E85 muutos

3 kommenttia

Pumpulla etanoli E85 hinnat näyttävät olevan 1,20EUR/l eli aika houkuttuleva vaihtoehto. Tosin kulutus taitaa lisääntyä samassa suhteessa joten ei sillä välttämättä mitään säästä, mutta luonto säästyy.



Markkinoille on tullut sarjoja jolla voisi muuttaa perinteisen bensamoottorin käymään pirtulla. Uudemmat autothan sietävät etanolin 10% seoksen. Kuinkahan kävisi jos muuttaisi auton kulkemaan E85 seoksella? Omaan Lexuksen hybridiin sarja maksaisi jenkeissä 220USD eli ei mahdoton sijoitus, mutta kuinkahan bensasyöttölinjasto kestäisi lisääntyneen syövyttävän vaikutuksen? Onko kukaan kokeillut tai nähnyt tutkittua tietoa?



Braziliassahan pirtulla on ajeltu jo vuosia, mutta niiden markkinoille tehdään autot yleinsä paikallisesti ja varmaan hieman eri komponenteillä.



Pitäisiköhän kokeilla ihan vaan mielenkiinnosta?

  
  • Muistaakseni Toyota antaa pääosalle mallistostaan luvan käyttää 15% etanoliseosta aivan suoraan. Luulen, että tuo koskee myös Lexusta. 85% seos lienee vaatisi suuria muutoksia.



    Luonnon säästyminen on kyllä kyseenalaista jos sen takia paljon luonnontilaista metsää raivataan etanolin/ruoantuotantoon. Sen sijaan että pumpattaisiin öljyä maan sisästä ja jätettäisiin luonnontilainen metsä luonnontilaan.

      
  • Itsellänikin on käynyt mielessä. Ihan mielenkiinnosta, ei tosiaankaan säästöjen perässä.

      
  • Minä olen tehnyt etanolikokeita 2.4 103kW vapaastihengittävällä bensavolvolla. Tässä lyhyt summaus:



    Autossa on 70l tankki, ensimmäinen tankkaus 18l ja perään 95e10 tankki täyteen, eli yhteensä E33 seos. Ei mitään havaittavaa eroa bensaan.



    Siitä seosta lisäten viisi litraa kerrallaan pelasi homma pääsääntöisesti ok, yli 50% seoksilla alkoi kylmäkäynnistys huononemaan ja joissakin tilanteissa moottorihäiriövalo syttyi, syynä oli LTFT (long-term fuel trim) säädön yläraja. Tämä johtuu siitä, että kaikki lambdasäätöiset koneet osaavat säätää seosta tietyn ikkunan sisällä, mutta kun etanolin määrä suurenee, tulee melkein kaikilla bensalle tarkoitetuilla ruiskuilla jossain kohtaa raja vastaan.



    Valosta huolimatta ajossa ei huomannut mitään ennen kuin tankkasin n. E70 seoksen. Silloin myös lämminkäynnistys huononi niin, että (onneksi olin jättänyt tankkiin tilaa), piti tilannetta paikata lisäämällä bensaa.



    Käytännössä volvon sekatankkaus toimii huoletta n. 50% seokseen asti, valo ei syty ja kylmäkäynnistys toimii, tosin pakkasella käynnistyy paremmin kun käyttää lohkolämppäriä.



    Muutoksen täysin E85 käyttöiseksi voi tehdä esim. seuraavilla tavoilla:



    1. Suuremmat ruiskusuuttimet. Helppo patenttivarma keino, mutta ei mahdollista enää pelkällä bensalla ajoa, koska lambdasäätö ei pysty kompensoimaan yleensä tarpeeksi laihalle.



    2. Ruiskutuspaineen nosto. Autossa jossa on ruiskutuksen paluuputki, voidaan nykyisen paineensäätimen tilalle (tai kolmitiehanalla valittavaksi) asentaa paineensäädin, jonka säätää n. 1.5 kertaisen paineen alkuperäiseen verrattuna. Lambda hoitaa loput. Halpa (n. 70eur) ja toimii lähes kaikissa moottoreissa, mutta esim. volvossa ei ole paluuputkea vaan paineensäätö tapahtuu pumpulla, jolloin tämä tapa ei käy.



    3. Elektroninen ruiskutusaikojen pidentäminen. Netissä on myytävänä alkaen n. 70EUR kittejä, joilla ruiskusuuttimien aukioloaikaa pidennetään. Asennus on yksinkertaista, otetaan ruiskun liittimet irti ja asennetaan boxi väliin yhteensopivilla liittimillä. Volvon kohdalla tämäkin vähän ontuu, suurin osa kiteistä on nelisylinterisille. Perinteistä ruiskua voi tosin ajaa kaksi peräkkäin sytytysjärjestyksessä olevaa sylinteriä aiemmin vuorossa olevan mukaan kytkemällä ruiskusuuttimille menevät johdot rinnakkain. Toimii todistetusti. Eli nelisylinterinen muuttossarja voidaan asentaa viisisylinteriseenkin, jos vain tietää mitä on tekemässä.



    Ja huomioikaa, että tämä on vain omasta kokemuksesta kerrottua, ja ohjeet käyvät vain perinteisiin ruiskuihin, ei suorasuihkutukseen, koska paloprosessi on niissä hyvin tarkkaan optimoitu tietyn polttoainemäärän mukaan, ja muuttunut määrä saattaa muuttaa palamisen muotoa liikaa.



    Taloudellisesti Suomen polttoainehinnoilla etanolimuutoksesta ei ole mitään hyötyä. Volvo vie sekatankattuna alle 35...50% seoksilla noin litran enemmän satasella pelkkään bensaan verrattuna. Lisäksi lyhyitä ajomatkoja ajettaessa öljynvaihtoväliä täytyy lyhentää, koska etanoli ei höyrysty voiteluaineen seasta yhtä herkästi kuin bensa. Pitempiä pätkiä ajettaessa ei vaikutusta.



    Teknisesti erittäin mielenkiintoista, ei todellakaan mitään rakettitiedettä. Etanoli on polttoaineena yllättävän paljon bensiinin kaltainen aine, ja soveltuu hyvin liikennepolttoaineeksi.



    Hyvää Joulua kaikille kirjoituksen lukijoille, etanolilla tai ilman!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit