Integroitu sisätilanlämmitin

9 kommenttia

Näin talven tullen on mukava aamulla istahtaa lämpimään autoon.

Harmittavasti lisävarusteena hankittu sisätilanlämmitin nököttää auton lattialla. Muutamaa astetta kovemmilla pakkasille sen teho ei riitä sulattamaan auton ikkunoita kunnolla eikä lämmittämään sisätilaa riittävästiti. Lämmin ilmavirta laitteesta suuntautuu etupäässä penkin alle. Taloyhtiön pistokkeissa taas ei riitä kapasiteetti suuremmalle lämmitysteholle.

Miksei autoihin saa tehdasasenteisena valinnasvarusteena auton omaan puhaltimeen integroitua verkkosähköä käyttävää sisätilanlämmitintä? Johdotuksen lisäksi autoon tarvitsisi lisätä vain lämpövastus puhaltimen kanavistoon. Jep tiedän, kustannukset. Mutta on sitä paljon turhempaakin kilkettä saatavilla.

Etuja olisivat siistimpi asennus, enemmän jalkatilaa etumatkustajalle ja ennenkaikkea lämpimän ilmavirran ohjautuminen oikeaan paikkaan eli laseille ja matkustamossa ylöspäin.

  
  • Uusissa MB malleissa on puhaltimen kanavistossa tällainen sähkölankakennosto jolloin puheltimen kautta saa välittömästi kuumaa ilmaa. Tämä toimii tosin vain vasta silloin kun auton käynnistää, Bemareissa lienee kohta sama hyvä toiminto.

    Sisäilmalämmitin on hyvä asentaa johonkin vaihdekepin tienoille apumiehen puolelle osoittaen viistosti ylös, jolloin ilmavirta pääsee kiertämään autossa hyvin.

    Mikäli Saksa tai jokin muu suuri autonvalmistaja maa sijaitsisi täällä Pohjolassa, ehkä eri lämmitysjärjestelmiin olisi kiinnitetty aiempaa suurempaa huomiota. Volvon markkinat ovat kuitenkin muualla kuin Pohjoisessa, kuten Saabinkin, ja uusien omistusjärjestelmien takia, näitä innovaatioita emme lähiaikoina heiltä näe. Saksa nämä yleensä kehittää ensimmäisenä, japskit kopioivat ne sitten, kaikkien saataville. Hyvä näinkin, mikäli yleistyisivät.

      
  • Noita samoja härveleitä saa lisähintaan myös Audeihin ja Volkkareihin.

      
  • Erityisesti dieselmoottoreilla varustetuissa autoissa harrastetaan tuota ihan vakiona, kompensoimaan dieselin hidasta lämpenemistä. Kanavistossa oleva vastus luovuttaa auton sisälle lämmintä ilmaa heti lähdössä.

    Ideaa voisi kyllä parannella kuten edellä oli ehdotettu.

      
  • Lainaus:
    03.12.2004 klo 12:53 Jeppe Niilonpoika kirjoitti
    Erityisesti dieselmoottoreilla varustetuissa autoissa harrastetaan tuota ihan vakiona, kompensoimaan dieselin hidasta lämpenemistä. Kanavistossa oleva vastus luovuttaa auton sisälle lämmintä ilmaa heti lähdössä.

    Ideaa voisi kyllä parannella kuten edellä oli ehdotettu.


    Tehokkaat sähkövastukset auton 12V laturin erittäin heikon hyötysuhteen vuoksi on keinotekoinen ratkaisu. Polttomoottorilla pyöritetyn (hyötysuhde n. 35% bensakoneessa) laturin sähköllä (hyötysuhde n. 70%) lämpöä kehittyy harakoille enemmän (75%?) kuin autoon sisälle (25%?). Webasto on paljon parempi ratkaisu, dieselkoneissa varsin yleinen jo vakiona, kuten Volvossa.

      
  • SixPack: "Uusissa MB malleissa on puhaltimen kanavistossa tällainen sähkölankakennosto jolloin puheltimen kautta saa välittömästi kuumaa ilmaa."

    "Välittömästi" = "aivan liian myöhään". Samaa mieltä olen monissa dieselautoissa vakiona mukaan tulevista lisälämmittimistä, joista puuttuu ihminen-järjestelmä-rajapinta, ja jotka lähtevät käyntiin vasta kun... tai jos moottorin saa ilman esilämmitystä käyntiin, kolisevana, kylmää öljyä kierrättävänä... jos se edes kiertääkään kovimmilla pakkasilla. Täysin pellehommaa tuommoiset varusteet.

    Sähkölankakennosto tuottamaan lämpöä sisätilaan, kun moottoria ei muistettu esilämmittää ja kun sisäilmaa ei lämmitetty verkkovirralla? "Nerokasta." Saa lämmintä ilmaa heti... joudut vain tyhjäkäyttämään autoa pari minuuttia ennen kuin sillä on mitään vaikutusta tuulilasin jäähän. Siinä ajassa olisi melkeinpä raaputtanut ikkunan puhtaaksikin ... ja täytyyhän yhä raaputtaa sivulasit, jos vaikka takalasi menee vastuslangoilla puhtaaksi. Sähkövastukset puhallusilman lämmittämiseksi vaatii paljon enemmän tehoa, koska suuri osa lämmöstä jakautuu sisätilan ilmaan. Huh-huh sitä tarvittavan virran määrää.

    Ei ihme, jos nämä varusteet ovat omiaan syömään akut tyhjäksi autoissa joiden piti parantaa autojen talviajettavuutta. Taitaapa vaan käydä niin, että autot tulevat entistäkin enempi riippuvaisiksi akkujen lataamisesta ja verkkovirtalämmittimeen tullaan ehkä useammin integroimaan jonkinlainen ylläpitolaturi. Moottorin oma generaattori toki on tehokkaampi kuin ennen vanhaan ne olivat... mutta ottaako kylmä akku pätkäajossa vastaan latausta riittävästi riippumatta kuinka mielettömät tehot laturi olisi kykenevä tuottamaan? Onneksi akutkin ovat kehittyneet, mutta kyllä se kehitys vaan osataan tehokkaasti mitätöidä turhalla energiankulutuksella. Samalla lailla on käynyt kuin polttoaineenkulutuksenkin kanssa... ei sekään ole miksikään muuttunut vuosikymmenien aikana. Tekniikka kehittyy, mutta massat kasvaa ja tehot kasvaa, mitätöiden tekniikan tuomia etuja.

    Tämä avautumiseni sopisi tietenkin paremmin siihen "liikaa elektroniikkaa"-ketjuun, mutta en malttanut kommentoida SixPackin rivejä.

      
  • Tarkoitinkin tällä nimenomaan verkkovirtakäyttöistä lämpövastusta. Siis niin, että nyt Defassa oleva vastus sijaitsisi auton omassa kanavistossa ja käyttäisi auton omaa puhallinta.

      
  • Pointti on kyllä hyvä, ja asennukset yms. piuhat poissa tieltä.
    Lohkolämmitin ja sisätilalämmitin toimii nimenomaan verkkovirralla. Tämä tarkoittaa oikeastaan sisätilalämmittimen integroimista ajoenuvon lämminilma- tai raitisilmakänavistoon, jotka on muistettava jättää tai ohjelmoida auki asentoon myös. Kuten sanoin, jos Saksa olisi Suomen paikalla, niin...?

      
  • Aihetta sivuten on pakko kehua pari viikkoa sitten hankkimaani Calix K2-sisälämppäriä (1500/650 W). Emme pitkäjalkaisina halunneet ruuvata lämmitintä keskikonsolin kylkeen, jossa se olisi ollut enemmän tai vähemmän matkustajan jalan tiellä. Myöskään en halunnut lämppäriä pyörimään irrallaan jalkatilaan, jossa lämmitystehokin jää vajaaksi. Paikallisessa tarvikeliikkeessä osui sitten silmiin mainittu Calix, jossa on vakiona varsin fiksu lattiajalusta: lämmitin kiinnitetään jalustallaan pystyasentoon kumimaton reunaan (kuulostaa kaikkea muuta kuin tukevalta, mutta istuu tiukasti paikoillaan). Lämmitin on melko isokokoinen, mutta ei juurikaan häiritse ollessaan pystyssä penkin edessä tai keskikonsolin vieressä. Puhallus on oikeaoppisesti ylöspäin ja auto lämpenee mukavasti.

      
  • Ostin itse alkutalvesta Mega 1.3i lämmittimen. Motonetissä oli myynnissä Mega lämmittimiin tarkoitettu 30 cm putkijaloilla varustettu teline, jonka avulla puhaltimen voi sijoittaa etupenkille puhaltamaan kohti tuulilasia. Telineessä oli lämmittimelle samanlainen peltikiinnike, joka tulee laitteen mukana keskikonsolikiinnitystä varten, joten rakenne oli tältäosin tukeva ja idea on hyvä.

    Itse en tällaista kuitenkaan ostanut, vaan taitoin 15 x 25 cm pellinpalan puolivälistä 45 asteen kulmaan. Kiinnitin sen tähän samaiseen lämmittimen mukana tulleeseen peltikiinnikkeeseen lämmittimen pohjaan. Lattialle sijoitettu lämmitin osoittaa nyt jalkatilasta viistosti ylöspäin ja puhallus sulattaa laseja hieman tehokkaammin. Tuulilasin alareuna jää kuitenkin katveeseen, kun puhallus suuntautuu auton peräosaa kohti, joten tämäkään ratkaisu ei ole täydellinen. Haittapuolena on myös se, että lämmitin on irrallaan auton lattialla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit