TM 12/1959 Moskvitshin koeajo

11 kommenttia

Sain hyvät naurut kun luin "Mossen" koeajoa kyseisestä lehdestä.Ensio Itkonen sanoi aikoinaan että ei saa ajaa sataa kun sataa.Mutta miten Mossen kanssa?,kun tuulilasinpyyhkijät ottaa käyttövoimansa suoraan moottorin nokka-akselilta!Eli mitä lujempaa mennään sitä nopeammin pyörii pyyhkijät eli sateen kiristyessä ei muuta kun lisää kaasua jotta näkee eteensä!

Niin ja asiasta toiseen:Mossessa oli säädettävä jäähdyttimen kaihdin.Miksei nykyautoissa joissa kulutusta ja päästöjä yritetään vähentää kaikin konstein!Onhan se selvä että 25 asteen pakkasessa nykyautonkin moottori lämpenisi nopeammin ja sitä kautta kylmäkulutus ja päästöt pienenisivät!

  
  • jiirto:

    Niin ja asiasta toiseen:Mossessa oli säädettävä jäähdyttimen kaihdin.Miksei nykyautoissa joissa kulutusta ja päästöjä yritetään vähentää kaikin konstein!




    Eikös sellaisia olekin? Ainakin BMW on tällaista mainostanut...

      
  • Vajaa pari vuosikymmentä myöhemmin Mosse aiheutti jonkinasteista huolta suorituskykynsä ansiosta. Muistaakseni 1500-mallia pidettiin aivan liian tehokkaana ajettavuuteensa nähden. Aiheesta kirjoiteltiin tuon ajan lehdissä ja ellen väärin muista, Mosse heitti löylyä kiukaalle mainostaessaan auton tehokkuutta.



    Eipä enää Mosseja liikenteessä tapaa. Joulun alla ajelin hetken aikaa farkku-Warren perässä. Ihmeellistä, kuinka ajat muuttuvat. Auto vaikutti suorastaan upealta, eikä 2t-moottorin käry haitannut ollenkaan kuten ennen. Vielä kun tietää sen olevan ulkomittoihinsa nähden erittäin tilavan ja maavaraakin näytti olevan enemmän kuin nykyisissä katumaastureissa, tuli mieleen lähettää nykyautojen suunnittelijoille terveisiä.



    Tuskin omistajatasolla silti autoa kovin upeana aikanaan pidettiin. Sama pätee varmaan Mosseen.

      
  • EIkös "varpusia" ihan loppuaikoina tehty nelitahtisinakin ?

      
  • Onneksi noita itäautoja on saatu entisöityä ihan kiitettävästi. Kyllä -60-luvun alun Volga ja Mosse sykähdyttää kummasti. Pobedakin olisi saattanut olla vielä suurempi legenda kunnon kansiventtiilikoneella.

      
  • onko tosiaan? Mun Korean-ihmeessä ei ainakaan!

      
  • jiirto:

    onko tosiaan? Mun Korean-ihmeessä ei ainakaan!




    Jos kaihtimia meinaat, niin sellaisia löytyy myös joistain uusista Fordeista. Saisi olla yleisempi varuste.

      
  • Se oli 1969 TM:n koeajossa Elite 1500 Cavalier,joka kulki 150 km/h ja haukuttiin täysin ajo-ominaisuuksiltaan ja hengenvaarallisen takapainoisten jarrujen takia eli täysjarrutuksessa takajarrut meni ensin lukkoon ja sitten mentiin!Muistaakseni noin vuoden päästä Mosseen tuli takajarrujen paineenrajoitusventtiili joka vähän auttoi asiaa.Tuo TM:n koeajo aiheutti valtaisan kirjetulvan postilaatikko-osastolle jossa tuota testiä arvosteltiin siihen aikaan myös hyvin poliittis-sävyisesti

      
  • Noinhan se taisi olla.



    Jäähdyttimen kaihdinsysteemi on tosiaan yllättävän harvinainen. Onneksi riittää, kun alkutalvesta laittaa maskin keulaan ja keväällä ottaa sen pois. Niin lämmintä ei Suomessa ole, että kone pääsisi ylikuumenemaan.



    Takapainoisia jarruja on muuten TM:n testeissä ollut vielä 80-luvun länsiautoissakin. Ainakin pakuissa.

      
  • Omasta kokemuksesta tulee mieleen ainakin 1980-luvun puolenvälin Nissan Sunny, joka yksin ajaen aloitti varoivaisen jarrutuksen aika usein takaa. Ilmiö oli rajatapaus ja lisäpaino takana rauhoitti sen.



    Nokkapeitto, kiitos, nam!

      
  • En ole aivan varma,mutta käsittääkseni nämä 80-luvun pikku-japsipakut Suzuki Carry,Daihatsu Hijet,Subaru Domingo) olivat aika pahoja jarruiltaan!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit