Huollon vastuu?

16 kommenttia

Mitä mieltä olette, tulisiko minun kärsiä nahoissani se että merkkihuollossa hajottivat kierteet öljypohjasta?

Eli olen viimeisen kolmen vuoden ajan vaihdattanut vm 98 autoni öljyt paikallisessa merkkiliikkeessä. Viime keväänä huollossa tekivät öljypohjan propulle uudet vastinkierteet ja laittoivat suuremman propun kun öljyä alkoi tihkua propun kautta pihalle. No ei siinä mitään, maksoin sen noin 40€ jonka siitä työstä halusivat.

Mutta mutta käytin autoa jälleen pari viikkoa sitten öljynvaihdossa samassa paikassa ja sadan kilometrin ajon jälkeen huomasin että auton alle ilmaantui öljyläikkä. No ei muuta kuin auto takaisin huoltoon ja kysymään että mikähän siellä on vikana? No öljyproppuhan se taas falskasi, eli korjaus kesti yhden öljynvaihdon.

Mutta nyt pitäisikin sitten huollon mukaan vaihtaa koko öljypohja hintaan 380€, koska uusia kierteitä ei voi enää kuulemma tehdä. Kun ihmettelin sitä että miten ovat saaneet kierteet jälleen rikottua, kuului vastaus että ne on nämä nykyiset kevytmetalliöljypohjat, kun ei kestä.

Eli mikä on mielipiteenne, maksanko kiltisti uuden öljypohjan vai koetanko saada liikkeen vastuuseen (maksamaan) kierteiden rikkomisesta toistamiseen??

Viimeisimmän öljynvaihdon suoritti laskun mukaan mekaanikkoharjoittelija..

  
  • No itse en ainakaan tuollaista paskaa nielisi. Jo ekan vaihdon jälkeen olisivat voineet pikkaisen harkita sitä kiristysmomenttia ja jotain tahnaa kierteisiin, niin ei leikkaisi kiinni.

    ÄLÄ ANNA PERIKSI!

    ps. Voi taivas näitä uusien autojen osien hintoja, öljypohja 380e :sleepy:
    Sillähän saa vanhaan autoon koko moottorin...

      
  • Samaa mieltä, jengat ovat öljyreijän kohdalla paljon paksummat. Ei niitä apinan raivolla tarvitse kiristää. Tehdas on antanut jonkin vääntömomentin sillekin, eli huolto korvatkoon. Mistä ne repi hinnan uudelle öljypohjalle?

      
  • Samaa mieltä. Öljynvaihtohan on lähes ainoa huoltotoimenpide, jonka voi suorittaa nykyautoille missä tahansa nyrkkipajassa (ja öljynvaihdon huoltovälinäytön voi nollata itsekin). Jos tämäkin homma menee käteen merkkiliikkeessä, niin voi voi...

      
  • Oletko miettynyt huollon ja automerkin julkistamista täällä?
    - nyt heti tai mahdollisesti sitten jos suhtautuvat nuivasti korvausvaatimuksiin (myös siihen ekaan jonka jo maksoit)

      
  • Uskomattoman selkeesti korjaamon munaus,ovat jopa niin hölmöjä että tunnustavat tyrineensä;"asentajaharjoittelijan" oppirahoja ei Sinun tarvitse maksaa missään tapauksessa.Alumiinissa kestää kierteet siinä kuin missä tahansa pataraudassa, ja jos ei ,on ammattitaidossa vikaa eli ensimmäinen kierteiden korjaus menee sekin korjaamon piikkiin.Mikään ruuvi tai öljyproppu eli yleensä mikään ei mene itsekseen väärille kierteille;ainoa mikä voi kierteet rikkoa on taitamaton tunari.Jos joku väittää muuta on sopiva parhaimmillaan ehkä talikon käsittelijäksi.
    Nimet esille vaan että osataan varoa.

    [salo-m muokkasi tätä viestiä 30.10.2005 klo 18:46]
      
  • Lainaus:
    30.10.2005 klo 18:45 salo-m kirjoitti
    Uskomattoman selkeesti korjaamon munaus,ovat jopa niin hölmöjä että tunnustavat tyrineensä;"asentajaharjoittelijan" oppirahoja ei Sinun tarvitse maksaa missään tapauksessa.Alumiinissa kestää kierteet siinä kuin missä tahansa pataraudassa, ja jos ei ,on ammattitaidossa vikaa eli ensimmäinen kierteiden korjaus menee sekin korjaamon piikkiin.Mikään ruuvi tai öljyproppu eli yleensä mikään ei mene itsekseen väärille kierteille;ainoa mikä voi kierteet rikkoa on taitamaton tunari.Jos joku väittää muuta on sopiva parhaimmillaan ehkä talikon käsittelijäksi.
    Nimet esille vaan että osataan varoa.


    Alumiini on sen verran pehmeää, ettei siinä kierteet kestä samalla tavalla kuin teräksessä, mutta se pitää tajuta jo kiriessä. Kierteisiin rasvaa, uusi tiiviste eikä kolmen ähkäsyn momenttiin. Sama homma avattaessa, alumiini lämpölaajenee terästä enemmän, joten ei varmaan kannata kuumana irroittaa roppua, jos ei suosiolla aukea ja jääspray ym. on keksitty.

    Automerkkihän oli Opel, se kävi ilmi jo toisessa topicissa...

      
  • Mahtoivatko alunperin vaihtaa myös öljypropun tiivisteen eli käytännössä prikan, joka on pehmeätä metallia? Tiiviste tulee vaihtaa joka kerta öljynvaihdon yhteydessä. Näin on minulle joskus huollossa kerrottu.

    [HB50 muokkasi tätä viestiä 31.10.2005 klo 14:40]
      
  • Lainaus:
    31.10.2005 klo 14:39 HB50 kirjoitti
    Mahtoivatko alunperin vaihtaa myös öljypropun tiivisteen eli käytännössä prikan, joka on pehmeätä metallia? Tiiviste tulee vaihtaa joka kerta öljynvaihdon yhteydessä. Näin on minulle joskus huollossa kerrottu.


    Ei sitä tarvi vaihtaa, vetää vain vanhan vähän tiukemmalle, säästää ainakin 50 senttiä... :wink:

      
  • Onkos se nuin kallis nykyään, markka-aikana oli 50 penniä? :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    31.10.2005 klo 23:36 JOXA kirjoitti
    Onkos se nuin kallis nykyään, markka-aikana oli 50 penniä? :sunglasses:


    Sen täytyi sitten olla tarvike, niitähän saa pitkästi puolta halvemmalla, mutta niiden laatu onkin mitä sattuu, vaikka ne tulisikin samasta tehtaasta :wink:

      
  • Asiasta kolmanteen, koska itse teen paljon, ostin kerran venekorjausliikkeestä erikokoisia kuparitiivisteitä ja kaiken öljyn kestäviä hydraulitiivisteitä kohtalaisen mittavan lajitelman. Kuparitiivisteet ovat ns. kunnon vanhanajan, jolloin havaittava pullistuma on tiivisteen ulkokehän ylä- ja alapäässä, ei mitään littanoita, jolloin takuuvarmasti vuotoja ei ole eikä tule. Muut kumitiivisteet ovat kaikenöljynkestäviä, jolloin hydraulipumppuihin (esim. Audi) ei tarvitse ostaa € 24,-/l olevaa keltaista erikoishydrauliöljyä (saatavuus merkkiliike), vaan selviää tarvittaessa millä tahansa Dexron II tai III automaattiöljyllä minkä saa mistä huoltikselta tahansa pikkuhintaan, eikä vuotoja tule.

    Huolto vastaa mielellään, joskus matkaa vain on ollut 453 km, esim. Gti Passat jäi Angeliin ja huolto Rovaniemellä. Tuo auto lavetilla. Lämpöanturissa vika, osa maksoi € 9,50. Mikä olisi ollut vaihtoehto jos ei tekisi itse mitään?

      
  • Lainaus:
    31.10.2005 klo 14:39 HB50 kirjoitti
    Mahtoivatko alunperin vaihtaa myös öljypropun tiivisteen eli käytännössä prikan, joka on pehmeätä metallia? Tiiviste tulee vaihtaa joka kerta öljynvaihdon yhteydessä. Näin on minulle joskus huollossa kerrottu.


    tuollaista tiivistettä ei käytetä kaikissa automalleissa

      
  • Joissain on kuparitiivisteet ja joissain kumitiivisteet. Kuparit ois hyvä vaihtaa aina öljyn vaihdon yhteydessä, kestävät kyllä ainakin 10 vaihtoa yleensä. :sunglasses:

      
  • No niin nyt sitten päästiin huollon kanssa asiassa kompromissiin. Eli hommaan itse sinne uuden (käytetyn) öljypohjan ja he laittavat sen veloituksetta paikoilleen. Kompromissi mikä kompromissi, mutta kun ei jaksa vääntää kovin paljon kättä tällaisissa asioissa. Säästää tällä ratkaisulla joka tapauksessa noin 300€ ensimmäiseen ehdotukseen verrattuna.

      
  • Lainaus:
    01.11.2005 klo 23:02 JOXA kirjoitti
    Joissain on kuparitiivisteet ja joissain kumitiivisteet. Kuparit ois hyvä vaihtaa aina öljyn vaihdon yhteydessä, kestävät kyllä ainakin 10 vaihtoa yleensä. :sunglasses:


    ja kuten totesin tuossa aikaisemmin: joissain ei ole tiivistettä ollenkaan vaan pelkkä kartioproppu riittää

      
  • Onhan niitä tosiaan tuollaisiakin vastaan tullut. Niissä on kait kuitenkin laippa muistaakseni ja tiiviste olis hyvä ainakin vanhempana niin ei tarvitse kierteitä vääntää pilalle? :sunglasses: Toisaalta kyllä voi postaa jos ei ole tarpeeksi tiukalla tuon tiivisteen takia, siis ei ota tarpeeksi kierteet kiinni jos jää liian iso "rako"! :innocent:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit