ilmastointi talvella

20 kommenttia

Voiko auton ilmastointia käyttää talvipakkasilla? Olen kuullut että se saattaisi vahingoittaa itse laitetta, mutta myös se jos on käyttämättä useamman kuukauden. Kun asuu täällä pohjosessa niin pakkasia piisaa useammalle kuukaudelle.

  
  • Sitä et pysty käyttämään talvella, se ei mene päälle. Jos sulla on lämpönen talli niin kun ajat sen auton sinne laita ilmastointi päälle. Kun seuraavan kerran lähdet liikkeelle se ilmastointi kerkiää käymään muutaman minuutin ja voitelemaan paikkansa. Kerran kuussa on ihan hyvä tahti.

    Kannattaa pitää se ilmastointi pois päältä pakkasella, vaikka se ei 'ole päällä' silti se kompuran pyörittäminen näkyy ajotietokoneessa.

      
  • Jotkut asiantuntijat ovat myös sitä mieltä, että automaatti-ilmastointia voi pitää päällä ympäri vuoden. Silloin ainakin välttyy ilmastoinnin kompuran käyttämättämyyden tuomilta voiteluongelmilta, tosin auton polttoaineen kulutus hivenen nousee. Itse olen pitänyt automaatti-ilmastointia päällä ympäri vuoden. Oleellista on muistaa ilmastointilaitteen huolto aika ajoin. Parin vuoden välein tulee tarkistaa kylmäaineen rittävyys, se haihtuu pikkuhiljaa ja ilmastoinnin teho katoaa.Huolto maksaa 100-200 euroa. Bakteerien tuomat haitat ilmastointilaitteessa ovat sitten oma lukunsa ja niiden poistaminen tulee ajan mittaan myös vastaan. Ilmastointilaitteesta on paljon hyötyä, mutta se vaatii myös huoltoa.

      
  • Se on aivan sama onko kyseessä manuaali vai automaatti, se ei mene päälle kun on pakkasta. Valo voi palaa iloisesti kojelaudassa, tai sitten ei kuten Mersussa, mutta se ei tarkoita, että itte laite pelaa kun lämpömittari näyttää miinuscelsiuksia. Automatiikan säädöt pelaa automaatti-ilmastoinnissa, vaikka itse kylmennin on pois päältä.

    Turha sitä kompuraa on pyörittää kun venttiilit kuitenkin pysyvät visusti kiinni pakkaskeleillä.

      
  • Lainaus:
    26.10.2005 klo 19:04 Mie Ite kirjoitti
    Sitä et pysty käyttämään talvella, se ei mene päälle.

    Kannattaa pitää se ilmastointi pois päältä pakkasella, vaikka se ei 'ole päällä' silti se kompuran pyörittäminen näkyy ajotietokoneessa.


    ilmastoinnin voi pitää päällä monessa autossa talvellakin, kompressori ei vain toimi pakkasilla. Ilmastointi automatiikka huolehtii kuitenkin lämmityksestä, huurteenpoistosta jne. Yleensä se kompura pyörii tyhjää jos ei magnettiiventtiili sitä ole kytkenyt joten bensaa ei kulu sen enempää.

      
  • Niin litran heitto kulutuksessa suunninpiirtein onko katkaisija on vai off asennossa. Ja pätee tankkaustarkistuksessakin. Saa sitä päällä pitää, suojajärjestelmä sen päällekytkemisen estää että kylmäaine ei mene lauhduttimeen, mutta eipä se mitään voitelekaan. On noita kompuran tiivisteitä menny, vaikka kuinka olis päällä huruuttanu talven kun auto on maannu rivarin tolppapaikalla eikä kertaakaan talven aikana ole päässyt käymään lämpimässä.

      
  • USA-autoissaa ilmastointilaite, sekä kompura toimivat -4 asteeseen Bi-Level asennossa juuri huurteenpoiston takia noissa 0:ssa pyörivissä keleissä. Lukee ohjekirjassa sekä huomaa hieman vedossa magneettiventtiilin kytkeytyessä päälle. Ja lämpö tottakai päälle, niin saa kuivaa lämmintä ilmaa.

      
  • Lainaus:
    26.10.2005 klo 20:18 GTAm kirjoitti
    Lainaus:
    26.10.2005 klo 19:04 Mie Ite kirjoitti
    Sitä et pysty käyttämään talvella, se ei mene päälle.

    Kannattaa pitää se ilmastointi pois päältä pakkasella, vaikka se ei 'ole päällä' silti se kompuran pyörittäminen näkyy ajotietokoneessa.


    ilmastoinnin voi pitää päällä monessa autossa talvellakin, kompressori ei vain toimi pakkasilla. Ilmastointi automatiikka huolehtii kuitenkin lämmityksestä, huurteenpoistosta jne. Yleensä se kompura pyörii tyhjää jos ei magnettiiventtiili sitä ole kytkenyt joten bensaa ei kulu sen enempää.

    Niin, mikä on "ilmastointi". Muistelen lukeneeni, että Lada 110:ssä olisi "automaattituuletus ja lämmitys", ts. asetetaan tavoitelämpötila, johon tuuletus/lämmitys sitten pyrkii. Kompressoria ei ole. Onko kysymyksessä siis ilmastointi? Mielestäni "ilmastointi" pitää sisällään käsitteen "ilman jäähdytys". Eli ilmastointi EI ole päällä silloin, kun kompressori ei pyöri, vaikka "ilmastointinappi olisi alhaalla" ja kojetaulussa palaisi "a/c"-valo.

    Useimmissa autoissa kompressorit on säädetty pysähtymään -3 - -7 asteen lämpötilan alapuolella. Kannattaa lukea auton ohjekirjaa, onhan jopa olemassa autoja, joissa kompressori pyörii joka tapauksessa "tyhjäkäyntiä" voitelun varmistamiseksi, joten niitä ei tarvitse talvisin "voiteluttaa".

      
  • MIE ITE: Onkos tuo litran lisäkulutus nyt aivan varmaan faktaa? Jos allasi on joku pikkuauto, jonka kulutus on 5 l/100 km ja pidät manuaali-ilmastointia päällä -vai?

    Itse olen ajanut 4,5 vuotta melkein koko ajan automaatti-ilmastointi päällä enkä usko että bensan kulutus olis 1 dl enempää per sata km.

    Joskus olen oikein yrittänyt ajotietokoneesta seurata aihetta kytkemällä tasanopeudella ilmastoinnin pois päältä- laihoin tuloksi - ei havaittavaa eroa.

    Huomasin, että vastatuuli vaikuttaa huomattavasti enemmän kulutukseen. Jos ajaa mittarinopeutta 140km/h ja tuulee oikein kunnolla niin bensaa palaa 2-3 litraa enemmän, kuin myötätuuleen.

    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

      
  • Eipä tuon kompuran rullaaminen 500hv:lla luulisi paskaakaan vaikuttavan, mutta kyllä se vain näin on nähtävä. Marsun ajotietokone ei ole kauhean nopea reagoimaan, varsinkin kylmällä kelillä se alun "kulutushuippu" jos lähtee ilman lämmityksiä liikkeelle kestää kilometrikaupalla tasaantua. Mutta ilmiö on tullut koitettua useaan otteeseen ajamalla vakionopeudensäädin päällä vajaan 100km matkaa suuntaansa, riippuen kuinka 60:n alueilla tökkii liikenne niin tulos on .5-.8, aina. Menomatka ilman kompuraa, paluumatkalle päälle.

      
  • Mm. TM:ssä on muutamassa autovertailussa kokeeksi myös tutkittu ilmastoinnin (eli kompressorin) tuomaa kulutuslisää. Eri automerkeissä se hiukan vaihtelee, mutta 0,4 l/h on aika tarkka keskiarvo. Kulutus esim. sataa kilometriä kohti sitten riippuu siitä, miten kauan se sadan kilometrin saavuttaminen kestää; käytännössä kaupunki- ja taajama-ajossa kulutuslisä /100 km on huomattavasti suurempi kuin maantieajossa.

      
  • Lainaus:
    27.10.2005 klo 09:29 MatLog kirjoitti
    Useimmissa autoissa kompressorit on säädetty pysähtymään -3 - -7 asteen lämpötilan alapuolella.


    Toimintaraja on kyllä plussan puolella. Höyrystinkenno voi jäätyä muutaman +asteen lämpötilassa kuten kaasarikin, joskin ihan eri syistä.

      
  • Lainaus:
    27.10.2005 klo 13:37 nimim Erkki kirjoitti
    Lainaus:
    27.10.2005 klo 09:29 MatLog kirjoitti
    Useimmissa autoissa kompressorit on säädetty pysähtymään -3 - -7 asteen lämpötilan alapuolella.



    Toimintaraja on kyllä plussan puolella. Höyrystinkenno voi jäätyä muutaman +asteen lämpötilassa kuten kaasarikin, joskin ihan eri syistä.

    Muistelen Astran käsikirjassa mainitun -7 astetta. Primerassakin tuntuu kompura käyvän pikkupakkasella.
    EDIT: onko pitkäaikainen käyttö järkevää pienelläkään pakkasella, se on toinen asia.

    [MatLog muokkasi tätä viestiä 27.10.2005 klo 13:46]
      
  • Lainaus:
    27.10.2005 klo 13:43 MatLog kirjoitti
    Muistelen Astran käsikirjassa mainitun -7 astetta.

    En tiedä onko käsikirjoista eri versioita, mutta nykyisen (Astra H) ja edellisen (Astra G) autoni käsikirjassa kompuran käynnistymisen kerrotaan tapahtuvan vain, jos lämpötila on vähintään +4 astetta.

    [Alibaba muokkasi tätä viestiä 27.10.2005 klo 13:55]
      
  • Lainaus:
    27.10.2005 klo 13:53 Alibaba kirjoitti
    Lainaus:
    27.10.2005 klo 13:43 MatLog kirjoitti
    Muistelen Astran käsikirjassa mainitun -7 astetta.

    En tiedä onko käsikirjoista eri versioita, mutta nykyisen (Astra H) ja edellisen (Astra G) autoni käsikirjassa kompuran käynnistymisen kerrotaan tapahtuvan vain, jos lämpötila on vähintään +4 astetta.

    Taas tuli todistetuksi, että muistini on hyvä, mutta lyhyt.

    Primeran (P12) ohjekirjassa kuitenkin sanotaan: "Ilmastoinnin jäähdytys toimii vain moottorin käydessä ja ulkoilman lämpötilan ollessa yli -5 ºC"

      
  • Minulle jäi aikoinaan Chevy Vanin käyttöohjekirja. Siinä tosiaan mainitaan ilmastoinnin toimivan BiLevel asennossa -4 asteeseen. Syykin mainitaan. On mukava kun lämpö ohjautuu jalkatilaan ja keski- sekä ylavartaloon tulee haluttaessa viileämpää ilmaa. Tämä syys- ja kevätpäivinä auringon lämmitettäessä ikkunoiden kautta kuljettajaa muttei kylmiä jalkatiloja. Jenkithän on alan pioneerejä tällä alalla.

      
  • Miksi auton ilmastointi ei toimi pakkasilla?

      
  • En ole perehtynyt sen enempää ilmastoinnin toimintaan, mutta olen tehnyt havaintoja että ikkunat ei huuru talvella kun ilmastointi on päällä ja ehdottomasti sisäilman kierto pois päältä. Useassa automaatti ilmastoinnissa joutuu laittamaan käsisäädöllä tuulilasi + jalkatila

      
  • Miksi pyörittää kompressoria turhaan silloin ei viilennystä tarvitse. Varsinkaan niillä rajoilla missä ilmastointi juuri suostuu käynnistymään. Kompressorin elinikä lyhenee.
    Kesälläkin käytän vain kun viilennys on tarpeen.

    Voisi myös kuvitella, että talvella höyrystimen pinnalle kertyy turhaan jäätä, joka joko sulaa tai ei. Ehkä sulaa, mutta ehkä jäätyy poistoputkeen tukkien sen.

    Tottakai pitäisi talven aikana muutaman kerran käynnistää vähän lämpöisimmillä keleillä, jotta komprossorin tiivisteet saavat voitelua.

      
  • Kompressori ehkä pyörii ehkä ei, mutta ikkunat pysyy pois huurteesta kun se on päällä.

      
  • Eipä ne nykyautoissa juurikaan huurru muutenkaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit