Lohkolämmittimen haitat?

13 kommenttia

Heip,

Insinööri kun en ole, niin ajattelin täältä kysäistä, että voikos siitä olla autolle jotain haittaa, jos pitää autoa koko yön lohkolämmittimessä? Eli illalla kun ajaa kotio niin lyö heti lohkolämmittimen päälle eli töpselin seinään...

Entäs onko tilanteessa eroa, jos olet ajanut pitkän matkan (muutamia tunteja) ja auton moottori on lämmin? Voiko tässä tapauksessa lohkolämmitin tehdä jotain huonoa?

Kiitos vastauksista :smile:

[Kumitarzan muokkasi tätä viestiä 23.02.2007 klo 08:29]
  
  • En ota kantaa siihen voiko lohkolämmittimestä olla jotain haittaa jos laittaa lämpimään moottoriin päälle, mutta ei sitä illalla kannata lyödä töpseliin kiinni. Lueskelin tuossa juuri uuden auton mukana tullutta lohkolämmittimen ohjekirjaa, taisi olla Defa-merkkinen ja siinä luki että lämmitin sammuu automaattisesti 3h päällä olon jälkeen. Elikkäs jos laitat illalla suoraan virran päälle niin eipä siittä ole mitään hyötyä, koska aamulla se on kuitenkin sammunut aikoja sitten ja moottori on ihan yhtä kylmä kuin ilman lämmitintäkin ja kylkiäisenä tulee sähkölaskuun pikku lisä kolmen tunnin turhasta moottorin lämmittämisestä. Olen myös lukenut että kaikista pahimmillakin pakkasilla ei lämmitintä kannata pitää juurikaan yli kahta tuntia päällä koska sen ajan jälkeen se ei lämmitä lisää juuri mitään, eli siinäkin menee vain sähköä hukkaan. Suosittelen hankkimaan pienen ajastimen joita saa rautakaupoista ja marketeista, tai sitten vaan lähtee lämmittämättä liikkeelle. Mutta tuollainen illalla lämmittäminen, että auto on puolen yön aikaan valmis lähtöön ei hyödytä yhtään, päinvastoin.

    Sitten vielä suositukset lämmitysajasta lämpötilan mukaan:
    +5C lämmitysaika 0,5h
    -5C lämmitysaika 1h
    -15C lämmitysaika 2h

      
  • En sitten tiedä. Eilisiltana löin johtoon kiinni ja kyllä tänä aamuna lähti käyntiin kyllä paljon paremmin jos olisi kylmiltään startannut. Tuollaisen ajastimen kyllä ajattelin hankkia. Sinänsä tuo sähkönkulutus ei minua haittaa, kun asun taloyhtiössä vuokralla ja maksan kiinteän korvauksen tolppapaikasta. Enemmänkin vain mietitytti, että onko siitä jotain haittaa, että pitää pitkän ajan.

      
  • Voipi olla hyvinkin, että vanhemmissa lohkolämmittimissä tuollaista automaattista pois päältä kytkeytymistä ei ole. Mutta suosittelen kyllä ajastinta, vaikka et itse maksaisi sähkölaskua niin ainakin pitäisi tulla hyvä mieli siittä että et turhaan omalta osaltasi nopeuta ilmastonmuutosta :smile:

      
  • Tuo ilmastonmuutos oli niin hyvä perustelu, että sen takia menen hakemaan ajastimen :smile: Tuleepa sitten omalta osalta tehtyä edes jotain pientä :smile:

      
  • Joskus olen kuullut semmoista, että jäähdytysnesteen pakkaskestävyys heikkenee liiallisesta tolpassa pidosta. En sitten tiedä onko höpö juttuja vai laimeneeko tuo neste oikeasti.

      
  • Insinööri kun olen niin vastaan, siis on haittaa, sähkölasku kasvaa ja vastuksen ikä lyhenee, muuta haittaa ei ole! :sunglasses:
    Paras ostaa vitosella ajastin joka lämmittää tarvittavan ajan tai pätkii lämpöä "sopivasti", lyhin jakso halvoissa 10min! :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    24.02.2007 klo 00:09 JOXA kirjoitti
    Insinööri kun olen niin vastaan, siis on haittaa, sähkölasku kasvaa ja vastuksen ikä lyhenee, muuta haittaa ei ole! :sunglasses:
    ...

    Jotkut insinööritkin katsovat kokonaisuuksia, he näkevät esim. mainitun ilmastonmuutoksen myös haittana.

      
  • Siis kun kylmällä motilla lähtee liikenteeseen? :sunglasses:
    Nykyään voi ostaa "vihreää" säköä mutta en kyllä ymmärrä miten se eroaa "tavallisesta", siis muuten kuin hinnaltaan? :innocent:

      
  • Lainaus:
    24.02.2007 klo 22:40 JOXA kirjoitti
    Siis kun kylmällä motilla lähtee liikenteeseen? :sunglasses:
    Nykyään voi ostaa "vihreää" säköä mutta en kyllä ymmärrä miten se eroaa "tavallisesta", siis muuten kuin hinnaltaan? :innocent:

    Kai tämä on vedätys, sillä uskoisin että on yleisesti tiedossa (turhan) energiakulutuksen yhteys ilmastomuutokseen - siitähän tässä on kyse.
    Samaten uskon että on yleisesti tiedossa että sähköä tuotetaan erilaisilla menetelmillä, ja joku tapa on ympäristöystävällisempi kuin toinen.
    Ja luulen että suurin osa suomalaisista ymmärtää senkin että sähköä täytyy siirtää generaattoreista ja jaella se kulutukseen yhteisessä verkossa.

      
  • No sen enempää haittoja lohkarin käytöstä ei oo, ku että ns "liikaa" käytettynä voi vesipumpun tiivisteet olla lyhytikäisempiä kuin mitä on ollut tarkoitus, ne ikäänkuin kuivuvat vaikka nestettä olisikin riittävästi. Mitään järkeä ei kyllä ole laittaa lohkaria paahtamaan enempää kuin mitä suositellaan, yleensä muutama tunti on suositus. Monissa tolpissa on ajastus tai sitten toinen tapa on, että keskussähkökaapissa on ajastus, jolla tolppaan tulee virta esim vartin päällä- viisi pois. Silloin voi laittaa tolppaan vaikka moottori lämmin ( itse asiassa ei todennäköisesti jaksa lämmittää, jos kylmään moottoriin laittaa). Nyt sitten riippuu siitä sun tolpasta, miten siihen tulee virta, että mikä olisi järkevää käyttöä.

      
  • Yksi haitta minulla ainakin ilmeni, kun käytin autossamme paljon lohkolämmitintä ja useamman vuoden ajan.

    Lohkolämmittimen liitoskohta sylinterilohkoon alkoi vuotaa jäähdytysnestettä. Malli on sellainen jossa vastus kiinnitetään sylinterinkannen lähelle ja reikään pannaan vielä tiiviste ( usko tai älä !) ja vastus on yhdellä ruuvilla kiinni lohkossa.

    Uskon kyllä myös siihen, että jäähdytysneste voi menettää ruosteensuojaominaisuuksiaan kiehuessaan lohkon läheisyydessä.

    Pari tuntia maksimi on hyvä suoistus. Siis ei päälle illalla koko yöksi, kun menee nukkumaan vaikka kuinka laiskottaisi...


    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

      
  • Siis jos kyseessä on "tämänpäivän" säteily-lämmitin ei siitä moottorille ole mitään haittaa. Jos taas on jäähdytysnestettä lämmittävä malli siitä lämmittimen vastuksesta irtoaa lämmityksen yhteydessä "kuona-aineita". Muutenkin valmistajien suositus on puolittaa jäähdytysnesteen vaihtoväli "runsaasti" lohkolämmitintä käytettäessä. Itse olen olosuhteiden pakosta kuluneena talvena käyttänyt lohkolämmitintä arviolta 1500 tuntia eikä ole mitään ongelmia ollut. Tosin aion tässä lähipäivinä vaihtaa pakkasnesteet. Olosuhteiden pakko on ollut saamaton huolto-yhtiö joka ei ole tullut korjaamaan tolpan kelloa. No ei ole ollut niin tunninpäälle lähtö... Ja Defan sisälämppäri (1600W) on ollut myös samassa "kestotestissä", ja sekin toiminut moitteetta.

      
  • Nykyisellä parkkipaikallani ei ikävä kyllä ole sähköä,eikä maanantaissa lämmitintä.
    Väittivät takavuosina kuitenkin että jatkuva lämmittimen käyttö säästää polttoaineessa ja moottorin kulumisessa enemmän kuin sähkön kulutus maksaa.Eli silloin kun parkkipaikalla oli sähköä ja autossa lämmitin oli se aina päällä vuodenajasta riippumatta.Talvella oli myös sisätilan lämmitin päällä,mukavuussyistä.
    Käytännössä sen edut oli tietysti aina lämmin auto .Selvimmät haitat oli yhden lämmittimen hajoaminen ja muutaman kerran unohtui johdon irroitus.
    Noita enempi teoreettisia arvoja en koskaan ole huomannut, esim. polttoainetta ei koskaan ole säästynyt huomattavasti. aina on tankki ollut tyhjä muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen eikä sähkölaskuissakaan ole mitään lisää ollut kun sähkö on kuulunut parkkipaikan hintaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit