Lohkolämmittimeen termostaatti

15 kommenttia

Enpä ole piiiiitkään aikaan postannut yhtikäs mitään TMnetin foorumille, mutta eilen katsottuani Koeajo.tv:n päätin, että nyt on kyllä pakko. Koeajo.tv:ssä puhuttiin niin vakavalla naamalla keksinnöstä, jota en yskinkertaisesti voi pitää muuna kuin vitsinä.

Aiemmasta postaustavastani poiketen olen nyt laiska, ja copypastaan oman irc-logini.
___________________________________

Jokin tuntematon kanava, sitäkin tuntemattomammassa irc-verkossa, galaksissa hyvin, hyvin kaukana:

[00:50:15] <@wiiku>; Lohkolämmitininnovaatio: laitetaan lohkolämmittimeen termostaatti, joka estää moottorin lämmittämisen yli +10 asteen.
[00:51:14] <@wiiku>; On kuulemma energiansäästöä lämmittää koko yön yli +10 asteessa kuin yhden tunnin siten, että moottori lämpenee esim. -10 -> +30...+50.
[00:51:51] <@wiiku>; En tiedä... ehkä käytetty energia voi ollakin melkein sama, mutta vähemmän päästöjä nyt siitä syntyy, kun käynnistää 30-asteisen motin kuin 10-asteisen.
[00:52:08] <@wiiku>; Puhuivat koko ajan "liiasta lämmittämisestä". Mitä kerpelettä se tarkoittaa?
[00:53:00] <@wiiku>; Vain webastolla olisi teoreettisesti (ilman termostaattia) kyky keittää moottorin jäähdytinnesteet ja aiheuttaa kansi(pahvi)vaurio moottorille. Lohkolämmitin ei voi vahingoittaa moottoria edes keskellä kesää käytettynä.
[00:53:37] <@wiiku>; Vaikka energiaa säästäisikin termostaatilla, ympäristöä se ei säästä, eikä moottoria.
[00:54:33] * @Raksu has quit IRC (Raksu)
[00:54:40] <@wiiku>; Sitäpaitsi minä tahdon moottorin lämpenevän nopeasti, jotta sille voi antaa MONOA. Kylmää moottoria kun ei sovi monottaa, ja jos moottori saavuttaa käyntilämpötilan vasta, kun autoa asettaa parkkiin määränpäässä, alkaa vitunmoinen vitutus. Ainakin minulle käy niin.
[00:56:26] <@Miizou>; No aikamoista
[00:57:05] <@Miizou>; Se on sitä energiansäästävouhotusta
[01:00:06] <@wiiku>; Vieläpä, kun energiansäästö ei välttämättä säästä edes luontoakaan. Noh, en minä ole varsinainen luontovouhooja, mutta ihmettelen miksi ne toiset luontovouhoojat eivät nosta metakkaa.
[01:02:29] <@wiiku>; Enempi minua kyrsisi se, että kylmään autoon on ikävä mennä, kylmän auton rykiminen käyntiin repii sydäntä, se että tuulettimesta saa vain kylmää ilmaa, kuumentaa kuljettajaa, ja se, että moottorilta kestää kauan aikaa lämmetä, harmituttaa. Ei tuommoinen hyvää ole moottorillekaan.
[01:03:04] <@wiiku>; Ainoa lohtu on se, että eipä uutta autoa taida saada karstoittumaankaan vaikka se ei juuri koskaan käyntilämpötilaa ehtisikään saavuttaa ennen moottorin sammuttamista.

  
  • Jos tavallista lohkolämmitintä käyttää liian pitkään (vaikkapa aina yön yli) päällä, se alkaa talven mittaan pikku hiljaa "hukata" jäähdytysnestettä. Vaikka koko jäähdytysnesteen lämpötila ei niin kummoisesti nouse, niin aina pieni määrä nestettä höyrystyy lämmityskierukan ympärillä, ja "haikuu" (paisuntasäiliön kautta?)taivaalle. Tosin olen ollut huomaavinani, että automerkilläkin on väliä - joku "kuluttaa" nestettä enemmän kuin toinen. En tiedä, vaikuttaisiko ao. termostaatti ilmiötä vähentävästi, mutta eihän se yön yli lämmittäminen muutenkaan järkevää ole. Jos ei viitsi aamuvarhaisella käydä laittamassa johtoa tolppaan, niin ainahan voi käyttää ajastinta - tai lähes aina.

    Harmillisinta on, että uusimmissa autonmoottoreissa yleistyvät ratkaisut, jotka eivät siedä lohkolämmitintä - joudutaan käyttämään letkulämmitintä tai mikä pahinta: säteilylämmitintä. Kohta ei kunnon "patarauta"moottoria saa enää mistään.


      
  • Paljonkohan tuo maksaa, en kuullut hintaa ohjelmassa?
    Toisaalta voi mennä 10v ennenkuin tienaa itsensä jos siis käyttää ajastinta joka maksaa alle 4€! :sunglasses:

      
  • Termostaatissa on sellainen idea että auto on jatkuvasti valmiina lähtöön. +10 asteisen moottorin käynnistys on kylmäjäynnistys mutta autosta hieman riippuen lämpenee kuitenkin nopeasti 50-60 asteeseen jolloin kabiinikin alkaa lämmetä. Vastaa siis samaa tilannetta kuin käynnistys silloin kun ulkona on +10.

    Eli jos itse käyttäisin sähkölämmitintä, voisin hyvinkin laittaa termostaatin ja sen lisäksi ajastimen. Ajastin siten että pistokkeelle ei tule virtaa vaikkapa kello 2100-0500. Sitten auto voi aina olla llämppärissä kun se on kotipihassa ja motti on käytännössä aina vähintään 10 asteinen. Eli ei tarvitsisi edellisenä iltana suunnitella mihin aikaan haluaa seuraavana päivänä lähteä liikkeelle.

    Ja jos joku vielä on sitä mieltä että 10 astetta on liian vähän, niin hankkikaa Eberi tai Webasto. Kyllä eilen hymyilytti kun naapuri hankasi ikkunoita ja itse hyppäsin autoon jonka kabiinissa oli +20, moottorissa +90 ja ikkunat kirkkaat.

      
  • Energiatalouden kannalta koko yön 10 asteessa pitäminen on aika varmasti huonompi ratkaisu kuin aamulla nopeasti vaikka 20 asteeseen lämmittäminen. Ja "liikaa" lämmittäminen yleensä meinaa sitä, että lisälämmitys ei vähennä päästöjä ja kuluttaa vastusta.

    Yleensä maksimilämmitysaikana pidetään kahta tuntia (ulkolämpötilasta riippumatta), joten kellosta voisi laittaa aina kaksi tuntia aamuksi virtaa ja sitten termostaatilla katkaista se jos ei olekaan erityisen kylmä. Se kuulostaisi jo järkevältä, siis jos tavoitteena on optimoida sähkön kulutusta ja vastuksen kestoa.

    [simBanssi muokkasi tätä viestiä 17.11.2005 klo 15:11]
      
  • Lainaus:
    16.11.2005 klo 21:40 MatLog kirjoitti
    Jos tavallista lohkolämmitintä käyttää liian pitkään (vaikkapa aina yön yli) päällä, se alkaa talven mittaan pikku hiljaa "hukata" jäähdytysnestettä. Vaikka koko jäähdytysnesteen lämpötila ei niin kummoisesti nouse, niin aina pieni määrä nestettä höyrystyy lämmityskierukan ympärillä, ja "haikuu" (paisuntasäiliön kautta?)taivaalle.


    Oletko nyt aivan varma asiasta? Höyrystyykö se neste siellä varmuudella, minä väittäisin että ei? Miksei se neste sitten häivy sieltä ajon aikana, onhan moottorin lohkon seinämät paljon kuumemmat kuin lämmitysvastus?

      
  • Lainaus:
    17.11.2005 klo 17:53 Opelixi kirjoitti
    Oletko nyt aivan varma asiasta? Höyrystyykö se neste siellä varmuudella, minä väittäisin että ei? Miksei se neste sitten häivy sieltä ajon aikana, onhan moottorin lohkon seinämät paljon kuumemmat kuin lämmitysvastus?


    Jep, olen huomannut muutamassa autossani, että kesällä jäähdytysnestettä ei häviä, mutta "lämmityskauden" alkaessa ilmiö alkaa esiintyä. Nykyautossani en ole ilmiötä havainnut, mutta parissa aikaisemmassa kyllä.

    Ajon aikana moottori luonnollisesti lämmittää jäähdytysnestettä, mutta vesipumppu pitää nesteen vilkkaasti kierrossa, joten höyrystymistä ei pääse esiintymään. Sen sijaan lohkolämmitintä käytettäessä tapahtuu vain hidasta "luonnollista" kiertoa, jolloin lähes pysähdyksissä oleva jäähdytysneste alkaa kierukan ympärillä höyrystyä. Näinhän se vedenkeitinkin toimii, vanhemmissa malleissa oli jopa vastus näkyvissä.

      
  • Lainaus:
    17.11.2005 klo 18:16 MatLog kirjoitti
    Ajon aikana moottori luonnollisesti lämmittää jäähdytysnestettä, mutta vesipumppu pitää nesteen vilkkaasti kierrossa, joten höyrystymistä ei pääse esiintymään. Sen sijaan lohkolämmitintä käytettäessä tapahtuu vain hidasta "luonnollista" kiertoa, jolloin lähes pysähdyksissä oleva jäähdytysneste alkaa kierukan ympärillä höyrystyä. Näinhän se vedenkeitinkin toimii, vanhemmissa malleissa oli jopa vastus näkyvissä.


    Omassa autossani ei jäähdytinneste ainakaan ole häipynyt mihinkään. Vesi saattaa höyrystyä vastuksen ympärillä, mutta sen jälkeenhän se alkaa nousta ylöspäin, jolloin se jäähtyy alle kiehumispisteen eikä neste siis kiehu, vaan alkaa hitaasti kiertää kuten sanoit. Miten se neste mielestäsi häipyy sieltä kierrosta? Ettei vain autoissasi olisi ollut vuotoa, että höyryt pääsis esim. sieltä paisunta-astian korkista pihalle?

      
  • Lainaus:
    17.11.2005 klo 18:47 Opelixi kirjoitti
    Omassa autossani ei jäähdytinneste ainakaan ole häipynyt mihinkään. Vesi saattaa höyrystyä vastuksen ympärillä, mutta sen jälkeenhän se alkaa nousta ylöspäin, jolloin se jäähtyy alle kiehumispisteen eikä neste siis kiehu, vaan alkaa hitaasti kiertää kuten sanoit. Miten se neste mielestäsi häipyy sieltä kierrosta? Ettei vain autoissasi olisi ollut vuotoa, että höyryt pääsis esim. sieltä paisunta-astian korkista pihalle?

    Eihän se vuotokaan mahdottomuus ole; ihmetyttää vain, että sitä tapahtui vain talvisin. Merkkihuoltokin oli aikoinaan sitä mieltä, että lohkolämmitin se "hukkaa"; se nyt ei tosin todista yhtään mitään...

    Saab GM900 oli siitä fiksu, että se varoitti mm. jäähdytysnesteen (tuulilasinpesunesteen myös) vähyydestä - tosin säpsähdin niin, että meinasin aina ajaa ojaan, kun kuului "ping pong" ja syttyi iso varoituskolmio. Pikku teksti selitti sitten lisää - ruotsiksi.

    Tästä nesteen häviämisestä, kun lohkolämmitin on yhtäjaksoisesti pitkään päällä, on ollut lehdissä artikkeleitakin - nyt en kyllä tähän hätään netistä löytänyt.

      
  • Samaten hälytykset löytyy myös Ompustani: jarruneste, jarrupalat, jäähdytinneste, tuulilasinpesuneste, ajovalot, jarruvalot, öljynmäärä... Pieni mainoslause :sunglasses:

    Niin, kyllä minä vain ihmettelen miten se lohkari sitä nestettä hukkais ja normaaliajo ei. Eihän se neste pääse mihinkään, jos ei vuotoja ole. Koetappas kaivaa jostain lisää tietoa, kiinnostais tietää ja olisin hämmästynyt, jos asia on niinkuin väitit.

      
  • Lainaus:
    17.11.2005 klo 20:41 Opelixi kirjoitti
    Samaten hälytykset löytyy myös Ompustani: jarruneste, jarrupalat, jäähdytinneste, tuulilasinpesuneste, ajovalot, jarruvalot, öljynmäärä... Pieni mainoslause :sunglasses:

    Kuten löytyvät Audistakin :grin:

    Jäähdytinnesteen alhainen tasonilmaisin tuli ainakin C44 (-83- 91)korimallin 100:n v. -83.

      
  • Löysin vanhan lehtileikkeen, jossa kerrottiin lohkolämmittimen "liian pitkäaikaisen" käytön ongelmista. Valitettavasti ei ole tullut laitettua edes lehden nimeä leikkeeseen, joten lähdetietoa ei ole antaa:

    "Moottorin jäähdytysneste ei pääse kiehumaan kun ulkolämpötila on lähellä nollaa. Jäähdytysnesteen paikallinen kiehuminen lohkolämmittimen lähellä aiheuttaa kuitenkin nestehukkaa ja pitää jäähdytysjärjestelmässä ylipainetta. Ylipaineen johdosta usein vesipumpun tiiviste alkaa vuotaa.

    Myös jäähdytynesteen ominaisuuksiin (nk. inhibiittorit) nesteen paikallinen kiehuminen vaikuttaa heikentävästi.

    Koska jäähdytysvesipumppu ei ole toiminnassa, syntyy moottoriin suuria lämpötilaeroja kun lohkolämmitin toimii. Suurista lämpötilaeroista aiheutuu lämpölaajenemisen johdosta vääntymiä, joista johtuen voi tapahtua sylinterikannen tiivisteen vuotoja ja/tai kannentiivistevaurio. Ilmiö esiintyy lähinnä kevytmetallimoottoreissa ja riippuu moottorirakenteesta. Tällaiset ongelmat ilmenevät usein vasta muutaman vuoden kuluttua."

    Tuo viimeinen kappale ilmeisesti kertoo syyn, miksi yleensä kevytmetallimoottoreissa ei harrasteta lohkolämmittimiä, vaan letkun- tai säteilylämmittimiä.

      
  • Jep eli hävikkiä ilmenee siis vain, jos jokin paikka alkaa vuotaa, kuten se vesipumpun tiiviste.

    Tuon jäähdytinnesteen laadun heikkenemisen voin uskoakin, mutta "haihtuminen" tosiaan ihmetytti. Painettahan sinne järjestelmään tulee ajonkin aikana, kun neste laajenee eli ei se poikkea siitä lohkarinkäytöstä.

      
  • Lainaus:
    18.11.2005 klo 15:53 Opelixi kirjoitti
    Jep eli hävikkiä ilmenee siis vain, jos jokin paikka alkaa vuotaa, kuten se vesipumpun tiiviste.

    Tuon jäähdytinnesteen laadun heikkenemisen voin uskoakin, mutta "haihtuminen" tosiaan ihmetytti. Painettahan sinne järjestelmään tulee ajonkin aikana, kun neste laajenee eli ei se poikkea siitä lohkarinkäytöstä.

    Jokainen tietenkin voi tulkita ao. tekstin omalla tavallaan.

      
  • Nii'in. En minä kyllä keksi, mistä se neste häipyisi, jos paikat on kunnossa. Ei se lohkari sinne kiertoon edes niin suurta painetta, kuin se on moottorin käydessä. Ei minulla ole nestettä häipynyt, vaikka auto on ollut työmaan tolpassa joka arkipäivä 8-9h.

    Kuinka paljon sinulla on sitten sitä nestettä häipynyt? Oletko joutunut lisäämään viikoittain?

      
  • Olen siirtynyt jo edellisen autoni kohdalla sellaiseen käytäntöön, että aamuvarhaisella kun haen lehden laitan auton tolppaan kiinni. Samoin pyrin työpaikalla käväisemään vähän ennen kotiinlähtöä laittamassa auton lämmitykseen. Aina ei kyllä muista asiaa tai muusta syystä voi - sitten tulee kylmäkäynnistys. Eikä nestettä häviä.

    Saabissa piti aikoinaan nestettä lisätä pari kertaa talvessa, samoin pikkuVolvossa. Ei ne autot silloinkaan olleet monta kertaa yön yli lämpiämässä. Minulla kun on ollut sisätilan lämmitin autoissani jo 80-luvulta asti, ja sellaisen käyttö yön yli on sulaa hulluutta (ei silti etteikö niissä olisi virtakytkintä, mutta päällehän ne olisi kuitenkin käytävä aamulla laittamassa).

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit