huoltamoiden autonpesut

3 kommenttia

Olen töissä tehtaassa joka kustantaa työntekijöille autonpesun kun on likaantumisen takia tarpeellista. Tämä siis tarkoittaa että autoa tulee pestyä usein huoltoasemalla.

Nyt mietinkin kun noita pesujakin on monenlaisia. Mitä ne aiheuttavat auton maalipinnalle ja varsinkin kun joudutaan pesemään usein? Harjapesut kun tuntuvat auton sisällekkin kovakouraisilta.

  
  • Sen kummemmin en itse ole asiaa tutkinut, mutta TM:ssä muistaakseni aika vähän aikaa sitten oltiin vertailtu pesupalveluja ja yleisestikin kerrottu niistä. En muista numeroa enkä myöskään pikaisella selailulla sitä löytänyt.

    Ihan maalaisjärjellä ajateltuna, harjapesun (erityisesti kovempien harjojen) maalipintaa kuluttava vaikutus on suurempi. Jos esim. harjoja edeltävä kevyt esipesu ei saa kuraa ja hienoa hiekkaa pois maalipinnalta ja/tai harjat ovat likaiset, voi kuluttava vaikutus olla voimakaskin. Tieto lisää tuskaa; itse olen tarpeen vaatiessa surutta pesettänyt auton lähihuoltsikalla, vaikka pesu ei ole hellävaraiselta vaikuttanutkaan :smile:.

      
  • Olen itse todennut, että ainoa auton kunnolla puhdistava konepesu on harjallinen. En tarkoita muinaisia harjapesuja ilman esipesua ja kuivausta, vaan nimenomaan nykyisiä pehmoharjakoneita, esim. Tammermatic Ultralux.

    Harjaton pesu ei autoa puhdista, sen näkee jo auton ikkunoista tällaisen pesun jälkeen. Väristä riippuen auto voi näyttää puhtaalta, mutta ei sitä ole. Suomalainen suolakura valitettavasti vaatii mekaanista hankausta. Pesuohjelmaan kuuluva painepesu ennen harjoja poistaa joka tapauksessa karkeamman lian.

    Pesua käsittelevissä lehtijutuissa on lähes poikkeuksetta mainittu, että jatkuvat harjattomat pesut on varma keino pilata auton maalipinta. Irtoamisen sijasta lika takertuu maalipintaan entistä tiukemmin.

    Käsinpesu harjalla ei välttämättä ole konepesua hellävaraisempi. Enin lika tulisi tässäkin tapauksessa pestä ensin pois painepesurilla. Harjan tai sienen käyttö suoraan kuraiselle maalipinnalle on vähän kuin santapaperia tarjoaisi...

    Suosittelen esim. Autoglym Extra Gloss Protection tai muuta suoja-ainekäsittelyä pari kertaa vuodessa ja pehmoharjapesuja ainakin kerran kuussa. Lisäksi lisävaha n. joka toisessa pesussa. Ainakaan edellinen autoni ei kolmessa vuodessa tästä erityisesti nokkiinsa ottanut - varsinkin kiilto säilyi koko lailla hyvin.

    Olen myös hyväksynyt sen tosiasian, että autokin on kuluva laite. Kyllä jokaisen Etelä-Suomessa ympärivuotisessa käytössä olleen kolmivuotiaan auton maalipinnasta jotain vikaa tai kulumaa löytyy - jollei muuta niin ainakin yksi parkkihallissa saatu oveniskemä.

    [Jube muokkasi tätä viestiä 16.12.2004 klo 13:22]
      
  • Juben kanssa samaa mieltä.

    Auto kannattaa vahata vuodessa ainakin pari kolme kertaa huolella ja lisäksi ottaa pesut välillä vahan kanssa vaikka ne vahaukset konepesuloissa on vähän niin ja näin.

    Näin maalipinta on paremmin suojassa ja lika normaalisti lähtee pesussa helpommin irti.
    Hyvin vahatun auton saa pysymään melko puhtaana pelkällä huuhtelulla ajon jälkeen eikä jätä suolankuraa muhimaan pintaan.

    Pohjoisessa on helpompaa kun suolaa ei juuri käytetä ollenkaan. Toisaalta siellä sitten hiekoitetaan ja paljon ajavalla se saa paikoittain pohjamaalit loistamaan.

    Kannattaa se ruostesuojaus muistaa altakin päin. Ei se maalipinta aina pinnalta mee pilalle. Kesällä viimeistään putsaa pohjan ja käyttää koteloihin ja pohjaan ruostesuojauksen niin ei kosteus ja seuraavan talven suolat oo heti peltiä nakertamassa..

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit