Japanilaiset pärjäävät kitkoilla

100 kommenttia
124»
  • Lainaus:
    16.03.2007 klo 14:39 Kumitarzan kirjoitti
    Eikös kompromissiratkaisuna kannattaisikin kehittää sellainen rengas, josta nastat tulevat tarvittaessa esiin :)

    Ehkäpä tuollaiset renkaat ovat utopiaa, kalliita kehittää yms.


    Itse asiassa nykyiset paremmat nastat on nastoitettu siten, että ne osittain näin toimivat. Nastaulkonema kovalla pinnalla (johon nasta ei pure) on pienempi kuin pehmeämmällä johon nastat uppoavat. Myöskin nastoja on vähemmän ja ne ovat kevyempiä. Tienkulutus tällaisilla uusilla renkailla ei ole mitään mahdottoman suurta.

    Oikeastaan kaikki nykyiset paremmat nastarenkaat ovat itse asiassa muutamalla nastalla nastoitettuja kitkarenkaita. Sulalla tiellä ne eivät pidä enää edes kovin pahaa meteliä, mutta pitoa löytyy jäisellä tiellä erityisesti jarrutuksessa (jolloin nastat painuvat kunnolla jäähän) ihan mukavasti.

    [AkiK muokkasi tätä viestiä 19.03.2007 klo 11:49]
      
  • Kyl sellasia renkaita on missä nastat pompsahtaa tarvittaessa esiin. Kattokaa ny vaik 007- The living daylights. Siinä on just sellaset kumit. Ehkä japseilla onki sellaset alla. Comes the morning and the headlights fade away. Hundred thousand people I'm the one they frame....prkl Idollssiin täst lähettävä...

      
  • Olen hieman skeptinen kitkojen toimivuuteen pk-seudulla.

    -Risteyksistä on välillä vaikeaa päästä sujuvasti liikkeelle edes nastoilla.
    -Nastojen pysähdysmatka on kaikilla alustoilla kitkoja lyhyempi. Paraskin kuski voi joutua yllättävään tilanteeseen jonkun muun virheen takia.
    -Olen muutaman kerran nähnyt, kun taksit&bussit ovat illalla jumiutuneet Kaivokadun "mäkeen" (Sokoksen päädyssä). Olipa hauskaa hekotella taksijonossa, kun ei uudella mersulla meinannut päästä äärettömän loivaa mäkeä ylös.
    -Bussipysäkit muodostuvat talvisin äärettömän liukkaiksi (siis se tienosa), kun nastat eivät niitä karhenna. En mielelläni haluaisi samanlaista liukkautta jokaiseen risteykseen.

      
  • Lainaus:
    21.03.2007 klo 16:27 IsoE kirjoitti
    Olen hieman skeptinen kitkojen toimivuuteen pk-seudulla.

    -Risteyksistä on välillä vaikeaa päästä sujuvasti liikkeelle edes nastoilla.
    -Nastojen pysähdysmatka on kaikilla alustoilla kitkoja lyhyempi. Paraskin kuski voi joutua yllättävään tilanteeseen jonkun muun virheen takia.
    -Olen muutaman kerran nähnyt, kun taksit&bussit ovat illalla jumiutuneet Kaivokadun "mäkeen" (Sokoksen päädyssä). Olipa hauskaa hekotella taksijonossa, kun ei uudella mersulla meinannut päästä äärettömän loivaa mäkeä ylös.
    -Bussipysäkit muodostuvat talvisin äärettömän liukkaiksi (siis se tienosa), kun nastat eivät niitä karhenna. En mielelläni haluaisi samanlaista liukkautta jokaiseen risteykseen.


    -Aina olen kitkoilla päässyt liikkeelle pk-seudulla suuremmitta vaikeuksitta. Myös takavetoautolla.

    -Jospa nyt kuitenkin pitäisit ne faktat mielessä. Nastat pysähtyvät merkittävästi lyhyemmällä matkalla vain jäällä. Kuivalla alustalla kitkat ovat kiistatta nastoja paremmat. Tänä talvena lienee muutamana päivänä ollut nastoista oikeaa hyötyä täällä Helsingissä.

    -Enpä tiedä, minkälainen taksi on ollut kyseessä, mutta bussit vetävät kesät talvet samoilla renkailla. Eikä ne renkaat ole kitkat.

      
  • Samaa mieltä. Voi ja saa ja pitääki olla skeptinen jos siltä tuntuu, ja itekki voin puhua vaan omasta puolestani, mutta kitkoilla olen pärjännyt hienosti jo monta talvea. Vieläpä sellasilla Blizzakeilla mitkä nyt vertailuissa on löytyny häntäpäästä mutta kun ei ole valittamista niin ei ole. En nastakumeja huoli vaikka saisin ilmatteeks. (Siis itelleni, tottakai vastaan ottaisin myyntimielessä)

      
  • Lainaus:
    21.03.2007 klo 16:33 Simppa- kirjoitti
    Lainaus:
    21.03.2007 klo 16:27 IsoE kirjoitti
    Olen hieman skeptinen kitkojen toimivuuteen pk-seudulla.

    -Risteyksistä on välillä vaikeaa päästä sujuvasti liikkeelle edes nastoilla.
    -Nastojen pysähdysmatka on kaikilla alustoilla kitkoja lyhyempi. Paraskin kuski voi joutua yllättävään tilanteeseen jonkun muun virheen takia.
    -Olen muutaman kerran nähnyt, kun taksit&bussit ovat illalla jumiutuneet Kaivokadun "mäkeen" (Sokoksen päädyssä). Olipa hauskaa hekotella taksijonossa, kun ei uudella mersulla meinannut päästä äärettömän loivaa mäkeä ylös.
    -Bussipysäkit muodostuvat talvisin äärettömän liukkaiksi (siis se tienosa), kun nastat eivät niitä karhenna. En mielelläni haluaisi samanlaista liukkautta jokaiseen risteykseen.


    -Aina olen kitkoilla päässyt liikkeelle pk-seudulla suuremmitta vaikeuksitta. Myös takavetoautolla.

    -Jospa nyt kuitenkin pitäisit ne faktat mielessä. Nastat pysähtyvät merkittävästi lyhyemmällä matkalla vain jäällä. Kuivalla alustalla kitkat ovat kiistatta nastoja paremmat. Tänä talvena lienee muutamana päivänä ollut nastoista oikeaa hyötyä täällä Helsingissä.

    -Enpä tiedä, minkälainen taksi on ollut kyseessä, mutta bussit vetävät kesät talvet samoilla renkailla. Eikä ne renkaat ole kitkat.


    -Good for you. Muutaman kerran on nastoillakin tehnyt tiukkaa, vaikka alla on ollut uusi, luistonestolla varustettu auto. Eräs tuttuni ei edes aja talvikeleillä pihaani IS250-autollaan, kun ei pääse sieltä kitkoillaan pois.

    -Nojoo, kirjoitin ehkä vähän liian yleistävästi. Kitkoilla pysähtyy kuivalla asfaltilla hieman nastoja nopeammin, ero on kuitenkin aika pieni. Arvostan kuitenkin enemmän sitä, että auto pysähtyy myös huonommilla keleillä "hyvin", kesäkeleillä harvoin on pidon kanssa ongelmia, oli rengas sitten millainen tahansa.

    -Noita taksien liukasteluja olen päässyt ihmettelemään pariinkin otteeseen. Autot ovat olleet pääasiassa uudehkoja Mersuja, takseista kun on kyse.. :wink:

      
  • Kyllä itse stadissa ikäni sompailleena väitän nastojen olevan kokonaisuutena parempi valinta. Minulle riittää kyllä yksikin vaikea päivä talvessa valintapäätökseen nastojen eduksi. Esimerkiksi helsinginkadulla Diakonissalaitoksen kohdalla olen joutunut koukkimaan oikeampuoleista kaistaa ohi kun kitkakuskit sudittelevat paikoillaan. Kokonaisturvallisuus on minulle tärkein pointti.

      
  • Itselläni on vuosien kitkoilla ajon jälkeen nastat alla. Muutamia havaintoja:

    - Suurin ero kitkojen ja nastojen välillä tulee jarrutuksessa jäiselllä pinnalla (jolloin nastat painuvat kovemmin jäähän). Kaarrepidossa tai vetopidossa en ole edes jäällä havainnut niin suurta eroa.

    - Moni nastarengaskuski ei juuri hyödy tuosta suuremmasta pidosta, koska ajaa aina sitä liukkainta tielinjaa.

    - Joidenkin autojen ESP:t ym toimivat paremmin nastoilla, niissä pito on tasaisempi. Vanhempaan takavetoiseen tai esim. mainittuun IS250:een en nastattomia ostaisi.

    - Nastarenkaat ovat kehittyneet paljon parina viime vuotena, siksi kehtasin ne ostaakin.

    - Nastojen paras pito häviää varsin nopeasti.

    - Kitkoilla tulee ajettua ennakoivammin. Niin se vaan on, pakko se on myöntää. Sen huomaa nyt talven jälkeen että nastojen jääpitoon vaan tottuu ja se tulee myös usein ulosmitattua.

    - Erityisesti jäisillä keleillä nastoilla tulee ajettua kovempaa, vaikka ei se jääpito niilläkään aivan uutuuden terävyyden kadottua niin mahtava ole kuin annetaan ymmärtää.

    - Joka talvi on muutamia sellaisia kelejä, joihin ei kannattaisi lähteä ajamaan jos ei ole pakko. Ei kitkoilla eikä nastoilla. Kitkat ovat noilla keleillä surkeat, mutta eivät nastatkaan hyvät ole. Luonnonolosuhteet unohtuva monelta, luotetaan liikaa niihin omiin kykyihin ja "testivoittaja-nastoihin". :frowning:

      
  • en tiedä ketään kuka haluaa maksaa veroja siihen tarkoitukseen että niillä korjaillaan asfaltteja kuntoon, koska nastathan niitä kuluttaa ja karhentaa.. se nimittäin ei todellakaan ole ihan ilmaista. kesäkumitkin kuluu äärettömän nopeesti sellasella karheella asfaltilla.
    ja sitten nastakuskit itkee ettei kitkat pidä! mitä ja Vi*a? nastakuskit ajelee vaan niissä samoissa urissa kokoajan, kitkoilla kun vaan nousee siitä urasta pois niin pito on äärettöman hyvä.. ja luulettekote että ne säälittävät pikku nastat puree mihinkään lumipatjan läpi? ja sit perustellaan et onhan ne kitkanastat! ja vit! jos oikeisiin kitkarenkaisiin laitettais nastat niin kuinka kauan luulisitte että ne kestäs niissä kiinni!! nastoissa kumi on huomattavasti kovempi kun kitkoissa!!
    ja sit jotkut ilkee väittää et kitkat on tunnottomat! jos ootte ikinä ees autoo ajaneet niin tiedätte että kun nastarenkaalla pito menetetään kaarteessa niin se lähtee eka kerrasta ja nopeesti käsistä, MUTTA kitkarengas alkaa varoittamaan kuljettajaa ennen kun pito menetetään täydellisesti, se antaa luistaa ihan vähän perää ja sit ottaa taas kiinni.. silloin on vielä kaikki tehtävissä ja ainakin on varuillaan..
    nyt kun on alettu tilittää niin annetaan sit mennä :smile: nää talvirengas testit!! ohhohhh.. kaikki uskoo niihin ihan kympillä ja niiden perusteella tehään valinnat.. ohan se totta että jos nastalla ja kitkalla jarrutetaan peilijäällä niin nasta voittaa.. ja urat on kyllä näitä luistinratoja liikenteessä, mut niissä ei ole pakko ajaa.. niinkun sanoin niin vaan sillä et nousee urasta pois niin saavutetaan hyvä pito. ja jos joku väittää ettei pärjää kitkoilla, ei pääse risteyksistä liikkelle niin on kyllä kuskissa vika ja silloin suosittelen ostaa nelivetoauton. helvetti
    nastat ois ihan huippu talvirenkaat jos ne nastat ois 100 kertaa järeemmät, mut sit asfaltit kulus puhki alta aika yksikön.. siis ne on ihan oikeesti säälittävät ne nastat!!! siks niitä on pienennetty kokoajan jotta asfaltit ei kärsis niin paljoo! ja sit kun ihmiset ei vielä tajua vaihtaa niitä nastoja pois vaan ajelevat pitkin kesiä niillä!

      
  • Aika tiukkaa asiaa.. :grin:
    Testit valehtelee ja nastoilla ajavat eivät hallitse autoaan.

    Jäisissä urissa on tosiaan typerää ajaa, mutta aina ei voi valita. Muutenkin tuo liikenne on sen verran arvaamatonta "peliä", että pidän mielelläni mahdollisimman hyvät varusteet autossani. Seuraava autoni on muuten neliveto, pelkästään hyviä kokemuksia moisista.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit