Törmäystestit

11 kommenttia

Luin Aftonbladetin sivuilta, että Mitsubishi Grandis ei ole läpikäynyt törmäystestin lainkaan. Jotenkin olin kuvitellut, että nykyään jokainen ajoneuvo joka uutena myydään Euroopan markkinoilla, olisi tämän suorittanut, että velvoite tms. tähän on. Ilmeisesti näin ei sitten ole. Tietääkö joku muu paremmin asiasta?

  
  • Tuohon asiaan en osaa vastata, mutta itseäni on noissa törmäystesteissä ihmetyttänyt se, että kaikki BMW:n testatut henkilöautot ovat olleet vain neloskoneella. Bemarilla on suoria kutosia myös, ja nämä ovat pidempiä nelosiin verrattuna, ja saattavat olla hankalampia hallittavia törmäyksessä juuri pituutensa takia. Minusta pitäisi ehdottomasti myös testata nämä suorilla kutosilla varustetut Bemarin henkilöautot EuroNCAP-törmäystestissä! Ei varmaankaan aivan yhtä hyviä pisteitä saisi kuin neloskoneiset, mutta hyvät pinnat saisivat melko varmasti.

      
  • Oma käsitys asiasta on, että 'tietyt' kriteerit tulee täyttää, mutta tämä ei liity Euro NCAPpiin. Muistaakseni esim:piensarjatuotannossa ei joutunut täyttämään näitä kriteereitä. NCAPin sivuja lukemallahan voi huomata, että siellä on aika isojakin puutteita, ilmeisesti rahoitus tökkii, etteivät kaikkia malleja ensinnäkään saa testeihin ja yleensä vasta puolen vuoden päästä kun malli on tullut markkinoille.

    Tietysti puhutaan marginaalista, mutta itse toivoisin edustusautojen ja urheiluautojen joutuvaan tuonne myös, kuinka turvallinen on Ferrari kuljettajalleen "jos" tilanteessa.... Mutta kuten sanottua, marginaalitilanne. Ja halvimmankin Fergun mälläämisellä (yks keulaan, toinen tolpan ympäri) saataisiin yli kymmenen Corolla-hintatason autoa kasattua paaliin ja tieto hyödyttäisi suurempaa ihmismassaa...

    En usko, että moottorin koko vaikuttaa asiaan, onhan kuutonen pidempi, mutta ei se kori muutu siitä minnekään, samat törmäysvyöhykkeet siinä on ja niille isoille koneille se on suunniteltu alunperin.

    [Mie Ite muokkasi tätä viestiä 19.10.2005 klo 12:11]
      
  • Eräs kriteeri on auton omapaino. Jos auto painaa yli 2500 kg, sitä ei tarvitse testata. Mm. Landwindin painoksi on ilmoitettu 2510 kg, siksi se ei olisi koskaan joutunut EuroNCAP-testiin...

      
  • Lainaus:
    19.10.2005 klo 13:47 MatLog kirjoitti
    Eräs kriteeri on auton omapaino. Jos auto painaa yli 2500 kg, sitä ei tarvitse testata. Mm. Landwindin painoksi on ilmoitettu 2510 kg, siksi se ei olisi koskaan joutunut EuroNCAP-testiin...

    Tarkoitatko kokonaispainoa?
    Omapainosta ei n. Opel Fronteran kokoisessa autossa voi olla kyse.
    Chevrolet Starcraftin 6,2 Dieselin omapaino oli rek. otteen mukaan 2535 kg.

      
  • Lainaus:
    19.10.2005 klo 14:18 SixPack kirjoitti
    Lainaus:
    19.10.2005 klo 13:47 MatLog kirjoitti
    Eräs kriteeri on auton omapaino. Jos auto painaa yli 2500 kg, sitä ei tarvitse testata. Mm. Landwindin painoksi on ilmoitettu 2510 kg, siksi se ei olisi koskaan joutunut EuroNCAP-testiin...

    Tarkoitatko kokonaispainoa?
    Omapainosta ei n. Opel Fronteran kokoisessa autossa voi olla kyse.
    Chevrolet Starcraftin 6,2 Dieselin omapaino oli rek. otteen mukaan 2535 kg.

    Oikeassa olet, kokonaispainosta on kyse. Landwindin omapaino on n. 1800 kg.

      
  • Lainaus:
    19.10.2005 klo 13:47 MatLog kirjoitti
    Eräs kriteeri on auton omapaino. Jos auto painaa yli 2500 kg, sitä ei tarvitse testata. Mm. Landwindin painoksi on ilmoitettu 2510 kg, siksi se ei olisi koskaan joutunut EuroNCAP-testiin...


    ei NCAP testi ole millekään autolle pakollinen, EUssa tms on ihan omat törmäyssäädökset mitkä joka auton tulee täyttää.

      
  • Noissahan on autot luokiteltu kokoluokan mukaan, jolloin viiden tähden pikkuauto ja viiden tähden ison auton eivät ole keskenään vertailukelpoisia. Selväähän on, että autojen välisessä nokkakolarissa kevyemmässä autossa ollaan heikommilla, mutta onko eri luokkaisilla autoilla eri kriteerit myös kiinteään esteeseen törmätessä?

      
  • kokoluokan yli hypättäesssä 1 tähti vaaditaan enemmän pienemmälle autolle jotta se olisi yhtä turvallinen autojen välisessä kolarissa. Kiinteään esteeseen tähtien pitäisi kaiken järjen mukaan olla vertailukelpoisia.


    [GTAm muokkasi tätä viestiä 19.10.2005 klo 18:25]
      
  • Täällä joku mainitsi, että pitkään topiceja seuranneena arvaili kuka on nimimerkin takana niissä Toyotan takaisinkutsuissa. Siitä voisi vetää johtopäätöksen, että olisin japsiautoja vastaan.

    Grandis on kiinnostanut jo pidemmän aikaa (löytyy vanhemmista topiceista). Tilanne muuttuu tässä pikkuhiljaa, lapsenlapsia on tulossa, 3 tytärtä + "kerppaheikit" jotka aikoinaan roudanneet kotiin, tilantarvetta saattaa tulla enemmänkin. Järkeviä kundeja kun eivät ole autoa ostaneet, vaan sijoittaneet kotiin ensin. Grandis VW:n dieselillä on harkinnassa, ehkä ensi vuoden puolella.

    Aftonbladetin mukaan ESP on aina päällä, mutta toimii huomaamattomasti vasta luiston juuri alkaessa, mikä sopii hyvin minulle. Mitsun muodot miellyttää, ei ole liian suuri ollakseen hyvin tilava auto, silti tila-auton kokoinen ja näköinen. Tuplatiivisteet ovissa pitää suhinat ulkopuolella ja äänieristystä kehuttiin, samoin ajotuntumaa. Vielä kun yhden penkeistä saisi kaadettua tilap. "vuoteeksi" voisi Lapinreissuilla vetää tarvittaessa tirsat siinä.
    Automaattia ei valitettavasti saa, mutta onhan tuo keppi näppärästi ulottuvilla.

    Valmistusmaa ei ole mahdollisen oston este.

    www.iltasanomat.fi/autot/Mitsubishi+Grandis+DI-D/1038334

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 19.10.2005 klo 22:52]
      
  • Lainaus:
    19.10.2005 klo 12:05 J R kirjoitti
    Tuohon asiaan en osaa vastata, mutta itseäni on noissa törmäystesteissä ihmetyttänyt se, että kaikki BMW:n testatut henkilöautot ovat olleet vain neloskoneella. Bemarilla on suoria kutosia myös, ja nämä ovat pidempiä nelosiin verrattuna, ja saattavat olla hankalampia hallittavia törmäyksessä juuri pituutensa takia. Minusta pitäisi ehdottomasti myös testata nämä suorilla kutosilla varustetut Bemarin henkilöautot EuroNCAP-törmäystestissä! Ei varmaankaan aivan yhtä hyviä pisteitä saisi kuin neloskoneiset, mutta hyvät pinnat saisivat melko varmasti.


    Kutoskoneella testattuja Bemareita ovat ainakin X5, 5-sarja ja Z4. Nuo saivat neljä tai viisi tähteä.

      
  • Joitain vuosia sitten pyöri TV:ssä sarja auton kehityksestä ja näytettiin ensimmäinen "törmäystesti" eli esitteli puskurin keksijä keksintöänsä ajamalla aika kyytiä johonkin betonipilariin.Oli varmaan jostain -30 luvulta kantti kertaa kantti mallia.Autosta lenteli ovet ja penkit ym muuta ja kuin ihmeen kaupalla kuski selvisi hengissä ratin keihäsakselista huolimatta ja pysy pystyssä ratti kourassa kyydistä putoamisesta huolimatta.
    Oli tosi pioneerihenkee ja yleistyhän ne teräsjousesta taivutetut puskurit kaikkiin autoihin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit