Miten on?

5 kommenttia

Täällä on ollut esillä auton omakohtainen huoltaminen.
Monen kohdan osalta on mahdollista suorittaa huoltotyö itse vielä tänäänkin.
Se atk-paketti on vaan hankalampi tapaus.
Nythän on kai kaikissa autoissa bittijärjestelmä, joka säätelee auton eri toimintoja.
Hyvä toki niin.
Asialla on myös toinen puoli.
Mahdollistaako ko. järjestelmä ”nykyvalohoidon”?
Huollossa auton keskusyksikköön laitetaan kaapelit ja aloitetaan järjestelmän tutkiminen/päivittäminen, joka saattaa kestää melkoiset tovit.
Kun laitteissa on yleensä vielä Microsoftin käyttöjärjestelmä, joka tunnetusti on epävakaa, niin se saattaa antaa lisälaskutusaikaa huoltopaikalle. Laitettaiskohan kuitenkin aika poikki käyttöjärjestelmän bugien ajaksi?
Mistähän ne tiedot siirretään?
Auton valmistajan kotisivulta, maahantuojan vaiko huoltamon tietokannasta.
Miten auton huollattaja voi tietää onko tuo kohtuullisen pitkäaikainen tiedonsiirtoprosessi toteutunut ja mikä on sen vaikutus.
Jotain sen onnistumisesta toki kertoo katsastusaseman tarkastus.

Onkohan muuten mahdollista auton valmistajan pelkällä tietokonekäsittelyllä lisätä tehoja samankokoisiin koneihin. Jos on siten, niin onpa helppo rahastuskeino.

Toivon, että asiaatuntevat ja viimeksi kouluja käyneet/käyvät voisivat valaista tätä asiaa.

mhj

  
  • Minä taas haluaisin tietää onko mahdollista lähitulevaisuudessa, että huollon kautta auton tietokonejärjestelmät saavat viruksen tai madon?
    Jolloin auto oikkulee, temppuilee, sammuilee, tai mikä pahinta, karkaa yhtäkkiä kaasu pohjassa käsistä, eikä jarruta, virrankatkaisu yms. toimi? Todennäköisesti nähdään vielä tämäkin.

    Tai autoon ohjelmoidaan valmiiksi pikkuvikoja, järjestelmä neuvoo omistajaa ottamaan tiettyyn korjaamoon yhteyttä, ja rahavirta kassaan on valmis. "Autoteknikkonörtti" liittää plugin mustaan boksiin, on huolestuneen ja tietäväisen näköinen, näppäilee sitä tätä, ja avot, vika löytyi! Jos minulle käy näin, tulee huoltomiehiltä puuttumaan etuhampaita!

      
  • Jos tässä puhutaan ns. siruista, niin nähtävästi niissä on eroja.

    Minulle automyyjä mainosti, että "vaihda siru, maksaa n. 700e, jos olet tyytymätön auton kulkemiseen jossakin vaiheessa"

    Mielenkiintoista tosiaan olisi tietää, ketkä niitä "parempia" siruja auton kulkemisen ja elektroniikan ohjaamiseen valmistaa??

    Miksei auton valmistaja pysty tekemään saman, minkä joku nörtti kotonaan, tai missä lie vääntääkään??

    Kuka muuten väittää, että ne käyttikset on mukamas MS:in??

      
  • Lainaus:
    23.11.2004 klo 10:58 Kumppani kirjoitti

    Kuka muuten väittää, että ne käyttikset on mukamas MS:in??



    Onhan ne, ainakin Boschin uusimmissa vermeissä olen nähnyt pelkästään Windows XP:tä.. vanhemmissa susikasi kakkosta... taattua Micro$oft laatua. Ainoa softa, mikä ei ole Microsoftin valmistama, on itse diagnostiikkasofta ;)

    Eikä tarvitse olla mikään Bochin yleisverme, monet merkkihuollot käyttävät jotain aikansa elänyttä kannettavaa, jossa on ko. merkille räätälöity softa. (tulee halvaksi ylläpitää, Bochin päivitykset kun ovat käsittääkseni tuhottoman kalliita, sillä myös testerihoidon hintaa perustellaan. Tästä huolimatta merkkihuolto verottaa kolminkertaista hintaa operaatiosta :wink: )

    Tiedän asiasta hyvin vain siitä syystä, että olen koulutukseltani mikrotukihenkilö ja opiskelutoveri suoritti työssäoppimisensa muunmuassa Volvon jälleenmyyjällä, ylläpitäen mm. huollon testereitä.

    Niin se vaan on, piti joku siitä tai ei.

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 24.11.2004 klo 05:39]
      
  • Lainaus:
    23.11.2004 klo 10:58 Kumppani kirjoitti

    Miksei auton valmistaja pysty tekemään saman, minkä joku nörtti kotonaan, tai missä lie vääntääkään??


    Kyllä niissä siruissa eroja on, tosin taitaapi omistaja saada vain kuvitelmiinsa selvästi havaittavia lisäheppoja, mutta kuulemani mukaan auto on kyllä hieman piristynyt / mm. alavääntö parantunut tällä operaatiolla.

    Käsitykseni asiasta on se, että tottakai auton valmistaja pystyy samaan, mutta tällöin menetetään jotain muuta, esimerkiksi polttoaineen kulutuksen saralla. Tarkoitus on kuitenkin rakentaa moottori tasapainoisin ominaisuuksin, mieluummin mahdollisimman vähällä kulutuksella ja päästöillä...

      
  • Jos olen lukemani oikein ymmärtänyt, saadan sirutuksella teho- ja vääntölisäystä nimenomaan turbodieseleissä. Ahtamattomissa bensakoneissa sirutuksen teholisä on vastaavasti pienin.

    Eri asia ovat sitten autovalmistajan itsensä tarjoamat moottorivaihtoehdot. Käsitykseni mukaan esim Volvon S60/V70-malleissa käyttämien 2,4-litraisten moottorien 103 kW ja 125 kW tehoero on tehty nimenomaan erilaisella lastulla.

    Vastaava tapaus oli BMW 316i 1,9 vs. BMW 318i muutaman vuoden takaa. Niissäkin sama 1,9-litrainen moottori, mutta parikymmentä hv tehoeroa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit