ALD:n käsitys asiakkaistansa

12 kommenttia

ALD Automotive lähestyy leasingasiakkaitaan:



"Autojen tekniikka on kehittynyt yhä nopeammin siihen suuntaan, että polttimoiden ja tuulilasinpyyhkimien vaihto on itsenäisesti äärettömän vaikeaa. Myös moottoriöljyt ovat yhä enemmän valmistajan itse määrittelemiä ja autokohtaisia. Asiakkaillemme kaikista helpoin ja turvallisin tapa pientarvikkeiden hankkimiseen onkin auton merkkikorjaamo. Tästä syystä moottoriöljyn- ja jäähdytysnesteen lisäys, sekä polttimoiden ja tuulilasinpyyhkimien vaihto, tulee jatkossa hoitaa auton merkkiliikkeessä pikahuollon tai määräaikaishuollon yhteydessä."



ALD ei jatkossa salli pientarvikkeiden (öljyt, polttimot, pyyhkijänsulat) hankkimista muualta kuin merkkiliikkeistä.



ALD:n kanta asiakkaidensa uusavuttomuudesta tulee hyvin selville. Vähän epäselväksi jää, kuinka paljon ALD hyötyy tästä merkkiliikkeiden kanssa tekemiensä diilien kautta.





  
  • Minäkin luin vähän hämmentyneenä uusia ohjeita. Onko esimerkiksi niin, että leasing-autoa ei kannata enää pestä ja vahata itse, koska sienet, shampoot ja vahat joutuu maksamaan itse? Vaihtovälillä lisättävä öljy pitäisi ostaa kerralla huollon yhteydessä, mutta mistä hitosta sen tietää paljonko öljyä auto tulee kuluttamaan seuraavan parinkin vuoden aikana!?!

      
  • PropJock:


    ALD:n kanta asiakkaidensa uusavuttomuudesta tulee hyvin selville. Vähän epäselväksi jää, kuinka paljon ALD hyötyy tästä merkkiliikkeiden kanssa tekemiensä diilien kautta.





    Luulen, että ALD:llä on syy toimintatapaansa. Ehkä asiakkaiden joukossa tosiaankin on niin uusavutonta sakkia, että virheitä syntyy. Itse asiassa ihmettelisin, jos ei olisi. Ammattilaisetkin ovat osaamisestaan antaneet vahvan näytön TM:n useamman vuosikymmenen aikana tekemissään erilaisissa huolto-, rengasasennus-, ruosteenesto- yms. testeissä. Itsekin olen yhtä sun toista nähnyt sekä taviksien, että ammattilaisten toimesta tehtävän.

      
  • Lefa:

    Vaihtovälillä lisättävä öljy pitäisi ostaa kerralla huollon yhteydessä, mutta mistä hitosta sen tietää paljonko öljyä auto tulee kuluttamaan seuraavan parinkin vuoden aikana!?!




    Kyllä tuossa on nyt niin iso ongelma ratkaistavaksi, että parempi konsultoida merkkiliikkeen kanssa.

      
  • Herbert:

    Luulen, että ALD:llä on syy toimintatapaansa. Ehkä asiakkaiden joukossa tosiaankin on niin uusavutonta sakkia, että virheitä syntyy. Itse asiassa ihmettelisin, jos ei olisi. Ammattilaisetkin ovat osaamisestaan antaneet vahvan näytön TM:n useamman vuosikymmenen aikana tekemissään erilaisissa huolto-, rengasasennus-, ruosteenesto- yms. testeissä. Itsekin olen yhtä sun toista nähnyt sekä taviksien, että ammattilaisten toimesta tehtävän.


    Nykyään esim. merkkiliikkeen huoltoneuvojien, automekaanikkojen ja työnjohtajien seassa tai sijasta voi olla valehuoltoneuvojia, valeautomekaanikkoja ja valetyönjohtajia. Kun edelliset ovat maailman sivu tehneet kaikenlaisia töppäyksiä joista asiakas kärsii ja kaiken maksaa, tilanne ei ole ainakaan parantumaan päin.

      
  • Tuskin ALD:n motiivina on niinkään epäusko autonkäyttäjien kyvykkyyttä kohtaan, vaan ihan yksinkertaisesti kustannukset. Ymmärrän hyvin että heitä korpeaa esimerkiksi perheen kakkosauton ylläpito heidän kustannuksellaan. Mutta rehelliselle leasingauton käyttäjälle tilanne on ikävä; jos huollossa käy korkeintaan kerran vuodessa ja huoltoasemalla 50 kertaa vuodessa, kummasta paikasta on luontevampaa ostaa öljyt, polttimot ja muu pikkusälä?

      
  • Mikäs tässä on ongelma? Menee liikeeseen, pyytää vaihtamaan polttimon, itse sillä välin istuu lämpimässä myymälässä ja lukee tekniikan maailmaa, sillä välin asentaja hoitaa homman huomattavasti nopeammin kuin omistaja itse eikä ole tuikut kohti taivasta, vie maksimissaan 15 minuuttia, ei haavoja, ärräpäitä tai kituuttamista pakkasessa tai vesisateessa. ja lopuksi huikkasee vain että lasku liisinki firmaan.



    Mitä öljyyn tulee, niin eihän huoltamoilta enään mitään öljyjä saa, hyvä että se mukavasti ja muuten hyvin työnsä hoitava tyttö kassan takana edes tietää mikä on 5 watiinen lasikanta.

      
  • DaViega:

    vie maksimissaan 15 minuuttia




    Juu aivan. Viimeksi kun kävin ns. pikahuollossa vaihdattamassa sulat, jouduin odottamaan puolisen tuntia saadakseni ajaa auton sisään (ei sinänsä pitkä aika, pidempäänkin on odotettu), sitten asentaja puuhasteli tietokoneen kanssa kymmenisen minuuttia kysellen minulta samalla auton tietoja (joiden luulisi löytyvän sieltä koneelta). Sitten hän lähti hakemaan kyseisiä osia, ja oli pitkään poissa. Itse asennus sujui joutuisasti. Asentaja neuvoi vielä käymään kassalla, jossa sanottiin, ettei se olisi ollut tarpeen kun on ALD:n auto. Että tällaista palvelua.



      
  • Höpsistä :smile:



    Aika helppoa on huollon yhteydessä ostaa se litran pullo öljyä ja vaihdattaa sulat. Öljyn ja sulat voi ostaa myös liikkeen varaosatiskiltä.



    Kyllä kyse on ihan kustannuksista. Jos asiakas ostaa öljyä ja spyyhkijän sulkia ties mistä, jokainen noista ostoista pitää käsitellä erikseen käsin. Se lisää ostoksen kustannuksia jonkun 5-10e. Siinä ei ole mitään järkeä. Merkkilliikeessä asiodiessa käytetään ALDn omaa korttia jolloin laskutus tapahtuu suoraan automaattisesti ALDltä ja sisältyy ALDn omaan autokohtaiseen krijanpitoon ilman että kenenkään pitää tehdä ALDllä asialle mitään. Takana siis on mitä ilmeisemmin kustannusten karsinta.



      
  • En näkisi ALD:n viestiä asiattomaksi, vaan aika perustelluksi.



    Vaikka suurin osa työsuhdeautoilijoista on ihan terveen fiksua väkeä, niin väistämättä seassa on joku poropeukalo, jonka ei kannata konepellin alla koskea mihinkään. Niinpä on hyvä ohjeistaa että merkkiliike hoitaa auton ja liisaajalle jää ajaminen.



    Liisarikauden jälkeen auto jää ALD:n käsiin, ja silloin käytetyn myyjälle on parempi, että auton koko historia löytyy merkkiliikkeen tietokoneelta eikä autossa ole dokumentoimattomia ropauksia.



    Myös väärinkäytöksiä on helpompi estää kun asentaja vaihtaa tarvittavat osat.



    Eikös liisarisopimuksen tarkoituskin ole maksaa siitä ettei tarvi muuta kuin ajaa?

      
  • Lefa:

    Juu aivan. Viimeksi kun kävin ns. pikahuollossa vaihdattamassa sulat, jouduin odottamaan puolisen tuntia...


    Jos tavoitteena on valita itse mitkä asiat käytetään liikkeessä ja mitkä tehdään itse, niin silloin ei liisari ehkä ole paras mahdollinen valinta?



    Liisari kannattaa ajatella kesäkissaksi, jota käytetään hetki ja sen jälkeen heitetään pois ja koko prosessi tapahtuu sopimusehtojen määräämällä tavalla.



    Jos 2 vuoden jälkeen tekee mieli vaihtaa pois itselle sopimaton auto tai jos 8 vuoden jälkeen tuntuu, ettei mukavasta autosta halua vielä luopua, niin nekin valinnat ovat ihan omissa käsissä, paitsi jos ottaa liisarin. Nuo kaksi ovat muuten vaimon nykyinen auto ja sen edeltäjä.



    Jos omassa käytössä olevan auton toiminta kiinnostaa ja ennen kaikkea jos haluaa itse valita mitä töitä autolle tehdään ja kuka ne tekee tai kuinka paljon sitä tehtaan jäljiltä modifioidaan, taitaa olla parasta ostaa se sama auto itselle?



    Se on sitä paitsi useissa tapauksissa halvempaakin. Ja jos ostaja niin haluaa, huoltosopparin turvin myös tasan yhtä vaivatonta kuin liisarikin pito. Eikä polttimon vaihdoista, lisävalojen asennuksesta, soittimen päivittämisestä tai lisävuosista tarvi neuvotella kuin perheen kesken.



    Käyttöautoni xenonpolttimoiden vaihto vie vähemmän aikaa kuin auton ajaminen edes sinne pikahuollon jonoon ja talvirenkaat vaihtuvat alle ilman puhelinsoittoa puolen tunnin sisällä siitä kun niiden tarve on havaittu. On se vaan helppoa, kun ei tarvi rasittaa itseään työsuhdeautolla.



    Tarkoitukseni ei ole moittia työsuhdeautoilijoita ajattelemattomiksi tai kädettömiksi, koska ajan- ja rahankäyttövalinnoistahan tässä on kyse. Päinvastoin, ymmärrän työsuhdeauton hankintamotiiviksi autonhoidon ulkoistamisen, vaikka minulle sopiikin paremmin pitää tässä asiassa valinnanvapaus itselläni.

      
  • Lefa:

    jos huollossa käy korkeintaan kerran vuodessa ja huoltoasemalla 50 kertaa vuodessa, kummasta paikasta on luontevampaa ostaa öljyt?


    Miksi öljyä pitäisi ostaa kun leasingauto käy kuitenkin huollossa?

      
  • Koska jotkin uudetkin autot kuluttavat öljyä? Esim. suositut VAG-konsernin autot saattavat kuluttaa uutena ihan reilustikin öljyä vaihtovälillä. Tällön on ehkä mukavampi ostaa öljyä tien toisella puolella olevalta huoltamolta kuin ajaa merkkihuoltoon 30 kilsan päähän sitä litran purkkia hakemaan...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit