Kitkarengas kesäkäytössä

59 kommenttia
«1

TM on painottanut, että kitkarengas ei ole kesärengas. Tämän kevään ja kesän aikana minulla on ollut tilaisuus ajaa samalla autolla kahdella erimerkkisellä ja eri kuluneisuusasteisella kitkarenkaalla. Olen aivan samaa mieltä,kitkarengas ei todellakaan ole kesärengas. Renkaat kokemuksineen:



Nokian Hakkapeliitta Q, urasyvyys n. 4 mm:

Kuivalla kelillä erinomaisen tarkka ja miellyttävä ohjaustuntuma. Kulkee nätisti suoraann ja täsmällisesti kaarteissa. Meluisa.

Märällä pinnalla pelottava. Pito romahtaa täysin. Varsinkin vetopito katoaa jo kevyessä kiihdytyksessä. Pito katoaa äkkinäisesti ja palaakin yhtä äkkinäisesti. Kaarteessa kylläkin varoittaa lähestyvästä pidon katoamisesta, mutta jo hyvin pienellä kaarrenopeudella. Kaarrepidon totaalista menetystä en uskaltanut kokeilla peläten äkkinäistä katoamista. Jarrutuspito yllättäen riitti hieman normaaliakin tiukempaan jarrutukseen. Kuinka äkkinäinen olisi ollut pidon menetys, en kokeillut. Vesiliirtoa noin kulunut rengas ei tietenkään hyvin vastusta.



Continental ContiViking 5, lähes uudet:

Kuivalla kelillä rauhaton ajettava. Ohjaukseen reagointi viiveellä. Suoraan ajettaessa pitää tehdä pieniä korjausliikkeitä koko ajan. Hieman auttoi rengaspaineiden lasku, mutta ei kokonaan poistanut ongelmaa. Erittäin hiljainen. Märällä kelillä pito tuntuu ihan hyvältä hieman reippaimallakin otteilla. Ääritilateita en ole kokeillut märälläkään.



Renkaiden eroissa on samoja eroja, joita TM rengastesteissäkin on näille renkailla havaittu. Esim. Nokian on meluisampi ja märällä huonommin pitävä kuin Continental. Varmaankin Nokialaisen kuluneisuus vielä korostaa näitä ominaisuuksia. Vastaavasti Continentaalissa paksu lamelloitu ja pehmeä kulutuspinta aiheuttaa rauhattomuutta.



  
  • Hyvä kirjoitus. Näkee heti, että kitkarenkaista lyötyy todellista kokemusta. Suurin osahan kirjoittaa niistä tänne vailla mitään kokemusta. Omat kokemukset ovat samat. Kitkarengas on hyvä talvirengas, mutta huono kesärengas.



    Keväisin asfaltit ovat sellaiset raastinraudat nastarenkaiden jäljiltä, että renkaat kuluvat nopeasti. Siksi päätin ajaa ensimmäiset Q:ni loppuun kesällä ja säästää kesärenkaita. Urasyvyys oli noin 4 mm. Kuiva kevät menikin hyvin. Kitkathan ovat hiljaisemmat kuin kesärenkaat. Ongelmat alkoivat märällä kelillä. Olivat sairaan liukkaat. Vaihdoinkin kesärenkaat alle heinäkuun lopussa.



    Tuon jälkeen olen ajanut muut kitkarengassarjani "loppuun" vain sen pahimman raastinrauta-ajan. Eli kesäkuun alkuun asti.

      
  • Itsellä on talvi- ja kesärenkaat erikseen, mutta kirjoituksista tuli mieleen että ainakin etelä- ja keski-Suomessa kitkoilla ja nastarenkailla ajetaan talvikausina kesäkeliä vastaavissa olosuhteissa enemmän kuin talvikeliä vastaavissa. Talvella tiet vain liukastuu entisestään kun alla on monesti suolattu, märkä asfaltti.

    Epäilen, että kesällä vain totutaan parempaan pitoon ja ulosmitataan se liikenteessä pois. Luultavasti autoilija, jonka auton alla on kuluneet kitkat, sopeuttaa ajotapansa renkaisiin (tai ainakin pitäisi).

    Itsellä alla Bridgestonen ER300 (205/55/16" ) kesäkiekot ja näyttävät kuluvan varsin nopsaan. 20 tkm näyttäisi olevan raja jolloin renkaat on vaihdettava. Renkaat oli uudet viime elokuussa, vaihdoin pari viikkoa sitten paremmat takaa eteen (ohjeiden vastaisesti). Ajotyyli ei missään tapauksessa ole renkaita erityisesti kuluttava.

      
  • Minä olen ajanut pelkän kitkan varassa (yleens&#228:wink: aina kesäisin, talvella vaatii liukkaalla enemmän pitoa ja siksi vaihdan syksyisin alle kaikkiin pirsseihimme TALVIRENKAAT! :tongue:

      
  • Nyt on kilometrejä ja tankkauksia takana molemmilla renkailla sen verran, että voi luotettavasti kertoa, että Continental vie bensaa lähes 0,5 l/100 km enemmän kuin Nokia. Samanlaisissa oloissa samoissa ajoissa. Syynä lienee se pehmeä kitkakumiseos, osa energiasta menee sen kumin vatkaamiseen.

    Senkin voi kertoa, että ei Continentaalkaan hääppösesti vesiliirtoa vastusta, vaikka urasyvyyttä on tuplasti Nokialaiseen verrattuna. Varsin helposti nousee vesipatjan päälle. Sen nyt voi melko hyvin arvatakin kun katsoo kulutuspinnan kuviota (tukkoisuutta).

    Parasta hankkia ensi kesäksi oikeat kesärenkaat.

      
  • Kun rengas kuluu, vierintäkehä pienenee ja kulutus mittarivirheen kasvun takia näyttää vähenevän. Eroa syntyy halkaisijassa n. 8 mm, joka vähentää vierintäkehää n. 1% eli mittarin mukaan ajettu matka on 1% pidempi. Jos ero siirtyy suoraan kulutukseen, on sen osuus n. 0,1 l/100 km. Itse kun laitoin hiukan eri kokoiset (isommat) renkaat, kulutus "kasvoi" n. 0,2-0,3 l/100 km. Kovin tarkkaan ei kannata vielä sanoa, koska riittävän montaa tankillista ei ole ajettu vertailua varten. Ja kohta jo aamut kylmenee, mikä myös nostaa kulutusta hiukan.



    Uusien ja vanhojen renkaiden kulutusvertailu on kuitenkin sikäli epäoikeudenmukaista, että vanhan kumi on muuttunut ja kulutuspinnan paksuuskin saattaa vaikuttaa tuloksiin. Paljonko nyt uusi rengas kuluttaa käyttöikänsä loppuaikoina?



      
  • "Minä olen ajanut pelkän kitkan varassa (yleensä aina kesäisin, talvella vaatii liukkaalla enemmän pitoa ja siksi vaihdan syksyisin alle kaikkiin pirsseihimme TALVIRENKAAT!"

    Kyllähän ammattiautoilijan pitää pitävillä renkailla aksiakasta kuljettaakin!

      
  • Minä kuljetan myös perhettäni turvallisesti! :warning:

      
  • Herbertin laskenta on ihan oikein, mutta kokoeron vaikutus kulutukseen on pieni, kuten Herbert itsekin toteaa. Olen joskus yrittänyt saada uuden ja vanhan renkaan nopeuseroa esiin nopeudennäyttötaululla, en ole onnistunut, ainakaan varmuudella. Pyöristykset, mittarin lukuvirheet ja nopeuden tasaisuus/epätasaisuus vaikuttavat yhdessä enemmän kuin ero uuden ja vanhan renkaan välillä.



    Tarkoitus ei ollut verrata Nokialaisen ja Continentalin, tai vanhan ja uuden renkaan kulutuseroa. Kyseessä oli vain huomio, noinkin paljon voi rengas vaikuttaa kulutukseen. Itse asiassa ennenkuin olin varma erosta, sen jotenkin huomasi ajossakin, eli rengas tuntui raskaammin rullaavalta (tai sitten vaikutti ko. renkaan muuten epätäsmällinen, tahmea käytös tuntumaan).

      
  • Metsähaka:

    Minä kuljetan myös perhettäni turvallisesti! :warning:




    Jos asiaa tarkemmin pohtii, niin auto muuttuu turvattomammaksi kun viimeistään joulukuussa vaihtaa alle talvikiekot. Kelihän voi olla edelleen hyvinkin kesäkeliä vastaava, esim. kuiva tai märkä asfaltti jossa nastat tai kitkat on ihan eri juttu kuin kesärenkaat. Jos talvikiekot vaihtaa lokakuussa (kuten useimmat tekee) niin kesäkeliä vastaavia olosuhteita on valtaosa seuraavat 1-2 kuukautta, etelä-Suomessa kevääseen asti. Ajo pitää sopeuttaa renkaita vastaavaksi, vaikka onkin kalenterin mukaan "oikeat" renkaat alla.

      
  • Ei pelkkä lumettomuus tai jäättömyys kesäkeliä tee. Lämpötilalla on tärkeä merkitys. Kesärenkaiden ominaisuudet ovat parhaimmillaan silloin, kun plus-asteita on rilusti. Talverenkaat alkavat toimia asiallisesti muutaman plus-asteen alapuolella. Tästä syystä talvikäyttöön tarkoitetut kitkarenkaat ovat kesällä aivan onnettomat.

      
  • zxcvbn:

    Ei pelkkä lumettomuus tai jäättömyys kesäkeliä tee. Lämpötilalla on tärkeä merkitys. Kesärenkaiden ominaisuudet ovat parhaimmillaan silloin, kun plus-asteita on rilusti. Talverenkaat alkavat toimia asiallisesti muutaman plus-asteen alapuolella. Tästä syystä talvikäyttöön tarkoitetut kitkarenkaat ovat kesällä aivan onnettomat.




    Ei toki kesäkeliä. Itse arvelisin kuitenkin, että esim. -5 C lämpötilassa jarrutusmatka kuivalla asfaltilla olisi selvästi lyhyempi kesägummeilla kuin esim. nasta- tai kitkarenkailla. Tällaiset lämpötilat on aivan yleisiä vaikkapa talvisessa Saksassa, missä harvoilla on talvirenkaita ja nopeudet on kuitenkin 150 - 180+ km/h aina kun tilaa löytyy. Olen itsekin sitä mieltä, ettei kitkoilla voi ajaa kesällä.

    Pointtini on siis se, että vaikka olisi uudet kitkat ja tie kuiva syystalvella, kitkojen ajo-ominaisuudet ei yllä lähellekään sitä, mihin kesärenkailla on totuttu.



    edit: etsin aikani kuluksi TM testejä jarrutusmatkoista. Märällä asfaltilla kesärenkailla jarrutusmatka 80km/h nopeudesta on keskimäärin 30m molemmin puolin, kitkoilla vajaa 40m. Poikkeuksena oli Goodride kitka, joka pysäytti auton reiluun 30m märällä asfaltilla, mutta muut ominaisuudet olivat tasoa, joka vei lopulta kokonaispisteisiin 5,5.

      
  • Kitkarenkaitakin on tietysti monenlaisia.

    Täällä pohjolassa yleisimmin käytössä olevat Q- nopeusluokitellut renkaat ovat huomattavasti heikommat kesäkelissä kuin euroopassa käytettävät H- luokitellut, joilla taas ei laillisessa talvessa ominaisuudet riitä.

      
  • Suomen ajonopeuksilla kaikilla renkailla saa kesällä/kesäkelillä auton pysähtyyn riittävän nopeasti jos hieman ennakoi, siis ei haistele/liimaannu toisen persuukssiin? :warning:

    Toista on talvella kun kitka puuttuu! :cry:

      
  • Joko Suomessa muuten ropisevat nastat?



    Osahan ajaa niillä läpi kesän, mutta kyllä aina syyskuun alussa huomasi nastajen ropinan lisääntyneen myös PK-seudulla.

      
  • On etelän immeisetkin varautuneet "liukkauden yllätykseen"? :tongue:

    Jostain syystä syksyllä liukkaus yllättää useat autoilijat, vuodessa unohtunut edellinen "outo yllätys"? :innocent:

      
  • Eipä ole vielä nastojen ropinaa, mutta kesäkuun alussa vielä oli.



    Eikä turhasta varovaisuudesta ainakaan täällä etelässä voi puhua. Toisaalta neljän auton ketjukolarit kehällä ovat nekin aika saavutus kuivalla ja aurinkoisella kelillä. Turvavälit ovat mitä ovat...



    Kaikista pahin on alijäähtynyt vesi. Se tuppaa täällä satamaan aina peltikorjaamoiden laariin...

      
  • Onpa sitä itsekin tullut ajeltua kitka- ja kitkanastarenkailla (nastattomilla tietenkin) kesällä. Olivat liukkaat vesisateella, mutta niinhän ne talvellakin? Renkaat eivät kuluneet kesärenkaita nopeammin ainakaan alle satasen nopeuksia ajellessa. Kitkat olivat yhtä levottomat ajaa kuin talvellakin. Jos niillä talvesta selviää hengissä niin mikä ettei kesästäkin?

      
  • Kokeilin säästää muutaman vuoden vanhoilla Kleber kitkoilla, joissa oli lain vaatima kulutuspinta.

    Sateella kurvissa normaalivauhdilla auto luisti , joten piti ostaa uudet renkaat.

    En uskalla ajaa kitkoilla kesäsadekelillä.

      
  • Enkä minä oikeilla talvikeleillä! :xmas:

      
  • Metsähaka:

    Enkä minä oikeilla talvikeleillä! :xmas:




    Jos et uskalla ajaa oikealla talvikelillä kitkoilla, kuinka ihmeessä uskallat sitten ajaa nastoilla?



    Kitkarengas on juuri oikean talvikelin rengas. Mitä lumisempaa ja kylmempää on, sen paremmin se pitää. Lapissa kitkarengas on parhammillaan. -30 asteen pakkasessa lumi oikein narskuu kitkojen alla. Pito on tautinen. Tarpeeksi kylmässä kitka pitää joka alustalla paremmin kuin nastarengas. Myös sileällä jäällä. Tästähän esim. TM ei juuri kerro. Tosin TM tekee talviautotestinsä aina Lapin oikeassa talvessa ja juuri kitkarenkailla.



    Kitkarengas sitävastoin on heikoimmillaan lauhalla talvikelillä, jossa sää vaihtelee jatkuvasti nollan molemmin puolin. Kuten Suomen rannikkoseuduilla. Siinä ymmärrän, jos joku ei uskalla ajaa niillä.



    Sinänsä ihmeellistä, että juuri Lapissa, missä kitkarengas olisi elementissään, niiden käyttö on vähäisimpää. Kitkarengashan sopii Lapin oikeaan talveen kuin nenä päähän. Kuvastaa hyvin nastakuskien ennakkoasenteita kitkoja kohtaan.

      
  • Kitkakalle:


    Kitkarengas on juuri oikean talvikelin rengas. Mitä lumisempaa ja kylmempää on, sen paremmin se pitää.




    Mikä on oikea talvikeli?



    Ehkä Etelä-Suomessa asuvan mielestä oikeaan talvikeliin kuuluu lämpötilat nollan molemmin puolin sekä liukasta, märkää jäätä.

      
  • Kitkakalle:


    Kitkarengas sitävastoin on heikoimmillaan lauhalla talvikelillä, jossa sää vaihtelee jatkuvasti nollan molemmin puolin. Kuten Suomen rannikkoseuduilla.




    juuri tuon takia etelä ruotsissa on nastarenkaiden osuus kasvanut



      
  • finman:

    Kitkakalle:

    Kitkarengas sitävastoin on heikoimmillaan lauhalla talvikelillä, jossa sää vaihtelee jatkuvasti nollan molemmin puolin. Kuten Suomen rannikkoseuduilla.


    juuri tuon takia etelä ruotsissa on nastarenkaiden osuus kasvanut


    Fillarissakin on hyvä käyttää apupyöriä, jos ei homma muuten onnistu!



    :warning:

      
  • drive:

    finman:
    Kitkakalle:

    Kitkarengas sitävastoin on heikoimmillaan lauhalla talvikelillä, jossa sää vaihtelee jatkuvasti nollan molemmin puolin. Kuten Suomen rannikkoseuduilla.


    juuri tuon takia etelä ruotsissa on nastarenkaiden osuus kasvanut


    Fillarissakin on hyvä käyttää apupyöriä, jos ei homma muuten onnistu!

    :warning:




    onko tuossa jokin asia yhteys???



    ps. oletko kokeillut fillaria nastarenkailla???

      
  • finman:

    drive:
    finman:
    Kitkakalle:

    Kitkarengas sitävastoin on heikoimmillaan lauhalla talvikelillä, jossa sää vaihtelee jatkuvasti nollan molemmin puolin. Kuten Suomen rannikkoseuduilla.


    juuri tuon takia etelä ruotsissa on nastarenkaiden osuus kasvanut


    Fillarissakin on hyvä käyttää apupyöriä, jos ei homma muuten onnistu!

    :warning:


    onko tuossa jokin asia yhteys???

    ps. oletko kokeillut fillaria nastarenkailla???


    Auto on vähän eri asia kuin fillari. Fillari taitavakin kaatuu jos luistaa, mutta autolla luistot on hallittavissa.



    Apupyörät oli avuttomuusastevertailu.

      
  • Joudun työni puolesta ajeleen talvella kaikenlaisilla teillä ja kaikenlaisilla keleillä. Kokemusteni perusteella nastarengas on paras, varsinkin kun kitka on olematon märällä "peilijäällä". :warning:

      
  • drive:

    finman:
    drive:
    finman:
    Kitkakalle:

    Kitkarengas sitävastoin on heikoimmillaan lauhalla talvikelillä, jossa sää vaihtelee jatkuvasti nollan molemmin puolin. Kuten Suomen rannikkoseuduilla.


    juuri tuon takia etelä ruotsissa on nastarenkaiden osuus kasvanut


    Fillarissakin on hyvä käyttää apupyöriä, jos ei homma muuten onnistu!

    :warning:


    onko tuossa jokin asia yhteys???

    ps. oletko kokeillut fillaria nastarenkailla???

    Auto on vähän eri asia kuin fillari. Fillari taitavakin kaatuu jos luistaa, mutta autolla luistot on hallittavissa.

    Apupyörät oli avuttomuusastevertailu.




    eli rinnastat nastarengas kuskin apupyöriä käyttävään???

    miten uskallat olla "talvella"liikenteessä kun et etukäteen tiedä missä toisessa autossa on nastat alla???

    pitäiskö tehdä laki aloite että nastarenkailla varutettuihin autoihin tulisi jokin varoituskyltti???

      
  • finman:

    pitäiskö tehdä laki aloite että nastarenkailla varutettuihin autoihin tulisi jokin varoituskyltti???


    Ei liene tarpeen, sillä se on mahdollista tietää muutenkin (lähde: AkiK) :wink:

      
  • Täällä onkin mätkitty perinteisestä aiheesta jo hyvissä ajoin ennen talvirengasvertailun ilmestymistä...

      
  • Olen 1998 syksystä lähtien ajanut kitkoilla ja eipä ole ongelmia juuri ollut. Joka talvi tosin on ollut päivä tai kaksi jolloin nastoja olisi kaivannut, mutta ennakoiva asenne on pitänyt ajokin tiellä. Syksyllä ja keväällä (vaihdan "ajoissa" kitkoille ja "myöhään" kesäkumeille) on selvästi tuntenut kitkakumien "pehmeyden" ja "velttouden", mutta siinäkin pieni ennakointi on auttanut. Mutta en kyllä kesällä aja missään tapauksessa kitkoilla (en kuluta siis renkaita loppuun kesäll&#228:wink:. Ja renkaat (niin myös kesä-) vaihdan uusiin kun pintaa on vielä kohtuuullisesti jäljellä, tosin nykyiset suositukset ehdottavat vaihtoa vieläkin aiemmin, tässä olen vähän tinkinyt, mutta sakkorajalle en aja renkaita kyllä "mistään hinnasta".

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit