Tee jotain itse

9 kommenttia

jos et osaa, tutustu hieman autoosi, perustoiminnot ovat samat kuin yli 100 v. sitten.

Moni ihmettelee tällä palstalla huoltolaskujen suuruutta. Esim. Audin huolto 1300 euroa. Lukemastani päätelleen, tuntuu kirjoittajien mieltä kirvoittavan jakopäänhihnan vaihto (lue se Audin huoltojuttu), niin auto merkkiä ja mallia voi kyllä huoltokustannuksia silmälläpitäen harkita ja miettiä, ellei juuri tunneasia aja järkisyiden edelle.

Autoissa jossa on jakopäänketju, säästää huomattavia summia huoltokustannuksissa. Sitä ei yleensä tarvi uusia auton elinkaaren aikana, eikä se katkea, aiheuttaen moottorin täydellistä tuhoa. Varmasti löytyy tapauksia jossa jotain on tapahtunut, onhan moottorista kyse.

Jakopääketjullisia autoja ovat ulkomuistista ottaen;

Kaikki Opel Corsa 1.2 mallit -80 luvullakin. Nissan Primera -90 luku. Mazda 323 -80 luku. Kaikki USA autot, kaikki MB:t, BMW isommat, uudemmissa pikkuautoissa mm. Toyotat ja Hondat käyttävät taas jakoketjua. Poiskin jäi varmasti moni, mutta asia on yksinkertainen todeta.
Uutta autoa, miksei käytettyäkin, voi aina myyjältä kysyä onko jakopään ketju vai -hihna? Mitä huoltotoimenpiteitä sitten auto vaatii moottorin osalta muuta kuin sytytystulppien vaihdon, öljyn ja -suodattimen vaihdon, ilmanputsari, bensa- tai dieselpolttoainesuodatin? Jarrut ym. osia kuluu. Renkaiden vaihdon yhteydessä palat voi vaihtaa itse, tämä ei ole vaikea asia, pari pulttia irti ja pientä kopautusta, vanhat palat ulos, uudet sisään. Jopa jarrulevy tulee irti monessa autossa kunhan pyörä on irti ja vanhat jarrupalat otettu pois.

Kyse ei ole niin osaamisesta kuin viitseliäisyydestä. Säästetyllä rahalla voi lähteä vaikka viikoksi Espanjaan jos huvittaa.

Uusavuttomuus ruokkii ja rohkaisee yhä enemmän huoltoa rokottamaan aivan joka asiassa yhä enemmän ja suuremmilla summilla. Tuntuuko, että 20 eurolla on sama ostovoima kuin 20 markalla? Tunsit oikein.

  
  • Tuossa olikin paljon asiaa. Veikkaan suurta syyllistä vähäiseen tee-se-itse-harrastukseen tilojen puutteen. En minä ainakaan haluaisi vuokrata jotain huoltoaseman hallia aina, kun haluaisin itse tehdä huoltoja tai korjauksia. Oma talli on parempi paikka. Siellä voi homman jättää kesken, kaikki työkalut ja tarvikkeet on valmiina eikä tarvitse juosta kellon kanssa kilpaa.

    Asuntoa etsiessäni olen useasti todennut, kuinka surkea autotallitilanne ei-omakotitalossa asuvien kannalta on.

      
  • Järkipuhettakin näköjään kuulee vielä nykyään. Oletteko panneet merkille, miten tosiaan kaikki nykyään teetetään tai jonkun osan korjaamisen sijaan otetaan vanha pois, heitetään roskiin ja pultataan uusi tilalle? Tutkikaa myös, miten paljon auton määräaikaishuoltoon kuuluu erilaisia tarkastustoimenpiteitä. Jarrut, vetonivelten suojakumit, jarruletkut ja -putket, valot jne. Näiden tarkastelemisesta en viitsi maahantuojan merkkihuolto-organisaatiolle maksaa. Tarkistan ne itse KAKSI kertaa vuodessa aina renkaidenvaihdon yhteydessä. Toki auto huoltoa tarvitsee, mutta todellinen huollontarve rajoittunee edelleen öljyjen, suodattimien, tulppien ja muutamien muiden kulutusosien vaihtoon, jakopäänhihna kiristimineen on yksi tärkeimpiä. Vähän kun näkee vaivaa, pitää itse huoltokirjaa ja huolehtii, että kaikki OLEELLINEN tulee tehtyä ajallaan, joko itse tai jossain ammattitaitoisessa korjaamossa, säästää paljon rahaa ja auto pysyy todennäköisesti vähintään yhtä hyvässä kunnossa kuin käyttämällä sitä huolto-ohjelman mukaisissa määräaikaistarkistuksissa.

      
  • "Sixpack" on asiassaan oikeassa ja sen nostaminen pöycälle aika ajoin on ihan hyvää herättelyä. Omatoimisuus on nykyään kovin katoavaa laatua ja yksityiselämässäkin ihmiset ovat valmiita kovin usein nielemään ajatuksen, että kaikki toiminnot on ulkoistettava, eikä tämä koske pelkästään autohuoltoa, vaan kaikkia kodin pieniä huoltotoimenpiteitä. Toisaalta Herbert on myös oikeassa, kerrostalossa asuvalla ei yleensä ole vaihtoehtoja tässä asiassa.

    Mitä sitten tulee "Sixpack":n ulkomuistiin, niin on ihan pakko korjata yksi seikka. 80-luvun Opel Corsa 1,2 OHC mallit ovat jakopäähihnalla. Kaiken lisäksi moottori ei ole ns. vapaasti pyörivä, eli vaurioita tulee jos poikki menee.

      
  • Uudet automallit, joissa on ketjukäyttöinen nokka-akseli(t):

    Audi A8 6.0
    BMW kaikki
    Cadillac kaikki
    Chevrolet kaikki
    Chrysler Sebring/300M 2.7
    Chrysler Voyager 3.3/3.8
    Ford Ka/Fiesta 1.3
    Ford Mondeo kaikki
    Ford Galaxy bensamoottorit
    Honda S 2000
    Jaguar kaikki
    Jeep Wrangler 2.5/4.0
    Jeep Cherokee 3.7
    Jeep Grand Cherokee 4.0/4.7
    Land Rover Freelander Td4
    Land Rover Discovery, Defender ja Range Rover kaikki
    Mazda 6 kaikki bensamoottorit
    MB kaikki
    Mini kaikki
    Nissan kaikki
    Opel Agila/Corsa 1.0/1.2
    Opel Astra/Vectra/Zafira/Omega/Speedster 2.2
    Opel Astra/Vectra/Zafira/Omega 2.0/2.2/2.5 diesel
    Porsche kaikki
    Rolls-Royce/Bentley kaikki
    Saab kaikki
    Seat Ibiza 1.2
    Seat Leon/Alhambra 2.8
    Seat Toledo 2.3
    Skoda Fabia 1.4 60/68 hv (Skoda-moottori)
    Skoda Octavia 1.6 75 hv
    Toyota Yaris/Verso kaikki
    Toyota Corolla/Verso/Avensis/Verso 1.6/1.8/2.0 bensa
    Toyota Camry 2.4
    Toyota MR2/Celica kaikki
    Toyota RAV4 1.8
    VW Polo 1.2
    VW Golf/Bora 1.6 FSI/2.8
    VW Touran 1.6 FSI
    VW Phaeton kaikki

      
  • Lainaus:
    22.11.2004 klo 00:35 NiMa kirjoitti
    Tutkikaa myös, miten paljon auton määräaikaishuoltoon kuuluu erilaisia tarkastustoimenpiteitä. Jarrut, vetonivelten suojakumit, jarruletkut ja -putket, valot jne. Näiden tarkastelemisesta en viitsi maahantuojan merkkihuolto-organisaatiolle maksaa.



    Edellisen autoni erään katsastuksen yhteydessä katsastaja totesi vetonivelten suojakumien olevan kuluneet, vaikka autollani oli ajettu tuolloin vasta vähän päälle 100 tkm. Ihmettelin lausuntoa ja katselin itsekin kumeja, enkä voinut mistään päätellä niiden olevan kuluneet.

    Määräaikaishuolto ei kertaakaan puuttunut asiaan, eikä kumit olleet vioittuneet ainakaan 200 tkm kohdalla, jolloin luovuin autosta. Myöhemmissä katsastuksissakaan ei asiasta huomautettu.

    On aivan mahdollista, mikäli katsastusinsinööri olisi ollut merkkihuollon työnjohtajana, että olisin saanut puhelun, jossa olisi pyydetty lupaa suojakumien vaihdolle. Mitä lie olisi maksanut?


      
  • Kumipalje ei paljoa maksa itsessään, mutta työ!
    Vetoakselin pultti auki, pyörä pois, alapallonivel irti, yleensa raidetanko irti, joissain automalleissa vetoakselin sisempi pää on kiinnitetty vetopyörästöön pulteilla, joissain tulee vetämällä irti. Jos sisempi kumi, vetoakseli irti kokonaan, ruuvipenkkiin, sisempi nivel puretaan, jotta uusi suojakumi saadaan liutettua paikalleen, ja kokoaminen tapahtuu päinvastaisesti. Tunteja kuluu lakisääteisine taukoineen ym. En uskalla veikata hintaa, n. € 10,- kumin vaihto € 300-400? Jollain on ehkä tästä tarkempaa tietoa.

      
  • [quote title="22.11.2004 klo 09:14 Zei El kirjoitti"]
    Uudet automallit, joissa on ketjukäyttöinen nokka-akseli(t):

    ...
    VW Polo 1.2
    ...




    Ihanko totta?

      
  • Lainaus:
    22.11.2004 klo 23:12 Pellervoinen kirjoitti
    Lainaus:
    22.11.2004 klo 09:14 Zei El kirjoitti
    Uudet automallit, joissa on ketjukäyttöinen nokka-akseli(t):

    ...
    VW Polo 1.2
    ...

    Ihanko totta?


    Jep. Näin on.

    VW:n 1.2 moottorin
    Rakenne: Kolmisylinterinen rivimoottori edessä poikittain. Sylinteriryhmä ja -kansi kevytmetallia. Imu- ja pakoaukot kannen eri puolilla. Hammaspyöräkäyttöinen tasapainotusakseli. Kaksi ketjukäyttöistä yläpuolista nokka-akselia, neljä venttiiliä/sylinteri, keinuvivut, hydraulinen välysten tasaus.

    Olisiko edullisimpia uusia autoja huoltokustannuksiltaan, vaikka itse ei juuri mitään tekisikään?

      

  • Tulee mieleen kun omistin aikoinaan Volvon ja siitä sattui startti mennä rikki.
    Sitten menin Biliaan kyselee tarjosivat vaihtostarttia ja minä kun sanoin että siitä vain hiilet menny tarvitsen ne vaan.
    Suomesta ei kuulemma löytynyt no onneksi Bilia tilasi hiilet Ruotsista ja selvisin muistaakseni noin 700mk halvemmalla.
    Jotain siis tosiaan kantsii itsekkin tehdä :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit