Oppivia ..tomaatteja

3 kommenttia

...onko heitä? Eli



Oletko huomannut jonkin automaattivaihteen (+ ECU:n) oppivan hetkellisen kulutuksen perusteella (ja vieläpä kulloisenkin kuormitustilanteen mukaan) seuraavaa, taloudellisempaa vaihdetta?



Sama kysymys hieman toisessa muodossa:

Oletko huomannut automaatin vaihtohetkissä/toiminnassa jotakin muutoksia, jotka mahdollistavat pidemmässä juoksussa kulutussäästöä?



EDIT:

Kolmannessa ja yksinkertaisimmassa muodossa sama kysymys: Tippuuko ajotietokoneen hetkellinen kulutusnäyttämä (portaallisen) automaatin vaihtohetkillä (ei-sporttisessa ajossa) ja onko siinä jopa oppivaa trendiä eli kulutus pienenee ajan myötä?



Ajotietokoneen tms. hetkellisen kulutusnäytön varassa tässä tietysti ollaan, ja toivotaan että se on tarkkuudeltaan vähintään suuntaa antava.



EDIT2: Manuaalien vaihtamisopastinnäyttöjen toimivuus ja niiden oppimisherkkyys on sinänsä yhtä kiinnostavaa havaintomateriaalia. Vaikkakin kiinnostukseni kohdistuu myös oikea-aikaiseen ja -toimimiseen vaihtamisautomaattiin.

  
  • Tarkkaa korrelaatiota hetkellisen kulutuksen suhteen en ole tarkkaillut, mutta ainakin Volvo S80 AW automaatti muuttaa toimintatapaansa ihan selvästi.



    Oletusasetukset tuntuvat optimoivan suorituskykyä, mukavuuden kustannuksella kulutuksesta välittämättä. Uusi auto piti aluksi opettaa toimimaan rauhalliselle kuljettajalle sopivalla tavalla.



    Sen jälkeen on softaversio vaihdettu pari kertaa ja laatikon reset tuntui heti huollosta hakiessa meille tarpeettoman herkkänä alasvaihtona ja tarpeettoman korkeina vaihtokohtina. Etenkin ahnas alasvaihto häiritsee aluksi kunnes auto on taas totutettu talon tavoille.



    Jatkuvaa polttoaineseurantaa tästä autosta ei ole, koska tietokone näyttää mitä sattuu, mutta alkuun uuden auton pitkän ajan keskikulutus lähti suunnilleen normilukemista 9 - 10 välillä ja normalisoituu siitä meidän ajossa noin litran alle normin eli noin ysin tienoille, mutta tuossa on voinut muuttua samalla muitakin asioita, kuten kuljettajan tottuminen uuteen autoon, jonka automaatti on ihan erilainen kuin mihin oli aiemmin totuttu.



    Tarkkaa vastausta kysymykseesi ei siis ole edes tästä esimerkistä, mutta oma arvaukseni on, että jos kulutuseron voi todeta, se ei johdu niinkään vaihtotapahtumasta vaan vaihtamiskohtien muutoksesta.

      
  • Vuosimallin 2000 Volvo S 80 2.9:n automaatti oppi selvästikin kuskin käyttämän ajotyylin. Jos ajoin maltillisesti, niin vakkarikin kiihdytti maltillisesti. Jos olin ajellut esim. 100 km "urheilullisesti ts. ohitellut ja kiihdytellyt" vakkarikin teki kiihdytykset "urheilullisesti".

    Kulutuseroista en osaa sanoa, koska matka-ajot ajoin ja ajan vakkarilla. Mutta keskimääräinen kulutus koko vuoden ajalle laskettuna jäi 9 vuoden jaksolla n. 9...9,5 l/100 km.



    Vaihdoin hiljattain uudemman korimallin S80 3.2 A. Tuon vakkari on jotenkin "älyllisesti yksinkertaiseman" oloinen kuin vanhemman version. Sen kiihdytysvalikoimaan taitaa kuulua vain moodi "äkkiä asetettuun vauhtiin".

    Kulutuksessa ei ole oleelisia muutoksia aiempaan 2.9 -version verrattuna.

      
  • Nykyiset automaatit ovat yleensä oppivia eli ne muuttavat vaihtotoimintojaan pidemmällä matkalla kuljettajan ajotottumuksen mukaisiksi. Jos ajat rauhallisesti, polttoainetta säästäen niin "tomaatti" tallentaa sen muistiinsa ja muuttaa käytöstään ja vaihtoajankohtia samaan suuntaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit