Helsingin sanomien mukaan Tarja Cronberg ajaa Mitsubishi Pajerolla. Polttoaineena on biodiesel.
Motivan tietokannan mukaan nykyisen Pajeron CO2-päästöt ovat 268 g/km. Vertailun vuoksi todettakkoon että BMW 650CI tuottaa 267 g/km hiilidioksidia. Eli vihreiden puheenjohtajan mielestä esim. 4,8-litrainen bensiinimoottori henkilautossa on varsin hyväksyttävä tapa kuljettaa yhtä ihmistä. Tuottaahan se vähemmän hiilidioksidipäästöjä, kuin hänen oma SUV-maasturinsa!
EU:n alueella vuonna 2004 myytyjen autojen tilasto kertoo keskipäästön olleen tuolloin 163 g/km.
Näkökanta on siis vähän sama kuin muilla puolueilla ydinvoimaan. Kun kuluttaa biodieseliä, on aivan sama, vaikka kuluttaisi aivan hillittömästi.
Ja kaiken lisäksi VTT:n taannoisen tutkimuksen mukaan osa tavoista tuottaa biopolttoaineita tuottaa enemmän valmistusketjun co2-päästöjä, kuin öljyn kuluttaminen.
Iltalehden mukaan Cronberg ajaa 1988-vuosimallin Pajerolla, joka ei ole mikään SUV, vaan iso maastoauto ilman katalysaattoria ja hiukkassuodatinta. Varmasti kuluttaa noin 12-15 l/100 km.
Lähes kaikki diesel-autot toimivat biodieselillä, mutta eihän sitä edes saa vielä suomessa juuri mistään. Nesteen mukaan biodiselin myynti alkaa keväällä 2007, mutta harvoilla asemilla.
Pajero-diesel vm. 1988.
Hiilidioksidin lisäksi pakoputkesta tulee mm. pienhiukkasia ja hiilivetyjä melkoinen satsi. Auto on myös vailla nykyaikaisia turvalaitteita ja on liikenteessä vaaraksi pienemmilleen.
"Älkää tehkö niinkuin minä teen, vaan niinkuin minä sanon".
Kohtuuden nimessä: emmehän tiedä Cronbergin ajomääriä tai tarvetta moiselle mastodontille.
näkökanta on siis vähän sama kuin...
Mihin faktoihin perustuu nämä väitteet Cronbergin mielipiteistä tai näkökannoista?
Hänen omistuksessaan olevaan autoon vai?
Lainaan edellistä kirjoittajaa: "emmehän tiedä Cronbergin ajomääriä tai tarvetta moiselle mastodontille"
On se SUV ainakin Mitsubishin mielestä.
näkökanta on siis vähän sama kuin...
Hänen omistuksessaan olevaan autoon vai?
Lainaan edellistä kirjoittajaa: "emmehän tiedä Cronbergin ajomääriä tai tarvetta moiselle mastodontille"
Jotakin osviittaa saa täältä: http://www.tarjacronberg.net/content.php?content=terveiset
Siellä todetaan mm. "Vaaliterveiseni Sinulle!
Näitä maakunnallisesti ja valtakunnallisesti tärkeitä asioita haluan olla saattamassa kuntoon seuraavalla eduskuntakaudella: <clip blah blah> Ilmastomuutosystävällisemmästä autoilusta"
Ehkä Tarja vaihtaa autoa vaalien jälkeen tai sitten ei, jos tuo on tulkittavissa siten, että ajaa autolla joka on "ystävällinen ilmastomuutokselle" eli kiihdyttää sitä. Minustakin iso maasturi kannattaa ostaa heti, jotta ehtii nauttia siitä mahdollisimman kauan ennen kuin loppu tulee.
EDIT: Yksi peruste Tarjalla riittävän maavaran autolle on täällä: http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2007-02-22,104:2:440531,1:0:0:0:0:0: "...koti on saaressa Pohjois-Karjalassa. ... Nyt saareen vie jäätie"
(Lähi)tulevaisuudessa jäätiellä maasturoiminen vaatii esim. ekologisempien suksien sijaan paljon enemmän kuin tavallista kansalaisrohkeutta, vähintään uhkarohkeutta.
HS ei tosiaan maininnut auton ikää.
Jotenkin en uskonut että vihreä päättäjä ajaisi noinkin vanhalla hiukkas- ja nox-tykillä mutta aina sitä oppii. Jäteautolla ajo on tietysti äänestäjistä aina tosi sympaattista.
Toisaalta tuskin kukaan jaksaa enää veivata tuommoisella rouskulla kummoisia kilometrejä. Eli ottaen huomioon säästyneet valmistuksen päästöt (verrattuna uuteen) valinta ei välttämättä ole aivan mahdottoman huono jos kilometrit jäävät vähäisiksi.
Toisaalta tekosyitä ihmisillä maasturin omistamiseen ja hankkimiseen riittää. Näköjään myös vihreillä.
1. Mökkitie...
2. Turvallisuuden tunne...
3. Vaikeat pohjolan olosuhteet - yllättävän moni näyttää kuitenkin tulevan ilmankin toimeen ja tämäkin kuullostaa kovasti analogiselta teollisuuden valitukseen energiansäästön mahdottomuudesta.
Jos kansanedustajan työtä tekevä, ekologisesti valveutunut ihminen, ei pysty järjestelemään elämäänsä siten, ettei tarvisi maasturia, niin mikä on http://www.junttiauto.com -tyylisten kampanjoiden ja koko puolueen sanoman uskottavuus?
Hiilidioksidin lisäksi pakoputkesta tulee mm. pienhiukkasia ja hiilivetyjä melkoinen satsi. Auto on myös vailla nykyaikaisia turvalaitteita ja on liikenteessä vaaraksi pienemmilleen.
"Älkää tehkö niinkuin minä teen, vaan niinkuin minä sanon".
Kohtuuden nimessä: emmehän tiedä Cronbergin ajomääriä tai tarvetta moiselle mastodontille.
Josko hänellä oikeasti on tarvetta isommalle maastokelpoiselle ajoneuvolle. Ja ehkä hän myös ajaa todella vähän, ei kai kukaan paljon ajava tuollaista romua pitäisi.
No, itse en tiedä kuin että onhan se helppo ilkkua ja tuomita. Tuskin ajaa Joensuun ja eduskunnan väliä tuolla
Jos kansanedustajan työtä tekevä, ekologisesti valveutunut ihminen, ei pysty järjestelemään elämäänsä siten, ettei tarvisi maasturia, niin mikä on http://www.junttiauto.com -tyylisten kampanjoiden ja koko puolueen sanoman uskottavuus?
En tiedä eikä minun tarvitsekaan, mutta olen aika varma, että tuollaisella junttiautolla on mahdollista säästää joidenkin eläin"ystävien" lemmikkejä. Näillä viherpiipertäjillä on yleensäkin harvoin kokemusta eläinkunnasta poisluettuna marketin einestiskin antimet.
Tarpeilleen laskettu kissa osaa vaaran uhatessa kyyristyä (toisin kuin koira), joten se saattaa hyvinkin selvitä säikähdyksellä junttiauton kohtaamisessa. Kaupunkikauppakassin alle se murskaantuu, mutta se ei ole piipertäjien syytä, sillä he ajavat toisten kyydissä tai ilmeisesti junttiautoilla.
Minkähän takia ministerit eivät muuten näytä "rahvaalle" mallia pihistämisessä ja käytä virka-autoinaan esim. Skoda Fabiaa tai pääministeri vaikkapa A Mersua ??? Näillä esimerkkiautoilla ehtii varmasti perille aivan yhtähyvin kuin noilla isoilla edustusautoillakin. Eihän sielä yleensä ole kyydissä kuin se yksi vihannes ja kuljettaja.
Jostain lueskelin, että Eero Heinäluomalla on Prius ja Mauri Pekkarisella on jonkilaisella bioenergialla liikkuva Volvo, en vaan muista millä bioenergialla... Että kyllä yritys on kova!
Maakaasulla toimii Maukan Volvo.
EU:n ympäristökomissaarin virka-auto on Prius. Että kelpaa se sielläkin.
Heh, pitäähän se jonkinlainen ero "rahvaaseen" säilyttää.
Maakaasu-Volvot voisivat olla hyvä ajatus virka-autoiksi. Niistä saisi varmaan edullisen sopimuksenkin aikaiseksi?
Vanhasellahan on ainakin ollut Avensis.
Kyllä vähän hymyilyttää. Tappavan tylsä mies ja tappavan tylsä auto.
Ja hänet äänesti vaalivoittoon tappavan tylsä tuulipukukansa tappavan tylsine Toyota-autoineen. Kyllähän se pistää hymyilyttämään.
Ei sitten hymyilytä yhtään. SAK teki sentään Kokoomukselle paveluksen mainoksellaan, mutta eivät silti nousseet suurimmaksi puolueeksi. Mutta jätetäänpä se politikointi silti pois näiltä palstoilta.
Kansa sai äänestää ketä halus ja tietenkin äänesti väärin!
Auton vika: Tarja Cronberg ei päässyt eduskuntaan!
Ans kattoo pääseekö ministeriksikään...