Talvi2008renkaat

485 kommenttia
1111213141517»
  • Pitää odottaa ensi talvea jotta saan kuvia muistakin kaupungeista.



    Hokkaidossa sataa vähemmän kuin pääsaarella. Naganossa ja Niigatassa kun sataa lunta, tulee sitä metrikaupalla. Niigatassa se sulaa pian pois. Naganossa lumi pysyy hieman paremmin, koska on vuoristossa. En ole käynyt siellä vielä. Käyn ensi talvena ja otan kameran mukaan.



    Ei täällä lumi pysy maassa merenpinnan tasolla muualla kuin Hokkaidossa ja pääsaaren pohjoisosissa. Pääsaaren pohjoisosat ovat taas sellaista maaseutua, ettei siellä ole tullut käytyä.

      
  • AkiK:

    Unohdat velikulta aina sen että olen pärjännyt tähän saakka kaikilla renkailla ja autoilla mitä minulla on ollut. Kymmenkunta vuotta oli kitkat, sinä aikana myös takavetoisessa autossa aika runsailla kilometreillä. Sinun ajotavallasi ei tuollaisella yhdistelmällä pääse omien sanojesi mukaan edes parkkiruudusta liikkeelle.


    Minun ajotapani ei ole aggressiivinen kuin korkeintaan hyvin harvoin ja lyhyen aikaa esim. vilkkaassa liikenteessä järjettömien ja perusteettomien äkkijarrutusten provosoimana.



    Aggressiivisten (vajaavetoisten) nastakuskien (esim. lähdetään liikkeelle iskemällä kaasu pohjaan niin että nastat ropisee) jälkiä voi tutkia jäällä, asfaltilla ja jopa maanalaisten parkkitalojen betonitasoilla. Takavetoinen 200 ke:n Mese voi jäädä ruutuun ihan normaalillakin ajotavalla, olettaisin. Itse en ole tarvinnut takatuuppariin työntöapua kuin paksussa lumessa, missä etuvetoisellakin voi tulla rajat vastaan.



    Kitkoilla ajavat kuumakallet eivät näytä pahimpia puoliaan heti liikkeellelähdössä, sillä he haluavat päästä pois siitä ruudusta.

      
  • Kitkakalle:



    Ilman muuta Lapissa pysyy paikat puhtaana, koska siellä on niin vähän autoja. Ei pysyisi, jos siellä asuisi 6 miljoonaa ihmistä kuten Hokkaidossa (Hokkaido on aika tarkkaan Lapin kokoinen).




    Miksi meidän pitäisi murehtia asioita sillä perusteella, että Suomen tieverkon pituisella tieverkolla ajaa esim. Saksassa parikymmenkertainen määrä autoja. Mitä se meitä liikuttaa? Siellä on eri ongelmat kuin meillä.



    Suomessa on eri olosuhteet kelien, automäärien, autokaluston jne suhteen. Tehdään täällä päätökset meidän olosuhteidemme mukaan, emmehän me ala viljelemään riisiäkään koska sitä Japanissa viljellään ja siellä 140 miljoonaa ihmistä nääntyy nälkään ilman sitä.



    Pk-seudulla ja yleensäkin meikäläisissä kaupunkiolosuhteissa lasken merkittävimmäksi pölyn aiheuttajaksi hiekoituksen. Kun harjailee keväällä talon edustaa, saa siitä lastailla pari kottikärryllistä hiekoitushiekkaa pois. Kovin paljon tuosta ei ole nastojen irroittamaa.



    Sitä en kyllä itsekään ymmärrä, että edelleen autojen alla rapisee nastoja. Kyllä ne kesärenkaat jo oikeasti voi vaihtaa pohjoisinta Suomea lukuunottamatta.





      
  • mikahe :



    Aggressiivisten (vajaavetoisten) nastakuskien (esim. lähdetään liikkeelle iskemällä kaasu pohjaan niin että nastat ropisee) jälkiä voi tutkia jäällä, asfaltilla ja jopa maanalaisten parkkitalojen betonitasoilla.




    Nastakuskit siis sudittelevat mielestäsi aggressiivisuuttaan renkaansa pilalla sulilla pinnoilla?



    Luulenpa mikahe, että tuo kertoo jostain muusta kuin renkaiden vaikutuksesta ajotapoihin.



      
  • AkiK:

    Pk-seudulla ja yleensäkin meikäläisissä kaupunkiolosuhteissa lasken merkittävimmäksi pölyn aiheuttajaksi hiekoituksen. Kun harjailee keväällä talon edustaa, saa siitä lastailla pari kottikärryllistä hiekoitushiekkaa pois. Kovin paljon tuosta ei ole nastojen irroittamaa.


    Kehäkakkoselle ei kylvetä soraa. Kerran olen pakkasilla todennut sinne kylvetyn hiekkaa, seuraavana päivänä oli lentänyt pois.



    Kerrostalojen pihoilla toki soraa on aika lailla, ja toki pölytuotantoakin, jos siellä hirveästi autolla ajellaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit