Sähköantennin hoito

2 kommenttia

Kysyisin miten autoradion sähköantennia kannattaa hoitaa jotta se toimisi hyvin kesä- ja talviolosuhteissa, ja olisi tietysti mahdollisimman pitkäikäinen.

  
  • Sähköantenni-asia kiinnostaa myös minua. Ostin kesällä 2000-vm auton,jossa on sähköantenni. Sen toiminta epäilytti jo silloin, että kuinka talvella ,kun antennin " kuoppaan " kuitenkin kertyy lunta/jäätä. Näytti että yksi pätkä oli jo valmiiksi jumissa.

    Olen aina pesun jälkeen koittanut putsata antennista ylimääräisen töhkän pois. Nyt sitten talven tullessa voitelin lukkosulalla ja aseöljyllä siinä toivossa että sitä kulkeutuisi liikkuvien väliin kunnolla.
    Sitten kun tuli kunnon pakkaset (-15), antennista rupesi jäämään ulos noin vaaksan mittainen tumppi.Tämä alin ja paksuin pätkä ei menytkään alas saakka. Kunnes nyt taas toimii, kun ilma lämpeni nollaan.

    Muutenkin on vähän rasittavaa... Kun radio päällä käynnistää auton, antenni alkaa ensin mennä sisälle ja sitten takaisin suoraksi. No, onpahan antenni paremmin suojassa ilkivallalta ja konepesulta.

      
  • Moottoroitua antennia ei saa öljytä tai voidella silikonilla. Tärkeintä on pitää se puhtaana ja mahdollisimman kuivana. (Epäsuora lainaus valmistajan ohjeesta.)

    Itse hoidan antennia siten, että vähintään joka tankkauksen yhteydessä puhdistan sen laimentamattomalla lasinpesunesteellä ja kuivaan rätillä. Esim. tänään pesun jälkeen kuivasin huolella. Näin tuo on kestänyt ilman suurempia ongelmia 4 vuotta. Toki joskus jäänyt menemättä sisään ja on täytynyt vähän auttaa.
    Olen kuitenkin sitä mieltä, että aivan älytön keksintö maamme olosuhteisiin. Vähintäänkin yhtä turha kun sumuvalot... :wink:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit