Pakkaset tuo käryn

7 kommenttia

Nyt kun pakkasta on 20 tuntumassa tai ylikin niin pistimpä eilen merkille että yhdestä jos tosestakin uudesta/uudehkosta autosta tuli kitkerä (osittain?) palaneen dieselin käry.

Jäinpä sitten miettimään onko omankin dieselin (VAG 170hp CR) takana samanlainen käry vaikka on hiukkassuodatin.

Ainakain kulutus on kesään nähden kasvanut 30% (5.5->7)

Edellinen autoni (bensamoottori) kulutti kesäisin samassa ajossa vähän alle 8.6 ja talvella karvan yli yhdeksän. Nousu oli siis 5-10%.



Pienellä otannalla empiirisesti voisin sanoa että dieselit käryttää pakkasilla ja niiden hyötysuhde romahtaa pakkasilla.



  
  • Jospa käry johtui polttoainekäyttöisistä lisälämmittimistä?

      
  • Voisihan se olla lämmittimen käryäkin mutta eipäilen että ei. Käryä tuli sen varran paljon, tyylin haisi kuin vanha kuorma-auto. Siellä olisi pitänyt olla 15kW kamiina vajaalla ilman syötöllä jotta vauhdissa käry olis niin kovaa.



    Kyllähän se dieselin kärykin vähenee kun kone lämpenee.

    EU-päästömittakset pitäisi tehdä -20 lämpötilassa niis erottuisi mikä tehdas osaa hommansa.

      

  • Eikös 2011 talvitestissä havaittu että bensiiniautoissakin hiukkaspäästöt voivat olla ongelma. Typenoksideissa dieselit ovat tietysti pahin lähde ja ne ovat juuri pakkaspäivän ongelma . Hiilivedyissä dieselit olivat keskimäärin parempia. Luulisi että hiilivedyt ja typpioksidit ovat ne komponentit jotka nenä haistaa?

      
  • Olen huomannut saman. Uudehkokin diiselauto haisee samalta kuin edellisen taloni öljypoltin. Bensa-autoista en ole havainnut vastaavaa käryä.

      
  • no-kia:

    Olen huomannut saman. Uudehkokin diiselauto haisee samalta kuin edellisen taloni öljypoltin. Bensa-autoista en ole havainnut vastaavaa käryä.




    joopa kyllä se samalle haisee koska kyseessä on lähes sama tavara ja hajuun vielä kyllä se on Webasto mikä siellä haisee.

      
  • Itsellä octavia1.6 tdi ilman webastoa ja kyllä haisee.

      
  • pistävä haju tulee typenoksideista --> tällöin syynä lisälämppäri, jossa palolämpötila on korkea, jolloin tulee termistä NOxia. edellisessä autossa oli lisälämppäri (ilman ajastusta), melko tuoksahdukset autoa skrabatessa.



    nykykaara tuoksahtelee kun hiukkassuodatinta tyhjentelee hän. kylmässä hiukkasia tulee enemmän, jolloin suodattimet tukkeutuu nopsaan. kaupunkiajossa kun kone lämpiää, niin varsin usein alkaa käryytys. hajusta tulee mieleen että joku jarru olis jumissa tai vastaavaa. kylmäkäynnistyksen jälkeen ei käryjä tunnu tulevan



    dieselmoottori ei itsessään ole kovin lämpötilaherkkä verrattuna bensakoneisiin, niissä kun bensahöyryt kondensoituu kylmiin seinämiin. toki jäykät öljyt on molemmissa kylmällä. omassa autossa lämmitys vie paljon polttoainetta alussa, moottori ja sisätilat lämpiävät nopeasti, 2kW vastus lämmittää sähköllä, sähkö tehdään tuhdilla laturilla... parin kilometrin jälkeen menee pois päältä 10 asteen pakkasessa, 7km kohdalla 25C pakkasilla... siihen asti 50km/h rajoituksella noin tuplakulutus.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit