Renkaan vaihto - onnistuuko ?

12 kommenttia

Kun aina näihin aikoihin alkaa renkaanvaihtorumba ja kysellään missä saa vaihdettua ja mihin hintaan, nin miten arvon foorumilaiset - vaihtuuko omin toimin vai jossain firmassa ? Itse kuulun siihen ryhmään, jolle se itse vaihtaminen on jopa kunnia-asia, eli jos ei saa renkaita vaihdettua itse, lopetan koko autoilun. Ja aika orpo olo olisi muutenkin tuolla pitkin yötä ajella, jos ei edes osaisi saatikka viitsisi vaihtohommiin ruveta.

  
  • Kyllä onnistuu, mutta meni viimeksi yllättävän kauan aikaa. Uusi auto, alujen lukkopultit, jne. Näin vanhemmiten olen jopa pari kertaa vaihdattanut renkaani. Laskeskelin, että 37 autoiluvuotta, renkaiden vaihto kaksi kertaa vuodessa, siis yli 70 vaihtokertaa. alkaa olla kiintiö täynnä. Onneksi rengasrikkoja ei ole sattunut kuin muutama.

    [HB50 muokkasi tätä viestiä 31.10.2005 klo 11:27]
      
  • Perinteisesti ihan itse kahteen autoon, isompaan ensin ja pikkukotteroon jäähdyttelyksi... Tänä vuonna tosin ajattelin jättää toisen vaihdon ensi perjantaisen määräaikaishuollon yhteyteen, kun huoltoneuvoja sitä aikaa varatessa ehdotti. Säiden haltija päätti kuitenkin puolestani toisin ja tiistai-iltana tuli jumppa suoritettua.

    Asiaan liittyvä kysymys: mistä löytäisin mahdollisimman matalan hallinosturin? Biltemasta hankkimani pehmikepala (vähän jääkiekkoa isompi uretaanimuovilätkä) ei nimittäin mahdu nykyisen tunkkini ja auton helman väliin. Olen sitten vintannut Fordia ylös auton omalla tunkilla, joka ei juurikaan herätä luottamusta.

      
  • Minkä paksuinen se pala oikein on ? Nimittäin ihan sopivan paksuista puutavaraa voisi kokeilla jos sinne väliin sopii...

      
  • Kiekko on muutaman sentin paksuinen. Puupalaan pitäisi tehdä keskelle niin syvä ura helmapokkausta varten, että pala todennäköisesti halkeaisi nostossa. C-MAXin maavara helmasta mitattuna ei varmaankaan ole poikkeuksellisen matala, joten joku toinenkin on todennäköisesti pähkäillyt saman ongelman kanssa.

      
  • Hallitunkeille on autossa aivan omat nostokohdat. Katso ohjekirjasta missä sijaitsevat. Helmapellin pokkauksesta ei nosteta kuin auton omalla tunkilla.

      
  • Ei valitettavasti ole mainintaa asiasta ohjekirjassa. Hienointahan olisi, jos keulasta ja perästä löytyisi riittävän vahva nostopiste ja selviäisi kahdella nostolla.

      
  • Lainaus:
    31.10.2005 klo 11:04 Ammattilainen kirjoitti
    Kun aina näihin aikoihin alkaa renkaanvaihtorumba ja kysellään missä saa vaihdettua ja mihin hintaan, nin miten arvon foorumilaiset - vaihtuuko omin toimin vai jossain firmassa ? Itse kuulun siihen ryhmään, jolle se itse vaihtaminen on jopa kunnia-asia, eli jos ei saa renkaita vaihdettua itse, lopetan koko autoilun. Ja aika orpo olo olisi muutenkin tuolla pitkin yötä ajella, jos ei edes osaisi saatikka viitsisi vaihtohommiin ruveta.


    Vaihdan itse, mutta ei se nyt mikään kunnia-asia minulle ole, pelkästään budjetti kysymys. Samoin teen kyllä kaikki muutkin huollot/korjaukset itse, mutta ei sekään ole mikään kunnia-asia, kukkaro ei vain siedä mitään 50-60e tuntitaksoja.

    Toki öljynvaihdossa pitää ruveta jo harkitsemaan, että kannattaako käsiä sotkea, jos itse vaihtotyöstä joutuu maksamaan jotain 10e. Toisaalta jos ne huollossa pilaa propun kierteet, kuten oli toisessa topicissa...

      
  • Lainaus:
    31.10.2005 klo 14:38 nimim Erkki kirjoitti
    Ei valitettavasti ole mainintaa asiasta ohjekirjassa. Hienointahan olisi, jos keulasta ja perästä löytyisi riittävän vahva nostopiste ja selviäisi kahdella nostolla.

    Etupäässä nostokohdat ovat usein alatukivarren kiinnityspisteessä pohjalevyyn (ei kuitenkaan kaikissa autoissa), tai vahvistettu kohta "palkin" kohdalla. Takana vahvistettu kohta takarenkaan etupuolella. Sijaitsevat n. 20-30 cm kyljestä sisään. Jokaisessa autossa on omat kohdat. Muihin kohtiin sitten ei hallitunkkia edes kannata yrittää, pelti rypistyy yleensä varmasti. Ja ruostuu sitten.

    Vaihdan itse vanteet, paitsi en silloin kun rengaskerta menee uusiksi. En halua, että vanteet kiinnitetään mutterinvääntimellä 250 -300 Nm tiukkuuteen, tien päällä niitä ei auo sitten kukaan. Kiristysmomentti on 110-140 Nm henkilöautoille. Aluvanteille on omat kartiomaiset pultit jotta kiinnityspinta on oikea. Peltivanteille taas omat. Ei kannata sekoittaa näitä keskenään. Tartuntapinta voi pahimmillaan olla 1 mm, vaikka näyttää että olisi kiinni, mikäli käyttää samaa pulttisarjaa kesät talvet. Tuurillahan monet ajavatkin.

      
  • Kannattaa vaihtaa itse, huomasin sen kun avasin ruosteisia pultteja rengasavaimen ja jatkovarren kanssa, merkkikorjaamossa vaihdettin viime kesänä uudet jarrulevyt ja ruosteiset pultit sitten kiristetty pulttiavaimella ylimomenttiin, että renkaat varmasti pysyy myös kiinni! Kuinkakohan moni merkkikorjaamo vaivautuu voitelemaan noita ruostuneita kiinnityspultteja renkaanvaihdon yhteydessä?

      
  • Sixpack totesi ihan naulan kantaan:
    Vaihdan itse vanteet, paitsi en silloin kun rengaskerta menee uusiksi. En halua, että vanteet kiinnitetään mutterinvääntimellä 250 -300 Nm tiukkuuteen, tien päällä niitä ei auo sitten kukaan. ixpack totesi ihan naulan kantaan:

    Minä vaihdan myös aina itse...paljolti samoista syistä mitä edellä olevat ovat kirjoitelleet. Tulee tsekattua muutenkin paikat samalla.

    Tosin vielä on autossa kesärenkaat alla...eihän se talvikaan ole vielä päässyt yllättämään :smile:

      
  • Lainaus:
    31.10.2005 klo 18:07 SixPack kirjoitti
    Aluvanteille on omat kartiomaiset pultit jotta kiinnityspinta on oikea. Peltivanteille taas omat. Ei kannata sekoittaa näitä keskenään. Tartuntapinta voi pahimmillaan olla 1 mm, vaikka näyttää että olisi kiinni, mikäli käyttää samaa pulttisarjaa kesät talvet. Tuurillahan monet ajavatkin.

    Vasta pääsin sanomasta, tänään aamulla tehdessäni kävelylenkin, tuli farkku melko lujaa kiertoliittymään, nainen ajoi ja puhui samalla puhelimeen, jotain välähti ja vieri pitkin asfalttia, noukin sen ylös, ja tässä pöydälläni on nyt pyöränpultti. Harmi etten saanut rekkaria ylös, vauhtia oli, olisin voinut soittaa perään ja kertoa, että teillä on "pultit löysällä"! Kartio on niin syvä, että se kuuluu ehdottomasti kevytmetallivanteisiin. Autossa oli mustat peltivanteet ja nastat ropisi. Pultit voi kiristää vaikka millaiseen momenttiin tahansa, mutta jos pinta-ala/kulma joka kiristää vasten vannetta on 1 mm tai alle, käy juuri näin. Tummanvihreä Volvo farkku oli kyseessä. Toivottavasti ei saa lukea lehdistä ikäviä uutisia. Kuinka monella autoilijalla Suomessa mahtaa olla näin?

    Huoltoasemat käyttävät valitettavan usein nuoria opiskelijoita ym. rengasruuhkan aikana apureina, jotka iltapuhteina vääntävät renkaita paikoilleen. Harvemmin heillä on kokemusta näistä asioista, että voisi informoida asiakasta pyöränpulttien ja muttereiden soveltuvuudesta vanteeseen.

      
  • Tokihan tuo vielä onnistuu. Mutta iän myötä on mukavuudenhalu sen verran kasvanut, että teetän vaihdon mieluummin liikkeessä. Juuri varasin vaihtoajan ensi maanantaiksi hintaan 25 €. Ja taidanpa tällä kerralla jättää kesägummit myös säilytykseen niin jää se roudaamisen vaivakin sitten pois. Hinta 35 € sisältäen mm. tarkastuksen, pesun, tasapainotuksen ja vakuutuksen. Maksu keväällä seuraavan vaihdon yhteydessä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit