auton vanteet

13 kommenttia

vaimo meni ostamaan talvirenkaat vanteiden kanssa. myyjä myi vanteet, jotka eivät ole täsmälleen sopivat autoon ja selitti, että muovisten sovittimien kanssa ne saadaan hyviksi ja että tämä on ihan yleinen käytäntö. minua tämä vähän epäilyttää. mahtaako sovittimien käyttö olla vaarallista?

  
  • ei vaan vaarallista tai olla jopa laitonta?

      
  • Tarvikevanteissa on kautta ajan käytetty semmoisia muovirenkaita keskireiän ja navan välisenä sovitteena. Niissä pitää ehdottomasti käyttää sopivia soviterenkaita, se on laillista ja suotavaa.

      
  • lakipykäliä

    ----clip------

    10 §

    Vanteiden ja renkaiden muutokset

    1. Autoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyörän- laakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia verrattuina auton alkuperäisiin vanteisiin. Vanteiden vaihdon seurauksena auton kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat. Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei saa käyttää. Vanteiden tulee olla auton akselimassoille ja teholle sopivat.

    2. Auto on muutoskatsastettava, jos:

    a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm; tai

    b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm.

    3. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm alkuperäiseen renkaaseen nähden. Jos renkaan ulkohalkaisijaa suurennetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.

    4. Auton pyörännavan ja vanteen väliin ei saa asentaa sovituskappaleita.

    5. Autoon saa vaihtaa sen rakenteellisesti sallitun suurimman nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu ehdolla, että autoon vaihdettavat renkaat ovat vähintään nopeusluokkaa Q (160 km/h) ja että auton suurimman rakenteellisen nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan kesärenkaista on ohjaamossa kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus

    ----clip---

    Mitä käytännössä sitten tarkoittaa tuo vanteen ja pyörännavan väliin asennettava sovituskappale, joka on kielletty?

      
  • No se tarkoittaa ns.levityskappaletta, ei siis soviterenkasta.

    Vanteet jotka ostitte oli siis ilmeisesti alumiinivanteet? Tarvike aluissa laitetaan muovinen/metallinen soviterengas keskiöreikään, kullekin auto mallille omansa jonka koko riippuu pyörännavan halkaisijasta. Enkä ole koskaan kuullut että nämä olisi laittomat.

      
  • Jep...lailliselta tuo kuullostaa...eikä ainakaan vaaralliselta.
    Itselläni auton (Honda) omat aluvanteet pyörii alla ilman soviterenkaita mutta talvikiekoilla oleviin tarvikevanteisiin ne tuli mukana. Hyvin ovat ainakin pari talvea alla pyörineet ilman ongelmia. Tärkeintä on muistaa käyttää niitä...pois jättäminen voikin sitten jo olla vaarallista.

      
  • Offsettiin vaikuttavia välikalikoita ei tietääkseni sallita.

    Nuo tarvikevanteiden soviterenkaat (muoviset tai alumiiniset) ovat lähinnä renkaan kohdistamiseksi täsmälleen oikeaan kohtaan asennuksen yhteydessä. Ilman niitä kyyti voisi olla kovin täristävää. Pelkästään hyödylliset, eivätkä mitenkään turvallisuutta heikentävät, ne kun eivät lisää millään tavalla kuormitusta kiinnitykselle.

      
  • Kait pultit/mutterit kohdistaa vanteen täsmällisesti oikein? :sunglasses:

      
  • Pultit kyllä kohdistavat vanteen oikein (kun vielä kiristää ristiin), mutta muovinen soviterengas vain helpottaa asentamista kun vanne on soviterenkaan ansiosta akselin keskellä, eikä "roiku". Pultit saa yleensä suoraan kierrettyä reikiinsä oikeille kohdilleen.

    Muovinen soviterengas siis on tarkoitettu helpottamaan asentamista, ei se laiton ole eikä siitä muuta hyötyä tai haittaa ole.

      
  • Lainaus:
    10.10.2006 klo 22:55 JOXA kirjoitti
    Kait pultit/mutterit kohdistaa vanteen täsmällisesti oikein? :sunglasses:


    Kyllä siihen pienen pieni heitto helposti jää jos ei ole soviterengasta varmistamassa täsmällistä kohdistumista. Aivan minimaalinen kohdistusvirhe tuntuukin sitten jo ikävänä tärinänä autossa. Tästä syystä jotkut kritisoivat myös muovisia kohdistusrengaita, ovat kuulemma liian pehmeitä ja antavat asennettaessa liikaa periksi.

    On siinä sitten tuo zoso:n mainitse asennuksen lievä helpottuminenkin tietenkin etuna.

    Eipä tuosta sen enempää. Eiköhän ne jokaisessa rengasliikkeessa tuon tiedä, sieltä voi kysellä.

      
  • Joo ei ne pultit todellakaan keskitä, nimittäin tullut tuokin joskus aikanaan hölmöyksissä koettua. Vectrassa ei tahtonut 100km/h enää pysyä ukko sisällä täristi niin #&%£$!*. Asettu sitten soviterenkailla.

      
  • Väitän edelleen että pulttien "toleranssi" on pienempi kuin muovisten soviterenkaiden! :sunglasses:
    Muuten on vikaa pulteissa, vanteissa tai asentajassa! :innocent:
    Olen vaihtanut "satoja" renkaita ja aina ovat jääneet "pyöreiksi"! :smile:

      
  • Väittää sopii,

    Kuitenkin on niin että soviterenkaat on suotavat, ja joissakin tapauksissa
    täysin välttämättömät. Esim oma Saab 9-3 tarvikealuvanteilla joissa noin
    2 mm liian isot keskiöreiät, aivan mahdoton täristäjä ilman soviterenkaita. Ruuvit sopivat ja muutamatkin renkaat tullut asennettua...... Sinänsä mielenkiintoinen rako tilkittäväksi tuo n. 2mm :smile:

      
  • oli aikanaa itellä spacerit, sellaset metalliset kiekot joilla offset saatiin kohdilleen. Ne kierrettiin alkuperäisiin pultteihin ja aluvanne puolestaan näihin sovitteisiin. Pyöri monta vuotta alla ilman mitään ongelmaa. Varmaa tänä päivänäkin jonkun muun omistuksessa. Irtonaista sovitetta, eli sellasta mistä pitkä pultti menee läpi alkup. kierteisiin, ei kaiketi suvaita siellä välissä...Anyway, ei mitään pahaa sanottavaa niistä mitkä oli, ne toimi. Eri tarina oli sit renkaissa se kun oli eri leveys edessä ja takana, mutta sama profiili, eli kehänmitta samalla erosi ja sitä ei auton luistonesto ymmärtänyt aina kun tuli eri nopeuslukemia eri akseleilta...mutta ei tähän aiheeseen nyt kuulu se seikkailu.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit