Volvolla laatu- ja uskottavuusongelma? Tyyppivika havaittu.

70 kommenttia
2
  • ei yleensä saa eikä voi hajota näin pian näis suuressa mitassa kuin nyt on tapahtunut. Asia on tunnustettu volvocars.se:n sivuillakin mutta suomessa artisti maksaa, perinteet velvoittavat..

    - Kävin katsomassa, mutta en löytänyt, voitko antaa hieman osviittaa, tai leikata pienen pätkän tänne?

    Ole hyvä, tässä infoa:

    http://www.volvocars.se/FinancialServices/Info_ETM.htm

    `Angående problem med krånglande gasspjäll (ETM)
    Det har under senaste tiden framförts uppgifter i media om att Volvobilar av modellerna S60, S80, S70,V70 samt XC70 byggda i perioden 1999 till och med 2001 kan drabbas av fel på det som kallas ETM, Electronic Throttle Module, d v s spjällhuset. Problemet är inte generellt, men kan om det uppstår påverka avgasreningen och bilens körbarhet.

    Har du frågor om detta och känner oro över hur din bil fungerar, vill vi uppmana dig att kontakta KUNDRELATIONSANSVARIG hos din ordinarie Volvoverkstad för att få detaljerad information´

    Ja miten se nyt sitten oli, kuinka moni on saanut Ruotsissa korvauksen? Entäs USA:ssa? Miten suuresta määrästä autoja me puhumme? Voitko antaa tästä tapauksesta mitään muuta faktaa, kuin Aftonbladet (Ruotsin suurin sensaatiolehti) tietoa?



    Taidat todellakin olla huumormiähii.. jos nyt ensin lukisit nuo linkit mitä olen aikaisemminkin laittanut, sitäpaitsi olen kuluttaja, en ole töissä bilian tai volvon organisaatiossa. Sinulla sen sijaan vaikuttaa olevan laajempaa tietoa asiasta, joten kysele tietolähteiltäsi.


      
  • Lainaus:
    16.05.2006 klo 08:44 EsaZX12R kirjoitti
    Kaipaan myös vastausta siihen, mikä on se kunnon auto, joka rullaa 120 000 ilman ongelmia.


    Toyota Avensis 1.6 vm. 1999. Ajettu 132tkm ilman vikoja. Pelkästään määräaikaishuollot.

    Olet kyllä oikeassa, että ovat lähinnä yksilöitä mitkä tuohon asti selviää.

      
  • "Kaipaan myös vastausta siihen, mikä on se kunnon auto, joka rullaa 120 000 ilman ongelmia."

    Kerroin tällä palstalla joku aika sitten Toyota Carinasta, jonka historian tunnen hyvin. Auton ensimmäiset vioiksi luokiteltavat korjaukset ilmenivät vasta 200tkm tienoilla. Autolle muuten kuuluu edelleen hyvää. Mittarissa on noin 360tkm ja uusia vikoja on tullut lisää vain yksi, sillä polttoainetankin täyttöputki on ruostunut puhki.

    Itselläni ei ole kertaakaan aivan uutta autoa ollut mutta sen mitä autojeni taustoja tiedän niin ainakin Toyotan lasken kunnon autoksi. Toki onhan niitä maanantaikappaleita kait joskus niissäkin. Myös vanhat Volvot ja MB:t pääsivät vioitta myös erittäin pitkälle!

    Linkki tarinaan: http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=2973

    [A Tapio muokkasi tätä viestiä 16.05.2006 klo 19:41]
      
  • Lainaus:
    16.05.2006 klo 18:59 Opelixi kirjoitti
    Lainaus:
    16.05.2006 klo 08:44 EsaZX12R kirjoitti
    Kaipaan myös vastausta siihen, mikä on se kunnon auto, joka rullaa 120 000 ilman ongelmia.


    Toyota Avensis 1.6 vm. 1999. Ajettu 132tkm ilman vikoja. Pelkästään määräaikaishuollot.

    Olet kyllä oikeassa, että ovat lähinnä yksilöitä mitkä tuohon asti selviää.


    Tuon perusteella voisi sitten kai todeta, että tyyppiviat sitten tulevat esiin myöhemmin, kun yksilöviat vasta selviävät noilla kilometseillä. Perinteisestihän vanhoilla 70-l. autoilla ajettiin se 100-200 km ja sitten dumppaus romikselle. Nykyään on vähän sama juttu (volvonkin) elektroniikan osalta.

      
  • Lainaus:
    16.05.2006 klo 18:09 JonJokunen kirjoitti

    Ymmärrän toki, mutta asian tuoreus tuppaa härskiintymään Suomen markkinoilla.


    Tällaiset asiat ovat sitkeitä juttuja.
    Ensinnäkin pitää todeta ongelman olemassaolo. Sen jälkeen pitää ottaa selville paljon eri asioita. Esim. missä moottoriversioissa, millä markkinoilla, kuinka monta autoa ja missäkin maassa jne. Lisäksi on selvitettävä se todellinen vika/viat. Mukaan sekoitetaan myös alihankkija, joka esim. tässä tapauksessa toimii Italiassa ja myös heidän täytyy saada sanoa oma mielipiteensä, sillä valmistaja ei luonnollisesti paini täysin yksi tämän tapauksen kanssa.
    Jo yksin näissä asioissa vierähtää helposti puoli vuotta. Sitten jatketaan hommaa. Esim. tässä tapauksessa, kun on kysymys päästöihin vaikuttavasta softasta, päivitystä ei voi lähettää huoltokorjaamoille ihan tosta vaan, vaan sen toimivuus on vahvistettava. Siis ensin toimivuus, joka käänteessä ja sitten vielä pakokaasutestit päälle. Tälllaisia pakokaasutestejä voidaan esim. tehdä vain yksi päivässä, mutta niitä täytyy olla paljon, jotta voidaan todistaa tilastollisesti, että arvot pysyvät kurissa. Nyt puhun vain USA:n markkinoille vietävistä malleista. Euroopan malleja koskeekin sitten omat, eri säännöt ja rajoitukset.

    Huomaa myös, että tämän uuden softan tulee toimia myös tulevaisuudessa, elikkä kun auto on kulkenut taas sen 100 000 km. Mutta olet kuitenkin vaatimassa selvää tietoa jo puolenvuoden päästä...
    Lario mainitsi myös viestissään, että joskus samaa vikaa korjataan kaksikin kertaa. Aivan oikein myös tämä ja usein se johtuu valmistajan paniikista saada asia pois päiväjärjestyksestä.

    Kun kaikki tämä käytännön työ on tehty, täytyy olla selvää, mitä malleja tämä ongelma koskee. Eli siis mitkä kaikki autot on päivitettävä. Tämä on tärkeää, sillä ilmaan sohiminen saattaa johtaa siihen, että valmistaja päivittää miljoona autoa aivan turhaan. Jokainen arvaa, mitä tämä maksaa ja miten paljon se häiritsee asiakkaita. Eli siis valmistaja haluaa tietää täsmälleen, mistä autoista hän joutuu maksamaan.

    Sen jälkeen huoltokorjaamot saavat tarkat ohjeet, aivan kuten Lario jo viestissään kirjoitti, miten menetellä. Jokainen vaihe on eritelty tarkasti ja valmistaja kertoo myös tarkalleen, paljonko jokaisesta autosta voi/saa laskuttaa valmistajaa. Vuosi on lyhyt aika tällaisissa jutuissa.

    Elikkä siis se, mikä tuntuu Suomessa härskiltä, saattaa olla tosi ajankohtaista asian parissa työskenteleville.

    Ymmärrätkö sinä että miksi Suomessa asiasta ei ole keskusteltu kunnolla ja miksi ei edes saisi keskustella?

    - Ymmärrän. Suomessa näitä tapauksia ei ole ollut samassa mitassa, kuin esim. USA:ssa ja Ruotsissa. Tähän vaikuttaa luonnollisesti myös autojen vähäinen kokonaismäärä. Mutta tähän voi vaikuttaa myös eri softa, ilmasto, nopeusrajoitukset jne.
    Sen sijaan en ymmärrä, onko joku sanonut, ettei tästä saisi keskustella?
    Jos viittaat Biliaan, niin valmistajan infon puute ei ole sama asia, kuin haluttomuus keskusteluun.

    En voi käsittää asenteellisuuttasi tässä asiassa juuri mitenkään.

    - Haluatko siis, että yhdyn torvisoittokuntaan ja alan vaatimaan korvauksia, ennen kuin valmistaja on saanut mahdollisuuden tuoda julki oman mielipiteensä/ratkaisunsa?
    Kuten olen sinulle jo monta kertaa kirjoittanut, uskon henkilökohtaisesti Volvon "goodwilliin", mutta en usko, että Aftonbladetin artikkelit saavat yhtiön syytämään rahaa ympäri maailmaa. Tässä ei ole kysymys asenteesta, vaan suurista summista rahaa.

    valmistajan huolto-organisaation puolusteluun? Lisäksi voisit nyt ystävällisesti listata sen valheellisen tai väärän informaation jota olen tuonut esiin.

    Tässä ei ole kysymys mistään puolustelusta. Vaan olen pyrkinyt kertomaan sinulle, miten homma toimii. Ellet hyväksy sitä, ok. Olen myös esittänyt sinulle kysymyksiä kommenttiesi johdosta, mutta et vastaa. Tulkitsen tämä siten, ettet tiedä, joten en katso tarpeelliseksi alkaa jankuttamaan.

      
  • Lainaus:
    16.05.2006 klo 18:59 Opelixi kirjoitti
    Lainaus:
    16.05.2006 klo 08:44 EsaZX12R kirjoitti
    Kaipaan myös vastausta siihen, mikä on se kunnon auto, joka rullaa 120 000 ilman ongelmia.


    Toyota Avensis 1.6 vm. 1999. Ajettu 132tkm ilman vikoja. Pelkästään määräaikaishuollot.

    Olet kyllä oikeassa, että ovat lähinnä yksilöitä mitkä tuohon asti selviää.


    http://www.internetautoguide.com/auto-recalls/01-int/toyota/index.html

    http://www.usedcarexpert.co.uk/Uploads/HTML/ToyotaAvensis.htm

    Yksilöt ovat tietenkin yksilöitä. Henkilökohtaisesti en ole koskaan päässyt 50 000 km pidemmälle, ilman ettei olisi pitänyt ruuvata jotain paikkaa.

      
  • Lainaus:
    16.05.2006 klo 18:19 JonJokunen kirjoitti
    ei yleensä saa eikä voi hajota näin pian näis suuressa mitassa kuin nyt on tapahtunut. Asia on tunnustettu volvocars.se:n sivuillakin mutta suomessa artisti maksaa, perinteet velvoittavat..

    - Kävin katsomassa, mutta en löytänyt, voitko antaa hieman osviittaa, tai leikata pienen pätkän tänne?

    Ole hyvä, tässä infoa:

    http://www.volvocars.se/FinancialServices/Info_ETM.htm

    `Angående problem med krånglande gasspjäll (ETM)
    Det har under senaste tiden framförts uppgifter i media om att Volvobilar av modellerna S60, S80, S70,V70 samt XC70 byggda i perioden 1999 till och med 2001 kan drabbas av fel på det som kallas ETM, Electronic Throttle Module, d v s spjällhuset. Problemet är inte generellt, men kan om det uppstår påverka avgasreningen och bilens körbarhet.

    Har du frågor om detta och känner oro över hur din bil fungerar, vill vi uppmana dig att kontakta KUNDRELATIONSANSVARIG hos din ordinarie Volvoverkstad för att få detaljerad information´

    Ja miten se nyt sitten oli, kuinka moni on saanut Ruotsissa korvauksen? Entäs USA:ssa? Miten suuresta määrästä autoja me puhumme? Voitko antaa tästä tapauksesta mitään muuta faktaa, kuin Aftonbladet (Ruotsin suurin sensaatiolehti) tietoa?


    Taidat todellakin olla huumormiähii.. jos nyt ensin lukisit nuo linkit mitä olen aikaisemminkin laittanut, sitäpaitsi olen kuluttaja, en ole töissä bilian tai volvon organisaatiossa. Sinulla sen sijaan vaikuttaa olevan laajempaa tietoa asiasta, joten kysele tietolähteiltäsi.



    Luin aikaisemmin tänne laittamasi linkit.

    Liität tähän sen, jonka me kaikki jo tiedämme. Kiitos kuitenkin. Minä kysyin sinulta, miten moni on saanut Ruotsissa korvauksen tästä. Ja miten moni USA:ssa. Elikkä halusin sinulta lisätietoja tästä eriarvoisuudesta, josta puhut koko ajan.

      
  • Minuakin kyllä rupesi kiinnostamaan Esan tausta, ei kai kukaan noin vahvasti puolustele tehtaan ja maahantuojan toimintaa hyötymättä siitä itse mitään, vaikka periaatteessa olisikin oikeassa. Myöskin noin laaja asiantuntemus viittaa siihen, että seuraat alaa aika läheltä ja miten sen nyt sanoisi, aika moinen kiinnostus juuri Volvoon ja sen vikojen vähättely.

    Ottamatta kantaa Bilian ja Volvon tähän caseen, voi yleisesti sanoa, että korjaus- ja huoltobisnes on maahantuojille tuottoisinta toimintaa ja yleensä asiakkaaseen päin valitettavan ala-arvoista. Mikäli noin huonosti toimittaisiin muilla aloilla, ei asiakkaita kauaa riittäisi. En tiedä syitä mikä tuohon on johtanut, onko se että yhdestä tuottavasta osasta täytyy nyhtää kaikki irti vai siitä, että alan henkilöstön palkat ovat pitkään seuranneet muita aloja jäljessä.

    Itsellä on esimerkki Biliasta, jossa V70 automaatti-ilmastointia korjattiin takuuseen viisi kertaa ja vasta kuudennella kerralla suostuttiin vaihtamaan se kokonaan uuteen, jonka jälkeen aparaatti sitten suostui toimimaan. Tuo jos mikä on asiakkaan juoksutusta ja aliarvostamista. Lisäksi on huhuja, että Bilia käyttää/käytti autojen korjauksessa käytettyjä osia, mutta nuo nyt on vaan huhupuheita, voi olla perää tai sitten ne ovat vain kateellisten kilpailijoiden levittämää propagandaa.

      
  • Lainaus:
    17.05.2006 klo 09:12 EsaZX12R kirjoitti

    Esim. tässä tapauksessa, kun on kysymys päästöihin vaikuttavasta softasta, päivitystä ei voi lähettää huoltokorjaamoille ihan tosta vaan, vaan sen toimivuus on vahvistettava.

    TÄMÄ EI PIDÄ PAIKKANSA. Viimeksi eilen Bilia työnjohtaja vastasi tiedusteluuni ettei SOFTAN PÄIVITYS EIKÄ PUHDISTUS TODENNÄKÖISESTI auta vaan LAATIKKO on VAIHDETTAVA.
    Kysyin onko selvitetty softan päivitys ja puhdistus vai luettu vain vikakoodi, niin vastaus oli sama; puhdistus voi auttaa vain vähäksi aikaa ja vika on todennäköisesti laatikossa. (Ilmeisesti vain luettu vikakoodi ja sitten soitto asiakkaalle sekä arvio korjauskustannuksista kehiin).

    Jos nyt voisit ystävällisesti lukea lähettämäni takuumuutosinfon, osaatko englantia tai ruotsia? Volvon lehdistöedustajan (Bo Larsen) kommentti aiheesta oli myös mielenkiintoinen, sitäkään et tainnut lukea? Entä pyytämäsi ja lähettämäni www.volvocars.se info, luitko sitäkään?


    Sen jälkeen huoltokorjaamot saavat tarkat ohjeet, aivan kuten Lario jo viestissään kirjoitti, miten menetellä. Jokainen vaihe on eritelty tarkasti ja valmistaja kertoo myös tarkalleen, paljonko jokaisesta autosta voi/saa laskuttaa valmistajaa. Vuosi on lyhyt aika tällaisissa jutuissa.

    Ruotsissa ohjeet annettu, ongelma tiedostettu, kuluttajia infottu ja pyydetty ottamaan yhteyttä jos ongelmia ilmenee, kiistätkö tämän? Miksi Suomen bilia vaikenee?


    En voi käsittää asenteellisuuttasi tässä asiassa juuri mitenkään.

    - Haluatko siis, että yhdyn torvisoittokuntaan ja alan vaatimaan korvauksia, ennen kuin valmistaja on saanut mahdollisuuden tuoda julki oman mielipiteensä/ratkaisunsa?
    Kuten olen sinulle jo monta kertaa kirjoittanut, uskon henkilökohtaisesti Volvon "goodwilliin", mutta en usko, että Aftonbladetin artikkelit saavat yhtiön syytämään rahaa ympäri maailmaa. Tässä ei ole kysymys asenteesta, vaan suurista summista rahaa.

    Tässä suora lainaus aftonbladetin jutusta ja lehdistöedustajan lausunnosta:
    `Pengarna tillbaka
    -Vi har bestämt oss för att handlägga den här saken generöst, säger Bo Larsen, presstalesman på Volvo. De som betalat reparationen själva ska få pengarna tillbaka.´

    Oletko siis sitä mieltä että aftonbladet on vääristellyt pressivastaavan puheita? Tarkoitatko myös ettei Volvo olisi havainnut tätä väärää lausuntoa ja pyrkinyt sitten korjaamaan sitä?

    valmistajan huolto-organisaation puolusteluun? Lisäksi voisit nyt ystävällisesti listata sen valheellisen tai väärän informaation jota olen tuonut esiin.

    Tässä ei ole kysymys mistään puolustelusta. Vaan olen pyrkinyt kertomaan sinulle, miten homma toimii. Ellet hyväksy sitä, ok. Olen myös esittänyt sinulle kysymyksiä kommenttiesi johdosta, mutta et vastaa. Tulkitsen tämä siten, ettet tiedä, joten en katso tarpeelliseksi alkaa jankuttamaan.



    Minä olen tunnollisesti vastannut sinulle, arvoisia volvoasiantuntija, seuraaviin kysymyksiisi:
    - takuuinfot ja linkit, takuuta muutettu (kommentoi nyt edes hiemna tätä)
    - volvocars.se:n linkit ja info asiasta (kommentoi nyt tätäkin kun kerran pyysit linkit)
    - sen tiedon minkä olen saanut maahantuojalta tai biliasta asiasta, yhtään vääristelemättä.
    - tieto jonka olen saanut muilta volvo-omistajilta joilla sama ongelma on esiintynyt.
    - Mikäli tarkoitat jankkaustasi siitä kuinka paljon vikoja on esiintynyt ja kuinka paljon on korvattu, niin siihenkin olen vastannut: ota yhteyttä omiin tiedonlähteisiisi, olen kuluttaja enkä töissä volvolla tai biliassa.

    Sen sijaan itse et ole vastannut (nyt on mahdollisuus) seuraavaan:
    - Listaa mitä väärää infoa olen toimittanut
    - Miten voit tietää/olla varma että Suomessa on eri softa kuin jenkeissä tai ruotsissa?
    - Miten sinun antamasi tieto voi olla tarkempaa kuin mitä saan soittamalla maahantuojalle tai biiliaan? Kerro tietolähteesi tai anna linkit.
    - Millä perusteella voit väittää ettei todellinen vika ole magneti-maglian laatikossa vaan viittaat epämääräisesti uuteen softaan joka on jenkeissä `koekäytössä´. Lisäksi viittaa siihen että laatikoita on turhaan vaihdettu. Anna linkki tai vahvistus näille.

    Kuten siis jo aikaisemmin todettua, kuluttaja on altavastaajana näissä asioissa. Kuluttajan on oltava valveutunut ja etsittävä tietoa muualta kun vastaaja ei sitä anna.

    Arvoisa Esa; sinä annat tietoa, mutta et anna tietolähteitäsi tai referenssejä niihin. Miten sinun toimittamasi syvällä rintaäänellä oikeaksi väittämäsi informaatio voi olla se oikea tai oikeampi totuus asiasta? Oletko palstan ylin auktoriteetti näissä asioissa? Samalla kuitenkin vähättelet uutisointia mediassa skandaalinhakuiseksi. Luokitteletko volvon pressiedustajan ja takuu-statementtien muutokset rapakon takana samaan kategoriaan?

    Minulla ei ole tarvetta jankuttaa, mutta - kaikella ystävyydellä - sinä jankutat samaa mutta et esitä yhtään sellaisia faktoja jotka on mahdollista vahvistaa. Mielestäni olen esittänyt ja pyrkinyt esittämään vain faktoja ja linkkejä niihin sekä pyytänyt ottamaan biiliaan tai maahantuojan yhteyttä jos lisävahvistusta Suomen tilanteeseen kaivataan
    .

      
  • Oivallisesti kiteytetty se, mitä itse olen kummastellut tässä keskustelussa. Lisäksi taas oivallinen yksittäistapaus bilian toiminnasta.

    Lainaus:
    17.05.2006 klo 09:52 individual kirjoitti
    Minuakin kyllä rupesi kiinnostamaan Esan tausta, ei kai kukaan noin vahvasti puolustele tehtaan ja maahantuojan toimintaa hyötymättä siitä itse mitään, vaikka periaatteessa olisikin oikeassa. Myöskin noin laaja asiantuntemus viittaa siihen, että seuraat alaa aika läheltä ja miten sen nyt sanoisi, aika moinen kiinnostus juuri Volvoon ja sen vikojen vähättely.

    Ottamatta kantaa Bilian ja Volvon tähän caseen, voi yleisesti sanoa, että korjaus- ja huoltobisnes on maahantuojille tuottoisinta toimintaa ja yleensä asiakkaaseen päin valitettavan ala-arvoista. Mikäli noin huonosti toimittaisiin muilla aloilla, ei asiakkaita kauaa riittäisi. En tiedä syitä mikä tuohon on johtanut, onko se että yhdestä tuottavasta osasta täytyy nyhtää kaikki irti vai siitä, että alan henkilöstön palkat ovat pitkään seuranneet muita aloja jäljessä.

    Itsellä on esimerkki Biliasta, jossa V70 automaatti-ilmastointia korjattiin takuuseen viisi kertaa ja vasta kuudennella kerralla suostuttiin vaihtamaan se kokonaan uuteen, jonka jälkeen aparaatti sitten suostui toimimaan. Tuo jos mikä on asiakkaan juoksutusta ja aliarvostamista. Lisäksi on huhuja, että Bilia käyttää/käytti autojen korjauksessa käytettyjä osia, mutta nuo nyt on vaan huhupuheita, voi olla perää tai sitten ne ovat vain kateellisten kilpailijoiden levittämää propagandaa.

      
  • asian perusongelmaa Suomessa;
    muualla vika on tunnustettu, tunnistettu, takuuaikoja muutettu, kanteita tehty ja kanteisiin annettu vastineita. Ennekaikkea vikoja on korvattu Ruotsissakin mutta Suomessa ei korvata kenellekkään, siitä ei edes ole mahdollista käytännössä keskustella. Tämä on eriarvoisuutta, minkä kannalta ei ole olennaista se tieto mitä yrität minulta kaivaa ja vaadit; että kuinka moni on saanut korvauksen.

    Lainaus:
    17.05.2006 klo 09:34 EsaZX12R kirjoitti
    Lainaus:
    16.05.2006 klo 18:19 JonJokunen kirjoitti
    ei yleensä saa eikä voi hajota näin pian näis suuressa mitassa kuin nyt on tapahtunut. Asia on tunnustettu volvocars.se:n sivuillakin mutta suomessa artisti maksaa, perinteet velvoittavat..

    - Kävin katsomassa, mutta en löytänyt, voitko antaa hieman osviittaa, tai leikata pienen pätkän tänne?

    Ole hyvä, tässä infoa:

    http://www.volvocars.se/FinancialServices/Info_ETM.htm

    `Angående problem med krånglande gasspjäll (ETM)
    Det har under senaste tiden framförts uppgifter i media om att Volvobilar av modellerna S60, S80, S70,V70 samt XC70 byggda i perioden 1999 till och med 2001 kan drabbas av fel på det som kallas ETM, Electronic Throttle Module, d v s spjällhuset. Problemet är inte generellt, men kan om det uppstår påverka avgasreningen och bilens körbarhet.

    Har du frågor om detta och känner oro över hur din bil fungerar, vill vi uppmana dig att kontakta KUNDRELATIONSANSVARIG hos din ordinarie Volvoverkstad för att få detaljerad information´

    Ja miten se nyt sitten oli, kuinka moni on saanut Ruotsissa korvauksen? Entäs USA:ssa? Miten suuresta määrästä autoja me puhumme? Voitko antaa tästä tapauksesta mitään muuta faktaa, kuin Aftonbladet (Ruotsin suurin sensaatiolehti) tietoa?


    Taidat todellakin olla huumormiähii.. jos nyt ensin lukisit nuo linkit mitä olen aikaisemminkin laittanut, sitäpaitsi olen kuluttaja, en ole töissä bilian tai volvon organisaatiossa. Sinulla sen sijaan vaikuttaa olevan laajempaa tietoa asiasta, joten kysele tietolähteiltäsi.


    Luin aikaisemmin tänne laittamasi linkit.

    Liität tähän sen, jonka me kaikki jo tiedämme. Kiitos kuitenkin. Minä kysyin sinulta, miten moni on saanut Ruotsissa korvauksen tästä. Ja miten moni USA:ssa. Elikkä halusin sinulta lisätietoja tästä eriarvoisuudesta, josta puhut koko ajan.

    kuinka moni on saanut muulla korvauksen.

    Ruotsissa korvauksen saaneita on tuhansia, 15000 volvo-omistaa voi saada rahansa takaisin. (Linkkejä en laita uudestaan) Jos osaat ruotsia niin soita sinne ja tiedustele asiaa valmistajalta.

      
  • Lainaus:
    17.05.2006 klo 09:52 individual kirjoitti
    ei kai kukaan noin vahvasti puolustele tehtaan ja maahantuojan toimintaa hyötymättä siitä itse mitään,


    Kirjoitin jo jossain vaiheessa, kolikossa on aina kaksi puolta, eikä faktojen ymmärtäminen tarkoita välttämättä puolustamista, vaikka se sellaiselta voisi lukijasta tuntuakin. Kysymys on millä asenteella lähtee tutkimaan asiaa.

    vikojen vähättely.

    - Tässä sama juttu. Jos minuun viittaat, niin olen tunnustanut vian, jopa tunnustanut olleeni tekemisissä sellaisen kanssa. JonJokuselle olen esittänyt kysymyksiä faktasta, mutta hän viittaa vain lehdistöön, jota en pidä faktana, enkä todisteena.

    Ottamatta kantaa Bilian ja Volvon tähän caseen, voi yleisesti sanoa, että korjaus- ja huoltobisnes on maahantuojille tuottoisinta toimintaa ja yleensä asiakkaaseen päin valitettavan ala-arvoista.

    Maahantuoja ei ymmärtääkseni hyödy korjaus- eikä huoltobisneksestä. Päinvastoin, jos autoissa ilmenee liian paljon vikoja ja muita ongelmia, tämä vaikuttaa maahantuojien toimintaan negatiivisesti, ihmiset eivät osta mielellään autoja, jos tietävät, että ne leviävät käsiin.

    Varaosat ovat sensijaan jokaiselle autonvalmistajalle kultaa. Moni autonvalmistaja tekisi tappiota, ilman varaosien myyntiä. Voisi siis äkkiä sanoa, että autonvalmistajat eivät edes halua, että autot kestävät hyvin. Mutta jos tämä käännetään, niin kestävät autot tarkoittaisivat korkeampaa hankintahintaa... elikkä meidän valintamme on ruton ja koleran väliltä.

    Mikäli noin huonosti toimittaisiin muilla aloilla, ei asiakkaita kauaa riittäisi.

    - Lähetin tässä pienen kännykkäkysymyksen Nokialle, muutama kuukausi sitten. Puutteellinen vastaus, josta ei ollut minulle mitään hyötyä, tuli 3 viikon kuluttua. Lähetin uuden kysymyksen. Siitä taitaa olla nyt kaksi kuukautta, eikä vastausta ole tullut vieläkään.

    Autoalasta on monta surkeaa esimerkkiä, mutta samassa humussa on helppo unohtaa kaikki he, joiden mielestä homma toimii. Minulla on ollut luonnollisesti myös ongelmia autojeni ja moottoripyörieni kanssa, mutta ei koskaan huoltokorjaamoiden, maahantuojien, eikä valmistajien kanssa. Väittäisin, että autoala seuraa myös tämän päivän individualistista, yhteiskunnan sanelemaa elämäntapaa, jossa asiakkaan merkitys pienenee päivä päivältä. Riittää kun menet johonkin Giganttiin, myyjä ei tule enää tyrkyttämään sinulle tavaraa, vaan saat odottaa ja rukoilla saadaksi apua, jotta voit ostaa heidän tuotteitaan. Tästä vielä selviää hengissä, mutta annas olla jos tulee ongelmia. Saa olla onnellinen, jos joku vastaa puhelimeen. Ja silloinkin joku osaa vain kysyä, onko tepseli seinässä...

    Asiakas ei ole enää aina oikeassa. Joskus on ollut, väärässäkin ollessaan...

    En tiedä syitä mikä tuohon on johtanut, onko se että yhdestä tuottavasta osasta täytyy nyhtää kaikki irti vai siitä, että alan henkilöstön palkat ovat pitkään seuranneet muita aloja jäljessä.

    - Kilpailu, kilpailu ja kilpailu. Alan viisaat ennustavat, että kiinalaiset autot ovat pian tavallinen näky katukuvassamme. Ennen eurooppalaiset autovalmistajat saivat taistella japanilaisia vastaan. Sitten tekivät korealaiset maihinnousun. Tänä päivänä on muotia siirtää tuotanto halvan työvoiman maihin. Tässä on kysymys vain tuotannosta, mutta myös kehitystyö saa oman osansa autovalmistajien säästöpaketeista. Tällaiset jutut näkyvät sitten myös taikaisinkutsukampanjoina jne. Vaihtehtona on tietenkin tehdä parempia autoja - hintoihin, joita kukaan ei halua maksaa. Siis eräänlainen oravanpyörä sekin.

    Itsellä on esimerkki Biliasta, jossa V70 automaatti-ilmastointia korjattiin takuuseen viisi kertaa ja vasta kuudennella kerralla suostuttiin vaihtamaan se kokonaan uuteen, jonka jälkeen aparaatti sitten suostui toimimaan. Tuo jos mikä on asiakkaan juoksutusta ja aliarvostamista.

    - Tästä olet tehnyt oman tulkintasi. Minä taas tulkitsen, että asiakasta ollaan todellakin yritetty auttaa. En voi tosin sanoa mitään tähän, koska en tiedä tapauksesta mitään, mutta vika voi olla valmistajan infossa, mekaanikon virheessä, tai sitten ilmastointilaitteessa oli useampi vika. Autoja on korjailtu kautta aikojen useampiakia kertoja, yhden vian takia, eikä mikään viittaa siihen, etteikö niin tehtäisi aina silloin tällöin myös tulevaisuudessa. Vaikka mekaanikko olisi kuinka pätevä ja vaikka hänellä olisi kuinka hyvät eväät auton korjaukseen, häneltä puuttuu yhä selvänäkijän taidot.

    Lisäksi on huhuja, että Bilia käyttää/käytti autojen korjauksessa käytettyjä osia, mutta nuo nyt on vaan huhupuheita, voi olla perää tai sitten ne ovat vain kateellisten kilpailijoiden levittämää propagandaa.

    - Hevosmiesten tietotoimisto.
    Tämä tiedon mukaan valmistaja siis jahtasi käytettyjä osia ja lähetti ne sitten huoltokorjaamoon Suomeen. Yes:-) JOS tämä olisi totta, niin voin kertoa, että käytettyjen osien käyttäminen tulee kalliimmaksi valmistajalle, kuin uusien. Uudet tulevat suoraan nauhalta ja voidaan tarvittaessa napata hyllyltä, kun taas käytetyt tulee ensin ruuvat irti toisesta autosta, tarkistaa, puhdistaa, lajitella artikkelinumeroiden mukaan jne. Toimii varmasti, jos on kysymsys jostain työkalukaapissa lojuvasta sulakkeesta, tai letkunkiristimestä, mutta komponentit, jotka valmistaja maksaa Bilialle joka tapauksessa.. ei.

      

  • vikojen vähättely.
    - Tässä sama juttu. Jos minuun viittaat, niin olen tunnustanut vian, jopa tunnustanut olleeni tekemisissä sellaisen kanssa. JonJokuselle olen esittänyt kysymyksiä faktasta, mutta hän viittaa vain lehdistöön, jota en pidä faktana, enkä todisteena.

    Onko Göterborg postenin (onelma tunnustettu Volson toimesta jo lähes vuosi sitten) ja BCC:n, LA-timesin yms. jutut, joissa Volvon edustajaa suoraan lainataan, epäluotettavampia kuin sinun lausuntosi ilman (tähänasti) ensimmäistäkään linkkiä, referenssiä tai yhteystietoa joista väitteesi voisi tarkistaa?

    http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?p=gp&d=895&a=214429

    http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?p=gp&d=895&a=214759
    Uppdaterad: 2005-05-06 08:53

    Volvo reparerar felet på garantin - men alla bilägare är inte nöjda<br /><br />BILINDUSTRI: Volvo erkänner att felet med elektroniska gasspjället varit väl känt i Sverige.<br />- Vi har reparerat tusentals bilar i Sverige, säger Bo Larsen på Volvo PV.´<br /><br />Uppdaterad: 2005-05-09 08:29
    Volvo lovar generös ersättning för spjällproblem

    BILINDUSTRI: Volvo Personvagnar lovar nu att kunder som fått betala för reparationer av gasspjäll skall behandlas "generöst".

    Sedan GP först skrev i onsdags om de problem Volvo har haft med det elektroniska gasspjället på bilar av årsmodellerna 1999-2001 har det strömmat in e-post från drabbade Volvoägare.
    Det har sålts cirka 120 000 bilar av de aktuella bilmodellerna under de här åren i Sverige.
    En e-postare beskriver hur han tvingats betala 9 000 kronor för en reparation sedan bilen, en S60 av årsmodell 2001, körts 8 500 mil. Det är alltså 500 mil över garantigränsen.
    Men nu säger Bo Larsen, presschef på Volvo Personbilar Sverige, att försäljningsbolaget har gått ut med instruktioner till återförsäljarna med uppmaningen att kunder på marginalerna skall behandlas generöst.
    - Jag kan inte ge några exakta siffror, säger Bo Larsen, men det är klart att har milgränsen överskridits med några mil så skall man få reparationen gjord gratis. Hamnar man inom garantigränserna fem år eller 8 000 mil är det ingen som helst tvekan.´


    - Myndigheterna vill att vi skall förlänga garantin från sju år (som det är på miljödetaljer i USA) till tio år. Vi har inte tagit ställning till hur vi skall agera, säger Christer Gustafsson. <br />Volvos egna undersökningar indikerar att uppemot 94 procent av alla gasspjäll kan komma att fallera inom den perioden, skriver Los Angeles Times.<br />Till TT uppger Christer Gustafsson att det sålts 860 000 bilar av de aktuella årsmodellerna. ´<br /><br />Jottei minun toimittama info olisi yhtä lähdetietoköyhää, niin laitan tähän vielä joukkokanteeseen liittyvän Up to Date:<br /><br />The ETM is the subject of a proposed class action lawsuit filed in May 2004. Simply put, the lawsuit alleges that Volvo fraudulently concealed and failed to disclose the fact that thousands of its vehicles were equipped with defective ETMs. Our lawsuit alleges the defective ETMs cause a number of symptoms, including stalling. Our lawsuit also alleges that Volvo told consumers who complained about ETM failure that their experiences were isolated events; but for those consumers who refused to give up and who complained the loudest, Volvo offered different secret warranties that allowed these consumers to get a free or reduced cost "fix."

    Until recently, Volvo had responded to the lawsuit by telling the Court and the public that our case lacks merit because, according to Volvo, the ETM is not defective. However, shortly after Volvo was required to produce documents that we believe undermine Volvo's position, Volvo brought a motion in court to prevent our legal team from sharing those documents with the press, consumers, and federal and state regulators (such as the California Air Resources Board), who were also investigating the alleged ETM defect. Volvo lost that motion, and it appears that shortly thereafter Volvo agreed with the California Air Resources Board ("CARB") to enter into a "voluntary" settlement to extend the ETM warranty.

    Although CARB's jurisdiction does not extend beyond California, in late 2005 Volvo entered into a "settlement" with CARB that applies to vehicle owners who reside not only in California, but throughout the United States and Canada. We believe Volvo did so with the hope that, by agreeing to conduct a service campaign through CARB, it could defeat our lawsuit and, more important, it could conduct its "voluntary" campaign without any oversight by Plaintiffs' counsel or the Court.

    Issues concerning Volvo's service campaign are the subject of continued Court proceedings. In the interim, Volvo claims that it has notified current owners of Volvo vehicles that (a) it has extended the warranty on its ETMs to 10 years or 200,000 miles, whichever comes first, and (b) that consumers who have paid to replace, clean, or repair their ETMs are entitled to seek reimbursement for those expenses. Volvo says it began mailing the notification letters to Volvo owners throughout the U.S. and Canada in December 2005.

    We are in the process of determining whether Volvo has, in fact, notified consumers of the extended warranty/reimbursement program. It would be helpful to us to know whether and when you received such a notification letter.

    We are also in the process of gathering information about consumers' experiences with Volvo's extended warranty/reimbursement program. It would be helpful to us to know whether you have experienced ETM issues, or sought to have your ETM serviced, since Volvo began its "voluntary" extended warranty/reimbursement program. It would also be helpful to us to know whether any or all ETM-related services you may have recently received were in fact covered under warranty, at no cost to you.

    We are also seeking information about the efficacy of Volvo's "new and improved" ETM cleaning method. Many consumers have been told their ETMs would fail again, even after cleaning. Any information you could give us in that regard (e.g., the name of the person or dealer who made that statement, and when) would be helpful. If your ETM was cleaned, we would also like to know how your vehicle has been performing since the cleaning.´


      
  • Kun media ja internet on ainoa, josta kuluttaja voi tietoa saada.

    Eihän Ruotsissa pitänyt olla vikoja, eihän? Onhan vika tuore, onhan?
    Sitten kun asiakkaat ovat ajaneet takuuajan ohi, niin sittenhän vika on kiva tunnustaa ja todeta että jos autolla on alettu vaikkapa < 80 000 tkm, niin kyllä korjaamme vaikka auto olisikin 7 vuotta vanha.
    http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=119353

    `Kirjoitettu: 4.5.2005
    Kirjoittaja: Jorma Viitanen
    Tiedot Volvon joutumisesta silmätikuksi USA:ssa ovat peräisin Kaliforniasta. Los Angeles Times on kertonut Volvon 5- ja 6-sylinteristen moottorien polttoaineen ruiskutusjärjestelmässä esiintyvästä viasta. Sen korjaaminen voi tulla kalliiksi Volvolle.
    US Environmetal Protection Agency (EPA) on vaatinut, että polttoaineen suihkutusta ohjaava järjestelmä vaihdetaan. Kyse on noin 300 000 autosta pelkästään USA:ssa. Suurin osa niistä on V70-mallisarja vuosilta 1998-2001. Ongelman syynä on polttoaineen ruiskutusjärjestelmän elektroninen ohjaus, joka ei toimi moitteettomasti.

    Volvolla ongelma on tunnettu pidemmän aikaa. Volvon sisällä keskusteltiin jo kauan sitten, tulisiko vika korjata takaisinkutsuna vai ainoastaan silloin, kun asiakas sitä vaatii.

    Göteborgissa ilmestyvä Göteborgs Posten kertoo, että Volvo on sisäisessä raportissaan kesäkuussa 2004 kertonut ongelman korjaamisen maksaneen siihen mennessä 13,5 miljoonaa dollaria. Tuolloin korjattuja autoja oli 27 200 kappaletta. Joitakin autoja oli jopa otettu takaisin asiakkailta.

    Autoissa ei ole esiintynyt kyseistä vikaa vuoden 2002 jälkeen, jolloin Volvo vaihtoi ruiskutusjärjestelmän toimittajaa.


    Vika polttoaineen ruiskutuksessa voi esiintyä useammalla tavalla. Joissakin tapauksissa autoa on vaikea saada käynnistymään, joissakin autoissa moottori nykii. Ympäristöviranomaisten huomion kohteena on katastustapahtumissa havaittu päästönormien ylittyminen.

    Volvo on kertonut, ettei Ruotsissa vastaavia vikoja ole esiintynyt.

    USA on Volvon suurin yksittäinen markkina-alue. Viime vuonna Volvon suurimmat myyntialueet olivat:

    USA 139 155 autoa
    Ruotsi 51 464 autoa
    Iso-Britannia 40 159 autoa
    Saksa 38 085 autoa
    Italia 19 390 autoa
    Hollanti 19 225 autoa
    Espanja 15 925 autoa
    Japani 13 919 autoa
    Belgia 12 929 autoa
    Ranska 11 989 autoa

    Viranomaisten vaatimus sekä Volvon oma toimintatapa asian korjaamisessa on harmillinen seikka Volvolle, joka itse toiminnassaan korostaa ympäristöseikkojen merkitystä. Valmistajana Volvo on vastuussa autoistaan, vaikka ongelman aiheuttajana olisikin alihankkijan toimittama puutteellisesti toimiva komponentti. ´


    vikojen vähättely.

    - Tässä sama juttu. Jos minuun viittaat, niin olen tunnustanut vian, jopa tunnustanut olleeni tekemisissä sellaisen kanssa. JonJokuselle olen esittänyt kysymyksiä faktasta, mutta hän viittaa vain lehdistöön, jota en pidä faktana, enkä todisteena.

      
  • Lainaus:
    17.05.2006 klo 09:52 JonJokunen kirjoitti

    TÄMÄ EI PIDÄ PAIKKANSA. Viimeksi eilen Bilia työnjohtaja vastasi tiedusteluuni ettei SOFTAN PÄIVITYS EIKÄ PUHDISTUS TODENNÄKÖISESTI auta vaan LAATIKKO on VAIHDETTAVA.


    Toistan, lue tämä tarkkaan: Bilian työnjohtajalla EI ole käytössään softaa tämän ongelman poistamiseksi. Ensimmäinen softa on toimitettu USA:n. Euroopan softa on vasta kokeiluvaiheessa. Siksi saat vastaukseksi: TODENNÄKÖISESTI.

    Jos nyt voisit ystävällisesti lukea lähettämäni takuumuutosinfon, osaatko englantia tai ruotsia? Volvon lehdistöedustajan (Bo Larsen) kommentti aiheesta oli myös mielenkiintoinen, sitäkään et tainnut lukea? Entä pyytämäsi ja lähettämäni www.volvocars.se info, luitko sitäkään?

    - Kyllä luin. CARBIN sivulta nappaamasi info oli minulle uutta. Kiitos siitä. Volvocarsin sivulta nappaamasi info ei vastaa kysymykseeni, miten moni on saanut Ruotsissa korvauksen.

    Ruotsissa ohjeet annettu, ongelma tiedostettu, kuluttajia infottu ja pyydetty ottamaan yhteyttä jos ongelmia ilmenee, kiistätkö tämän? Miksi Suomen bilia vaikenee?

    - Myöskään Ruotsissa ei Bilialla ole käytössään uutta softaa ongelmaan. Elikkä ohjeet annettu, kiistän tämän.

    Voitko lukea tämän ajatuksella:
    Ongelma nostettiin maan pinnalle ensin USA:ssa. Syy: Volvon suurin vientimaa on USA. Siellä siis huomataan ongelmien laajuus ensimmäisenä. Toiseksi eniten Volvo myy autoja Ruotsissa. Valmistusviat siis huomataan helposti myös valmistajan kotimaassa. Muut, pienemmät vientimaat tulevat vanavedessä.
    Ymmärtänet, mitä jokaisen Euroopan maan tilanteen tutkiminen ja informointi merkitsee?

    Sinulla on vaikea hyväksyä tätä. Jos kärjistetään hieman pienellä esimerkillä: Suomessa on kolme Volvoa, yksi Helsingissä, yksi Jyväskylässä ja yksi Rovaniemiellä. Rovaniemen Volvosta laukeaa kaasuläppä. Hän vaihtaa sen, on kiukuissaan ja unohtaa koko jutun.

    Sitten: USA:ssa on 10 miljoonaa autoa, ja raportit valmistajalle ovat hälyttäviä - tuhannet autot tulevat korjaamolle, viallisten kaasuläppien johdosta. Valmistaja ryhtyy toimenpiteisiin ja koska hän tietää USA:n mahdin, valtavana asiakkaana, hän sijoittaa koko arsenaalinsa autoihin, jotka viedään ja on viety USA:n.

    Sitten: Valmistaja alkaa saamaan raportteja myös Ruotsista. Tutkimukset käynnistetään myös Ruotsissa ja pikku hiljaa ryhdytään toimenpiteisiin.

    Millä sijalla Suomi tulee? Kuinka monta kaasuläppää on levinnyt Suomessa? Riittääkö JonJokusen auto takaisinkutsukampanjaan? Vai pitääkö autoja olla enemmän? Kuinka monta? Kuinka monesta autosta kaasuläppä on levinnyt prosentuaalisesti, koko vuosimallin myyntiin verrattuna? Onko Suomessa aihetta vastaavaan kampanjaan? Vaikka meistä tämä tuntuu tänä päivänä selvältä tapaukselta, valmistajalle on tärkeää, että autot saavat sen kaikkein parhaimman - ja halvimman hoidon.

    Luonnonnlaki: Suuri asiakas ja hänen mahtinsa kulkevat aina etusijalla. Pienet asiakkaat saavat kiltisti odottaa. Niin ikävää kuin se onkin. Tämä ei ole minun syyni.

    Tässä suora lainaus aftonbladetin jutusta ja lehdistöedustajan lausunnosta:
    Pengarna tillbaka <br /> -Vi har bestämt oss för att handlägga den här saken generöst, säger Bo Larsen, presstalesman på Volvo. De som betalat reparationen själva ska få pengarna tillbaka.´<br /><br />Oletko siis sitä mieltä että aftonbladet on vääristellyt pressivastaavan puheita? Tarkoitatko myös ettei Volvo olisi havainnut tätä väärää lausuntoa ja pyrkinyt sitten korjaamaan sitä? </b><!-- /bold --><br /><br />- Olen lukenut kyseiset jutut. Itse taisit kertoa, että Ruotsissa on korvattu jo. Tähän antamaasi tietoon halusin hieman tarkennusta. Luen myös sadoistatuhansista autoista. Kertooko Bo Larsen, miten monesta autosta tässä on kysymys? <br /><br />Onko mister Bo Larsen sanonut jossain, että muissa maissa myydyt autot, joissa on viallinen kaasuläppä, jäävät huomiomatta?<br /><br /><!-- bold --><b>Minä olen tunnollisesti vastannut sinulle, arvoisia volvoasiantuntija, seuraaviin kysymyksiisi:<br />- takuuinfot ja linkit, takuuta muutettu (kommentoi nyt edes hiemna tätä)</b><!-- /bold --><br /><br />- Kuten jo aikaisemmin totesin, en laske Aftonbladetin linkkejä infoksi (oikeaksi). Tässä tapauksessa ne eivät tuo tähän tapaukseen mitään uutta. Ongelma tiedostetaan ja Volvo on luvannut hoitaa asian. CARB:n tiedoitus takuun pidentämisestä oli minulla uutinen. Kiitos siitä.<br /><br /><!-- bold --><b>- volvocars.se:n linkit ja info asiasta (kommentoi nyt tätäkin kun kerran pyysit linkit)</b><!-- /bold --><br /><br />- Pyysin linkkiä, kun en heti itse löytänyt. Myöskään se ei tosin paljastanut sitä, kuinka monelle Volvo on korvannut kaasuläpästä johtuneet kustannukset. <br /><br /><!-- bold --><b>- Mikäli tarkoitat jankkaustasi siitä kuinka paljon vikoja on esiintynyt ja kuinka paljon on korvattu, niin siihenkin olen vastannut: ota yhteyttä omiin tiedonlähteisiisi, olen kuluttaja enkä töissä volvolla tai biliassa.</b><!-- /bold --><br /><br />- Väite oli sinun, ei minun. Siksi kysyin. <br /><br /><!-- bold --><b>Sen sijaan itse et ole vastannut (nyt on mahdollisuus) seuraavaan:<br />- Listaa mitä väärää infoa olen toimittanut</b><!-- /bold --><br /><br />- Mekaanikot kertoivat sinulle, ettei laatikon päivitys auta. Väärin, heillä ei edes ole softaa, jota kokeilla. <br /><br /><!-- bold --><b>- Miten voit tietää/olla varma että Suomessa on eri softa kuin jenkeissä tai ruotsissa?</b><!-- /bold --><br /><br />- Heti kun istut autoon Suomessa, panet merkille suomenkielisen tekstin DIM:ssä (Driver Information Module). Suomen ja Ruotsin malleissa ei ole varmasti paljon muita eroja, mutta en olisi yllättynyt, jos niitä löytyisi, Suomen hieman ankarammasta talvesta johtuen. USA:n mallit eroavat taas paljonkin Euroopan malleista. Diagnoosit ovat herkempiä, lisäksi USA:n markkinat vaativat myös erikoisia toimintoja - yleensä saasteisin vaikuttavien komponenttien ollessa kyseessä - joita Euroopan viranomaiset eivät vaadi. Yhtenä esimerkkinä tästä poltto-aineen ilmatilan tiiviys. Järjestelmän tulee löytää 0.5 mm vuoto ilmatilassa ja välittää siitä tieto kuljettajalle. Näitä toimintoja ei ole aktivoitu Euroopan malleissa.<br />Lisäksi, USA:n pakokaasurvojen vaatimukset ovat ankarammat, kuin Euroopan. Tähän tarvitaan monessa tapauksessa eri arvoja myös softassa.<br /> <br /><!-- bold --><b>- Miten sinun antamasi tieto voi olla tarkempaa kuin mitä saan soittamalla maahantuojalle tai biiliaan? Kerro tietolähteesi tai anna linkit.</b><!-- /bold --><br /><br />- Miksei voisi olla, onhan sinunkin tietolähteesi tarkempaa, kuin valmistajan itsensä julkisuuteen laskema.<br /><br /><!-- bold --><b>- Millä perusteella voit väittää ettei todellinen vika ole magneti-maglian laatikossa vaan viittaat epämääräisesti uuteen softaan joka on jenkeissä koekäytössä´. Lisäksi viittaa siihen että laatikoita on turhaan vaihdettu.


    - Laatikoita on vaihdettu turhaan, koska kaikissa niissä ei ole ollut todellakaan mitään vikaa, vaan ne olisi saatu ojennukseen päivittämällä softa. Miksi valmistaja päivittää USA:ssa tuhansia autoja, ellei se ratkaise ongelmaa?
    Toisissa tapauksissa taas laatikoita on vaihdettu, vaikka puhdistus olisi riittänyt. Olen itsekin nähnyt kerran sellaisen laatikon, puhdistanut ja matka jatkuu vielä tänäkin päivänä, aika tarkkaan kaksi vuotta myöhemmin.
    Joissakin tapauksissa on taas osuttu oikeaan - laatikon vaihto on ollut perusteltua.

    Kuten siis jo aikaisemmin todettua, kuluttaja on altavastaajana näissä asioissa. Kuluttajan on oltava valveutunut ja etsittävä tietoa muualta kun vastaaja ei sitä anna.

    - Kuluttajalla on aina se etu, että hän voi lyödä nyrkin pöytään ja vaatia heti tietoa. Se mitä kuluttaja ei usein ymmärrä, on se, että koska kysymys on suurista summista, sitä vastausta saa joskus odottaa.

    Oletko palstan ylin auktoriteetti näissä asioissa?

    - En tietenkään. Tunnustan avoimesti, en ole koskaan nähnyt kaasuläppää. Mopossa joskus, mutta siitä on aikaa.

    Samalla kuitenkin vähättelet uutisointia mediassa skandaalinhakuiseksi.

    - Ehkä olen lukenut niin monta skandaalinhakuista juttua, etten enää niele kaikkea maistelematta. En tosin yllytä ketään kyseenalaistamaan lehdistön juttuja, jokainen saa uskoa kaiken ja tulkita haluamallaan tavalla.

    Luokitteletko volvon pressiedustajan ja takuu-statementtien muutokset rapakon takana samaan kategoriaan?

    - Jos olen jossain vaiheessa kyseenalaistanut Volvon informaatiosta vastaavan tiedonannon, niin pahoittelen. Se ei ole ollut todellakaan tarkoitukseni. Mutta jos voit palata siihen kohtaan, niin oikaisen kyllä.

    Volvon takuun pidentäminen jenkeissä oli minulle uutinen, tätä en olekaan kyseenalaistanut, vaan esitin tästä sinulle kysymyksen, johon sain myös vastauksen. So not?

      
  • [quote title="17.05.2006 klo 10:58 EsaZX12R kirjoitti"]


    [individual muokkasi tätä viestiä 17.05.2006 klo 12:41]
      
  • Lainaus:
    17.05.2006 klo 10:58 EsaZX12R kirjoitti

    Kirjoitin jo jossain vaiheessa, kolikossa on aina kaksi puolta, eikä faktojen ymmärtäminen tarkoita välttämättä puolustamista, vaikka se sellaiselta voisi lukijasta tuntuakin. Kysymys on millä asenteella lähtee tutkimaan asiaa.

    - Tässä sama juttu. Jos minuun viittaat, niin olen tunnustanut vian, jopa tunnustanut olleeni tekemisissä sellaisen kanssa. JonJokuselle olen esittänyt kysymyksiä faktasta, mutta hän viittaa vain lehdistöön, jota en pidä faktana, enkä todisteena.

    Maahantuoja ei ymmärtääkseni hyödy korjaus- eikä huoltobisneksestä. Päinvastoin, jos autoissa ilmenee liian paljon vikoja ja muita ongelmia, tämä vaikuttaa maahantuojien toimintaan negatiivisesti, ihmiset eivät osta mielellään autoja, jos tietävät, että ne leviävät käsiin.

    Varaosat ovat sensijaan jokaiselle autonvalmistajalle kultaa. Moni autonvalmistaja tekisi tappiota, ilman varaosien myyntiä. Voisi siis äkkiä sanoa, että autonvalmistajat eivät edes halua, että autot kestävät hyvin. Mutta jos tämä käännetään, niin kestävät autot tarkoittaisivat korkeampaa hankintahintaa... elikkä meidän valintamme on ruton ja koleran väliltä.

    - Lähetin tässä pienen kännykkäkysymyksen Nokialle, muutama kuukausi sitten. Puutteellinen vastaus, josta ei ollut minulle mitään hyötyä, tuli 3 viikon kuluttua. Lähetin uuden kysymyksen. Siitä taitaa olla nyt kaksi kuukautta, eikä vastausta ole tullut vieläkään.

    Autoalasta on monta surkeaa esimerkkiä, mutta samassa humussa on helppo unohtaa kaikki he, joiden mielestä homma toimii. Minulla on ollut luonnollisesti myös ongelmia autojeni ja moottoripyörieni kanssa, mutta ei koskaan huoltokorjaamoiden, maahantuojien, eikä valmistajien kanssa. Väittäisin, että autoala seuraa myös tämän päivän individualistista, yhteiskunnan sanelemaa elämäntapaa, jossa asiakkaan merkitys pienenee päivä päivältä. Riittää kun menet johonkin Giganttiin, myyjä ei tule enää tyrkyttämään sinulle tavaraa, vaan saat odottaa ja rukoilla saadaksi apua, jotta voit ostaa heidän tuotteitaan. Tästä vielä selviää hengissä, mutta annas olla jos tulee ongelmia. Saa olla onnellinen, jos joku vastaa puhelimeen. Ja silloinkin joku osaa vain kysyä, onko tepseli seinässä...

    Asiakas ei ole enää aina oikeassa. Joskus on ollut, väärässäkin ollessaan...

    - Kilpailu, kilpailu ja kilpailu. Alan viisaat ennustavat, että kiinalaiset autot ovat pian tavallinen näky katukuvassamme. Ennen eurooppalaiset autovalmistajat saivat taistella japanilaisia vastaan. Sitten tekivät korealaiset maihinnousun. Tänä päivänä on muotia siirtää tuotanto halvan työvoiman maihin. Tässä on kysymys vain tuotannosta, mutta myös kehitystyö saa oman osansa autovalmistajien säästöpaketeista. Tällaiset jutut näkyvät sitten myös taikaisinkutsukampanjoina jne. Vaihtehtona on tietenkin tehdä parempia autoja - hintoihin, joita kukaan ei halua maksaa. Siis eräänlainen oravanpyörä sekin.

    - Tästä olet tehnyt oman tulkintasi. Minä taas tulkitsen, että asiakasta ollaan todellakin yritetty auttaa. En voi tosin sanoa mitään tähän, koska en tiedä tapauksesta mitään, mutta vika voi olla valmistajan infossa, mekaanikon virheessä, tai sitten ilmastointilaitteessa oli useampi vika. Autoja on korjailtu kautta aikojen useampiakia kertoja, yhden vian takia, eikä mikään viittaa siihen, etteikö niin tehtäisi aina silloin tällöin myös tulevaisuudessa. Vaikka mekaanikko olisi kuinka pätevä ja vaikka hänellä olisi kuinka hyvät eväät auton korjaukseen, häneltä puuttuu yhä selvänäkijän taidot.

    - Hevosmiesten tietotoimisto.
    Tämä tiedon mukaan valmistaja siis jahtasi käytettyjä osia ja lähetti ne sitten huoltokorjaamoon Suomeen. Yes:-) JOS tämä olisi totta, niin voin kertoa, että käytettyjen osien käyttäminen tulee kalliimmaksi valmistajalle, kuin uusien. Uudet tulevat suoraan nauhalta ja voidaan tarvittaessa napata hyllyltä, kun taas käytetyt tulee ensin ruuvat irti toisesta autosta, tarkistaa, puhdistaa, lajitella artikkelinumeroiden mukaan jne. Toimii varmasti, jos on kysymsys jostain työkalukaapissa lojuvasta sulakkeesta, tai letkunkiristimestä, mutta komponentit, jotka valmistaja maksaa Bilialle joka tapauksessa.. ei.


    No et ainakaan kiistäkkään, ettetkö ole jotenkin kytköksissä joko maahantuojaan, jälleenmyyjään tai tehtaaseen. Ymmärrän että asioilla on aina kaksi puolta, eikä kuluttajakaan ole aina oikeassa, mutta kuluttajan asema on jo lähtökohtaisesti heikompi, joten siinä mielessä ihmetyttää vankka puolustelusi tehtaan, maahantuojan ja jm:n toimintaa kohtaan. Lisäksi ainakin itseäni harmittaisi maksaa tuollaisia summia viasta, joka on laajasti tehtaan tiedossa ja selvä valmistusvirhe. Itse esim sain Bemariini uudet alatukivarret tehtaan piikkiin, koska niissä oli selvä valmistusvirhe, ne eivät kestäneet tuotteen oletettua käyttöikää eikä ne ole ns. kuluvat osat ainakaan niillä kilometreillä.

    "Maahantuoja ei ymmärtääkseni hyödy korjaus- eikä huoltobisneksestä." Päinvastoin, tuo on alan parhaiten tuottava liiketoiminta-alue ja koska maahantuoja ja huoltaja ovat usein sama, se hyötyy. Siksi onkin mielestäni edelleen käsittämätöntä, miten huonoa palvelua asiakas yleisesti saa. Ystäväni on Stockmannilla autopuolella, hänen kanssaan on ollut erittäin mielenkiintoisia keskusteluja aiheesta ja väitän edelleen itsekkin liike-elämän parissa töitä tekevänä, että missään muussa tuotteessa ei sen hintaan nähden ole yhtä huonoa palvelua kuin tällä alalla.

    Välttämättä kestävemmät autot eivät tarkoita kalliimpaa hintaa, vaan kolikon toinen puoli on joistain ominaisuuksista luopuminen, mutta tuossa on tosiaan kaksi puolta. Tehtaiden on kuitenkin pakko kiinnittää laatuasioihin huomiota, esimerkkinä Opelin ja Mb:n myynnin lasku ja aloitettu laatukampanja. Itselläni on ollut Volvo ja niitä on edelleen runsaasti tutuilla ja lähipiirissä ja vikoja tuntuu olevan myös todella paljon. Lisäksi niitä ei tunnuta saavan Biliassa kerralla kuntoon. Ymmärrän myös, että tuo on väärä tapa mitata auton vikaisuutta, luotettavaa tilastointia on mahdoton tehdä pelkästään noiden yksilöiden pohjalta, mutta itse en enää Volvoa suostu hankkimaan, oli niin kallis kokeilu. Olen valmis siihen, että autossa on jokunen vika, kuten lähes kaikissa yksilöissä nykyään, mutten ole valmis siihen, että niitä on roppakaupalla ja samoja vikoja korjaillaan useaan kertaan saamatta niitä kuntoon tai että ne menee lähes saman tien uudestaan rikki.

    Syillä tarkoitin Suomen tilannetta, en alihankkijoita. Autoalalla Suomesa henkilöstön palkat ovat tulleet muuta alaa jäljessä.

    Niin, asiakkaan on vain vaikea nähdä tilanteen valoisaa puolta, kun odottaa räntäsateessa hinausautoa maantien varressa sen takia, ettei nää mitään ulos, koska uudehkossa autossa oleva laite ei toimi, mitä on jo korjattu siihen mennessä neljä kertaa tuloksetta, eikä ole viitsitty vaihtaa laitetta uuteen.

    Tuo on minustakin pelkkä huhu, mutta se selittäisi sitä, miksi Bilia joutuu korjaamaan samoja vikoja useita kertoja, se on tullut selvästi esiin lähipiirissä. Eihän Bilia ole valmistaja, tuo huhu koskee lähinnä takuun ohittaneita autoja, joihin Bilia asentaisi käytettyjä osia uusina. En tosin usko, että tuo pitää paikkaansa, se olisi turhan riskialtista puuhaa noin isolle toimijalle.


    [individual muokkasi tätä viestiä 17.05.2006 klo 12:46]
      
  • Sorry, lähti tuplana.

      
  • Lainaus:
    17.05.2006 klo 10:10 JonJokunen kirjoitti
    asian perusongelmaa Suomessa;
    muualla vika on tunnustettu, tunnistettu, takuuaikoja muutettu, kanteita tehty ja kanteisiin annettu vastineita. Ennekaikkea vikoja on korvattu Ruotsissakin mutta Suomessa ei korvata kenellekkään, siitä ei edes ole mahdollista käytännössä keskustella. Tämä on eriarvoisuutta, minkä kannalta ei ole olennaista se tieto mitä yrität minulta kaivaa ja vaadit; että kuinka moni on saanut korvauksen.



    Kitetyät tässä itseasiassa itse ne asiat, joista olen kanssasi samaa mieltä - ja kysyn.

    Muualla on tunnustettu: Kyllä, USA:ssa ja Ruotsissa.
    Tämä muualla ei tosin tarkoita sitä, että valmistaja korjaa automaatisesti jokaisen tapauksen, jokaisessa maassa, oli läpässä sitten vikaa tai ei.
    Takuuaika muutettu: USA:ssa.
    Kanteita tehty: USA:ssa.
    Vikoja korvattu Ruotsissa: Et vastaa tähän kunnolla, mutta väität, että Ruotsissa on korvattu.

    Ole hyvä, tässä infoa:

    Problemet är inte generellt, men kan om det uppstår påverka avgasreningen och bilens körbarhet.

    - Ongelma ei koske kaikki autoja, mutta vaikuttaa sattuessaan pakokaasujen puhdistukseen ja ajettavuuteen.

    - Volvo siis tietää, ettei tämä vika koske kaikkia autoja. Volvo myös tietää, mitä malleja tämä koskee. Mutta tietääkö Volvo, onko tämä onglma maailmanlaajuinen ja jos on, koskeeko se silloinkin kaikkia malleja. Jos minä olisin autonvalmistaja, niin ottaisin luonnollisesti ensin selvää ja informoisin sitten. Ja toistan, uskon henkilökohtaisesti, että näin tuleekin käymään.

    Kirjoitat:

    Ruotsissa korvauksen saaneita on tuhansia, 15000 volvo-omistaa voi saada rahansa takaisin.

    - Siis on saanut, vai voi saada?




    [EsaZX12R muokkasi tätä viestiä 17.05.2006 klo 13:14]
      
  • Lainaus:
    17.05.2006 klo 12:39 individual kirjoitti
    mutta kuluttajan asema on jo lähtökohtaisesti heikompi, joten siinä mielessä ihmetyttää vankka puolustelusi tehtaan, maahantuojan ja jm:n toimintaa kohtaan.


    Olen kirjoittanut myös tästä. Usein kun isketään kaikki fakta pöytään, niin selviää, ettei olekaan vuorenvarmaa, että kuluttaja on oikeassa. Lukuisia ovat ne tapaukset, joissa se on kuluttaja itse, joka ei ymmärrä sitä omaa osuuttaan kaupassa. En haluaisi esiintyä tässä tehtaan, enkä maahantuojan toiminnan puolustajana, mutta en halua myöskään automaattisesti hypätä junaan, kun joku alkaa soittamaan torvea. Kaikkea voidaan tutkia monesta eri näkökulmasta.

    Toisin on taas esim. USA:ssa. Siellä kuluttaja on huomattavasti voimakkaampi, vaikka olisi itse tehnyt jotain täysin järkeenkäyvää väärin. Kaikesta pitää varoittaa ja kaikki mahdollinen pitää löytyä käyttöohjeista ja ohjekirjoista, mutten valmistajaa saattaa odottaa tähtitieteelliset korvaukset. Oletko koskaan lukenut Harley Davidsonin amerikkalaista käyttöopasta? Siinä lukee mm: Kun pysäköit pyörän, vedä sivutuki ulos, moottorinpyörän vasemmalta puolelta ja kallista pyörä varovasti vasemmalle. Jne. Tämä vain siksi, ettei kukaan pääse kallistamaan pyörään oikealle puolelle ja vaatia näin sitten suuria korvauksia, koska ohjekirjassa ei ollut annettu ohjeita pyörän pysäköimiseen. Tämä on se jutun nurja puoli, kun lähdetään liikkeelle täysin kuluttajan ehdoin.

    Tässä Volvon tapauksessa on täysin luonnollista, että amerikan markkinat otetaan vakavasti ensi sijassa. Asiakkaat ja viranomaiset voivat helposti panna tulpan päälle koko Volvon USA:n kauppaan. Valitettavasti, pienemmät markkinat, kuten esim. juuri Suomen sellaiset, saavat tyytyä siihen, että he sijaitsevat listan alapäässä. Samoin Ruotsin tapauksessa. Volvon toiseksi suurin vientimaa/kotimaa. On selvää, että ruotsalainen Volvo informoi omia Ruotsinasiakkaitaan ensimmäisten joukossa.

    Henkilökohtaisesti en usko, että yhdellä autonvalmistajalla on mahdollisuus organisoida maailmanlaajuinen takaisinkutsukampanja yhtä aikaa... vuoden sisällä. Sanoisin, että tämä on mahdotonta, varsinkin kun kyseessä on vain tietyt mallit, tietyillä markkinoilla, joita ei edes ole vielä kartoitettu valmiiksi.

    Lisäksi ainakin itseäni harmittaisi maksaa tuollaisia summia viasta, joka on laajasti tehtaan tiedossa ja selvä valmistusvirhe.

    - Samat sanat. Olisin varmasti myös minä tukka pystyssä ja maahantuojan kravatissa kiinni. Mutta jossain täytyy kulkea myös ymmärtämyksen ja kärsivällisyyden raja, sillä nämä viat täytyy alkaa jostain ja päättyä johonkin. En usko, että JonJokusen tapauksessa on sanottu se viimeinen sana. Mutta en myöskään usko, että hän pystyy kiristämään itselleen Biliasta vastauksia asioihin, joiden antamiseen se tarvitsee tehtaan tutkimukset ja vastauksen.

    Itse esim sain Bemariini uudet alatukivarret tehtaan piikkiin, koska niissä oli selvä valmistusvirhe, ne eivät kestäneet tuotteen oletettua käyttöikää eikä ne ole ns. kuluvat osat ainakaan niillä kilometreillä.

    - Minä sain Kawasakiini uuden tankin vuoden kuluttua. Siitä piti tosin raportoida itse ensin. Kolmen vuoden kuluttua sain kehoituksen käydä näyttämässä pyörää huollossa ja joku tiiviste vaihdettiin starttimoottoriin valmistajan piikkiin. Tässäkin oli sama juttu, jollakin alkoi tiiviste vuotaa. Sitten niitä alkoi tulemaan lisää ja kahden vuoden kuluttua valmistaja oli sitä mieltä, että ongelma oli maailmanlaajuinen.

    Tämä japanilaisten toiminnan ripeys onkin sitten aivan oman kapiittelinsa... Voisin kertoa tästä paljon lisää, mutta lienee menevän turhan kauas itse otsikosta.

    "Maahantuoja ei ymmärtääkseni hyödy korjaus- eikä huoltobisneksestä." Päinvastoin, tuo on alan parhaiten tuottava liiketoiminta-alue ja koska maahantuoja ja huoltaja ovat usein sama, se hyötyy.

    - Luonnollisesti, jos maahantuoja ja huolto ovat saman katon alla, niin tappiot - kuin voitotkin jaetaan. Alan viimeisintä muotia taitaa olla kuitenkin, että näiden kahden toiminta esitetään eri kirjanpidossa... Ja jopa siivouspalvelu ostetaan ja molemmissa paikoissa siivoava yritys lähettää sitten molemmille oman laskunsa:-)

    Toiseksi, takaisinkutsukampanjat antavat älyttömän pienen voiton huoltokorjaamolle, koska valmistaja tietää täsmälleen, miten kauan operaatio ottaa. Valmistaja ei siis maksa sitä, mitä huolto pyytää, vaan hinnoittelee itse. Huoltokorjaamo kumartaa ja ottaa työn vastaan.

    Siksi onkin mielestäni edelleen käsittämätöntä, miten huonoa palvelua asiakas yleisesti saa.

    - Näin on. Homma menee yhä enemmän nevostoliittolaiseksi. Työnantaja ei motivoi enää työntekijöitään. Korkeintaan he tekevät kurveja taululle yhtiön tilanteesta ja siitä, mihin suuntaan ollaan menossa, henkilökunnan katsoessa haukotellen hommaa.

    Ystäväni on Stockmannilla autopuolella, hänen kanssaan on ollut erittäin mielenkiintoisia keskusteluja aiheesta ja väitän edelleen itsekkin liike-elämän parissa töitä tekevänä, että missään muussa tuotteessa ei sen hintaan nähden ole yhtä huonoa palvelua kuin tällä alalla.

    Minä taas väitän, että tämä asiakkaan huono palvelu näkyy joka alalla. Voisin kertoa vaikka kuinka paljon esimerkkejä. Autoala ei ole mikään poikkeus, vaan pikemminkin yksi esimirkki tuhannesta siitä, millä tasolla yhteiskuntamme asiakaspalvelu tänä päivänä liikkuu. Syystä tai toisesta.
    Ajattele, ennen jouduit aina lähettämään kirjeen, tai soittamaan. Nyt voi pistää e-postia ja viesti tavoittaa sekunnissa vastaanottajan. Mutta tänä päivänä et voi olla koskaan varma siitä, saatko vastauksen. Pikemminkin päinvastoin - on yllättävää, jos joku vastaa nopeasti ja asiantuntevasti. Edes puhelimeen ei aina vastata, vaan törmäät puhelinvastaajiin, jotka informoivat sinua puhelinpäivystyksestä, tai sitten saat painella numeroita suuntaan ja toiseen, ennen kuin sitten lopuksi pääset oikeaan jonoon...

    Välttämättä kestävemmät autot eivät tarkoita kalliimpaa hintaa, vaan kolikon toinen puoli on joistain ominaisuuksista luopuminen,

    - Joissakin tapauksissa tietenkin, aivan totta. Tämän päivän autojen toiminnot säveltää nykyään viranomainen. On paljon ominaisuuksia, jotka ovat autossa pakollisia. Ja sitten kun asiakas on liikkeessä, autonrenkaita potkimassa, niin hän kyselee kovasti lisävarusteiden ja ominaisuuksien perään. Se karvalakkimalli ei sitten kelpaakkaan. Tästä todisteena kaikki automallit, joiden ominaisuudet ovat mukana juuri käyttäjien peräänkuuluttamina. Voisitko itse lähteä liikkeelle ilman istuimenlämmittimiä ja automaattisia ilmastointilaitteita? Ja onhan se ihan mukava juttu, kun äänentoisto autossa paranee koko ajan ja poltto-aineen kulutuksen seuraaminenkin on helppoa, kun voi seurata sitä auton tietokoneesta. Tullaanhan me toimeen ilman näitänkin, mutta onhan ne mukavia olla olemassa...

    Tehtaiden on kuitenkin pakko kiinnittää laatuasioihin huomiota,

    - Kyllä. Siksi onkin huvittavaa lukea samaan aikaan takaisinkutsukampanjoista ja todeta vain muutama viikko myöhemmin, että sama autonvalmistaja vähentää 30 000 työntekijää... Ikävä yhtälö, valmistajan pitäisi nostaa laatua, vähemmällä henkilökunnalla ja kilpailla samalla autonvalmistajien kanssa, jotka tekevät tuotteensa halvemmman työvoiman maissa - ja toimittaa sitten omistajalleen vielä nätti voittokin. Kysymys kuuluukin, kuinka monta autonvalmistajaa meillä on Euroopassa 20 vuoden kuluttua? Itse veikkaan, ettei yhtäkään. Korkeintaan joku pieniä määriä valmistaja erikoisautojen kanssa nikkaroiva.

    Itselläni on ollut Volvo ja niitä on edelleen runsaasti tutuilla ja lähipiirissä ja vikoja tuntuu olevan myös todella paljon.

    - Myös minulla on ollut monta Volvoa. Ja vikoja riittää. Ne ovat vain muuttaneet luonnettaan. Ennen vaihdettiin oven saranoita, ja pakoputkia joka toinen vuosi, hitsattiin ruostetta, vaihdettiin kytkimiä, kardaanin niveliä, tulppia, virranjakajan kansia ja ties mitä. Tänä päivänä päivitetään softaa ja vaihdellaan antureita ym. komponenetteja. Vastaavasti huoltovälit pitenevät, eikä joitakin tuttuja komponentteja edes ole enää olemassa ja tavallisetkin kestävät 10 vuotta.
    Lisäksi, auton hinta on suhteessa halventunut paljon tavalliselle kuluttajalle. Kyllä, palkat ovat nousseet, mutta autojen hinnat ovat nousseet huomattavasti hitaammin. Auto on tänä päivänä jokaisen palkaansaajan tavoitettavissa.

    Lisäksi niitä ei tunnuta saavan Biliassa kerralla kuntoon.

    - Tätä ei voi laskea vain Bilian piikkiin. Kysymyksessä on ongelma, joka on tuttu jokaisesta merkistä ja jokaiselta verstaalta. Haluan myös painottaa, että valtaosa on tyytyväinen huoltokorjaamoiden työhön, vaikka ainahan sitä muristaan laskusta, tai jostain unohtuneesta pissapojan täytöstä. Myös auringossa on pilkkunsa.

    mutta itse en enää Volvoa suostu hankkimaan, oli niin kallis kokeilu.

    Itse en ole koskaan tuntenut mitään erikoista merkkiuskollisuutta. Minun lompakkoani rasitti eniten Mersu. Ystäväni tuo sellaisia joskus maahan Saksasta ja ajaa niitä valitettavan usein suoraan korjaamolle. Sen verran usein, ettei hänen ole tarvinnut tuoda minulle sellaista autoa... Viimeksi oli vuoden vanha diiseli. Meni hehkut uusiksi heti, kun auto oli rekisteröity.

    Ylivoimaisesti halvin autoni on ollut vanha Volvo 240:n. Tein kaiken itse, eikä rahaa mennyt oikeastaan kuin tulppiin ym. syksyn huoltoon kuuluviin osiin. Pidän myös Saabista ja ihmettelen aina, mikseivät he onnistu myymään enemmän autoja. Tällä hetkellä minulla on taas Volvo (V50 2.0 D), pitkästä aikaa. 4 000 km mittarissa ja hyvin on pelannut.

    Niin, asiakkaan on vain vaikea nähdä tilanteen valoisaa puolta, kun odottaa räntäsateessa hinausautoa maantien varressa sen takia, ettei nää mitään ulos, koska uudehkossa autossa oleva laite ei toimi, mitä on jo korjattu siihen mennessä neljä kertaa tuloksetta, eikä ole viitsitty vaihtaa laitetta uuteen.

    - Tämä taitaa olla tosin tänä päivänä harvinainen näky. Joskus voi ajella jopa viikkoja, ilman että tiensivussa on yhtäkään tielle jättänyttä autoa. Ja silloinkin ne ovat lähes poikkeuksetta vanhoja romuja.

      
  • Lainaus:
    17.05.2006 klo 11:44 JonJokunen kirjoitti
    Kun media ja internet on ainoa, josta kuluttaja voi tietoa saada.

    Eihän Ruotsissa pitänyt olla vikoja, eihän? Onhan vika tuore, onhan?
    Sitten kun asiakkaat ovat ajaneet takuuajan ohi, niin sittenhän vika on kiva tunnustaa ja todeta että jos autolla on alettu vaikkapa < 80 000 tkm, niin kyllä korjaamme vaikka auto olisikin 7 vuotta vanha.
    http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=119353

    `Kirjoitettu: 4.5.2005
    Kirjoittaja: Jorma Viitanen
    Tiedot Volvon joutumisesta silmätikuksi USA:ssa ovat peräisin Kaliforniasta. Los Angeles Times on kertonut Volvon 5- ja 6-sylinteristen moottorien polttoaineen ruiskutusjärjestelmässä esiintyvästä viasta.....


    Siis tässä on ymmärtääkseni kysymys polttoaineen ruiskutusjärjestelmästä, ei ETM:stä...
    Elikkä mitä sinä haluat tällä sanoa?

      
  • Eikö olisi reilua kertoa millä kohtaa Volvon/Bilian ravintoketjua puuhastelet EsaZX12R.

    Tuolla apinanraivolla millä puolustelet ja selittelet Volvon toimintaa, karkoitat kyllä innokkaimmatkin Volvo-fanit muiden merkkien pariin.

    Tapasi hoitaa reklamaatiot ovat valitettavan tyypillisiä maahantuojan insinööriportaalle. Menetetyn asiakkaan takaisin saaminen onkin sitten Volvon automyyjille vaativampi tehtävä, kuin te putkiaivoiset insinöörit pystytte ikinä kuvittelemaan.

    "Mitä hyödyttää väittelyn voittaminen jos menetät kaupan". Tuo vanha myyntimiehen neuvo kannattaisi pitää mielessä.

      
  • Lainaus:
    17.05.2006 klo 14:40 EsaZX12R kirjoitti
    Lainaus:
    17.05.2006 klo 11:44 JonJokunen kirjoitti
    Kun media ja internet on ainoa, josta kuluttaja voi tietoa saada.

    Eihän Ruotsissa pitänyt olla vikoja, eihän? Onhan vika tuore, onhan?
    Sitten kun asiakkaat ovat ajaneet takuuajan ohi, niin sittenhän vika on kiva tunnustaa ja todeta että jos autolla on alettu vaikkapa < 80 000 tkm, niin kyllä korjaamme vaikka auto olisikin 7 vuotta vanha.
    http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=119353

    `Kirjoitettu: 4.5.2005
    Kirjoittaja: Jorma Viitanen
    Tiedot Volvon joutumisesta silmätikuksi USA:ssa ovat peräisin Kaliforniasta. Los Angeles Times on kertonut Volvon 5- ja 6-sylinteristen moottorien polttoaineen ruiskutusjärjestelmässä esiintyvästä viasta.....


    Siis tässä on ymmärtääkseni kysymys polttoaineen ruiskutusjärjestelmästä, ei ETM:stä...
    Elikkä mitä sinä haluat tällä sanoa?


    `Ongelman syynä on polttoaineen ruiskutusjärjestelmän elektroninen ohjaus, joka ei toimi moitteettomasti.´

    Minusta tuo vaikuttaa samalta vialta, vm ovat samat ja uutisointi muutenkin samankaltaista. Onko kyseessä eri samoja malleja koskeva vika? Tuskin kuitenkaan, mutta sekä olisi sitten mukava lisä soppaan.


      
  • Lainaus:
    17.05.2006 klo 08:55 JonJokunen kirjoitti
    Lainaus:
    16.05.2006 klo 18:59 Opelixi kirjoitti
    Lainaus:
    16.05.2006 klo 08:44 EsaZX12R kirjoitti
    Kaipaan myös vastausta siihen, mikä on se kunnon auto, joka rullaa 120 000 ilman ongelmia.



    Toyota Avensis 1.6 vm. 1999. Ajettu 132tkm ilman vikoja. Pelkästään määräaikaishuollot.

    Olet kyllä oikeassa, että ovat lähinnä yksilöitä mitkä tuohon asti selviää.

    Tuon perusteella voisi sitten kai todeta, että tyyppiviat sitten tulevat esiin myöhemmin, kun yksilöviat vasta selviävät noilla kilometseillä. Perinteisestihän vanhoilla 70-l. autoilla ajettiin se 100-200 km ja sitten dumppaus romikselle. Nykyään on vähän sama juttu (volvonkin) elektroniikan osalta.


    En ole nyt aivan varma, että ymmärsitkö sinä minun kirjoitukseni oikein vai minä sinun, mutta tarkoitin asian niin, että harva auto pääsee tuohon 120tkm ilman oikeita vikoja. Vika voi sitten olla tyyppivika tai yksilöllinen. Enkä väitä, että kaikki vastaavat Avensikset siihen pääsisi, mutta kerroin vain omista kokemuksista. Tuttavapiiristä löytyy sitten montakin eri merkkistä autoa millä ei ole päässyt lähellekkään 100tkm, kun ensimmäiset viat on ilmennyt ja merkkejä on ollut VW, BMW, Mercedes, Volvo, Renault, Fiat, Opel, Ford, Saab jne.

      
  • Lainaus:
    17.05.2006 klo 16:56 JonJokunen kirjoitti
    Lainaus:
    17.05.2006 klo 14:40 EsaZX12R kirjoitti
    Lainaus:
    17.05.2006 klo 11:44 JonJokunen kirjoitti
    Kun media ja internet on ainoa, josta kuluttaja voi tietoa saada.

    Eihän Ruotsissa pitänyt olla vikoja, eihän? Onhan vika tuore, onhan?
    Sitten kun asiakkaat ovat ajaneet takuuajan ohi, niin sittenhän vika on kiva tunnustaa ja todeta että jos autolla on alettu vaikkapa < 80 000 tkm, niin kyllä korjaamme vaikka auto olisikin 7 vuotta vanha.
    http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=119353

    `Kirjoitettu: 4.5.2005
    Kirjoittaja: Jorma Viitanen
    Tiedot Volvon joutumisesta silmätikuksi USA:ssa ovat peräisin Kaliforniasta. Los Angeles Times on kertonut Volvon 5- ja 6-sylinteristen moottorien polttoaineen ruiskutusjärjestelmässä esiintyvästä viasta.....



    Siis tässä on ymmärtääkseni kysymys polttoaineen ruiskutusjärjestelmästä, ei ETM:stä...
    Elikkä mitä sinä haluat tällä sanoa?



    `Ongelman syynä on polttoaineen ruiskutusjärjestelmän elektroninen ohjaus, joka ei toimi moitteettomasti.´

    Minusta tuo vaikuttaa samalta vialta, vm ovat samat ja uutisointi muutenkin samankaltaista. Onko kyseessä eri samoja malleja koskeva vika? Tuskin kuitenkaan, mutta sekä olisi sitten mukava lisä soppaan.


    Moottorioppiin kuuluu yksi vanha vaarien viisaus, josta on hyvä lähteä hakemaan vikaa. Moottori tarvitsee toimiakseen 3 asiaa. Polttoainetta, ilmaa ja kipinän. Modernissa bensiinikäyttöisessä autossa polttoainejärjestelmä hoidetaan suuttimilla, jotka suihkuttavat polttoaineen hienona sumuna sylintereihin. Kaasuläpällä säädellään sylintereihin menevän ilman määrä. Sytytystulppa hoitaa sitten kipinän, mutta näin hiekkalaatikkotasolle meidän tuskin tarvitsee alkaa.

    Esittämässäsi linkissä puhutaan polttoaineen ruiskutuksesta. Tässä pieni leikkaus siitä: US Environmetal Protection Agency (EPA) on vaatinut, että polttoaineen suihkutusta ohjaava järjestelmä vaihdetaan.

    Tiedän kyllä, miten tämä asianlaita taitaa olla, mutta pelkään pahoin, ettet hyväksy minun selitystäni kuitenkaan, vaan vetoat näihin Tuulilaseihin, ym. muihin lehtiin. Joten ei muuta kuin soitto Jormalle...

      
  • Lainaus:
    17.05.2006 klo 16:02 multicar kirjoitti
    Tuolla apinanraivolla millä puolustelet ja selittelet Volvon toimintaa, karkoitat kyllä innokkaimmatkin Volvo-fanit muiden merkkien pariin.


    Tuotanoin... kuten jo ylempänä totesin, en ole itsekään uskollinen millään merkille erityisesti, vaikka minulla onkin ollut pari Volvoa, mutta on ollut parikymmentä muutakin merkkiä. Joten henkilökohtaisesti minua ei haittaa, mitä autoja ihmiset, tai Volvo-fanit ostelevat.

    Tapasi hoitaa reklamaatiot ovat valitettavan tyypillisiä maahantuojan insinööriportaalle.

    En hoida muita, kuin omat reklamaationi.

    "Mitä hyödyttää väittelyn voittaminen jos menetät kaupan". Tuo vanha myyntimiehen neuvo kannattaisi pitää mielessä.

    - Kenellä? Itse olen kiinnostunut keskustelemaan tekniikasta ja monesta muusta asiasta. Mutta nyt on aika panna piste tälle keskustelulle, sillä tämä taso ei minua niin viihdytä. Elikkä venettä tervaamaan!

      
  • Nyt sitten vain odotellaan milloin Volvon maahantuoja alkaa hoitamaan tyylikkäästi asiaa myös Suomessa. Jos ei ala, niin siihen ei ole ilmeisesti mitään tarvetta. Kun ei ole samanlaista kuluttajavoimaa vastassa kuin esim. USA:ssa, niin asiakkaat kyykkyyn ja kassakone jatkaa kilisemistä kaikesta huolimatta.

      
  • Lainaus:
    17.05.2006 klo 12:15 EsaZX12R kirjoitti
    Lainaus:
    17.05.2006 klo 09:52 JonJokunen kirjoitti

    TÄMÄ EI PIDÄ PAIKKANSA. Viimeksi eilen Bilia työnjohtaja vastasi tiedusteluuni ettei SOFTAN PÄIVITYS EIKÄ PUHDISTUS TODENNÄKÖISESTI auta vaan LAATIKKO on VAIHDETTAVA.



    Toistan, lue tämä tarkkaan: Bilian työnjohtajalla EI ole käytössään softaa tämän ongelman poistamiseksi. Ensimmäinen softa on toimitettu USA:n. Euroopan softa on vasta kokeiluvaiheessa. Siksi saat vastaukseksi: TODENNÄKÖISESTI.

    Tämä tieto on epäkuranttia NIIN kansantajuisessa KUIN akateemisessakin mielessä. Sitä ei voi mistään edes tarkistaa. Voisitko nyt ystävällisesti kertoa tietolähteesi tälle salamyhkäiselle uudelle koodille. Susiboksista ei tehdä gepardilootaa koodaamalla. Tyyppivika on 99-02 malleissa, myöhemmin vikaa ei esiinny kun viallinen laatikko on vaihdettu. Kanteen ylläpito on infonnut jenkeissä kuluttajia siitä ettei softapäisvitys tai puhdistus ole ratkaissut ongelmaa.

    Sinuna en jakaisi yleisillä foorumeilla tälläisistä infoa, jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa asioitaessa huollossa tai maahantuojan kanssa.


    Jos nyt voisit ystävällisesti lukea lähettämäni takuumuutosinfon, osaatko englantia tai ruotsia? Volvon lehdistöedustajan (Bo Larsen) kommentti aiheesta oli myös mielenkiintoinen, sitäkään et tainnut lukea? Entä pyytämäsi ja lähettämäni www.volvocars.se info, luitko sitäkään?

    - Kyllä luin. CARBIN sivulta nappaamasi info oli minulle uutta. Kiitos siitä. Volvocarsin sivulta nappaamasi info ei vastaa kysymykseeni, miten moni on saanut Ruotsissa korvauksen.

    Eihän siitä ollut kysekään.

    Ruotsissa ohjeet annettu, ongelma tiedostettu, kuluttajia infottu ja pyydetty ottamaan yhteyttä jos ongelmia ilmenee, kiistätkö tämän? Miksi Suomen bilia vaikenee?

    - Myöskään Ruotsissa ei Bilialla ole käytössään uutta softaa ongelmaan. Elikkä ohjeet annettu, kiistän tämän.

    Viittaan aikaisempaan; epäkuranttia ja käyttökelvotonta asiaa mitä jankutat.

    Voitko lukea tämän ajatuksella:
    Ongelma nostettiin maan pinnalle ensin USA:ssa. Syy: Volvon suurin vientimaa on USA. Siellä siis huomataan ongelmien laajuus ensimmäisenä. Toiseksi eniten Volvo myy autoja Ruotsissa. Valmistusviat siis huomataan helposti myös valmistajan kotimaassa. Muut, pienemmät vientimaat tulevat vanavedessä.
    Ymmärtänet, mitä jokaisen Euroopan maan tilanteen tutkiminen ja informointi merkitsee?

    Voisitko lukea tämän ajatuksella: on asiakaspalvelua ja `asiakaspalvelua´ on laatutakuuta ja `laatutakuuta´.

    Sinulla on vaikea hyväksyä tätä. Jos kärjistetään hieman pienellä esimerkillä: Suomessa on kolme Volvoa, yksi Helsingissä, yksi Jyväskylässä ja yksi Rovaniemiellä. Rovaniemen Volvosta laukeaa kaasuläppä. Hän vaihtaa sen, on kiukuissaan ja unohtaa koko jutun.

    Tämä on tragikoomisuudessaan ontuva esimerkki. Onko Suomessa 33% volvoista viallisia ja neuvona on että maksakaa vaan itse? ;-)

    Sitten: USA:ssa on 10 miljoonaa autoa, ja raportit valmistajalle ovat hälyttäviä - tuhannet autot tulevat korjaamolle, viallisten kaasuläppien johdosta. Valmistaja ryhtyy toimenpiteisiin ja koska hän tietää USA:n mahdin, valtavana asiakkaana, hän sijoittaa koko arsenaalinsa autoihin, jotka viedään ja on viety USA:n.

    Suomen ongelma hoito laadukkaasti ja tyylikkäästi olisi ollut peanuts Volvolle Suomen maahantuojalle suhteessa siihen mitä isoilla markkinoilla on jo tehty!.

    Sitten: Valmistaja alkaa saamaan raportteja myös Ruotsista. Tutkimukset käynnistetään myös Ruotsissa ja pikku hiljaa ryhdytään toimenpiteisiin.

    Millä sijalla Suomi tulee? Kuinka monta kaasuläppää on levinnyt Suomessa? Riittääkö JonJokusen auto takaisinkutsukampanjaan? Vai pitääkö autoja olla enemmän? Kuinka monta? Kuinka monesta autosta kaasuläppä on levinnyt prosentuaalisesti, koko vuosimallin myyntiin verrattuna? Onko Suomessa aihetta vastaavaan kampanjaan? Vaikka meistä tämä tuntuu tänä päivänä selvältä tapaukselta, valmistajalle on tärkeää, että autot saavat sen kaikkein parhaimman - ja halvimman hoidon.

    Omistajalle on tärkeää, että autot saavat sen kaikkein parhaimman - ja halvimman hoidon.

    Luonnonnlaki: Suuri asiakas ja hänen mahtinsa kulkevat aina etusijalla. Pienet asiakkaat saavat kiltisti odottaa. Niin ikävää kuin se onkin. Tämä ei ole minun syyni.

    Kuka on väittänyt sen olevan sinun syysi. Sinä et vain suostu myöntämään että Suomessa asia on hoidettu luokattomasti, niin tiedottamisen kuin vastuun osalta.

    Tässä suora lainaus aftonbladetin jutusta ja lehdistöedustajan lausunnosta:
    `Pengarna tillbaka
    -Vi har bestämt oss för att handlägga den här saken generöst, säger Bo Larsen, presstalesman på Volvo. De som betalat reparationen själva ska få pengarna tillbaka.´

    Oletko siis sitä mieltä että aftonbladet on vääristellyt pressivastaavan puheita? Tarkoitatko myös ettei Volvo olisi havainnut tätä väärää lausuntoa ja pyrkinyt sitten korjaamaan sitä?


    - Olen lukenut kyseiset jutut. Itse taisit kertoa, että Ruotsissa on korvattu jo. Tähän antamaasi tietoon halusin hieman tarkennusta. Luen myös sadoistatuhansista autoista. Kertooko Bo Larsen, miten monesta autosta tässä on kysymys?

    Onko mister Bo Larsen sanonut jossain, että muissa maissa myydyt autot, joissa on viallinen kaasuläppä, jäävät huomiomatta?
    Epäolennaisia asioita, asia on tunnustettu muualla volvon pressiedustajan toimesta.

    Minä olen tunnollisesti vastannut sinulle, arvoisia volvoasiantuntija, seuraaviin kysymyksiisi:
    - takuuinfot ja linkit, takuuta muutettu (kommentoi nyt edes hiemna tätä)


    - Kuten jo aikaisemmin totesin, en laske Aftonbladetin linkkejä infoksi (oikeaksi). Tässä tapauksessa ne eivät tuo tähän tapaukseen mitään uutta. Ongelma tiedostetaan ja Volvo on luvannut hoitaa asian. CARB:n tiedoitus takuun pidentämisestä oli minulla uutinen. Kiitos siitä.

    Ole hyvä, sinäkin sait siis uutta infoa asiasta netin ja keskustelujen kautta.

    - volvocars.se:n linkit ja info asiasta (kommentoi nyt tätäkin kun kerran pyysit linkit)

    - Pyysin linkkiä, kun en heti itse löytänyt. Myöskään se ei tosin paljastanut sitä, kuinka monelle Volvo on korvannut kaasuläpästä johtuneet kustannukset.
    Eipä tietenkään, tässä oli kyse asiakaspalvelusta, ei tilastoinfosta.

    - Mikäli tarkoitat jankkaustasi siitä kuinka paljon vikoja on esiintynyt ja kuinka paljon on korvattu, niin siihenkin olen vastannut: ota yhteyttä omiin tiedonlähteisiisi, olen kuluttaja enkä töissä volvolla tai biliassa.

    - Väite oli sinun, ei minun. Siksi kysyin.

    Mitä olen väittänyt? Olen viitannut uutisointiin.

    Sen sijaan itse et ole vastannut (nyt on mahdollisuus) seuraavaan:
    - Listaa mitä väärää infoa olen toimittanut


    - Mekaanikot kertoivat sinulle, ettei laatikon päivitys auta. Väärin, sillä ei edes ole softaa, jota kokeilla.

    [b]Käsittämätön väite, sekä tämän virtuaalisen epämääräisen softan että mekaanikkojen osalta - ja asiakas maksaa virtuaalipalvelusta! Voisitko ystävällisesti infota mekaanikkoja että mainio softa on tulossa!

    - Miten voit tietää/olla varma että Suomessa on eri softa kuin jenkeissä tai ruotsissa?

    - Heti kun istut autoon Suomessa, panet merkille suomenkielisen tekstin DIM:ssä (Driver Information Module). Suomen ja Ruotsin malleissa ei ole varmasti paljon muita eroja, mutta en olisi yllättynyt, jos niitä löytyisi, Suomen hieman ankarammasta talvesta johtuen.

    Et olisi yllättynyt.. Ensin uutisoitiin että kalifornian kuumuus aiheuttaa ongelman. Nyt ongelma onkin Suomen ankarat olosuhteet. Hesassahan on kylmempää kuin Åressa tai Utsjoella tai Göteborgissa. Voi voi sentään mitä jorinaa.

    USA:n mallit eroavat taas paljonkin Euroopan malleista. Diagnoosit ovat herkempiä, lisäksi USA:n markkinat vaativat myös erikoisia toimintoja - yleensä saasteisin vaikuttavien komponenttien ollessa kyseessä - joita Euroopan viranomaiset eivät vaadi. Yhtenä esimerkkinä tästä poltto-aineen ilmatilan tiiviys. Järjestelmän tulee löytää 0.5 mm vuoto ilmatilassa ja välittää siitä tieto kuljettajalle. Näitä toimintoja ei ole aktivoitu Euroopan malleissa.
    Lisäksi, USA:n pakokaasurvojen vaatimukset ovat ankarammat, kuin Euroopan. Tähän tarvitaan monessa tapauksessa eri arvoja myös softassa.

    Missä tätä softaa nyt sitten testataan, sopivaksi pohjoisiin (Kanadan ja Suomen ja Ruotsin) olosuhteisiin? Onkohan kyseessä palstan pelkkä uutisankka.

    - Miten sinun antamasi tieto voi olla tarkempaa kuin mitä saan soittamalla maahantuojalle tai biiliaan? Kerro tietolähteesi tai anna linkit.

    - Miksei voisi olla, onhan sinunkin tietolähteesi tarkempaa, kuin valmistajan itsensä julkisuuteen laskema.

    Sinun infoasi ei voi mistään tarkistaa, pelkkiä väitteitä

    - Millä perusteella voit väittää ettei todellinen vika ole magneti-maglian laatikossa vaan viittaat epämääräisesti uuteen softaan joka on jenkeissä `koekäytössä´. Lisäksi viittaa siihen että laatikoita on turhaan vaihdettu.

    - Laatikoita on vaihdettu turhaan, koska kaikissa niissä ei ole ollut todellakaan mitään vikaa, vaan ne olisi saatu ojennukseen päivittämällä softa. Miksi valmistaja päivittää USA:ssa tuhansia autoja, ellei se ratkaise ongelmaa?
    Toisissa tapauksissa taas laatikoita on vaihdettu, vaikka puhdistus olisi riittänyt. Olen itsekin nähnyt kerran sellaisen laatikon, puhdistanut ja matka jatkuu vielä tänäkin päivänä, aika tarkkaan kaksi vuotta myöhemmin.
    Joissakin tapauksissa on taas osuttu oikeaan - laatikon vaihto on ollut perusteltua.

    Vai niin, että nähty puhdistettu ja ajossa. Tässäpä siis oiva yksittäistapaus josta nyt vedät itse isompia johtopäätöksiä. Olet joko bilia mekaanikko tai varsinainen tee-se-itse mies jolla eri kanavat ja tietolähteet kuin virallisila tahoilla.

    Kuten siis jo aikaisemmin todettua, kuluttaja on altavastaajana näissä asioissa. Kuluttajan on oltava valveutunut ja etsittävä tietoa muualta kun vastaaja ei sitä anna.

    - Kuluttajalla on aina se etu, että hän voi lyödä nyrkin pöytään ja vaatia heti tietoa. Se mitä kuluttaja ei usein ymmärrä, on se, että koska kysymys on suurista summista, sitä vastausta saa joskus odottaa.

    Tilanne on se että nyrkki pöytään biliassa tämän asian osalta lähinnä on pään hakkaamista seinään, tai tiedotustyhjiömuuriin josta kärsii etenkin kuluttajan lompsa ja mallin maine ja uskottavuus.

    Oletko palstan ylin auktoriteetti näissä asioissa?

    - En tietenkään. Tunnustan avoimesti, en ole koskaan nähnyt kaasuläppää. Mopossa joskus, mutta siitä on aikaa.
    Mitä tuohon nyt sanoisi, hieno homma.

    Samalla kuitenkin vähättelet uutisointia mediassa skandaalinhakuiseksi.

    - Ehkä olen lukenut niin monta skandaalinhakuista juttua, etten enää niele kaikkea maistelematta. En tosin yllytä ketään kyseenalaistamaan lehdistön juttuja, jokainen saa uskoa kaiken ja tulkita haluamallaan tavalla.

    Hyvä juttu.

    Luokitteletko volvon pressiedustajan ja takuu-statementtien muutokset rapakon takana samaan kategoriaan?

    - Jos olen jossain vaiheessa kyseenalaistanut Volvon informaatiosta vastaavan tiedonannon, niin pahoittelen. Se ei ole ollut todellakaan tarkoitukseni. Mutta jos voit palata siihen kohtaan, niin oikaisen kyllä.

    Volvon takuun pidentäminen jenkeissä oli minulle uutinen, tätä en olekaan kyseenalaistanut, vaan esitin tästä sinulle kysymyksen, johon sain myös vastauksen. So not?

    Voisitko myös ystävällisesti edes hieman analysoida tätä takuun muuttamista??

    Voisiko asiassa sittenkin olla se pointti, että takuuta on pidennetty ETM:n osalta 10 vuoteen ja 200 000 mailinn juuri sen takia että asia kuuluu ja sen pitää kuuluakin sellaisten tyyppivikojen piiriin että se olisi korvattava täysimääräisenä asiakkkaalle.





    [JonJokunen muokkasi tätä viestiä 18.05.2006 klo 10:28]
      
  • Lainaus:
    17.05.2006 klo 14:35 EsaZX12R kirjoitti

    Olen kirjoittanut myös tästä. Usein kun isketään kaikki fakta pöytään, niin selviää, ettei olekaan vuorenvarmaa, että kuluttaja on oikeassa. Lukuisia ovat ne tapaukset, joissa se on kuluttaja itse, joka ei ymmärrä sitä omaa osuuttaan kaupassa. En haluaisi esiintyä tässä tehtaan, enkä maahantuojan toiminnan puolustajana, mutta en halua myöskään automaattisesti hypätä junaan, kun joku alkaa soittamaan torvea. Kaikkea voidaan tutkia monesta eri näkökulmasta.

    Toisin on taas esim. USA:ssa. Siellä kuluttaja on huomattavasti voimakkaampi, vaikka olisi itse tehnyt jotain täysin järkeenkäyvää väärin. Kaikesta pitää varoittaa ja kaikki mahdollinen pitää löytyä käyttöohjeista ja ohjekirjoista, mutten valmistajaa saattaa odottaa tähtitieteelliset korvaukset. Oletko koskaan lukenut Harley Davidsonin amerikkalaista käyttöopasta? Siinä lukee mm: Kun pysäköit pyörän, vedä sivutuki ulos, moottorinpyörän vasemmalta puolelta ja kallista pyörä varovasti vasemmalle. Jne. Tämä vain siksi, ettei kukaan pääse kallistamaan pyörään oikealle puolelle ja vaatia näin sitten suuria korvauksia, koska ohjekirjassa ei ollut annettu ohjeita pyörän pysäköimiseen. Tämä on se jutun nurja puoli, kun lähdetään liikkeelle täysin kuluttajan ehdoin.

    Tässä Volvon tapauksessa on täysin luonnollista, että amerikan markkinat otetaan vakavasti ensi sijassa. Asiakkaat ja viranomaiset voivat helposti panna tulpan päälle koko Volvon USA:n kauppaan. Valitettavasti, pienemmät markkinat, kuten esim. juuri Suomen sellaiset, saavat tyytyä siihen, että he sijaitsevat listan alapäässä. Samoin Ruotsin tapauksessa. Volvon toiseksi suurin vientimaa/kotimaa. On selvää, että ruotsalainen Volvo informoi omia Ruotsinasiakkaitaan ensimmäisten joukossa.

    Henkilökohtaisesti en usko, että yhdellä autonvalmistajalla on mahdollisuus organisoida maailmanlaajuinen takaisinkutsukampanja yhtä aikaa... vuoden sisällä. Sanoisin, että tämä on mahdotonta, varsinkin kun kyseessä on vain tietyt mallit, tietyillä markkinoilla, joita ei edes ole vielä kartoitettu valmiiksi.

    - Samat sanat. Olisin varmasti myös minä tukka pystyssä ja maahantuojan kravatissa kiinni. Mutta jossain täytyy kulkea myös ymmärtämyksen ja kärsivällisyyden raja, sillä nämä viat täytyy alkaa jostain ja päättyä johonkin. En usko, että JonJokusen tapauksessa on sanottu se viimeinen sana. Mutta en myöskään usko, että hän pystyy kiristämään itselleen Biliasta vastauksia asioihin, joiden antamiseen se tarvitsee tehtaan tutkimukset ja vastauksen.

    - Minä sain Kawasakiini uuden tankin vuoden kuluttua. Siitä piti tosin raportoida itse ensin. Kolmen vuoden kuluttua sain kehoituksen käydä näyttämässä pyörää huollossa ja joku tiiviste vaihdettiin starttimoottoriin valmistajan piikkiin. Tässäkin oli sama juttu, jollakin alkoi tiiviste vuotaa. Sitten niitä alkoi tulemaan lisää ja kahden vuoden kuluttua valmistaja oli sitä mieltä, että ongelma oli maailmanlaajuinen.

    Tämä japanilaisten toiminnan ripeys onkin sitten aivan oman kapiittelinsa... Voisin kertoa tästä paljon lisää, mutta lienee menevän turhan kauas itse otsikosta.

    - Luonnollisesti, jos maahantuoja ja huolto ovat saman katon alla, niin tappiot - kuin voitotkin jaetaan. Alan viimeisintä muotia taitaa olla kuitenkin, että näiden kahden toiminta esitetään eri kirjanpidossa... Ja jopa siivouspalvelu ostetaan ja molemmissa paikoissa siivoava yritys lähettää sitten molemmille oman laskunsa:-)

    Toiseksi, takaisinkutsukampanjat antavat älyttömän pienen voiton huoltokorjaamolle, koska valmistaja tietää täsmälleen, miten kauan operaatio ottaa. Valmistaja ei siis maksa sitä, mitä huolto pyytää, vaan hinnoittelee itse. Huoltokorjaamo kumartaa ja ottaa työn vastaan.

    - Näin on. Homma menee yhä enemmän nevostoliittolaiseksi. Työnantaja ei motivoi enää työntekijöitään. Korkeintaan he tekevät kurveja taululle yhtiön tilanteesta ja siitä, mihin suuntaan ollaan menossa, henkilökunnan katsoessa haukotellen hommaa.

    Minä taas väitän, että tämä asiakkaan huono palvelu näkyy joka alalla. Voisin kertoa vaikka kuinka paljon esimerkkejä. Autoala ei ole mikään poikkeus, vaan pikemminkin yksi esimirkki tuhannesta siitä, millä tasolla yhteiskuntamme asiakaspalvelu tänä päivänä liikkuu. Syystä tai toisesta.
    Ajattele, ennen jouduit aina lähettämään kirjeen, tai soittamaan. Nyt voi pistää e-postia ja viesti tavoittaa sekunnissa vastaanottajan. Mutta tänä päivänä et voi olla koskaan varma siitä, saatko vastauksen. Pikemminkin päinvastoin - on yllättävää, jos joku vastaa nopeasti ja asiantuntevasti. Edes puhelimeen ei aina vastata, vaan törmäät puhelinvastaajiin, jotka informoivat sinua puhelinpäivystyksestä, tai sitten saat painella numeroita suuntaan ja toiseen, ennen kuin sitten lopuksi pääset oikeaan jonoon...

    - Joissakin tapauksissa tietenkin, aivan totta. Tämän päivän autojen toiminnot säveltää nykyään viranomainen. On paljon ominaisuuksia, jotka ovat autossa pakollisia. Ja sitten kun asiakas on liikkeessä, autonrenkaita potkimassa, niin hän kyselee kovasti lisävarusteiden ja ominaisuuksien perään. Se karvalakkimalli ei sitten kelpaakkaan. Tästä todisteena kaikki automallit, joiden ominaisuudet ovat mukana juuri käyttäjien peräänkuuluttamina. Voisitko itse lähteä liikkeelle ilman istuimenlämmittimiä ja automaattisia ilmastointilaitteita? Ja onhan se ihan mukava juttu, kun äänentoisto autossa paranee koko ajan ja poltto-aineen kulutuksen seuraaminenkin on helppoa, kun voi seurata sitä auton tietokoneesta. Tullaanhan me toimeen ilman näitänkin, mutta onhan ne mukavia olla olemassa...

    - Kyllä. Siksi onkin huvittavaa lukea samaan aikaan takaisinkutsukampanjoista ja todeta vain muutama viikko myöhemmin, että sama autonvalmistaja vähentää 30 000 työntekijää... Ikävä yhtälö, valmistajan pitäisi nostaa laatua, vähemmällä henkilökunnalla ja kilpailla samalla autonvalmistajien kanssa, jotka tekevät tuotteensa halvemmman työvoiman maissa - ja toimittaa sitten omistajalleen vielä nätti voittokin. Kysymys kuuluukin, kuinka monta autonvalmistajaa meillä on Euroopassa 20 vuoden kuluttua? Itse veikkaan, ettei yhtäkään. Korkeintaan joku pieniä määriä valmistaja erikoisautojen kanssa nikkaroiva.

    - Myös minulla on ollut monta Volvoa. Ja vikoja riittää. Ne ovat vain muuttaneet luonnettaan. Ennen vaihdettiin oven saranoita, ja pakoputkia joka toinen vuosi, hitsattiin ruostetta, vaihdettiin kytkimiä, kardaanin niveliä, tulppia, virranjakajan kansia ja ties mitä. Tänä päivänä päivitetään softaa ja vaihdellaan antureita ym. komponenetteja. Vastaavasti huoltovälit pitenevät, eikä joitakin tuttuja komponentteja edes ole enää olemassa ja tavallisetkin kestävät 10 vuotta.
    Lisäksi, auton hinta on suhteessa halventunut paljon tavalliselle kuluttajalle. Kyllä, palkat ovat nousseet, mutta autojen hinnat ovat nousseet huomattavasti hitaammin. Auto on tänä päivänä jokaisen palkaansaajan tavoitettavissa.

    - Tätä ei voi laskea vain Bilian piikkiin. Kysymyksessä on ongelma, joka on tuttu jokaisesta merkistä ja jokaiselta verstaalta. Haluan myös painottaa, että valtaosa on tyytyväinen huoltokorjaamoiden työhön, vaikka ainahan sitä muristaan laskusta, tai jostain unohtuneesta pissapojan täytöstä. Myös auringossa on pilkkunsa.

    Itse en ole koskaan tuntenut mitään erikoista merkkiuskollisuutta. Minun lompakkoani rasitti eniten Mersu. Ystäväni tuo sellaisia joskus maahan Saksasta ja ajaa niitä valitettavan usein suoraan korjaamolle. Sen verran usein, ettei hänen ole tarvinnut tuoda minulle sellaista autoa... Viimeksi oli vuoden vanha diiseli. Meni hehkut uusiksi heti, kun auto oli rekisteröity.

    Ylivoimaisesti halvin autoni on ollut vanha Volvo 240:n. Tein kaiken itse, eikä rahaa mennyt oikeastaan kuin tulppiin ym. syksyn huoltoon kuuluviin osiin. Pidän myös Saabista ja ihmettelen aina, mikseivät he onnistu myymään enemmän autoja. Tällä hetkellä minulla on taas Volvo (V50 2.0 D), pitkästä aikaa. 4 000 km mittarissa ja hyvin on pelannut.

    - Tämä taitaa olla tosin tänä päivänä harvinainen näky. Joskus voi ajella jopa viikkoja, ilman että tiensivussa on yhtäkään tielle jättänyttä autoa. Ja silloinkin ne ovat lähes poikkeuksetta vanhoja romuja.


    Ei millään pahalla, mutta tyylinne lainata muiden keskustelua tuntuu aika hankalalta, vaikka pääseekin perustelemaan juuri siihen kohtaa. Tähän vastaaminen on hankalaa ja ulkopuolisen on hankala tätä lukea.

    Takaisinkutsukamppanjat eivät ole hyvää bisnestä, mutta huolto- ja korjaustoiminta on kokonaisuudessaan se tuon alan kannattavin osuus, olen siis puhunut koko ajan kokonaisuudesta. Siksi minusta onkin käsittämätöntä, miten en tuolta alalta ole ikinä saanut erinomaista palvelua ja todella usein huonoa. Noh autoalallakin on paljon jo tapahtunut, kauaa ei ole aikaa siitäkään, kun automyyjä piiloutui sermin taakse asiakkaan nähdessään. Jäi pökötti ostamatta. Meillä on nähtävästi tästä aikamoinen näkemysero, minulla kuluttajana ja sinulla autokaupan palveluksessa toimivana, mutta se on täysin ymmärrettävää.

    Olen kuitenkin osakkaana kahdessa yrityksessä ja tunnen myös asian toisen puolen, asiakas ei todellakaan aina ole oikeassa, mutta yrityksen tulee silti mielestäni antaa hänen ymmärtää olevansa kykyjensä mukaan. Itse ainakin toiminnassani pyrin pitkäkestoisiin asiakassuhteisiin, asia mitä ei autoalalla aina tunnuta ymmärrettävän, vaan tärkeintä on nyhtää kaikki tässä ja nyt perävalotakuulla. Samaan liittyy myös tuo mainintasi "neuvostoliittolaisuudesta", meillä koko henkilöstö on mukana tavoitteissa, koska heidänkin palkkatasonsa siitä riippuu. Niin kylmältä kuin se kuulostaa, raha motivoi palvelemaan paremmin. Olen myös usein leikilläni sanonut, että kun alaltani työt loppuvat, siirryn autokaupan alalle, siellä kun tuota sarkaa tuntuu riittävän.

    Olen tuosta laadukkuudesta ihan samaa mieltä, itselläni on oikeastaan kaikki varusteet lukuunottamatta TV/Navia ja olen sen hyväksynyt, että kun on enemmän potentiaalisia vikakohteita, voi olla myös enemmän vikoja. Volvoni oli kuitenkin niin maanantai kappale, että vikoja riitti niin paljon, etten viitsi enää kokeilla, esimerkkejä riitää liikaakin. Yksi ehkä hauskemmista oli se, kun laatikkoa korjattiin kolme kertaa, jonka jälkeen Bilia ilmoitti, ettei takelteleva vaihteisto ole vika vaan ominaisuus. Ihme vaan,kun muissa vastaavissa tuo toimi paljon paremmin. Lisäksi tuo esimerkkini räntäsateesta sattui samalle yksilölle ihan tosi elämässä, mistä sitä automaatti-ilmastointia korjattiin vähän turhan monta kertaa. Mersut ei todellakaan ole myöskään viattomia autoja, mutta omissa yksilöissä ei juurikaan vikoja ole ollut ja mikä tärkeintä, kun jotain on ollut, ne on korjattu kerralla kuntoon eikä niihin ole tarvinnut palata. Sama juttu on ollut kaikkien muidenkin autojen kanssa lukuunottamatta tuota Volvoa.

    Tiivistettynä siis hyväksyn joitain vikoja ominaisuuksien takia, mutten rajatonta määrää ja varsinkaan sitä, ettei niitä saada kuntoon. Siksi ehkä pyöräilenki Hondalla vikasakin sijaan, ja joudun luopumaan niistä muutamasta ihan ylävireisimmästä hevosesta.. :grin: Ei herneitä..

      
  • Minusta tuo vaikuttaa samalta vialta, vm ovat samat ja uutisointi muutenkin samankaltaista. Onko kyseessä eri samoja malleja koskeva vika? Tuskin kuitenkaan, mutta sekä olisi sitten mukava lisä soppaan.



    Moottorioppiin kuuluu yksi vanha vaarien viisaus, josta on hyvä lähteä hakemaan vikaa. Moottori tarvitsee toimiakseen 3 asiaa. Polttoainetta, ilmaa ja kipinän. Modernissa bensiinikäyttöisessä autossa polttoainejärjestelmä hoidetaan suuttimilla, jotka suihkuttavat polttoaineen hienona sumuna sylintereihin. Kaasuläpällä säädellään sylintereihin menevän ilman määrä. Sytytystulppa hoitaa sitten kipinän, mutta näin hiekkalaatikkotasolle meidän tuskin tarvitsee alkaa.

    Esittämässäsi linkissä puhutaan polttoaineen ruiskutuksesta. Tässä pieni leikkaus siitä: US Environmetal Protection Agency (EPA) on vaatinut, että polttoaineen suihkutusta ohjaava järjestelmä vaihdetaan.

    Tiedän kyllä, miten tämä asianlaita taitaa olla, mutta pelkään pahoin, ettet hyväksy minun selitystäni kuitenkaan, vaan vetoat näihin Tuulilaseihin, ym. muihin lehtiin. Joten ei muuta kuin soitto Jormalle...

    Nyt en kyllä ymmärrä tätä asenteellisuuttasi ollenkaan.

    Esität ensin moottorioppia rautalangasta, sitten et halua mennä hiekkalaatikkotasolle (sneppiautot tms.?)

    Sitten toteat kyseessä olevan polttoaineen ruiskutuksen (joka tarvitsee elektronisen ohjauksen, ETM?).

    Sen jälkeen ilmoitat että sinä tiedät miten asianlaita on, mutta et vaivaudu tietoasi paljastamaan.

    Lopuksi kyseenalaistat muiden lukijoiden arvostelu/harkintakyvyn asiassa. Loppukaneetti oli sen verran alatyylistä omassa sekavuudessaan, että sitä ei ole edes tarvetta kommentoida.

    Uskottavuutesi palstan kaiketi yhtenä aktiivisimmista kirjoittajista on kyllä kärsinyt jos ei kolauksen niin ainakin tuhdin tönäisyn. Suosittelen ystävällisesti asiallisempaa kommentointia, kyseessä kuitenkin yksi Suomen luetuimmista tekniikan alaan liittyvistä lehdistä, vaikkakin vai sen keskustelupalsta.
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit