Vikaa tyhjäkäynnissä

15 kommenttia

Onko kellään kokemusta sellaisesta viasta, että moottorin ollessa lämmin se tahtoo välillä sammua tyhjäkäynnillä. Eli toisin sanoen kierroksat vain laskevat niin kauan kunnes kone sammuu. Ongelma esiinty vain moottorin ollessa lämmin ja sateisella/hyvin kostealla ilmalla.

Autona on vw-passat 1,8

  
  • Miltä vuosikymmeneltä?

      
  • Isäni VW Polo -90 (monipistesuihku, n. 55 hv) oli vähän samaa vikaa aikanaan. Siis tyhjäkäynti minusta tarpeettoman pienellä. Ei ollut kuulemma mahdollista säätää.

      
  • VW:n ruiskuissa (Monojet ja Digifant) on ilmamassamittarin yhteydessä kierrosnopeuden säädin. Muovitulppa usein ollut sininen, sen kuin poistaa, löytyy alta kuusiokolomutteri josta ainakin tyhjäkäynnin kierrokset pystyy säätämään.

      
  • Mistähän syystä eivät sitten merkkihuollossa suostuneet lisäämään tyhjäkäyntiä?

    Siitä on aikaa niin paljon, etten oikein muista perusteluja. Muistaakseni sanoivat ettei sitä voi säätää. Tai sitten että saasteet lisääntyvät liikaa (katsastus!).

    Täytyypä katsoa löytyykö nyk. autostani (Octavia I) sellaista. Siinä on kyllä t.käynti kunnossa.

    [Pellervoinen muokkasi tätä viestiä 14.11.2005 klo 15:31]
      
  • Lainaus:
    14.11.2005 klo 09:32 SixPack kirjoitti
    VW:n ruiskuissa (Monojet ja Digifant) on ilmamassamittarin yhteydessä kierrosnopeuden säädin. Muovitulppa usein ollut sininen, sen kuin poistaa, löytyy alta kuusiokolomutteri josta ainakin tyhjäkäynnin kierrokset pystyy säätämään.


    Nyt täytyy kyllä heti tunnustaa, että VW:n ruiskut ei ole tuttuja, mutta ainakin Bosch:n ilmaMÄÄRÄmittarin yhteydessä olevalla kuusiokoloruuvilla säädetään mittarin ohikulkevan ilmanmäärää, mikä tarkoittaa siis sitä, että sillä säädetään SEOSTA ei joutokäyntiä ja tämäkin luonnollisesti ilman kattia olevissa autoissa.
    Tyhjäkäyntiä säädetään ohittamalla kaasuläppä, mutta uudemmissa tämä on toteutettu tyhjäkäyntimoottorilla, mitä ohjaa ruiskun elektroniikka eikä sitä voi säätää.

      
  • Lainaus:
    14.11.2005 klo 15:28 Pellervoinen kirjoitti
    Mistähän syystä eivät sitten merkkihuollossa suostuneet lisäämään tyhjäkäyntiä?

    Siitä on aikaa niin paljon, etten oikein muista perusteluja. Muistaakseni sanoivat ettei sitä voi säätää. Tai sitten että saasteet lisääntyvät liikaa (katsastus!).

    Täytyypä katsoa löytyykö nyk. autostani (Octavia I) sellaista. Siinä on kyllä t.käynti kunnossa.


    Ainut konsti nostaa joutokäynnin kierroksia sellaisissa ruiskuissa missä tyhjäkäyntiä ohjaa elektroniikka on säätää vaijeria, mikä tarkoittaa siis lisääntyvää kulutusta = päästöjä, koska elektroniikka ei sitten enään tajua, että moottori käy joutokäyntiä.

    Octaviasta et löydä sellaista ruuvia.

      
  • Joissain ruiskuissa on tuo ruuvi, useimmissa joutuu ohjelmoimaan uudestaan, siis jos muuten pirssi OK. :sunglasses:
    Tarkoitin että ruuvi lisää ohivirtausta ja ei vaikuta läpän asentoon kuten kaasarikoneissa! :smile:

    [JOXA muokkasi tätä viestiä 16.11.2005 klo 23:58]
      
  • Lainaus:
    16.11.2005 klo 23:54 JOXA kirjoitti
    Joissain ruiskuissa on tuo ruuvi, useimmissa joutuu ohjelmoimaan uudestaan, siis jos muuten pirssi OK. :sunglasses:
    Tarkoitin että ruuvi lisää ohivirtausta ja ei vaikuta läpän asentoon kuten kaasarikoneissa! :smile:


    Niin, nyt pitäisi tietää auton vuosimalli. Vanhemmissa ruiskuissa oli manuaalinen säätö, mikä tehtiin ohittamalla kaasuläppä, mutta uudemmissa säätöä ei ole ja kierrosten säätö tapahtuu automaattisesti. Kuitenkaan Sixpackin esittämää ilmamassa/määrä mittarin yhteydessä olevaa ohivirtausta ei kannata mennä säätämään, koska se vaikuttaa seokseen, ei tyhjäkäyntiin.

      
  • Lainaus:
    17.11.2005 klo 17:58 Opelixi kirjoitti
    Kuitenkaan Sixpackin esittämää ilmamassa/määrä mittarin yhteydessä olevaa ohivirtausta ei kannata mennä säätämään, koska se vaikuttaa seokseen, ei tyhjäkäyntiin.

    Tuntuisi yhtäkkiä ajateltuna järjenvastaiselta, että seosta pääsisi ruiskuvehkeessä helposti säätämään, muttei tyhjäkäyntiä.
    Onhan kaasarivehkeissäkin seosruuvi yleensä niin mahdottomassa paikassa tai plommattu, ettei sitä vain vahingossa mennä ruuvaamaan ellei tiedä tarkalleen mitä on tekemässä.

      
  • Lainaus:
    17.11.2005 klo 18:40 SixPack kirjoitti
    Tuntuisi yhtäkkiä ajateltuna järjenvastaiselta, että seosta pääsisi ruiskuvehkeessä helposti säätämään, muttei tyhjäkäyntiä.
    Onhan kaasarivehkeissäkin seosruuvi yleensä niin mahdottomassa paikassa tai plommattu, ettei sitä vain vahingossa mennä ruuvaamaan ellei tiedä tarkalleen mitä on tekemässä.



    Uudemmissa ruiskuissahan sitä ruuvia on turha mennä pyörittelemään, koska happianturi korjaa seoksen kuitenkin kohdalleen, mutta vanhemmissa missä ei lambda-anturia ollut seosta säädetään nimenomaan ohittamalla se ilmamäärä-/massamittari. Eli tämä tarkoittaa sitä, että mitä enemmän päästetään sitä ilmaa ohitse sen mittarin niin sitä laihemmalle seos menee. Tämä säätöhän luonnollisesti vaikuttaa lähinnä tyhjäkäynnillä ja pienellä kuormituksella. Tyhjäkäyntiä taas säädetään ohittamalla kaasuläppä ja sitäkään ei voi uudemmissa säätää, koska se hoidetaan automaattisesti tyhjäkäyntimoottorilla.

    EDIT: Niin ja ei sitä tyhjäkäyntiä ole sen vaikeampi säätää kuin seostakaan, seosruuvi on yleensä peitetty muovikorkilla...

    EDIT2: Jottei tämä tuntuisi liian järjenvastaiselta, niin tarkennan vielä sitä seossäätöä. Eli ruiskun elektroniikkahan säätää sitä ruiskutettavan bensan määrää sen mukaan, mitä ilmamäärämittari näyttää (tietenkin asiaan vaikuttaa myös lämpötila), mutta jos sitä ilmaa päästetäänkin sen mittarin ohitse, niin seos menee laihemmalle, koska ruisku ei huomaa sitä vaan antaa bensaa vain sen verran mitä mittari näyttää menevän ilmaa. Uudemmissa Lambda-anturilla saadaan säätöön takaisinkytkentä ja tätä "huijausta" ei voida enään tehdä, koska lambda-anturi hienosäätää seoksen kohdalleen.

    [Opelixi muokkasi tätä viestiä 17.11.2005 klo 18:58]
      
  • Vois tuon ajatella maalaisjärjellä niinkin että kun ohivirtausta kasvatetaan niin ECU antaa pensaa lisää ja tyhjäkäynti nousee? Tuon ohivirtauksenhan ilmamäärämittari kuitenkin mittaa ja antaa siitä tiedon ECUlle! :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    20.11.2005 klo 00:00 JOXA kirjoitti
    Vois tuon ajatella maalaisjärjellä niinkin että kun ohivirtausta kasvatetaan niin ECU antaa pensaa lisää ja tyhjäkäynti nousee? Tuon ohivirtauksenhan ilmamäärämittari kuitenkin mittaa ja antaa siitä tiedon ECUlle! :sunglasses:


    Niin, nyt asia riippuukin vain siitä, että mitä ohivirtausta kasvatetaan. Jos lisätään ohivirtausta ilmamäärämittarin ohitse, niin käy juuri kuten kerroin eli seos menee laihemmalle. Moottori imee kaasuläpän ollessa kiinni vain sen tietyn määrän ilmaa ja se imee sen sitä kautta mitä saa eikä kierrokset nouse eikä laske, ainoastaan seos muuttuu (no tietenkin jos liikaa käännetään niin vaikuttaahan sekin kierroksiin, mutta siloin on seoksetkin aivan #&%£$!*).

    Jos taas ohitetaan kaasuläppä, niin silloin kierrokset nousee, jos kyseessä ei ole sitten kehittyneempi ruisku.

      
  • Itselläni on vm -99 Volvo V70 pikkukoneella ja hieman samanlaista tyhjäkäynnin "aaltoilua" on silloin tällöin ilmennyt. Tapaus on sellainen, että käytännössä ne kierrokset seilailee 500-800 välillä ja jos ilmastoinnin kytkee päälle, niin sen ottama lisäteho meinaa sitä, että kierrokset jää 500rpm ja kone täristen käy erittäin vaikeasti.

    Muilta kuulemani kommentit on korjannu probleeman, mikäli autosta löytyy tyhjäkäyntimoottori, niin sen puhdistus on poistanut moisen "aaltoilun".... ainakin volvojen kohdalla.. eli pientä karstaa ja pölyä niihinkin kerääntyy ja sen kun putsaa ni AVOT!! :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    20.11.2005 klo 22:02 Elisan Autokerho kirjoitti
    Muilta kuulemani kommentit on korjannu probleeman, mikäli autosta löytyy tyhjäkäyntimoottori, niin sen puhdistus on poistanut moisen "aaltoilun".... ainakin volvojen kohdalla.. eli pientä karstaa ja pölyä niihinkin kerääntyy ja sen kun putsaa ni AVOT!! :sunglasses:


    Pitää paikkansa. Omassa Omegassanikin tyhjäkäyntimoottorille kertyy moskaa, kun huohottimen letku tulee samaan kohtaan mistä lähtee letku tyhjäkäyntimoottorille. Ei tosin ole vielä ollut ongelmia, mutta monella on ollut. Ainakin omasta autosta se lähtee nätisti irti, letkut ja pistoke irti ja huljuttaa bensassa tai moottorinpesuaineessa. Harmi vain, että alkuperäinen kysyjä ei ole enään näyttäytynyt tällä palstalla. Esitti vain kysymyksen eikä kertonut edes auton vuosimallia ja sen jälkeen ei ole kuulunut mitään.

      
  • Tarkoitin ohivirtausta läpän ohi, senhän ilmamäärämittari mittaa! :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit