Volvolla laatu- ja uskottavuusongelma? Tyyppivika havaittu.

70 kommenttia
13»
  • JonJokunen:

    Jos edes joskus luet viestejäni ajatuksella, niin panet merkille, että ilmoitin jo tuossa ylempänä, että panen pisteen tälle keskustelulle omalta osaltani. Tämä ei toimi enää minulle mukavana ajanvietteenä, joten en tunne järkeväksi jatkaa sitä. Mutta menköön nyt vielä tämä. En siis esitä sinulle mitään kysymyksiä.

    Nyt en kyllä ymmärrä tätä asenteellisuuttasi ollenkaan.

    - Luotat lehtiin, linkkeihin ja omiin mielipiteisiisi. Miksi siis jatkaisin omien tietojeni, taitojeni ja mielipiteideni tumputtamista sinulle?

    Esität ensin moottorioppia rautalangasta, sitten et halua mennä hiekkalaatikkotasolle (sneppiautot tms.?)

    - Näissä nettikeskusteluissa käy helposti niin, että lukija uskoo kirjoittajan pitävän häntä aivan tollona, jos hän kaivautuu ihan perusasioiden yksityiskohtiin, siis hiekkalaatikko tasolle. Moni loukkaantuu, jos kysyy onko tankissa varmasti polttoainetta. Toisissa tapauksissa epätietoinen ei sitten tajukaan, jos heilutaan tekniikan syvyyksissä ja usein vielä hänelle uusien termien kera. Nämä tapaukset ovatkin sitten yleensä se varmin perusta väärinkäsityksille.
    En ole mikään mestari tasapainoilemaan näissä asioissa, enkä tunne kenenkään tietoja ja taitoja etukäteen.

    Oletin kuitenkin, että tunnet moottorin sen verran hyvin, ettei sinulle tarvitse kertoa niitä perusasioita.

    Sitten toteat kyseessä olevan polttoaineen ruiskutuksen (joka tarvitsee elektronisen ohjauksen, ETM?).

    - En totea, vaan viittasin sinun antamaasi tietoon, jonka löysit Tuulilasin sivulta. Polttoaineen ruiskutus ja ETM (Electronic Throttle Module) (Suom: sähköinen kaasuläppä) ovat kaksi eri asiaa. Ensimmäinen hoitelee polttoaineen toimituksen sylintereihin, jälkimmäinen ilman säätelyn.

    Tähän mennessä olemme siis puhuneet ETM:stä, Tuulilasi puhuu polttoaineen ruiskutuksesta ja siteeraat (kopioit) uutisen sitten tänne.

    Sen jälkeen ilmoitat että sinä tiedät miten asianlaita on, mutta et vaivaudu tietoasi paljastamaan.

    - Kyllä. Mutta kuten jo totesin, en usko että sillä on mitään väliä sinulle, mitä kirjoitan. Tärkeimmät tietolähteesi löytyvät kuitenkin netistä, enkä tunne tarvetta yrittää valaista tätä tapausta enempää. Asia on sinulle selvä. Et tarvitse minun viestejäni.

    Lopuksi kyseenalaistat muiden lukijoiden arvostelu/harkintakyvyn asiassa. Loppukaneetti oli sen verran alatyylistä omassa sekavuudessaan, että sitä ei ole edes tarvetta kommentoida.

    - Täällä on paljon lukijoita, jotka tulevat esiin puskista vain silloin, kun tuntevat, että voivat hyökätä jonkun henkilöön ja todistavat näin usein, ettei heillä ole itsellään hajuakaan siitä, mitä itse aihe käsittelee. Joillakin ihmisillä ei ole kykyä katsoa/lukea itse asiasisältöä, vaan he vaanivat itse kirjoittajaa.

    Uskottavuutesi palstan kaiketi yhtenä aktiivisimmista kirjoittajista on kyllä kärsinyt jos ei kolauksen niin ainakin tuhdin tönäisyn.

    - En ole koskaan kokenut itseäni minään mielipiteenmuokkaajana, vaan keskustelu autoista ja tekniikasta on minusta aina mielenkiintoista. En siis ole ollut koskaan vailla mitään erikoista uskottavuutta. Miksi olisin? Olen vain yksi nimimerkki muiden joukossa.

    Suosittelen ystävällisesti asiallisempaa kommentointia,

    - Olen luonnollisesti pannut merkille täällä joitakin vihamielisiä kommentteja, henkilööni kohdistuen ja koen sinunkin keskustelusävysi sellaiseksi. Kirjoittaminen on mukavaa ajanvietettä ja käytän sitä paljon varoventtiilinä, silloin kun muut numerot alkavat vilistä silmissä.
    En pyri pahoittamaan kenenkään mieltä, eikä minun ole koskaan tarvinnut tyrkyttää seuraani mihinkään, joten ilmoitan tässä ja nyt, että poistun tälle palstalle kirjoittavien joukosta.

    Hyvää kevättä sinulle JonJokunen ja toivottavasti kaasuläppätapauksesi saa sinulle tyydyttävän päätöksen.

    [EsaZX12R muokkasi tätä viestiä 19.05.2006 klo 12:03]
      
  • Lainaus:
    19.05.2006 klo 12:01 EsaZX12R kirjoitti
    JonJokunen:

    Jos edes joskus luet viestejäni ajatuksella, niin panet merkille, että ilmoitin jo tuossa ylempänä, että panen pisteen tälle keskustelulle omalta osaltani. Tämä ei toimi enää minulle mukavana ajanvietteenä, joten en tunne järkeväksi jatkaa sitä. Mutta menköön nyt vielä tämä. En siis esitä sinulle mitään kysymyksiä.

    - Kyllä. Mutta kuten jo totesin, en usko että sillä on mitään väliä sinulle, mitä kirjoitan. Tärkeimmät tietolähteesi löytyvät kuitenkin netistä, enkä tunne tarvetta yrittää valaista tätä tapausta enempää. Asia on sinulle selvä. Et tarvitse minun viestejäni.

    Olen luonnollisesti pannut merkille täällä joitakin vihamielisiä kommentteja, henkilööni kohdistuen ja koen sinunkin keskustelusävysi sellaiseksi. Kirjoittaminen on mukavaa ajanvietettä ja käytän sitä paljon varoventtiilinä, silloin kun muut numerot alkavat vilistä silmissä.
    En pyri pahoittamaan kenenkään mieltä, eikä minun ole koskaan tarvinnut tyrkyttää seuraani mihinkään, joten ilmoitan tässä ja nyt, että poistun tälle palstalle kirjoittavien joukosta.

    Hyvää kevättä sinulle JonJokunen ja toivottavasti kaasuläppätapauksesi saa sinulle tyydyttävän päätöksen.


    On harmillista, jos olet pahoittanut mielesi asian suhteen niin paljon että johtopäätöksesi on poistua kokonaan keskustelupalstalta.

    Ei tämä nyt sen arvoinen asia kuitenkaan ole. Totean kuitenkin että olet esittänyt asian suhteen sellaisia väitteitä joita olisi syytä ollut tarkentaa, mutta sitä et ole voinut tai halunnut tehdä.

    Hyvää kevättä sinullekin! Veneily on kiva harrastus sekin!

      
  • Lainaus:
    19.05.2006 klo 12:01 EsaZX12R kirjoitti

    - Olen luonnollisesti pannut merkille täällä joitakin vihamielisiä kommentteja, henkilööni kohdistuen ja koen sinunkin keskustelusävysi sellaiseksi. Kirjoittaminen on mukavaa ajanvietettä ja käytän sitä paljon varoventtiilinä, silloin kun muut numerot alkavat vilistä silmissä.
    En pyri pahoittamaan kenenkään mieltä, eikä minun ole koskaan tarvinnut tyrkyttää seuraani mihinkään, joten ilmoitan tässä ja nyt, että poistun tälle palstalle kirjoittavien joukosta.


    Harmittaa jos päätöksesi tosiaan on tämä tämän keskustelun johdosta, toivon etten itse ole ollut tähän vaikuttamassa.

    Minusta tälläkin palstalla on ihan liian vähän ihmisiä, jotka kirjoittaa asiallisesti ja perustelee mielipiteensä ja minusta EsaZX12R kuuluu ehdottomasti tähän joukkoon. Mielipiteidenhän pitääkin erota, ei täällä muuten kukaan keskustelisi.

    [individual muokkasi tätä viestiä 19.05.2006 klo 15:48]
      
  • Hesari uutisoi tänään autosivullaan, että tässä keskustelussa mainittu kaasuläppävika voidaan korjata ja sisällyttää korjata takuun piiriin Suomessakin riippuen ajetuista kilometrimääristä tapauskohtaisesti!

    Mielenkiintoinen kannanotto, sillä aikaisemmin Volvo ei ole tätä vikaa Suomessa korjannut takuun puitteissa (perusteluina erilaiset maakohtaiset päästö- takuukäytännöt). Ruotsissa, Kanadassa ja USA:ssa takuukäytäntö on joustavampi ja vikaa on korjattu laajennetun takuun puitteissa.

    Lainaus:
    12.05.2006 klo 19:34 JonJokunen kirjoitti
    Monissa Volvoissa kuulemma kallis tyyppivika, josta Bilia ja maahantuoja eivät Suomessa vastaa ollenkaan. Kyseessä elektroninen kaasuläppäjärjestelmä. Auto hieman nykii, joten taitaa olla kyseessä vastaava vika.

    Volvon omistajana täytyy olla todella huolissaan merkin laadusta ja huollon vastuusta ilmeisten valmistusvirheiden osalta. Joukkokanne on ilmeisesti jenkeissä vireillä. Ruotsissa osa kuluttajista on saanut korjattua vian ilman omavastuuta, mutta Suomessa vika ilmeisesti maksatetaan kokonaisuudessaan auton omistajalla. Korjauskustannukset luokkaa 900-1100 €.

    Kuinkahan moni harkitsee merkin vaihtoa maksettuaan turhaan premium luokan hinnan autostaan ilman takeita vastineesta myös tekniikan toimimisen, huollon joustavuuden ja kestävän asiakassuhteen ylläpidon suhteen.

    Tässä tiivistelmä:

    `Angående problem med krånglande gasspjäll (ETM)
    Det har under senaste tiden framförts uppgifter i media om att Volvobilar av modellerna S60, S80, S70,V70 samt XC70 byggda i perioden 1999 till och med 2001 kan drabbas av fel på det som kallas ETM, Electronic Throttle Module, d v s spjällhuset. Problemet är inte generellt, men kan om det uppstår påverka avgasreningen och bilens körbarhet.

    Har du frågor om detta och känner oro över hur din bil fungerar, vill vi uppmana dig att kontakta KUNDRELATIONSANSVARIG hos din ordinarie Volvoverkstad för att få detaljerad information.

    Hitta din närmaste Volvoverkstad´

    http://www.volvocars.se/FinancialServices/Info_ETM.htm´

    Lisää aiheesta:
    http://www.lieffcabraser.com/etm-complaints.htm
    http://home.comcast.net/~donwillson/VEXED_won.html
    http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?p=gp&d=895&a=214429
    http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?p=gp&d=895&a=214759

    http://automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=21479

    http://www.bbc.co.uk/consumer/tv_and_radio/watchdog/reports/transport/transport_20060214.shtml

    http://www.matthewsvolvosite.com/chat/phpBB2/viewtopic.php?t=6903


      
  • Tuskinpa tuo kaasuläppävika nyt mitenkään radikaalisti syö Volvon uskottavuutta. Jokaisella merkillä on ollut noita piileviä tyyppivikoja. Juurihan Toyotan 2.2 D-4D koneiden myyminenhän keskeytettiin joksikin aikaa vian takia. Minulla muuten oli -01 vuoden S60 125Kw, johon tuo vika iski. Hyvä kun sain auton korjaamolle asti, kun se nosteli kierroksia itsekseen ja tukehtui täysin kun painoi kaasua. Valoissa oli vähän noloa, kun kuului "vruum, vrrruuum", kun kierrokset seilasi ylös alas. Huoltoon viedessä sitten hyytyi täysin loivassa ylämäessä. Onneksi oli työsuhdeauto niin ei tullut ylimääräisiä kuluja.

    -3200 GT-

      
  • Volvo on kyllä ihan laatuauto, mutta tässä tapauksessa bilia ja maahantuoja on aikaisemmin vetäytynyt laatu- ja päästöpykälien taakse vaikka Ruotsissa Volvo on tullut asiakasta vastaan kallissa tyyppivikaluontoisessa korjauskuluissa. Suomessa asiakas on maksanut korjauksen täysimääräisenä, mutta nyt tuli (pakon edessä?) suunnanmuutos.

    Lainaus:
    27.05.2006 klo 20:49 3200 GT kirjoitti
    Tuskinpa tuo kaasuläppävika nyt mitenkään radikaalisti syö Volvon uskottavuutta.
    -3200 GT-
      
  • mekaaniset osat, kuten potentiometrit joiden liukupinnat vaan kuluvat ennenaikaisesti riippumatta softasta tai likaantumisesta? Pitää ottaa loota mukaa, jos vaihtavat.

    Sinäkin muuten voit saada rahat Ruotsin malliin takaisin, jos 120 tkm ajettu auto on vielä mainittu vähänajettu?! Seuraavaksi kuluttaja-asiamiehen pitäisi ottaa asiaan kantaa.

    `Mahdollisen vian sattuessa auto on Suomessa vietävä jälleenmyyjälle. Autot tutkitaan tapauskohtaisesti taustatietojen perusteella. Mahdollista on, että korjauksen saa vielä jopa takuun piiriin.

    "Asiat hoidetaan jälleenmyyjien kautta ja käsitellään tapauskohtaisesti. Jos on vähän ajettu auto, takuukin on mahdollinen." ´


    http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Reistaileva+kaasul%C3%A4pp%C3%A4+vaivaa+ik%C3%A4%C3%A4ntyvi%C3%A4+Volvoja/1135220052498?merkki=Volvo

    Lainaus:
    14.05.2006 klo 11:54 urau kirjoitti
    Omassa autossani oli viime kesänä tuo todella kalliiksi tullut ongelma. Autolla (S80 2,9) oli ajettu n. 120 000 km, kun oli havaittavissa nykimistä. 130 000 km ajettuna sen ohjausjärjestelmä ilmoitti alentuneesta tehosta ja moottori kävi todella röpöttäen. Tuon jälkeen tehtiin Esa... mainitsema puhdistus, hinta 90 €. Tuloksena pelkkää rahan haaskausta. Ei auttanut. Sitten vaihdettiin uusi kaasuläppäkotelo. Kustannus 775 €! Jos on työsuhdeauto, niin ei varmaan haittaa, mutta kun omistan auton itse niin arvaapa Esa riepoiko minua?

    Volvon huollot ovat kalliita. Jos tällainen puhdistamattomuudesta johtuva ongelma on olemassa, niin miksi sitä ei AUTOMAATTISESTI tehdä määräsaikaishuollon yhteydessä??? Mielestäni siihen yleensä n. 300 € hintaiseen huoltoon voi öljyn vaihdon ja silmäilyjen (= raksi ruutuun-toimenpiteet) lisäksi sisällyttää tällaisen oikean huoltotyön.

    Muuten purin tuon kotelon saadakseni selville vikaantumisen syytä. Isoa mekaanista vikaa en havainnut. Koska aasuläppäkotelo oli vastikään puhdistettu, ei siellä ollut likaakaan. Sen sijaan avattuani elektroniikkaosan, havaitsin siinä jotain kontaktilankoja, joiden kohdalla vastinpinnassa (mitähän materiaalia muuten lienee?) oli uria. Vaikuttivat kulumajäljiltä. Aiheuttaisiko tuo virheellisiä viestejä.

    Itse elektroniikkapiiri oli hyvin koteloituna ja se oli jossain liemessä, jolla lienee suojaava tehtävä. Elektroniikan testaukseen ei minulla ollut mahdollisuutta eikä tietoakaan.

    Tällä tavoin on tullut kallista kokemusta ja jotain tiedon poikasta. Vaan en ole ilahtunut moisesta. En myöskään (toistaiseksi) ole hylännyt Volvoa, mutta katselen entistä herkemmin "aidan toiselle puolelle". Tällaiseen vilkuiluun voi Volvon huolto- ja takuuorganisaatio vaikuttaa tulemalla reilusti asiakasta vastaan. Ainakaan tässä tapauksessa sellaista ei tapahtunut. :frowning:
      
  • "Monissa Volvoissa kuulemma kallis tyyppivika"

    Tosiasiaa myös Saksasta:
    Volvo S60 kuten moni muukin malli vm. 1999-2001 pitävät sisällään italialaista laatua, ongelma kuuluisa kaasuläppäjärjestelmä. Volvossani tyhjäkäynti nousee ja laskee, moottori saattaa sammua liikennevaloissa vakionopeudensäädin pomppaa käytettäessä päältä, moottorin sammutuksen ja uudelleen käynnistyksen jälkeen v-säätimen uudelleen aktivointi saa aikaan keltaisen varoituskolmion ja tekstin "motorsystem wartung erforderlich" eli moottorijärjestelmän huolto tarpeellinen. Uskoisin myös jälkimmäisen ongelman johtuvan kaasuläpästä.

    Auto otettu käyttöön 11/2000 vm. 2001 ajettu 72.000 km. Ongelmat alkoivat kilometrimäärällä 64.000, hansikaslokerossa täydellinen Volvo-huoltokirja.

    Ajelen Volvollani ja myöskin asun Saksassa. Huollossa minulle ilmoitettiin vika , näitä tapauksia on kuulemma riittänyt, ja pyydettiin puhdistamaan kaasuläppä tai uusimaan se, ei takuuta!! Ilmoitettu hinta osa 850,- + työt = sikamainen, kuten muutkin Volvon varaosahinnat ja huollot muihin merkkeihin verrattuna puhumattakaan, että kyse tyyppiviasta, viallisesta alkuperäisestä osasta!!

    Volvon omistajana olen todella huolissani merkin laadusta ja huollon vastuusta valmistusvirheiden osalta.

    Volvolla, voisiko nyt kokeneempana sanoa "Euroopan Mossella" ajelen vuodesta 1995. Ellei Volvo muuta ajattelutapaansa ja kykene myöntämään/hoitamaan selviä tyyppivikoja en suosittele kyseistä merkkiä kenellekään täysijärkiselle.

    Kevättä

      
  • Joissakin Volvo-malleissa näyttää Ruotsin tilastojen mukaan olevan
    harmittavan paljon erilaisia vikoja:

    http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,1012696,00.html

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit