Kesärengastesti -09

37 kommenttia
2»
  • mikahe :

    Herbert:
    Kulutuskestävyys on kysymysmerkki.

    Tuo on minusta renkaan ekoisuuden kannalta varsin olennainen kysymys. Jos rengas sulaa käsiin, niin sen pa-kulutussäästöllä tai -lisällä ei ole juuri merkitystä. Syntyneellä rengasjätteellä ja sitä edeltäneellä valmistusprosessilla on.




    Juurikin näin.

    Itse olen pitänyt rengaspaineita n. 2.8 barissa, joka on autonvalmistajan suositus kun auto on raskaasti kuormitettu (5 hlöä ). En ole ajossa huomannut muuta kuin ehkä melu on kovempi.



      
  • Herbert:

    Michelin on kallein, joten sikäli tuo menee tasoihin ja kulutusetu hukkuu hankintahintaan. Kulutuskestävyys on kysymysmerkki.




    Ostin pari viikkoa sitten Energyt. Hinta 195/65 15" allevaihdettuna oli 400 euroa. Hinta oli 30 euroa kalliimpi kuin Nokialaisista mutta lopullinen valinta perustui testin mukavuus- ja vierintäarvosanoihin. Olisihan valmistusmaankin pitänyt merkitä myös mutta EU:ssa valmistetut molemmat. Polttoainesäästöä en 4,2-5,5 diesellitran kulutustasollani odota enkä ole vielä huomannut, mutta jos renkaat rullaavat kevyemmin ja mukavammin niin se oli tavoitteeni.



    Astrassa oli Energyt v. 1999 alkuperäisenä ja ne menivät vaihtoon 90 tkm:n kohdalla. Se ei tosin kerro 2009 mallin kestoiästä...



    Hinta käyttämässäni rengasliikkeessä on koolle 205/55 16" Michelin 525 ja Nokian 520 euroa sarjalta, Minervarenkaat (ei testissä ) saisi sieltä 15:sena 245:llä ja 16:sena 320 eurolla.

      
  • Itse tilasin Toyot tuolta www.camskill.co.uk ja postikuluineen & veroineen 350e muistaakseni, ei siinä suomen ALV:a laskeskella.

      
  • Itse sain Michelin Energy saverit (205/55/16) merkkihuollossa alle laitettuna karvan verran alle 500:llä eurolla, mm. Nokian olisivat olleet selvästi kalliimmat.

    Aikoinaan Michelin Energyt menivät auton mukana vaihdossa, kun autolla oli ajettu 107 tkm, eli renkailla arviolta +60 tkm, ja pintaa oli vielä 2-3mm. :smile:

      
  • Noin yleisesti ottaen rengaspaineiden nosto vähentää vierintävastusta.

    Se,miten paljon,onkin jo tiedettä.

    Kokeilemalla pääsee melko nopeasti ja helposti tuloksiin.Nosta aluksi paineet reilusti yli suosituksen,20-25% yli.Koelenkki vaihtelevalla alustalla kertoo nopeasti tuloksen;todennäköisesti meno on epämukavempaa,alusta kolisee ja selässä tuntuu töyssyt jne.Siitä vaan sitten vähennetään paineita vaikka Bilteman halvalla mittarilla tarkkailtuna vähän kerrallaan,kunnes ollaan sopivassa tuloksessa mukavuuden ja ajo-ominaisuuksien kanssa.

    Polttoaineen kulutus edellyttää jo paljon pisempää ja tarkempaa seurantaa.Paljon sorateillä ajavalle saattaa rengaspaineiden muutoksilla olla suurikin vaikutus.

    Lisäksi suurempi paine aiheuttanee renkaan keskiosan suurempaa kulumista.Huomattavaa on myös autonvalmistajien suositukset rengaspaineista kuormituksen mukaan,raskas kuorma vaatii joskus suurenkin paineen noston.

      
  • Niksu-:

    Itse tilasin Toyot tuolta www.camskill.co.uk ja postikuluineen & veroineen 350e muistaakseni, ei siinä suomen ALV:a laskeskella.






    Näin näkyy olevan (verot). Tsekkasin ihan mielenkiinnosta paljonko tulisi Michelin Energy E3A setti (4kpl 205/55/16 ) maksamaan ko. paikasta eikä ainakaan tällä hetkellä ole kannattavaa. Camskillin pojat laittaa rahtia 100 puntaa neljälle renkaalle. Kotiinkuljetettuna maksaa reilut 450 EUR. Tähän kun laskee asennuksen niin säästöä ei synny.

      
  • salo-ms:


    Lisäksi suurempi paine aiheuttanee renkaan keskiosan suurempaa kulumista.




    Aika paljon saa paineita nostaa yli suosituksen, jotta keskiosa kuluisi tavallista enemmän.



    Monissa autoissa on raskaan kuorman lisäksi nopeaan ajoon omat paineet (voi olla samat kuin raskaalle kuormalle). Tuskin Saksassa ajavien renkaat keskeltä kuluu sen enempää kuin meikäläistenkään renkaat. Kova nopeus tietysti kuluttaa enemmän renkaita kuin hidas, mutta se on eri asia.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit