VOIKO UUDESSA AUTOSSA OLLA TEKOVIKA

9 kommenttia

800 km ajamani uusi neliveto maasturi lähti heittelehtimään 65 km tuntivauhdissa suht loivassa kaarteessa ns. m+s renkailla (talvikeliin sopivat) vaikka asfalttitie oli vain märkä.Auto heittelehti ympäri, ei katolleen, siitä ojaan kerran ja toisenkin. Voiko olla että autossa oli jokin tekovika. Ja miten voisin alkaa purkaa tätä mieltäni vaivaavaa asiaa. Auto romuttui alaosastaan ja vääntyili. Miten toimii neliveto?

  
  • Kerrot aivan liian vähän, anna nyt edes auton merkki ja malli.
    On allroad 4-vetoja, on sellaisia jotka ovat etuvedolla ja liukkaalla kytkeytyy takaveto, tai päinvastoin takaveto ja neliveto kytkeytyy, sitten oikeita 4-vetoja alennusvaihteistoineen, jolloin yleensä maantievälitykset voi vaihtaa 2:sta. Mikä sinulla oli päällä?

    Oliko ESP? Päällä vai pois? Vai ei ollut koko autossa?
    M+S renkaat ovat siitä surkeimmasta päästä, Mud & Snow, joilla ajelee kuivalla kesäkelillä. Hajosiko ehkä rengas? Tulit liian kovaa kaarteeseen jne. jne.

      
  • Voisin olettaa, että kysymyksessä ei ollut Range Rover tai Audi A8...

    Ystäväni Nissan Micra on tehnyt hänen puheidensa mukaan saman tempun suoralla tiellä, kun vastaantuleva rekka antoi kunnon puhurin...tiedä sitten mitä kuski puuhaili juuri tapahtumahetkellä.

    Voisin olettaa, että joku pikkuruinen Subarun tai Suzukin neliveto
    saattaisi tehdä kuvaamasi kaltaisen tempauksen. Joka tapauksessa tilannenopeus on ollut liian suuri pyörien pitoon nähden.

    Oliko mikään rengas rikki tai paljon muita löysempi? En oikein voisi uskoa, että ohjaus tai alusta olisi uudessa autossa rikkoutunut ja aiheuttanut suistumista.

    Kerro nyt lisää tästä vai onko tämä vain joku koepallo, jolla joku koittaa lypsää meitä inokkaita keskustelijoita kirjoittamaan....


    :tongue: :tongue: :tongue:

      
  • Lainaus:
    16.11.2005 klo 16:25 Tapio Taula kirjoitti
    Ystäväni Nissan Micra on tehnyt hänen puheidensa mukaan saman tempun suoralla tiellä, kun vastaantuleva rekka antoi kunnon puhurin...tiedä sitten mitä kuski puuhaili juuri tapahtumahetkellä.

    Voisin olettaa, että joku pikkuruinen Subarun tai Suzukin neliveto
    saattaisi tehdä kuvaamasi kaltaisen tempauksen. Joka tapauksessa tilannenopeus on ollut liian suuri pyörien pitoon nähden.

    Mitenkäs käyttäytyy maasturi tai muu nelivetoinen auto maantiellä, jos etu- ja taka-akseli pyörivät samalla nopeudella? Tällainen tilanne on vastassa yksinkertaisessa kytkettävässä nelivedossa, jossa ei ole keskitasauspyörästöä, sekä esim. joissakin sähköisesti ohjattavissa lamellikytkimissä 'jäykkä' kytkentä on mahdollinen. Jos tosin jälkimmäinen ei kytkeydy pois nopeuden noustessa tai yleensä maantienopeusalueella (hidas välitys on vain 'oikeissa' maastureissa) tahi soita varoitussireeniä, niin kyseessä on jonkinasteinen suunnittelu- ja turvallisuusvirhe ("tekovika").

    Jos mutkassa takapyörät pyörivät liian nopeasti, autolla on taipumusta pyörähtää keskipisteensä ympäri eli lähteä piruettiin. Maastossa tämä voi olla eduksi, mutta maantiellä "jäykkä" neliveto on vaarallinen, vaikka joissakin tilanteissa saattaakin rauhoittaa kulkua, kunhan tie ei ole liian liukas eikä nopeutta ole liikaa.

      
  • TOTTA TÄMÄ ON. KYSEESSÄ TUNNETTU KATUMAASTURI MERKKI.OLEN ARKA ILMOITTAMAAN MERKIN. ESITTEESSÄ LUKEE "NELIVETO JATKUVA. KESKITASAUSPYÖRÄSTÖSSÄ ON VISKOKYTKIN, JOKA TASOITTAA VETOVOIMAA ETU- JA TAKA-AKSELIEN VÄILLÄ ." VOIKO AUTON LYHYYDELLÄ OLLA VAIKUTUSTA. MISSÄÄN TAPAUKSESSA EN AJANUT KUIN 65 KM JA KAARRE ON LOIVA. AJOTAPANI ON TASAINEN. EN KAASUTA JA JARRUTA.... KELI + 2 ASTETTA, VETTÄ TIHKUI. MITEN TÄLLAISESSA ASIASSA USKALTAISI LÄHESTYÄ MAAHANTUOJAA, ETTEI JOUTUISI HULLUN KIRJOIHIN. HALUAISIN, ETTÄ ASIA TUTKITTAISIIN. VAKUUTUSHAN EI KORVAA JOS AUTOSSA ON OLLUT TEKOVIKA.

      
  • Jokatapauksessa sinun on ilmoitettava tästä jollekin taholle. Kukaan ei varmasti korvaa mitään. mikäli olet asiasta hiljaa, ja päiviä kuluu. Maahantuoja/myyjäpuoli on luonnollinen tie mielestäni tehdä valitus tapahtuneesta, ja heille annettava tutkia myymänsä tuote mahdollisten vikojen osalta. Missä kunnossa auto nyt on ja missä se on?

    Ehkä autotohtori voisi jotain spekuloida jos olet arka viemään myyjälle, mutta koko juttu ja tapasi tuoda vaivihkaa asian esille, on aika omituinen. Ja jos tapahtuneesta on jo päiviä.....? Myyjä voi väittää, että ajoit kännissä! Onko tapahtuneella yhtään todistajia? :confused:

      
  • SIIS OLEN ARKA ILMAISEMAAN TÄLLÄ PALSTALLA AUTON MERKIN. PAIKALLA OLI IHMISIÄ JA SE HINATTIIN MYYJÄLLE. EN KÄYTÄ LAINKAAN ALKOHOLIA. AUTOHAN MENEE VAKUUTUSYHTIÖLLE, MUTTA EI SIITÄ TUTKITA MAHDOLLISTA TEKOVIKAA. JA SE MINUA VAIVAA. AUTOLLAHAN OLI AJETTU VAJAA 1000 KM. ASIAA PIDETÄÄN VAIN OJAANAJONA. JOSSAIN VAIHEESSA SEN OSTAA JOKU JOKA EI TIEDÄ ETTÄ SE MIELESTÄNI KÄYTTÄYTYI OMITUISESTI NIIN LOIVASSA KAARTEESSA NIIN PIENELLÄ AJONOPEUDELLA.

      
  • Auto lienee tuon kuvauksen perusteella joko Subaru Forester, Suzuki Grand Vitara tai Toyota RAV4?

    Jos asia painaa mieltäsi niin ota yhteyttä siihen autoliikkeeseen johon auto hinattiin ja kerro havaintosi. Silloin olet tehnyt voitavasi.

      
  • Kyllä voi olla vikoja.

      
  • On sellainenkin tapaus tossa lähihistoriassa, että muutama tuhat ajettu uusi Vol....V4kummppaninenminkahanmerkkinenauto lähti notkumaan ja vaappumaan tiukassa kaarteessa about 60 vauhdissa eika meinanut pysya hanskassa millaan vaikka oli kesakeli. Oli varikolla useamman kuukauden ja lopujen lopuksi ottivat koko kamppeen takaisin tuotevian / takuun kautta. Puuttu patka hitsisaumaa pohjalevyn ja B-pilarin / korin liitoksesta. Ei vaan pysynyt vehje kasassa vaan tuppas taipuun kun vahan kanttas. Semmosta laatua... :neutral:

    Tsemppiä vaan kun joudut taisteleen jossain vaiheessa kuitenkin. Jos uskot tiukasti tuotevikaan saatat jopa joutua hoitamaan asiaa yksin tehtaan kanssakin... Toisinaan oikeuksiaan joutuu työstämään ohi normaali organisaation mutta tuloksetkin voivat olla parempia... Autokauppa ja maahantuoja ovat aika haluttomia löytämään tämän tyyppisiä vikoja.

    [zadam muokkasi tätä viestiä 19.11.2005 klo 08:26]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit