Mondeon ESP

5 kommenttia

Lähdin kerran ajamaan jyrkkää mäkeä ylöspäin hitaalla vauhdilla. Olin kääntynyt sivutieltä päätielle, ja jyrkkä mäki oli liukkaana edessäni. Autoon ei saanut ollenkaan vauhtia, ja tietenkin se johtui ESP:in jarrutustyöstä, ja sen valo vilkkuikin. Mutta hieman ihmettelin jälkeenpäin asiaa. Miten on mahdollista, että ESP pärähtää päälle, jos ajaa hiljaa jyrkkää mäkeä, mikä on liukas. Eihän se ole mikään ääritilanne. Voiko ESP olla liian herkäksi "viritetty"? Toisella kerralla ilman ESP:iä, auto kiipesi kuin pieni eläin...

  
  • Voisiko Mondeossa ESP toimia kimpassa sutimisenestojärjestelmän kanssa. Hyvin liukkaalla ja ylämäessä ei voimansiirto tahdo enää toimia pyörälle jossa pitäisi olla pitoa. Järjestelmä jakanee pidon eestaas. Kuten taannoisessa TM-testissä pari vuotta sitten jolloin pienet 4-vetoiset tila-autot testattiin Ivalossa, Renault 4-veto jäi mäkeen koska järjestelmä heikensi moottorin tehoa kunnes yksikään pyörä ei vetänyt ja Rellu jäi siihen. On automalleja josta ESP:iä ei saa kytkettyä erikseen pois, yksi jota olen hieman harkinnut on Mitsubishi Grandis. Mutta ennenkuin vastaavat tilanteet on kokeiltu ei kauppoja tule syntymään. Olisi huono juttu jäädä jonnekin korpitaipaleelle tämän takia.

      
  • Eli toisin sanoen ESP voi olla liian herkäksi viritetty. Ko. tilanteessa pitäisi sallia muutaman prosentin luisto (jäällä vähemmän ja lumella enemmän) vedon maksimoimiseksi.

    [simBanssi muokkasi tätä viestiä 28.10.2005 klo 12:20]
      
  • Luistoneston täytyy toimia vaikka tasamaalla,esim:tilanteissa joissa
    toinen pyörä on jäällä ja toine pitävällä pinnallla.
    Aikanaan TM testasi etuvetoisen Mondeon ja takavetoisen BMV:n ja Mondeon kohdalla tulokset puhukoon puolestaan.Luistonesto toimi
    erinomamaisesti verrattuna saman auton tuloksiin ilman luistonestoa.
    Bemarilla tilanne oli toinen kevyen peräpidon takia.
    Omakohtaiset kokemukseni asuntovaunun kanssa käyvät yksiin testitulosten kanssa.

      
  • Lainaus:
    28.10.2005 klo 02:53 Venturer kirjoitti
    Lähdin kerran ajamaan jyrkkää mäkeä ylöspäin hitaalla vauhdilla. Olin kääntynyt sivutieltä päätielle, ja jyrkkä mäki oli liukkaana edessäni. Autoon ei saanut ollenkaan vauhtia, ja tietenkin se johtui ESP:in jarrutustyöstä, ja sen valo vilkkuikin. Mutta hieman ihmettelin jälkeenpäin asiaa. Miten on mahdollista, että ESP pärähtää päälle, jos ajaa hiljaa jyrkkää mäkeä, mikä on liukas. Eihän se ole mikään ääritilanne. Voiko ESP olla liian herkäksi "viritetty"? Toisella kerralla ilman ESP:iä, auto kiipesi kuin pieni eläin...

    Minulla on kolmas ESP ei mitään ongelmia VW

      
  • Mondeon luistonesto on ESP:n toiminto. Jos toinen pyörä lispuu, niin systeemi vähentää tehoa ja jarruttaa sutivaa pyörää. Meno tuntuu todella hiipuvalta. Mutta. Kokeilin muutaman kerran viime talven ajaa saman mäen samalla kertaa ESP kytkettynä pois. Mäki oli aika vaikea ajaa ylös. Oma reagointi oli selvästi hitaampaa kuin automaatin. Mutta etuna oli se, että kukaan ei jarrutellut. Ajokokemusta on jo vuosikymmeniä kiukkailta keleiltä ja väitän kyllä nähneeni paljon kuskeja, jotka ilman luistonestoa eivät olisi päässeet mainitsemaani mäkeä siinä kelissä ylös. Jos mäessä on uutta lunta reilusti, niin silloin tilanne voi olla sellainen, että luistonestolla jäädään mäkeen, mutta tottunut pääsee ylös ilman.

    Onneksi Mondeossa systeemin voi kytkeä kokonaan pois.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit