Xenon valot

20 kommenttia

Olen suunitellut laittavani Xenonit autooni joka on Opel Omega 2.0 TDI vm.98 otettu käyttöön 26.10.1998. Meinasin asentaa siihen E-hyväksytyn Xenon muutossarjan (http://www.xenonautovalot.fi/xenonkits.htm) ja Valojen Automaattinen korkeussäätö sarjan (http://www.xenonautovalot.fi/allkit.htm), ja kysymykseni kuuluukin että saanko leimattua noilla vakio umpioilla vai pitääkö ne vaihtaa, MV6 Omega missä on Xenonit vakiona niin ne umpiot näyttää päällepäin ihan identtisiltä

  
  • "Sattumalta" juuri samansisältöinen kysymys on esitetty Tuulilasin nettisivuilla Kysy Ketoselta-palstalla. Ketonen näyttää vastanneenkin, mielestäni aika tyhjentävästi. Jäikö joku kaihertamaan??

      
  • itse asiassa ite kirjoitin eilen ketoselle tästä samasta aiheesta, mut en ole vielä saanu vastausta, joten voisiko laittaa sen tuulilasin linkin missä tota juttua on niin voisin lukasta ku en löytänyt sieltä sivuilta sitä vastausta

      
  • joo ja sama kysymys oli opelclubillaki :grin:

      
  • Ja alunperin olisi kannattanut kysyä paikallista katsastusasemalta, niin olisi saanut tiedon kaikkein nopeimmin ja varmimmin...

      
  • no #&%£$!* ku sieltä ei osattu sanoa juuri yhtään mitään uutta, eli tarvitaan E-hyväksytty xenon sarja ehkä auttomaattinen ajovalojen korkeuden säätö ja lampunpesimet , umpioista ne ei osannu sanoa yhtään mitään

      
  • Lainaus:
    19.11.2005 klo 20:00 veikka81 kirjoitti
    no #&%£$!* ku sieltä ei osattu sanoa juuri yhtään mitään uutta, eli tarvitaan E-hyväksytty xenon sarja ehkä auttomaattinen ajovalojen korkeuden säätö ja lampunpesimet , umpioista ne ei osannu sanoa yhtään mitään


    Otan osaa. Oliskohan ne sitten lyönyt leiman paperiin, jos ei olis kertonut mitään...

      
  • ei tiedä vaikka ois leiman saanu, noh täytyy selvittää toi asia ennen kuin rupee ostelemaan ja asentamaan mitään :neutral:

      
  • Kuka tuollaisia hökötyksiä tosiaan haluaa autoonsa vaivaksi? :sunglasses:
    Niistähän ei ole mitään hyötyä, pelkkiä kustannuksia vain! :innocent:

    [JOXA muokkasi tätä viestiä 19.11.2005 klo 23:45]
      
  • minä ainakin, on nuo vakio H1 valot niin huonot, että ne ei näytä juuri mihinkään. Ja turvallisuudesta ei voi tinkiä, jos sitä saa lisää pienellä vaivan näöllä niin tottakai asennan ne autooni. Ja tuohon sun kysymykseen voi vielä lisätä että mitä järkeä on sitten ostaa uusia talvi/kesä renkaita kun vahoillakin voi ajaa, tulee vaan kustannuksia ja menee aikaa niitten vaihtoon

      
  • Kyllä minä ymmärrän sen, että haluaa autoonsa paremmat valot ja nuo xenonithan sitä tarjoaa. Sitä minä en vain ymmärrä, että miksei vanhempiin autoihin saa sitten laittaa valoteholtaan voimakkaampia 100W H4:sia tai kunnon lisäpitkiä, vaikka referenssi arvot meniskin yli 75 !? Onhan nuo uudet xenonit paljon kirkkaammat, kuin mitä tavalliset halogeenit.

    Sori, meni vähän offtopic...

      
  • Lainaus:
    19.11.2005 klo 18:36 veikka81 kirjoitti
    Olen suunitellut laittavani Xenonit autooni joka on Opel Omega 2.0 TDI vm.98 otettu käyttöön 26.10.1998. Meinasin asentaa siihen E-hyväksytyn Xenon muutossarjan (http://www.xenonautovalot.fi/xenonkits.htm) ja Valojen Automaattinen korkeussäätö sarjan (http://www.xenonautovalot.fi/allkit.htm), ja kysymykseni kuuluukin että saanko leimattua noilla vakio umpioilla vai pitääkö ne vaihtaa, MV6 Omega missä on Xenonit vakiona niin ne umpiot näyttää päällepäin ihan identtisiltä


    Mitä tulee osat maksamaan?

      
  • Lainaus:
    21.11.2005 klo 21:03 Jorma 1 kirjoitti

    Mitä tulee osat maksamaan?

    Ensimmäisessä ketjun viestissä mainitusta linkistä löytyvät myös hinnat. Jos nyt jollekin ei ole asia vielä tullut selväksi, niin muistutettakoon, että sieltä löytyy myös seuraavanlainen teksti:

    Juridisista syistä korostamme, ettemme ole vastuussa sellaisille tuotteen ostajille, jotka eivät toimi käyttötarkoituksen mukaisesti, eli EPD Motorsport ei ole vastuussa tuotteiden väärinkäytöstä. Suomen lainsäädännön vuoksi Xenon-jälkiasennussarjoja voidaan asentaa sellaisenaan vain maastokäytössä.

      
  • Tuon kantaman minkä lyhyet saa näyttää häikäisemättä, voi kyllä valaista myös kunnon halogeeneilla. Jos alkuperäiset pitkät ei valaise tarpeeksi niin voi laittaa lisäpitkät. :sunglasses:
    Yleensä auttaa paljon jos vetää valoille paksummat piuhat! :smile:

    [JOXA muokkasi tätä viestiä 21.11.2005 klo 22:56]
      
  • nyt sain sen vastauksen tuohon Xenon hommeliin,
    Näin kirjoittaa Ketonen Tuulilasista:

    Aika mielenkiintoista tavaraa tuolla nettisaitilla kaupitellaan. Olisi Ajoneuvohallintokekuksen tehtävä puuttua tuohon, sillä tuollaisten varusteiden myynnissä pitäminen on Suomen lain vastaista.
    Aikamoinen rimanalitus on seuraava, mainitulta sivustolta kopioitu tekstinpätkä:
    Juridisista syistä korostamme, ettemme ole vastuussa sellaisille tuotteen ostajille, jotka eivät toimi käyttötarkoituksen mukaisesti, eli EPD Motorsport ei ole vastuussa tuotteiden väärinkäytöstä. Suomen lainsäädännön vuoksi Xenon-jälkiasennussarjoja voidaan asentaa sellaisenaan vain maastokäytössä.

    Elikkä firma yrittää pestä käsiään,vaikka se näemmä hyvin tietää myyvänsä laittomia tuotteita. Vain maastokäyttöön tarkoitettujen valojen kauppaaminen jonkun Opelin tai Bemarin keulalle on temppu, joka ei mene läpi missään. Siinä selvästi rikotaan lakia. Kannattaisi etsiä Finlexistä Ajoneuvolaki 11.12.2002/1090ja tututua siihen.

    Tuo mainostettu E13-hyväksyntä tarkoittaa, että laitteistolle on myönnetty jokin E-hyväksyntä Luxemburgissa. Se ei kerro, mihin käyttöön vehkeet on hyväksytty. Jos siinä kerrottaisiin, että laitteet täyttävät Yhdistyneiden Kansakuntien alaisen Euroopan Talouskomission säännön numero 98 vaatimukset, silloin asia olisi kunnossa.

    Helpompi tunnistuskeino lailliselle xenonvalolle on merkintä DCR sellaiselle umpiolle, jossa on sekä kauko- että lähivalot ja DC pelkän lähivalon sisältävälle umpiolle. Tuo E-kirjain ja hyvksyntämaata osoittava numero (17 tarkoittaa Suomea) sijoitetaan valonheittimen lasissa ympyrän sisään.

    Kaasupurkaus- eli xenonpolttimoita ei saa asentaa muihin kuin sellaisiin umpioihin, jotka on hyväksytty käytettäviksi kaasupurkauspolttimoiden kanssa. Yksikään alunperin halogeenivaloille tarkoitettu umpio ei ole tällainen. Autoon siis on vaihdettava molemmat ajovaloumpiot.

    Xenonvaloja käytettäessä autossa pitää myös olla ajovalopesimet sekä automaattinen valojen korkeussäätö. Omegan alkuperäinen pesulaitteisto saattaisi todennäköisesti kelvata. Valojen korkeussäätö on pakollinen kaikissa tuon ikäisissä autoissa. Normaalisti xenonien kansssa se on oltava automaattinen, mutta voi olla, että sinun autossasi hyväksyttäisiin vielä se käsikäyttöinenkin. Uusien umpioiden hankkiminen on se kallein homma koko operaatiossa. pelkkä polttimoiden asennus olisi kohtuuhintaista.

    Ajatus noiden testaamisesta olisi kyllä hyvä. Samalla selviäisi, miksi niitä ei saa käyttää. Vaitettavasti tällaisten kaupustelijoiden xenonvalosarjoja, joissa vaihdetaan vain polttimot, ei saa laillisiksi millään keinolla

      
  • Lainaus:
    21.11.2005 klo 22:56 JOXA kirjoitti
    Tuon kantaman minkä lyhyet saa näyttää häikäisemättä, voi kyllä valaista myös kunnon halogeeneilla. Jos alkuperäiset pitkät ei valaise tarpeeksi niin voi laittaa lisäpitkät. :sunglasses:
    Yleensä auttaa paljon jos vetää valoille paksummat piuhat! :smile:


    Joo, lyhyillä kyllä näkee riittävästi, mutta lähinnä nuo pitkien valojen "typerät" säännöt. Jos johonkain 80-luvun ropposeen, missä on alkuperäiset umpiot koettaa laittaa kunnon lisäpitkät, niin se tarkoittaisi sitä, että ne alkuperäiset pitäisi ottaa pois pelistä, koska referenssi arvo ylittää 75. Sitten jos vertaa noihin uusiin autoihin, niin onhan niissä valot paljon kirkkaammat kuin tavalliset 100W halogeenit, vaikka vetäisi kuinka paksulla piuhalla hyvänsä. Eli ajan nyt takaa tällä sitä, että pitäisi kiinnittää siinä katsastuksessa huomiota siihen todelliseen valotehoon eikä niihin lukuihin 20-vuotta vanhoissa sumentuneissa umpioissa.

      
  • no niin, siinä se sitten nähtiin, tulin äsken salilta kävellen ja huomioni kiinnittyi pimeässä vastaan tulevaan auton jonka valot kyllä erottu oikein edukseen, auto meinaa oli vm 87 toyota camry jossa oli xenon valot ja suuntaus ihan päin per....... , siinä sen kyllä huomas että ei tod kannata asentaa mihkään 80 luvun kosliin mitän xenon valoja, kun ne näyttää mihin sattuu. Just kyl satuin muistamaan että ajohan se kerran perässä kun menin kauppaan niin oli pakko kääntää taustapeilistä se häikäsy suoja päälle kun ne valot sojotti ihan mihin sattui, ihme että virkavalta ei ole puuttunut sen teini jätkän viritelmiin

      
  • Lainaus:
    22.11.2005 klo 22:04 veikka81 kirjoitti
    no niin, siinä se sitten nähtiin, tulin äsken salilta kävellen ja huomioni kiinnittyi pimeässä vastaan tulevaan auton jonka valot kyllä erottu oikein edukseen, auto meinaa oli vm 87 toyota camry jossa oli xenon valot ja suuntaus ihan päin per....... , siinä sen kyllä huomas että ei tod kannata asentaa mihkään 80 luvun kosliin mitän xenon valoja, kun ne näyttää mihin sattuu. Just kyl satuin muistamaan että ajohan se kerran perässä kun menin kauppaan niin oli pakko kääntää taustapeilistä se häikäsy suoja päälle kun ne valot sojotti ihan mihin sattui, ihme että virkavalta ei ole puuttunut sen teini jätkän viritelmiin


    Mistä tiedät, että siinä oli xenonit? Ettei vain ollut marketin siniset "xenon" valot...

      
  • ei kyllä tavan marketista niin kirkkaita polttimoita saa, jokeone oli 100 wattiset siniset valot, tai sitten xenon muunto sarja, ja oli ne meinaan kirkkaat,

      
  • Lainaus:
    Jos johonkain 80-luvun ropposeen, missä on alkuperäiset umpiot koettaa laittaa kunnon lisäpitkät, niin se tarkoittaisi sitä, että ne alkuperäiset pitäisi ottaa pois pelistä, koska referenssi arvo ylittää 75.
    Ei minulta ole koskaan tarkastettu, ei 80-luvun eikä 90-luvun autoissa! :sunglasses:

      
  • Kollega ajelee Saksassa säännöllisesti ja kertoo että Xenon valot on melkoisen kirkkaat kun vastaan tulee. Oletuksena että Saksassa useimmat valot on alkuperäiset Xenonit. Eli hyvät valot häikäisee luultavasti enemmän kuin tuikut jos niihin tuijottaa...
    Suomessa tarvittaisiin hyviä valoja nokalla. Miten mahtaisivat tällaiset laittomat jälkiasennuspolttimot toimia esim. lisäpitkissä? Niissä ei tarvita AKEn sääntöjen mukaan pesureita eikä korkeudensäätöä, eikä varmaan vastaantulijoita häiritsisi kun yleensä kohdataan lyhyillä valoilla. Markkinoinnin mukaan Xenonit kuluttaa virtaa 35W edestä mutta valoteho on 300W halogenin luokkaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit