cDi, CRD, Tdi jne.

6 kommenttia

Kummasti jokainen dieselajoneuvo saa nuo eri kirjainyhdistelmät takapaksiin. Minulta on tainnut mennä ohi tarina tai logiikka näiden kirjainten historiasta. Onko niin, että nämä rekisteröidään erikseen automerkille? On suurta ja pientä kirjainta, kaikkien näiden yhdistelmiä, vaikka nykydieseleissä on sekä ahdin että välijäähdytin, miksi ne on ilmaistava eri muotoina?

  
  • Volkswagen-ryhmä omi aikoinaan itselleen TDI-merkinnän, joten muiden oli keksittävä omansa. Niinpä joka valmistaja yrittää keksiä oman lyhennemerkintänsä käyttäen sanoja:
    Common Rail
    Turbo (tai harvemmin: Saug)
    Diesel
    Direct Injection
    ja olisko vielä
    InterCooler

      
  • Audilla on joissakin maissa oikeus TDI-termiin (Audin sivulta: In many countries TDI® is registered as an AUDI AG trademark.).
    Muistaakseni Audi/wag yritti saada TDI:tä maailmanlaajuisesti itselleen, mutteivat ihan onnistuneet siinä.
    Muutenhan nuo lyhenteet kertovat 'turboisen diisselin' olemassa olosta, mainosmiehet yrittävät löytää hyvän kertovan lyhenteen, joka kuitenkin pohjautuu ko. tekniikkaan. Jotenkinhan ne merkit ja mallit on nimettävä ja tuo on yksi tapa.
    Joidenkin automerkkien sivuilta löytyy lyhenteiden merkitys. Toisaalta noita on ihan kiva pähkäillä, esim cdi; oisko commonrail direct injection jne. Eikös Mitsulla ollut (ole edelleen?) bensakoneen yhteydessä merkintä, joka muistutti hämäävästi diisseliä, vaikka olikin suorasuihkutuskoneesta kyse - lieköhän kukaan sotkeentunut sen merkinnän kanssa bensa-asemalla?

      
  • Mitsubishin bensakone on GDI.
    Todella hämäävää on Toyotan D4 (bensa) ja D4D (diesel).

      
  • Itse vanhana Toyota miehenä menin vaihtoautohalliin katsomaan dieselkiesiä ja katsoin innoissani; "D4, ja onpa siisti ja vähän ajettu.."
    selvisi että D4 on termi suoraruiskuille sekä bensa että Diesel tietyllä aikavälillä. Se tulee sanoista Direct Four (4). dieseleissä sama Direct Four - Diesel (D4-D).
    Uudemmissa Toyotissa Bensat ovat VVT-i ja Dieselit D4-D.

    PS: Oli minulla välissä harharetkiä välissä eli oli volkkareita, mutta petyin niiden lukuisiin vikoihin ja surkeaan palveluun korjaamoilla eikä ne kuitenkaan niin paljon parempia ajettavia olleet että alituinen korjaaminen ei olisi haitannut. Kaksi viimeistä olleet huolettomia Toyota Dieseleitä jotka eivät vuoda öljyjään jokapaikkaan edes 400tkm ajettuna.
    Töissä olen kuullut ruokapöydässä usein hauskoja kertomuksia VAG+muista sakemanni vehkeistä ja niiden korjaamisesta, olen vain pudistellut päätäni hämmästyksestä ja ihmetyksestä. Ai niin, eikä Toyotiin Dieseleihin lisätä/lisätty 15tkm öljynvaihtovälillä öljyä koneeseen...Seuraava auto on jo tiedossa: 177hp Avensis D4-D. Onneksi olen niin hyvällä itsetunnolla varustettu etten tarvi Audia tms... :kiss:

      
  • Niin eihän se Mitsubishin GDI -merkintä hämää kuin niitä jotka kuvittelevat että esim. TDI -merkinnän D viittaa dieseliin.

      
  • 4D tarkoittaa joissain neljää ovea! :sunglasses: Vai oliko se D4? :innocent:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit