoman korkeana.

      
  • Eikös tuo A2 1.2 TDI ole ns. säästöpossumalli (sis. mm. moottorin automaattisen sammutuksen/käynnistyksen) jota ei maahan tuotu kuin muutaman kappaleen koeerä ?

    Se voisi selittää ainakin osan tuosta järkyttävän suuresta huoltohinnasta...

      
  • Onko tosiaan kerrottu noin, että jarrupalojen vaihdon yhteydessä menee automaattisesti vaihtoon levytkin ? Ei nimittäin tasan tarkkaan ole tarpeellista, jos eivät ole sitten muuten kuluneet. Ja ne levytkin varmasti maksaa sievoisen summan merkkiliikkeessä.

    Tosin maksaahan se tavallinen öljynvaihtohuoltokin tänä päivänä jo väh. 250 euroa, vaikka ei varmasti muuta tehdä kuin vaihdetaan öljyt + suodatin, joten huoltohinnat on nykyään "kohdallaan" !!!

      
  • toi huollon hinta kuulostaa aika arvokkaalta mutta toisaalta on varmaankin kyse isosta huollosta!
    on muuten aika luonnolista vaihtaa vesipumppu nokkahihnan
    vaihdon yhteydessä!!
    ja jarrulevyt on varmaankin vaihdettu vain siksi, että ne ovat Kuluneet

      
  • Ammattilainen: ”Tosin maksaahan se tavallinen öljynvaihtohuoltokin tänä päivänä jo väh. 250 euroa, vaikka ei varmasti muuta tehdä kuin vaihdetaan öljyt + suodatin, joten huoltohinnat on nykyään "kohdallaan"

    250 euroa eli 1487 mk, ei siitä ole vielä pitkä aika kun merkkihuolto oli vain puolet tuosta! ”Ammattilainen” vaihtaa itse öljynsä, neljän ja viiden litran pönikän synteettistä saa 20 -25 eurolla, tikun kautta öjyn imevä imuri maksaa 14 euroa ja suodatinpatruuna maksaa 3,50 – 10 euroa merkistää riippuen. Senverran pitää nähdä itse vaivaa kun itse viittii konttia auton alle ja vääntää vaikka housun vyöllä öljynsuodattin irti. Koko lysti maksaa korkeintaan 25 -50 euroa ja hieman omaa aikaa vaikka television ääreltä. Kerran hankittuna imurilla voi vaihtaa öljyt useammpaan kertaan. Suodatin vaihdetaan joka toinen öljynvaihtoväli, kiinni laitettaessa muista rasvata tiiviste öljyllä ja kiristä käsin kireälle.

    Aivan tekee mieli kysyä että kuinka monella on ”peukalo keskellä kämmentä”, kun ei enää osaa/viitsi rassata autoaan vaan käyttää ne näemmä helevetin kalliissa merkki ym. muissa korjaamoissa. No rahalla saa ja hopalla pääsöö!

    Ja sitten vielä auton sielunelämästä, sinnekkin voi itse kurkkia kunhan tilaa ja tinaa piirilevyn itselle. Koko lysti maksaa 13 euroa! Piuha autosta tietokoneeseen niin jo alkaa turbopaineet näkyä ja moottorin koko sielunmaisema. Tosin ohjelman hinta on 250 euroa mutta sen ostaa jo yhden ”ryöstöhinnoitellun” huollon hinnalla jonka tekee itse, niin sillä se on jo maksettuna. Mainitsen vielä että netti on ohjelmia pullollaan ja etsivä löytää jos tahtoo.

    http://personal.inet.fi/urheilu/sukka/OBD-II/

      
  • Autot on ihmisen suunnittelemia koneita, ei ne niin vaikeita ole huoltaa. Euroil 5W-50 täyssynteettinen 4 l:n kannu maksaa € 12,50, suodatin Motonet:istä € 6,- . Jos viitsii vähän liata käsiään, tekee öljynvaihdon alle € 20,- itse. Tutustuu hieman 1 viikonlopun aikana autoonsa, vaikka venerannassa. Jos ei viitsi itse tehdä mitään, silloin on huollosta maksettava. En ymmärrä noita jarrulevyjen vaihtoa ollenkaan. Kyllä kuskin on itse huomattava ajaessa miten jarrut "jumpsuttaa", jos ei, silloin maksaa kiltisti mitä merkkihuoltamo laskuun kirjoittaa, eikä valita laskun suuruutta.

      
  • no huhu levyt ja vesipumppu vaihtoon sadassa tonnissa. Levyjen vaihdon voisi ymmärtää jos auto olisi joku hieman tehokkaampi
    "raaseri" jolloin levytkin kuluvat kovassa ajossa mutta tuollaisessa pikkukinnerissä pitäisi kyllä kestää pitempään. Ja vesipumppu ei kyllä normaali autossa mene tuossa ajassa vaihtokuntoon korkeintaan opelissa :tongue:

      
  • ei ehkä mene vaihtokuntoon, mutta se VAIHDETAAN hyvin monessa merkissä jakopäähihnan vaihdon yhteydessä. Levyt ja palat on aina merkkiliikkeessä kalliita, omaan autooni varsin erityisen kalliita. 1 jarrulevy maksaa 200 euroa ja palat 150 euroa, eli jarrulevyjen + palojen vaihto maksaisi merkkiliikkeessä minun autooni 550 euroa + työ n. 70 euroa... Se vasta kallista on Audiin verrattuna... :wink:

      
  • Vesipumpun vaihdon ymmärtää vain siinä tapauksessa, ellei se ole rikki tietenkin, jakopäänhihnan vaihdon yhteydessä, mikäli vesipumpulla kiristetään jakopäänhihna, kuten VW:n 5- ja 6-sylinterisissä.

    Onneksi jakopäänketjut ovat tulossa takaisin myös pieniin autoihin, että pääsee eroon tekstiili-kumiseoshihnasta. Eihän "kuminauhaa" käytetä DSG-automaateissa, vaan teräsketjuja. Daf:in aika on ollut jo kauan ohi. Silti rättihihnoja katkeilee.

      
  • Onneksi jakopäänketjut ovat tulossa takaisin myös pieniin autoihin, että pääsee eroon tekstiili-kumiseoshihnasta. Eihän "kuminauhaa" käytetä DSG-automaateissa, vaan teräsketjuja. Daf:in aika on ollut jo kauan ohi. Silti rättihihnoja katkeilee.

    Sixpack, sekoitat varmaankin Multitronicin ja DSG toisiinsa. DSG-vaihteistossa ei ole mitään ketjuja tai hihnoja. Multitronicin "variaattorissa" käytetään metallihihnaa.

      
  • Lainaus:
    02.10.2004 klo 11:24 Niki Kari kirjoitti
    ei ehkä mene vaihtokuntoon, mutta se VAIHDETAAN hyvin monessa merkissä jakopäähihnan vaihdon yhteydessä.


    missä muissa merkeissä opelin ja nyt näköjään audinkin lisäksi?

      
  • "1 jarrulevy maksaa 200 euroa ja palat 150 euroa, eli jarrulevyjen + palojen vaihto maksaisi merkkiliikkeessä minun autooni 550 euroa + työ n. 70 euroa..."

    Tiärä sitte mikä hilavitkutin onkin kyseessä, rahastusta tuntuu olevan. Kun vaihdoin jokunen vuosi takaperin Opel Vectraan jarrulevyt ja palat eteen, hain ne normaalista varaosaliikkeestä. Tietenkin siihen vaikutti se että siellä ei makseeta "seiniä" osien hinnoissa.

    Kummatkin palat eteen maksoi yhteensä 50 markkaa ja levyt hieman yli 100 mk kappaleelta.

    Oheisia hintoja kun lukee, täytyy todeta että vanha markka oli paljon arvokkaampi valuutta! Ainakin sillä sai määrällisesti enemmän ja edullisemmin. Nyt 20 euroa (120 mk) on maksuvaluuttana verrattavissa 20 markkaan, sama 100 markan ja 100 euron (n.595 mk) suhteen.

    Kun menette niitten mopojenne kanssa "merkkiliikkeisiin", muuntakaapa aina piruuttanne ääneen annettu hinta markoiksi. Siinä pysyy kummasti jalat maassa sillä myyjähän ei oo hullu! Se saa pyytää mitä lystää, hullu ja tyhymä on se joka maksaa sen mitä pyydetään.

    Alakakaa poijaat pluutaamaan, aina kannattaa kokeilla olisiko "valmiiksi tingityissä" hinnoissa vielä ilmaa.

      
  • Voimme tietenkin todeta että laatu maksaa.

    1) Minulla oli aiemmin Toyota (dsl) johon suositeltiin vesipumpun vaihtoa 200 tkm huollossa koska taksikuskitkin tekee niin. Taksit perustelee tietenkin hommaa sillä että ylimääräinen korjaamokäynti on kallis (työkalu pois käytöstä) ellei pumppu kestä koko kahta vuotta ja 300 tkm, jolloin on aika ostaa uusi työkalu eli uusi auto.
    Ehkä Audi on varovaisempi ja kaiken varalta vaihdattaa jo 100 tkm kohdalla, ellei pumppu kestäkään pidempään. Voihan tietysti olla että heillä on tietoa jota ei ole tarkoitettu auton omistajille.

    2) Minulla on '94 850 T5, johon tein täydellisen jarruremontin taakse pari vuotta sitten itse. Volvo, kuten monet muutkin autot jarruttelee enimmäkseen etujarruilla normaaliajotavoilla ja minullakin oli jarrusatulan männät vähän jumissa ja levyt ruosteessa.
    Menin Motonettiin ja ostin 2 kpl jarrusatuloita (á 74 EUR), 2 kpl jarrulevyjä (á 29,26 EUR) ja setin jarrupaloja (Bosch 14.13 EUR). Koko remontti maksoi siis EUR 220. Ilman satuloiden vaihtoa hinta olisi ollut 72 EUR. Mitähän nämä olisi Biliassa maksanut töineen??
    Osien laatuun olen ollut tyytyväinen. Jarrusatulat oli tietenkin ns. kunnostettuja, mutta niin ovat normaalisti Biliassakin. Edelleen ovat kullanhohtoisia ja levyt eivät ole ainakaan vielä ruosteessa kun olen vaimoa vähän kouluttanut jarruttelemaan...

      
  • Kaverini teetti 2.0 bensa golffiin huollon ja makso 270 + jakohihnan vaihto 460 + takapalat ja levyt 230 sekä lamppuja +20 yht 980 euroo. Kyseiseen bensaautoon ei tietääkseni tartte vaihtaa vesipumppua ja työnä on hieman helpompi kuin diesel malleissa.Omaan tdi golf IV suosittelivat vesipumpun vaihtoa hihnan vaihdon yhteydessä(ei pakko), koska ne on olleet aika lyhyt ikäisiä.Jos pumppu kuluu liikaa niin jakohihna pääsee löystymään ja konevaurio on todennäköinen, eli kannattaa kyllä vaihattaa se pumppu (n.50 egee) varmuuden vuoksi. Vertaa konevaurio,ainakin 2000 euroo. En tiedä olivatko takalevyt ruosteessa vähäisen käytön takia, vai liikaa kuluneet kun ne kaikki vaihettiin? Muuten kyllä pidän järkevänä yhtäaikaista vaihtoa jolloin ne kuluvat taas tasaisesti ja kestävät mahdollisimman pitkään.Uusissa autoissa on ilmeisesti hyvin ohuet levyt nykyään kun minimi paksuudet tulee todella nopeasti vastaan,säästöä siinäkin? Usein takalevyt ruostuvat monilla piloille. Kuvittelisin myös että Audilla on "audi" lisää varaosahinnoissa,mihin itse ainakin varautuisin jos sellaiseen olisi varaa! :smile:

      
  • Nykyisin jarrupalojen materiaali on sen verran kovaa, että se syö jarrulevyä entistä asbestillista palaa enemmän.Kun jarrupalat on loppu, on jarrulevy minimimitassaan tai ainakin lähellä sitä.Harvoin levy kestää kaksia jarrupaloja.Olen työn kautta huomannut, että jarrulevyt ovat minimimitassaan 100-150 tkm paikkeilla, riippuen tietenkin ajotyylistä ja automerkistä.Kulutusvara jarrulevyssä vaihtelee 1-4 mm välillä merkistä riippuen.

      
  • A4 1.8T:n sedanin huolto 20 000km maksoi noin 500 euroa. Kalliimpaa kuin Saabin huollot, mutta ei ole toisaalta ollut vikojakaan ko Audilla yhtä poikkeusta lukuunottamatta.
    Kannattanee sinun vaihtaa Audi Saabiin.

      
  • Itse pidin kalliina kun Avensiksen 105 tkm huolto jakopäänhihnan vaihtoineen oli n 400e... mutta ei se sitten kallista ollutkaan :-) ja se on kalleimmastapäästä mitä ton auton huoltoihin tulee... öljynvaihtohuollot kannattanee teettää "paja" tyyppisessä huoltoliikkeessä, tulee täys-synteettisen ja suodattimenvaihtoineen n 50e hintaan, itsekin osaan öljyt vaihtaa, mutta sitten tulee vastaan paikka, aika, jäteöljyn säilytys yms ongelmat. Itse vaihdettuna kun öljyä alkaa usein kerääntymään nurkiin tms, ei sekään ole "järkevää" Jarrulevyt on kyseiseen autoon muuten vaihdettu alle 100 00km matkoilla takuuna, ainakin itselle, ei tosin kulumisen takia, vaan pikemmin oli syynä liian pieni kuluminen eli ruosteen keräytyminen levyn pintaan, mikä tullee suomen oloissa äkkiä vastaan jos levyjen kuluminen ei ole tarpeeksi suurta.... joten varsinaista säästöä tulee ehkä siinä, jos ruostuminen menee takuuseen ja kuluminen ei... koska se on normaalia kulumista... :smile: mutta jarrutella täytyy suomenmassa reippaasti, että jarrujen toimintakunto pysyy yllä, kaikenlainen jumittuminen ja hapettuminen uhkaa.. suolan takia enimmäksen... semmosta asiaan kuulumatonta... jepulis jee...

      
  • Ja vielä puhutaan, että huoltosopimukset eivät kannata.... :grin:

      
  • Toyotan huoltohan on suorastaan halpa! Tuollaisenkun saisi, nyyyh...

    Mielestäni laatu tarkoittaa sitä, että autoa ei tarvitse kalliilla huoltaa, kun se on kerran hyvin tehty. Tuon mun Audin huollot 100,000km saakka on maksanut noin 2,200 euroa. 30,000km ja 60,000km huollot oli noin 400 euroa. Sitten 98,000km oli tuo 1,300 ja lisäksi on ehkä noin 100 euroa. Se tekee 2.2 euroa/100km.

    TM 17/04-numerossa diesel-vertailussa Skoda Octavian huoltokuluiksi oli laskettu 0.75 euroa/100km (451.60euroa/60,000km). Kun Skodassa ja Audissa kuitenkin kuluvat (huollossa vaihdettavat) osat on käytännössä samankaltaiset, voi vain ihmetellä tätä käytännön ja teorian eroa!

    Yksi syy on ilmeisesti siinä, että tuolla 60,000 km matkalla ei mukaan tulee hammashihnan vaihtoa, mikä VW/Audi/Seat/Skodalla on työläs ja vaihtoon menee myös runsaasti osia.

    'Monta asiaa hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa!'
    J Menninkäinen

      
  • Kyllä kuulostaa tutulta. Sain vihdoin ja viimein oman autoni,
    (Volvo V40 1.9D vm. 2000) 240tkm:n huollosta. Huolto kesti kaikkine korjausten korjauksineen päivää vaille kolme (3 !) viikkoa!! Siis, kyseessä oli ainakin huoltoon vietäessä aivan ehjä auto. Ongelmia aiheutti mm. Termostaattikotelo asennettiin paikalleen ilman minkäänlaista tiivistettä => jäähdytysnesteet valuivat tielle. Polttoaineen suodattimen jalka uusittiin.. Ei varmuutta oliko työ tarpeen..? Yleensäkkin, minkä tahansa osan vaihto kestää lähes viikon, koska tuntuu, että mitään ei ole suuressa merkkiliikkeessä varastossa. Ja sitten kun jotain tilataan, se kestää aina lähes viikon!!!
    Niin, tästä kaikesta palkittiin sitten postissa juuri saapuneella 1175€:n laskulla. Sisälti norm. huollon + jakohihnan vaihdon. Että näin Volvoillaan ja merkkihuolletaan Jyväskylässä!

      
  • Minä en maksaisi tuollaista laskua, kävisin kuluttajaneuvonnassa, riitauttaisin laskun. En siksi, että olisin ilkeä nipottaja vaan, ei ole auton omistajan syytä, että autoliike ei pidä tarvittavia huoltoon kuuluvia ja vaadittavia varaosia liikkeessä, tai koko Suomessa. Auto on edelleen ihmisen keksimä vekotin. Huolto ei voi veloittaa tekemättömästä työstä sinä aikana kun auto seisoo 2 viikkoa korjaamolla. Päinvastoin, autoilijan tulisi saada hyvitys tai korvus vuokra-auton muodossa. Jakopäänhihnat maksavat € 15 - 25,- merkistä riippuen. Jakopäätä suojaa muovinen kotelo, on 5-8 pienellä pultilla kiinni. Vesipumppu maksaa € 25 - 40. Jos öljyntäyttökorkki on niin vaikeassa paikassa, ettei sitä moneen tuntiin saa auki, vaihda automerkkiä.

    Mitä en ymmärrä on, miksi jakopäänhihnasta on tullut niin ylivoimaisen kallis ja hankala vaihdettava. Se on vain koteloitu rättihihna. Annetaan ymmärtää, että nyt on vaikea ja kallis operaatio kyseessä. Mikäli vesipumppu on irroitettava, on se yleensä 3 pultilla kiinni, sellainen alumiininen nyrkinkokoinen pikku kapistus. Jos nämä ovat hankalassa paikassa, saa tumpelokin nämä irroitettua tunnissa, edellyttäen, että hänellä on samat lämpimät tilat, halli ja pilarinosturi, samat työkalut sekä valot ja kahviautomaatti käytettävissä kuin huollossa. Vaikka yhtä hihnaa vaihtaisi 5 tuntia + osat, on mahdotonta saada kustannukset yli € 1.000,- laillisin keinoin.

    Ette ole vieneet autoanne huoltoon, vaan on tapahtunut ryöstö keskellä päivää. Sehän on asia johon viranomaisten olisi puututtava.
    Kumiseoshihnan vaihto + normaali huolto on maksanut yli 6500,- vanhaa markkaa. Olisitko niellyt tämän 2-3 v. sitten ?

      
  • Täytyy vielä senverran palata asiaan, että tuon tuosta laskusta tiedoksi vielä muutaman "herkullisimman" varaosa- ja työhinnan. Tässä on Ruotsalaisten vastaus hinnoitteluun:
    Öljy+osat (ei vaihtotyötä) 99,69€
    Nokkahihna 67,59€
    Hihnan kiristäjän rulla 146,40€
    Suodatin (joku, ei eritelty) 168,88€ !!!!!!!
    Jne....

    En ole vielä päässyt keskustelemaan laskusta, mutta katsotaan kuinka käy?

      
  • Ostakaa autoja jossa on rullaketju ettei tarvitse lihottaa huoltoja.

    Itse ajan Nissan Primeralla joka siirtyi rullaketjun käyttöön vuonna -90
    ja huoltokirjassa lukee että "ei vaihtotarvetta"

    Jarrulevyjen ruostuminen johtuu nykyhuolloista, ettei viitsitä irroittaa
    jarrusatulaa ja paloja, ei siinä jarruttelu auta vaan herkistäminen
    täytyy tehdä vähintään kerran vuodessa.

    Olen täysin varma että merkistä huolimatta, sitä ei tehdä kuin
    korkeintaan palojen vaihdon yhteydessä ja sekin huonosti.

    Omat kokemukset -99 Primera kävi kolme kertaa huollossa takuu-
    aikana ja kertaakaan jarruihin ei oltu koskettu kuin spraypullolla
    sillä seurauksella että jos jarrut kitisevät niin hiljenee kahdeksi
    päiväksi,mutta jarrupalat pysyvät jumissa.

    Ps. ei ole autoani huollossa näkynyt takuuajan jälkeen koska en
    viitsi maksaa tyhjästä vaikka iso huolto ilman tarvikkeita silloin
    vielä markka-aikaan maksoi 600markkaa. Työkaveri maksoi Audi
    100:sen 100.000km huollosta samaan aikaan reilut 15,000markkaa
    ja Audi lähti vaihtoon?

    Olen tehnyt aina autoihini aina jarruhuollot itse ja tähän mennessä
    en ole tarvinnut vaihtaa paloja eikä levyjä koskaan ja autot 15kpl
    olen yleensä vaihtanut noin 150.000km paikkeilla.

    Tähän voi todeta että kyllä autot kestävät, jos niitä kunnolla huoltaa.
    oikeista paikoista. Nykyauto ei muuta tarvitse kuin pesua vahausta
    säännölliset öljyjen ja suodattimien vaihdot ja turvallisuuden takia
    ehdottomasti jarruhuollot, huoltorahat voi sitten säästää varsinaisiin
    vikoihin, jos niitä tulee ja unohtaa valohoidot merkkihuolloissa!

      
  • Misarille,

    mikä lie merkkihuollon huoltoleiman hinta, kun autoa aikanaan
    koettaa myydä tai vaihtaa?

    Monta kohtaa itse toki voi tehdä, jos on välineet ja sopivat tilat.
    Ja ennen kaikkea aikaa ja voimavaroja töiden jälkeen.

    Huollon laatuun ja hintaan voi jossain määrin vaikuttaa, jos on mahdollista seurata itse huollon suoritusta.

    mhj

      
  • Asun Yhdysvalloissa ja talla oljynvaihto maksaa yleensa n. $20-40 oljysta riippuen. Tosin taalla suositellan oljya vaihdettavaksi joko 3000 tai 5000 mailin valein ajotavasta riippuen, kasittaakseni Suomessa vaihtovalit ovat pidempia? Tama on mielestani hieman kummallista ajatellen etta monissa autoissa on kuitenkin samat moottorit. Itsellani on Ford Focus 2.0L Zetec moottorilla.

      
  • 1300 euroa 100 000 km huollosta? Kiskontaa, mutta ihan normaalia VW-Audi hinnastoa, jos ajaa TDI:llä. VW Golf TDI:n 60 000 huoltokin maksaa tonnin verran.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit