Uuden Golfin ajettavuus

3 kommenttia

Haluaisin kysyä uuden Golfin omistajilta yhtä asiaa... Mulla on uusi 5-ovinen trendline Golf ja ihmettelen yhtä asiaa. Kun autolla ajelee pienillä teillä esim vanhalla Helsingin tiellä missä nopeus vaihtelee 60-100 km välillä tai muilla pienemmillä teillä niin auto tuntuu todella hyvältä ajaa ja tuntuu siltä että satanen ei ole vauhti eikä mikään niin hyvin auto käyttäytyy. Heti kun mennään moottoritielle tai moottoriliikennetielle ja matkanopeus on jatkuvasti 100-120 km tunnissa niin auton etupään ajokäytös muuttuu jotenkin levottomaksi. Tälläistä olen huomannut etenkin Hki-Kerava pätkällä.

Onko tuo tie niin huono vai onko uusi Golf sitten niin tuuliherkkä ainakin tuuli tuntuu ottavan aika hyvin auton keulaan. Jokatapauksessa ajaessa tuntuu siltä että auto vetää vähän väliä oikealle tai vasemmalle isolla tiellä liikkuessa. Ohjauspyörällä täytyy tehdä vähän väliä korjausliiikkeitä. Tämä vetely on alkanut vasta talvirenkaiden allelaiton jälkeen. Paineet 2,5 baria/rengas. Nokia HKPL 4 ja laitettu allle Euromasterissa. Kun ajoin Heinolasta Kuorttiin niin auto käyttäytyi paljon paremmin. Aurauskulmat pitäisi olla kunnossa koska en ole ajanut autoa mihinkään valliin tai kivetykseen eikä auto hae kaikissa tilanteissa hae piennarta kohti. Uskoisin myös että renkaat on tasapainotettu liikkeessä kun ne on alle laittettu.

  
  • En tiedä uudesta Golfista, mutta mun Passat kulki kuin käärmeenkusi Continental ContiContact 3 kitkoilla, tosi levottomasti. Nyt alla Nokian RSI kitkat, eikä probleemaa. Voisiko olla, että renkaasi eivät sovi alustalle?

      
  • Onko Contin Vinterviking sitten parempi rengas Kyseiseen autoon? Kesärenkaana autossa on GoodYear UltraGrip ja se on hiljainen ja ajokäytökseltään rauhallinen rengas ja hyvä ajaa myös vesikelissä. Ajokäytös parani jonkin verran talvirenkaissa kun lisäsin renkaisiin ilmaa 2,3:sta bar:sta 2,5:een. Ohjekirjan/suosituksen mukaan renkaisiin voi laittaa jopa 2,8 baria. Onko "tervettä" laittaa niin paljon? alla on trenlineen suositeltu vakiokoko 195/65 6x15 peltivanteilla. Jostain olen lukenut että mitä leveämpi talvirengas autossa on niin sitä parempi se on ajaa talvella. Onko totta? eli esim 205 koko olis parempi mun auton talvirenkaaksi kuin suositeltu vakiokoko 195? Joku on taas väittäny että jos kesärengas on 195 sarjaa niin talvirenkaan pitäs olla 185 sarjaa...

      
  • Lainaus:
    20.12.2004 klo 16:00 jannu78 kirjoitti
    Jostain olen lukenut että mitä leveämpi talvirengas autossa on niin sitä parempi se on ajaa talvella. Onko totta? eli esim 205 koko olis parempi mun auton talvirenkaaksi kuin suositeltu vakiokoko 195? Joku on taas väittäny että jos kesärengas on 195 sarjaa niin talvirenkaan pitäs olla 185 sarjaa...

    Yleisesti ottaen voisi sanoa, että mitä KAPEAMPI rengas on autossa, sen parempi se on ajaa talvella (ja kesälläkin). Ainakaan normaalia kesärengaskokoa leveämpää talvirengasta ei missään tapauksessa kannata hankkia.
    Mitä liika leveys sitten aiheuttaa?
    1) autosta tulee uraherkkä ja "äkkinäinen" ajettava
    2) renkaan pintapaine ajoalustaan nähden laskee kasvaneen kosketuspinta-alan myötä, jolloin rengas "nousee" irtolumen tai loskan päälle - seuraa lumi- tai loskaliirto. Kapeampi rengas "pureutuu" lumi- ja loskakerroksen läpi ajoalustaan kiinni.
    3) Matala profiilisuhde pienentää renkaan ilmatilavuutta - tärinät ja tärskytys lisääntyvät.
    4) Renkaiden hinta nousee lähes eksponentiaalisesti leveyden suhteessa. Leveällä renkaalla on myös taipumus kulua epätasaisesti.

    Renkaiden leveyden omatoimiseen kasvattamiseen ja profiilin mataloittamiseen ovat johtaneet pelkästään ulkonäölliset (eli itsetehostus-)syyt. Autotehtailla ovat taas mielessä Euroopan suurimmat, eli Saksan markkinat. Saksassa moottoritienopeuksista jarruttamiset edellyttävät suuria jarrulevyjä, ja ne taas sopivat vain suurten vanteiden sisään - eli renkaista on tehtävä matalaprofiilisia.
    Suomen oloissa paras ratkaisu olisivat pienehkö vannekoko, korkea rengasprofiili ja rumpujarrut.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit