Ne rengaspaineet

66 kommenttia
13»
  • Olen ajanut lähes 70 tkm Michelin Pilot Primcay 195/65/15 kesärenkain paineiden ollessa aika laila auton ohjekirjan mukaiset eli edessä 1.9...2.1 bar ja takana 2,0...2.3 bar kuormasta riippuen.

    Renkailla tuli ajettua 4 1/2 kesää ja joka kerta panin paremmat eteen. Pääperusteena varmaan nuukuus ostaa koko setti kerrallaan, toisena perusteena parempi pito vesiliirossa ja jarrutuksessa.

    KESÄRENKAIN EN OLE SAANUT AUTOANI KERTAAKAAN SIVULUISUUN ASFALTILLA. Jos tuollaiseen tilanteeseen joutuu Suomen teillä, on ennakoinut ajotilanteen väärin tai ajaa rata-ajoa.

    Kun kyseisellä rengassetillä oli jo ajettu yli 65 tkm pintaa oli 2...3 mm jäljellä tasaisesti koko lain vaatiman kulutuspinnan alueella. Yhden kerran rankkasateen aikana ajoin 50-60 km/h vaikka rajoitus oli 80 km/h. Turvallisuuden vuoksi. Yritin useia kertoja tuolla loppuun ajetulla rengassetillä saada perää liukuun ja jarrutella voimakkaasti märällä, mutta pitoa oli vielä jäljellä uskomattoman paljon. Olisi ollut mukava käydä jossain TM-testiradalla vertaamasssa vanhoja ja uusia renkaita jarrutusmatkan suhteen märällä.


    Suurin muutos uusilla (tietysti samanlaisilla Michelineillä) ajettassa oli rengasmelun oleellinen pienentyminen.

    Kun tiedostaa oman ajotapansa, voi mielestäni ajaa myös turvallisesti vaikka edessä on paremmat renkaat ja autotehtaan painesuositukset.

    Tuolle peräkärryn rengaspainekyselijälle sanoisin, että pienellä kuormalla 1,5...1,7 bar ja täydellä kuormalla max paine joka renkaan kyljessä sanotaan (3 bar?).


    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

      
  • Tapsa puhuu asiaa. Lapsellista vaahdota jostain kesärenkaiden turvallisuudesta, kun samoja nopeuksia ajetaan kuitenkin talvella, kun tiet on jäässä ja pito aivan eriluokkaa!

      
  • Minä olen saanut yllättävän helposti auton liukuun kesällä märällä asvaltilla. Henkilöautolla temppu onnistui vanhoilla talvirenkailla moottoritien rampissa, pakettiautolla kesärenkaillakin ilman suurempaa yritystä jopa moottorijarrulla (Hilux). Ensimmäisellä kerralla asia yllätti, nykyään sitä osaa varoa.

    Onhelmana ei olekaan absoluuttinen pito vaan odotusarvo. Talvella ajotyyli on ihan erilainen. Joka syksy huomaa, että ajotapaa joutuu muuttamaan pehmeämmäksi.

    Peräkärryn paineista vastanneiile kiitos. Saisiko vielä perustelut arvauksille ja vähän pohdintaa, miten paine vaikuttaa mihinkin asiaan?


    [Herbert muokkasi tätä viestiä 17.04.2007 klo 20:07]
      
  • Lainaus:
    17.04.2007 klo 20:06 Herbert kirjoitti
    Onhelmana ei olekaan absoluuttinen pito vaan odotusarvo. Talvella ajotyyli on ihan erilainen. Joka syksy huomaa, että ajotapaa joutuu muuttamaan pehmeämmäksi.


    Osittain asia on toki noin, mutta odotatko sinä jotakin tapahtuvan enemmän talvella kuin kesällä? Meinaan, että miten se tilanne käytännössä muuttuu, jos ajat jäisellä tiellä 80km/h talvirenkailla tai sitten 80km/h kesällä vesisateella? Odottamattomia tilanteitahan ne kolarit on aina.

    Kaupungissa talvella tulee toki ajeltua vähän varovaisemmin, mutta alhaisilla nopeuksilla taas kesällä ei pidon kanssa ole mitään ongelmia, vaikka vettä tulisi taivaan täydeltä.

      
  • Kolarit on toki odottamattomia, mutta syksyllä monesti huomaa, että kesäoloissa totuttu ajotapa johtaa helposti alkutalvesta luistoihin tai abs:n rutinaan. Nopeasti ajotapa muuttuu pehmeämmäksi, ehkä se näkyy maantielläkin siten, että kaikki liikkeet (kiihdytykset, jarrutukset, ohjaus) ovat rauhallisempia. Jäisellä tiellä ei ihan helposti tule ohiteltua. Tieto siitä, että pito saattaa loppua, kannustaa tällaiseen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit