Lisävalot ja Ref-luku

44 kommenttia
«1

Laki sanoo se ei saa ylittää tänään 75 ref, kun lasketaan yhteen kaukovalot, jotka toimivat samaanaikaan.

Omassa pakussa meni 5-yksikköä yli ja ei hyväksytty eli lamput pois.

Rekka-autoissa on usein 8-kpl apukaukovaloja ja ne eivät toimi samaanaikaan katsastuksessa.Uskooko joku, että 50€/kpl lamppua ostetaan koristeeksi rekkaan?

Ystäväni on ajanut rekkoja vuosia ja sanonut, että kaikki valot toimii samaanaikaan ja näkee kun turvallisuus lisääntyy.Vastaantulijoita ei saa olla kun näitä käytetään, muuten se häikäistyy ja vaihtaa lyhyet liian aikaisin.

Pitäisikö ottaa virallisesti oppia taas Ruotsista, näihin valomääräyksiin, mitä mieltä olet?

  
  • Vastaantulijat vaihtavat joka tapauksessa valot liian aikaisen lyhyille, varsinkin Etelä-Suomalaiset autoilijat, jotka eivät osaa tehdä autoilla yhtään mitään jos on pimeää tai liukasta.

      
  • Totta puhutte. Ruotsi muuten viittaa kintaalla EU-määräyksile ja sallii henkilöauton keulalla kolme lisäkaukovaloa, mitä muu EU ei salli.

      
  • Tuo on kyllä totta, että pitkiltä lyhyille vaihdetaan aivan liian aikaisin. Ei koske vain eteläsuomalaisia vaan koko maata. Ranskalaiset autoilijat tuntuisivat osaavan homman hieman paremmin.



    Muutenkaan en menisi pk-seutulaisia moittimaan. Kesällä näkee ihan selvästi, kuinka maalta tullaan autolla lomalle Helsinkiin, eikä hanskata kaupunkiliikennettä ollenkaan. Esimerkiksi Haagan liikenneympyrä on tuolloin varma paikka saada maaseutulainen kylkeensä, kun ne rupeavat kesken ympyrää vaihtamaan kaistaa, koska ovat ryhmittyneet väärälle kaistalla. Tosin tuntuisi monelle Helsinkiläisellekin olevan kyseinen ympyrä tavattoman vaikea ajettava...



    Onneksi ei tarvitse siitä enää kulkea kuin lomaillessani.

      
  • Meillä yhdessä pirssissä menee varmasti reilusti yli mutta ei ole kukaan koskaan mitannut, tosin vastaantulevat rekat "osoittavat mieltään" jo "kilometrin päästä", liekkö suunnattu liian ylös? :snotty:

      
  • Kannattaa laittaa mahdollisimman hyvät lisäpitkät (37,5+37.5ref) ja tehdä vaihtokytkentä. Vaihtokytkennällä vaihdetaan joko omat- tai lisävalot käyttöön. Menee yksi reilumpi (40-50A) rele enemmän. Tai poistaa omat pitkät pois käytöstä. Sähkökin riittää paremmin kun omat valot ei turhaan pala.Ainakin Hellan paremman pään lisävalot ovat juuri tuolla 37,5 referenssiluvulla.

      
  • 966:

    Kannattaa laittaa mahdollisimman hyvät lisäpitkät (37,5+37.5ref) ja tehdä vaihtokytkentä. Vaihtokytkennällä vaihdetaan joko omat- tai lisävalot käyttöön. Menee yksi reilumpi (40-50A) rele enemmän. Tai poistaa omat pitkät pois käytöstä. Sähkökin riittää paremmin kun omat valot ei turhaan pala.Ainakin Hellan paremman pään lisävalot ovat juuri tuolla 37,5 referenssiluvulla.


    Referenssiluku ei tarkoita valotehoa vaan häikäisevyyttä. Jos on kaksi muuten samanlaista yhtä tehokasta valoa eri referensseillä, ero tulee siitä että suuren referenssiluvun valokuvio on kapeampi, keskeltä kirkkaampi. Eli ei se referenssiluvun maksimointi mahdollisimman pienellä virrankulutuksella ole välttämättä se paras valaistusratkaisu.

      
  • Ei ehkä teoriassa, mutta saman valmistajan tuikuissa tuskin löytyy pienempilukuisesta paremmin valoa, ei ainakaan niistä mita olen itse päässyt vertailemaan.

      
  • 966:

    Ei ehkä teoriassa, mutta saman valmistajan tuikuissa tuskin löytyy pienempilukuisesta paremmin valoa, ei ainakaan niistä mita olen itse päässyt vertailemaan.


    Niin jos on niillä lisäpitkillä yksin pärjättävä, niin eipä 17.5 valot mahdottoman kirkkasta valokuvion keskiötä tarjoa. Mutta kokonaisvaloteho on silti sama kuin 37.5 valoissa. 4*17.5 valoilla näkisikin jo pitkälle JA leveälle.

      
  • Jos laittaa tehokkaat lisävalot, niin kuka niitä oikeasti tarkistaa/kieltää? :warning:

      
  • Luulenpa että katsastusmies tarkistaa. Suomessakin näkee noita 3 kpl lisäpitkiä henkilöautojen nokalla. Ottavatkohan yhden pois katsastuksen ajaksi? Ruotsi tosiaan sallii kolme lisäpitkää, koska kukaan ei ole kannellut asiasta EU:lle. Nythän Suomeenkin on tulossa EU-muutos joka sallii referenssiluvuksi 100.

      
  • Zagarat:

    Luulenpa että katsastusmies tarkistaa. Suomessakin näkee noita 3 kpl lisäpitkiä henkilöautojen nokalla. Ottavatkohan yhden pois katsastuksen ajaksi? Ruotsi tosiaan sallii kolme lisäpitkää, koska kukaan ei ole kannellut asiasta EU:lle. Nythän Suomeenkin on tulossa EU-muutos joka sallii referenssiluvuksi 100.




    Koskaan ei ole kukaan tarkistanut, en edes itse, tosin ollut vain kaksi lisäpitkää kerrallaan! :warning:

      
  • Hei tietäjät! En ole jaksanut kaivella mistään.

    Mitä tuo referenssiluku tarkoittaa "kansanomaisesti" tai

    valoteknisesti ilmaistuna?

      
  • Vieläkin jäin kaipaamaan jotakin yhteyttä esim. candelaan,

    siis valovoimaan.

      
  • Jos en aivan väärin ymmärtänyt, niin referenssiluku ei kerro suoraan valovoimasta, vaan minkälaisen valokeilan umpiosta saa. Valovoima riippuu sitten umpion laadusta, polttimoista, sähkötehosta jne.

      
  • Tosiaan referenssiluku kertoo valokuvion kirkkaimman pisteen kirkkauden. Tämä kannattaa ottaa huomioon etenkin pienempiä ja halvempia lisävaloja ostaessa. Vaikka referenssiluku olisi sama kuin isossa pyöreässä, valokuvio on paljon kapeampi.



    Nykyautoissahan vakiopitkät on yleensä tosi pistemäiset, eivät paljon pientareita valaise. Laadukkaiden lisävalojen valovoima on selvästi parempi, vaikka polttimo on sama. Vaikka autoon ei saisi lisäpitkiä yli referenssillä 12.5, laadukkailla sellaisilla saa paljon valovoimaa ja etenkin sitä valokuvion leveyttä!

      
  • Vielä kun tosiaan saisi sen kolmannen lisävalon laittaa keulalle ruotsalaisten tapaan.. :ashamed:

      
  • Jos ei ole turhan nuuka, niin minusta lisävalojen sijaan kannattaisi asentaa tarvike-xenonit olemmassaoleviin umpioihin. Kun valitsee ihan halogenin värisen 4300K, kukaan ei asiaan puutu liikenteessä. Kerran vuodessa katsastuksen ajaksi pois.

    Ei tämä ainakaan laittomampi ole kuin 3 x lisäpitkät, jotka sentään pistää silmään ja ärsyttää monia päivälläkin.



    Valoteho on aivan jotain muuta kuin halogeni-lisävaloilla, paljon halvempi eikä asennus ole ongelma.



    Tehoista (H7)löytyy vertailu:

    http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat.sf/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Categories/Artikkelit/Valotesti



    Itseäni houkuttelee paketti 35W lähivalot ja 50W pitkät.

      
  • Itse olen hieman eri mieltä. Mulla ei ole xenoneita vastaan mitään mutta täällä etelä suomen teillä kaukovaloja joutuu joka hetki "räpsyttämään" päälle ja pois päältä.. Tällaisessa käytössä xenon polttimot kuluvat turhan tehokkaasti.



    Xenon valo on tehokas mutta en usko että oikein suunnattuna 3xhalogeeni kaukovalot pistä sen enempää silmään kuin kaksikaan.. Siis oikein suunntattu ja vieläpä oikein käytettynä.



    Välillä liikenteessä törmää vastaantulijoihin joita todella ärsyttää ihan mitkä tahansa lisävalot. Omassa autossani on Hellan kaukovalot (x2) ja tehoa niissä kyllä löytyy mutta siis lailliset kuitenkin.. On se vaan kumma että vaikka ne on oikein suunnattu, pitää joidenkin vilautella valoja jo yli puolen kilometrin päästä..



    Ihan sama asia kun edellisessä autossani oli xenonit, joitain ihmisiä ärsytti suunnattomasti se hieman sinertävä xenon valo vaikkei se edes häikäissyt.. Hieman sama asia jos vaikka me jokainen alkaisimme näyttämään nyrkkejä vastaantulijoille joilla vaan ei ole mieleisemme automerkki tai jopa ruman värinen..



    Väitän siis että asenteet vaikuttavat yllättävän paljon liikenteessä..

      
  • Itse en ole huomannut koko syksynä, että vastaan olisi tullut yhtään autoa jonka valo olisi häirinnyt!

      
  • Minä taas huomaan lähes päivittäin, mutta kait on vika silmissäni? :ashamed:

      
  • Nythän tässä vasta alkaa illat hämärtyä niin aikaisin, että työmatkalla on pimeä. Jostain syystä olen huomannut, että monen Octavian xenonit häikäisee, liekö alkuperäisissä jokin ongelma. Muuten xenoneita näkyy aika paljon.

    Lähinnä tuota "3xlisävalo ärsyttää" tarkoitin sitä, että monet tietävät, ettei niitä saa olla kuin 2x ja "laittomuus" ärsyttää. Eihän sitä kukaan erota kilometrin päähän montako lamppua palaa.

    Ne äärisiniset xenonit >8000K jne ärsyttää monia ja nehän onkin tietynlaista ulkonäkötuunausta. Parhaiten xenonit auttaa siinä alkuperäisessä tehtävässä kun värilämpötila on niin luonnollinen kuin mahdollista eli käytännössä 4300K.

      
  • Vastaantulijan päivän voi pilata parhaiten ajamalla katumaasturibemarilla xenonit ja sumarit päällä keskellä kirkasta päivää.

      
  • Jorma L:

    Jos ei ole turhan nuuka, niin minusta lisävalojen sijaan kannattaisi asentaa tarvike-xenonit olemmassaoleviin umpioihin. Kun valitsee ihan halogenin värisen 4300K, kukaan ei asiaan puutu liikenteessä. Kerran vuodessa katsastuksen ajaksi pois.
    Ei tämä ainakaan laittomampi ole kuin 3 x lisäpitkät, jotka sentään pistää silmään ja ärsyttää monia päivälläkin.

    Valoteho on aivan jotain muuta kuin halogeni-lisävaloilla, paljon halvempi eikä asennus ole ongelma.

    Tehoista (H7)löytyy vertailu:
    http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat.sf/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Categories/Artikkelit/Valotesti

    Itseäni houkuttelee paketti 35W lähivalot ja 50W pitkät.




    Mikä on Jorma viive, jos on 50 wattiset xenonit autossa? Xenon polttimo tarvitsee lämpöä, jotta on tehokas. 50 wattinen enemmän aikaa mitä 35 wattinen. Jos on pitkillä esim. H1 poltin, niin onko se sittenkään hyvä, jos ei heti ole oikeilla tehoilla?

      
  • Xenoneita rupeaa olemaan liikenteessä melkein enemmän kuin tavallisia. Senkun muistaisivat xenon- ja lisävalopellet, että kirkkaammilla valoilla ajava vaihtaa ennen lyhyille kuin se himmeillä valoilla ajava. Kaikkein säälittävintä on osoittaa mieltään niillä kirkkailla valoillaan, jos toinen vaihtaa myöhemmin.

      
  • Alkaa olla melkoista yleistystä.. Kyllä taitaa niitä "pellejä" löytyä ihan tavallisten orkkis halogenienkin takaa.. En usko että kukaan ajaa tahalleen kaikki mahdolliset valot päällä vastaan, ainakaan kukaan normaali kuski.



    Oli jonkun mielestä xenonit ja lisäkaukovalot kuinka ärsyttäviä tahansa, kyllä se melko säälittävää käytöstä on myös liikenteessä osoittaa lapsenomaisesti mieltä jos jollain on autossa paremmat valot.



    Toinen seikka on nuo sumuvalot.. Toisia ärsyttää suunnattomasti keskellä päivää joillakin palavat sumarit.. Itse en niitä juurikaan käytä mutta jos jollain vastaantulijalla on sumarit päällä, ei ne minua häiritse.. Jos sumuvalot on OIKEIN SUUNNATTU, ne eivät häikäise vastaantulijaa, saati vielä valoisalla.



    Tuolla logiikalla sitten pitäisi vilautella valoja jokaiselle autoilijalle kenellä istuu anoppi tms takana ja valot osoittavat korkeammalle kuin on sallittu.. Se häikäisee mutta kun kyseessä ei ole xenon tai lisävalot, se ei sitten ärsytä??



    Liikenteessä on todella paljon asioita mitkä ärsyttää jos itse niin haluaa. Mutta aika ikävä on nauttia autoilusta jos se nostattaa ajaessa verenpainetta :lol:

      
  • Mielenkiintoisia vastaantulijoita ovat myös ne autot, jossa pitkätkin valot näyttävät saunatuikuilta. Sitä kun sitten itse vaihtaa lyhyille kun luulee että vastaantulijakin ajaa lyhyillä niin se ´81 dieselmersulla ajava yllättää vielä sata metriä ennen kohtaamista vaihtamalla päälle vieläkin surkeammat "valot". Eihän tuosta mitään haittaa sinänsä minulle ole mutta yllättävän surkeilla valoilla sitä jotkut tuolla tien päällä liikkuu.

      
  • Jan79:


    Oli jonkun mielestä xenonit ja lisäkaukovalot kuinka ärsyttäviä tahansa, kyllä se melko säälittävää käytöstä on myös liikenteessä osoittaa lapsenomaisesti mieltä jos jollain on autossa paremmat valot.




    Kysymys ei ole siitä, että toisella on paremmat valot, vaan laittomat, mitkä häikäisevät. Jälkiasennus xenonit on ihan OK, jos ne on linssiumpiossa ja oikein suunnattu, mutta kun tien päällä tulee aika paljon vastaan sellaisia 15-20 vuotta vanhoja autoja missä xenonit on laitettu H4:n tilalle ja suunnattu kohti taivasta, niin kyllä se kummasti haittaa pimeällä maantiellä.



    Jan79:


    Tuolla logiikalla sitten pitäisi vilautella valoja jokaiselle autoilijalle kenellä istuu anoppi tms takana ja valot osoittavat korkeammalle kuin on sallittu.. Se häikäisee mutta kun kyseessä ei ole xenon tai lisävalot, se ei sitten ärsytä??




    Kyllähän sekin haittaa, mutta paljon vähemmän kuin kirkkaat xenonit. Eiköhän likimain kaikista autoista löydy jo sähköinen ajovalojen korkeudensäätö, mutta aika harva näyttää sitä käyttävän?



      
  • Opelixi:

    Jan79:

    Oli jonkun mielestä xenonit ja lisäkaukovalot kuinka ärsyttäviä tahansa, kyllä se melko säälittävää käytöstä on myös liikenteessä osoittaa lapsenomaisesti mieltä jos jollain on autossa paremmat valot.


    Kysymys ei ole siitä, että toisella on paremmat valot, vaan laittomat, mitkä häikäisevät. Jälkiasennus xenonit on ihan OK, jos ne on linssiumpiossa ja oikein suunnattu, mutta kun tien päällä tulee aika paljon vastaan sellaisia 15-20 vuotta vanhoja autoja missä xenonit on laitettu H4:n tilalle ja suunnattu kohti taivasta, niin kyllä se kummasti haittaa pimeällä maantiellä.

    Jan79:

    Tuolla logiikalla sitten pitäisi vilautella valoja jokaiselle autoilijalle kenellä istuu anoppi tms takana ja valot osoittavat korkeammalle kuin on sallittu.. Se häikäisee mutta kun kyseessä ei ole xenon tai lisävalot, se ei sitten ärsytä??


    Kyllähän sekin haittaa, mutta paljon vähemmän kuin kirkkaat xenonit. Eiköhän likimain kaikista autoista löydy jo sähköinen ajovalojen korkeudensäätö, mutta aika harva näyttää sitä käyttävän?




    Jos olisit luet aiemman viestini, ymmärrät varmaan että itse puhun täysin oikein suunnatuista sekä laillisista lisäkaukovaloista. Itselläni on uudemmassa autossani täysin lainmukaiset lisävalot..



    En ole perehtynyt eri automerkkien xenoneihin mutta joku toinen mainitsi Skodan jonka xenonit häikäisevät oikeasti vastaantulijoita selvästi mitään toista automerkkiä enemmän. Kuitenkaan skodassa ei ole ilmeisesti edes markkinoiden tehokkaimmat kaasunpurkausvalot..



    Kertooko se halvemmasta valmistuksesta tms?



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit