Ford väistää vastuutaan

9 kommenttia

Autojen vikatilastojen mukaan Ford Mondeon nosturit ovat pettäneet renkaita vaihdettaessa.

Nyt Ford on herännyt ja lähettänyt omistajille kirjeen. Siinä se yrittää väistää vastuutaan "suosittelemalla", että nosturia käytettäisiin vain "hätätilanteissa". Renkaiden kausivaihtoihin sitä ei pitäisi käyttää.

Mikähän mahtaa Fordin määritelmän mukaan olla "hätätilanne" ja tunteekohan tunkki sen, ettei silloin petä ? Monta "hätätilannevaihtoa" tunkki mahtaa kestää ?

Ford katsoo ilmeisesti halvemmaksi käydä oikeutta, jos tai kun vakava onnettomuus tapahtuu, kuin vaihtaa nosturit asialliseksi.

Onpa todella edesvastuutonta. Juuri "hätätilanteissa" tekniikka ei saisi pettää, koska silloin ihminen ottaa riskejä eikä ole varovaisimmillaan.

Renkaiden vaihto on monissa nykyautoissa lähes ainoa toimenpide, jonka voi tehdä itse. Tästäkin Ford haluaa ilmeisesti eurot itselleen käyttämällä vaarallisia kertakäyttötunkkeja työkaluina.



[Velipertti muokkasi tätä viestiä 23.03.2007 klo 07:06]
  
  • Ollut pari Voortia ja ensimmäiseen tein "hätätilavaihdon" tien päällä, hyvin pelitti. Tosin uudemmissa voi olla huonommat! :innocent:
    Kausivaihtoihin investoin "hallitunkin", 20€! :sunglasses:

      
  • Signaalihan on selvä. Onhan tiedossa, että nykyautossa kaikki osat mitoitetaan niin, että ne juuri ja juuri kestävät. Ford on julkisuudessa myöntänyt sen ja niinpä auton takaikkunaan voidaankin liimata tarra "ei kestä normaalia käyttöä".

      
  • Olen täysin samaa mieltä; vastuuseen en ota kantaa,mutta on Fordilta täysin järjetöntä suositella nosturin käyttöä vain hätätilanteissa, kun se toimii vain vaivaisesti tasaisella ja kovalla alustallakin.Hätätilanne kun ei kuitenkaan tallissa tai parkkipaikalla satu.
    Edellinen Maanantaini oli vm -97 ja siinä oli periaatteessa sama nosturi ,mutta jotenkin vaan tukevamman oloinen ja toimi renkaiden vaihdossa myös "maastossa".Nykyinen Maanantai on vm -02 ja syksyn lumimyrskyn vuoksi en uskaltanut ajaa edes parin kolmensadan metrin päähän OK/Q8 asemalle renkaita vaihtamaan vaan vaihdoin ne auton omaa nosturia käyttäen tallissa.Nosturin joutuu veivaamaan täysin ylös ennenkuin renkaan saa vaihdettua ja silloin se on tosi hutera.Uskomattoman heikon oloinen vehje!
    Mutta kun emme ole USAssa ei ole kovin helppoa vaatia Fordilta vastuuta.

      
  • Nyt oli kolmosen uutisissa, että maahantuojat tekopyhästi varoittelevat käyttämästä tunkkia jatkuviin renkaanvaihtoihin. Minusta kyllä todella ihmeellinen tilanne, kymmenien tuhansien hintaisessa autossa säästetään parikymmentä euroa laittamalla siihen tunkki, jolla ei tee mitään.

      
  • Nyt täytyy perustaa kommentit TL:n nettiartikkeliin, kun ei muita lähteitä ole:

    "Valmistajat pyrkivät ympäristösyistä jatkuvasti keventämään ajoneuvojen painoa ja lisäämään käytettävissä olevia tiloja. Tämän johdosta alalla on näkyvissä siirtymistä pois tunkista ja varapyörästä ja näiden korvaamista väliaikaisella paikkausvälineistöllä. Esimerkiksi kemiallisen paikkausjärjestelmän avulla autolla voidaan rengasvauriosta huolimatta ajaa seuraavaan renkaiden vaihtopaikkaan."

    http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=139899

    Olen sitä mieltä, että paikkaussarja verrattuna tunkkiin ja varapyörään on ihan ok - esim hiljattain uudeksi autoksi harkitsemassani Astrassa varapyörä kustantaa 120 EUR. En varmaan tuota summaa maksaisi, kun en varapyörää ole tarvinnut ainakaan 15 vuoteen.

    Tunkin sisältymisestä en tiedä mutta toisaalta jos valmistajat ovat sitä mieltä että se on turha kapistus niin kai sen sitten voi heittää menemään vaikka ilmaiseksi saisikin.

    Itse olen ollut aina niin osaamaton ja laiska autojen suhteen, että ainoat huoltotoimenpiteeni ovat olleet imurointi/pesu, sekä lamppujen ja renkaiden vaihto. Näistäkin viimeisessä autossa rekisterikilven valojen vaihto hyytyi siihen, että uudet lamput paloivat 10 sekunnissa vaihdosta.

    Eli ilmeisesti autoliikkeet haluavat opastaa asiakkaat huoltopalvelujen ja -sopimusten pariin. Sehän olisi sikäli ok, jos hinnat olisivat vain jotenkin järkeviä, mutta nykyisellä rahastusmeiningillä taidan jatkossakin teettää vastaavat toimenpiteet osaavalla, mutta edullisella korjaamolla, jolla ei kuitenkaan ole merkkistatusta.

    EDIT: Niin ja tuo selitys painon vähentämisestä huonomman tunkin takia on kai lähinnä huonoa aprillipilaa. Tässä yhteydessä en tiedä onko se vain surkean toimittajan vai autotuojien tiedottajan aikaansaannos.

    [MagicMike muokkasi tätä viestiä 30.03.2007 klo 23:29]
      
  • "ford väistää vastuutaan" no mitä uutta tuossa sitten oli. ei millään pahalla..

      
  • MagicMike: "Olen sitä mieltä, että paikkaussarja verrattuna tunkkiin ja varapyörään on ihan ok - esim hiljattain uudeksi autoksi harkitsemassani Astrassa varapyörä kustantaa 120 EUR. En varmaan tuota summaa maksaisi, kun en varapyörää ole tarvinnut ainakaan 15 vuoteen."

    En minäkään vararenkaasta maksaisi penniäkään. Niitä tulee ostettua joka tapauksessa neljä kappaletta, viides on jo liioittelua.

    Omassa autossani oli tehtaan jäljiltä kottikärryn renkaan kokoinen varapyörä, mutta kannoin sen heti varaston perimmäiseen nurkkaan, koska sillä ei tee mitään. Talvella vararenkaana on kesärengas ja kesällä talvirengas. Yksinkertaista, kunhan autotehtaat säilyttävät tilan vararenkaalle. Ihan kaikissa autoissa kai näin ei enää ole.

    "Tunkin sisältymisestä en tiedä mutta toisaalta jos valmistajat ovat sitä mieltä että se on turha kapistus niin kai sen sitten voi heittää menemään vaikka ilmaiseksi saisikin.
    ...
    EDIT: Niin ja tuo selitys painon vähentämisestä huonomman tunkin takia on kai lähinnä huonoa aprillipilaa. Tässä yhteydessä en tiedä onko se vain surkean toimittajan vai autotuojien tiedottajan aikaansaannos."


    Huonolta selitykseltä kyllä vaikutti, mutta koska epäonnistumista ei voi myöntää, pitää hyvä syy keksiä vaikka väkisin. Kun kerran turvallisuus on tärkein mainoslause, miksi tehtäisiin vaarallinen tunkki?

    Tunkinkin osalta voi onneksi tehdä kuten monessa muussakin asiassa eli kuljettaa autossa mukana käyttökelpoista tunkkia. Kulkeehan mukana paljon muutakin tavaraa, jota ei tehdas sinne ole osannut sijoittaa, joten ongelmaa tunkista ei pitäsi Fordin omistajille tulla eikä autoa sen takia vältellä.


    [Herbert muokkasi tätä viestiä 31.03.2007 klo 16:51]
      
  • Oliskoos mitään järkeä yrittää houkutella joku Huulilasi tai joku muukin
    häntäänsä korkealla pitävä yleisteknillinen (TM?) julkaisu muun kaman joukossa testaamaan myös autojen mukana tulevat työkalut,nostureineen päivineen.Voisivat sitten ihan oikeasti väittää olevansa kuluttajan asialla.
    Fordin tunkit täällä on tullut jo kehuttua, mutta onko kukaan saanut pyöränmuttereita auki fordin avaimella? En minä ainakaan usko sen onnistuvan.Omissani , siis kahdessa eri-ikäisessä maanantaissa ,sain hylsyn pyöreäksi hyvin pienellä vaivalla.Saattaa olla että täällä sveanmaalla on pyöränmutteriavain tosi huonoa tekoa,se on jotain komposiittimateriaalia,kevytkin kuin mikä.
    Aikoinaan oli Mossessa ja Ladassa mukana iso kasa työkaluja , joita joskus tarvittiikin ja niillä voi jotain tehdäkkin.BMW:n mukana on ainakin joskus tullut hyvännäköinen työkalusarja ja vielä uskomattoman älykkäässä paikassa takaluukun sisäpuolella.
    Omistamieni japsien työkalut on olleet aika lähellä kelvotonta paitsi KingCapin työvaloa, joka on siirtynyt Maanantain varustukseen.
    Meinasin unohtaa myös Capista kotoisin olevan "stoppiklossin".

    [salo-m muokkasi tätä viestiä 31.03.2007 klo 23:44]
      
  • TM vertaili vuonna -88 autojen työkalusarjat. En muista, kokeiltiinko silloin vai joskus muulloin tunkit. Joskus näin on tehty. Muistaakseni laatu vaihteli silloin ilmeisesti yhtä paljon kuin nykyään. Työkalujen laatu ei korreloinut auton hinnan kanssa.

    Itsellänikin on myös pyöräkiilat mukana, ne on peräisin vm. 80 Bluebirdistä. Toinen varoistuskolmio (peräkärryn takia) on vm. 70 Austinista.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit