Päästöt pielessä

10 kommenttia

Elikkä ostin 90- vuosimallin corollan. Katsastuksessa ilmeni että auton päästöt ovat lievästi pielessä.co pitoisuus on hiukan liian iso yli 2000 rpm. Samaten hc on hiukan pielessä, Sallittu arvo 100 ja corollasta mitattiin 116. Myös lamda arvo on ihan hiukkasen pielessä. Raja-arvot ovat 0.97-1.03.. corollassa arvo oli 1.04 eli ei paljoa pielessä. Elikkä kysymys olisi mitä minun tulisi tehdä. Auto on ruisku onko mahdollista että kaikki arvot pystytään säätämään kunnon testerin omistavalla korjaamolla vai onko katti tai lambda-anturi rikki. entä vaikuttaako huonot tulpat/likainen ilmansuodatin tms.. Jotain konsteja tarvittaisiin ei kiinnostaisi ostaa vanhaan autoon 300 euron kattia. Varsinkaan jos siinä ei ole mitään vikaa

  
  • Kyllähän se ensiksi kannattaa mittauttaa. Vian syy selvinnee samalla. Vialliset tulpat ovat vaaralliset kattikoneessa, sytyskatkot voivat tuhota katin. Joten, jos et tiedä milloin vaihdettu, niin vaihda ensi tilassa.

      
  • Joo, kokemuksia löytyy noista päästöongelmista, tosin ei Corollasta. Nyrkkisääntönä sanoisin, että katti kannattaa vaihtaa viimeisenä. Itselläni ne on kestänyt uskomattoman paljon silloin, kun lambda on ollut rikki ja varajärjestelmä tunkenut bensaa niin paljon, kun kone on pystynyt polttamaan. Tosin sitä autoa on joutunut polkemaan aika paljon, että katti on puhdistunut. Jos löytäisit asiantuntevan autokorjaamon, joka hakisi leiman siihen, vaihtamatta turhia osia, niin semmoinen olisi onnenpotku. Itse sain viimeksi lambda-anturin puoleen hintaan tyyliin, että "se oli kiinni yhdessä autossa, mutta kun vika ei ollut siinä, enkä periaatteessa vaihda ehjiä osia, niin saat sen halvalla" Tommoisella asenteella toimivia korjaamoja on todella vähän! Mutta jotain aluksi. Ilmanpuhdistin tai tulpat täytyy olla TODELLA huonot, että päästöt on pielessä. Mutta nehän on halvat kokeilla ja tarttee joskus vaihtaa. Ja tulpanjohdot! Jos niissä on vähänkin vikaa, niin lambda hajoaa. Sinuna ajaisin pitkään maantieajoa, että katti varmasti palaa puhtaaksi, suoraan testeriin niin selviää. Jos vieläkin häikkää, vaihda lambda, jos sittenkään ei pelaa, niin kotikonstit on vähissä. Lambda maksaa n. 50e katti 88 - 150 e + hitsailut 100 e. Ei ne onneksi ihan mahdottomia kuluja ole, jollei joudu suutinremppaan tai vastaavaan. Onnea vianhakuun!

      
  • Luulin, että katalysaattorit tulivat yleisemmin vuonna 1991, mutta ilmeisesti Corollassa sellainen oli jo vuonna -90. Voisit sekoittaa hieman (5%) esim. denaturoitua alkoholia bensan joukkoon ennen katsastukseen menoa. Tälläistä kikkaa nuoret käyttävät ainakin joissakin erikoisautoissa. Odota kuitenkin muiden palstalaisten vastauksia, sillä tämä menee vahvasti mututiedon puolelle. Ymmärrän hyvin ettet haluaisi panostaa hirveästi tuon ikäiseen autoon, mutta uskon ongelman ratkeavan edullisesti.

      
  • Jep olen tilannut huomiseksi ajan säädätykseen ja mikäli arvot saadaan sopiviksi ajan sen suoraan korjaamolta uusinta näyttöön. Outoa vähän minusta oli että korjaamossa sanottiin että usein kun tällainen auto jossa päästöt näin vähän pielessä katsarilla ,menee heidän koneessaan läpi ilman säätöä. Mietinkin että entä jos katsarin kone näyttää taas että arvot on pielessä jos saan korjaamolta paperin että päästöt ovat sallituissa rajoissa. No huomenna nähdään kuinkas käy

      
  • Eipä taida katsastuskontori edes mitat, jos sinulla on todistuksen mukaan arvot kunnossa. Ainakaan minulla ei ole ikinä mitattu, jos on ollut todistus. Tosin on ollut kyseessä ekat näytöt. Viimeksi kun vaimon auton katsastin, oli todistus n. 1,5 kk vanha. Katsastaja sanoi, on aika kauan kulunut mittauksesta, mutta ei mitannut siltikään.

      
  • Kyllä tämän Kaupungin Katsastusasemalla on ainakin minulta aina mitattu uudestaan katsastuksessa vaikka lappu olisikin ollut.. Tosin se ei ole maksanut

      
  • Nojoo diagnoosi on tehty ja katti oli sökö. Motonetissä uusi maksoi 250 egee ,että saa nyt miettiä kaksi kertaa pitäisikö koko corolla paalata
    :confused:

      
  • Kuule hae Biltemasta katti 88 e. Siinä joutuu kyllä hitsaan laipat vanhasta, mutta eiköhän jostain hitsarikin löydy. Äläkä unohda romuttamoja, siellä voi olla vähänajettuja katteja romuista. Monella autokorjaajallakin on nurkissa vanhoja katteja, voi onnistua tehdä diili halvalla. Yksi vaihtoehto on, että jos saat siitä korjaamosta hyväksytyn päästölapun noilla vanhoilla vermeillä, niin mene vaikka naapurikylään eri firman katsastusasemalle. Ne suorittaa koko katsastuksen uudestaan ja hyvin todennäköisesti ei päästöjä enää mitata uudelleen.

      
  • Loppu hyvin kaikki hyvin. Paikalliselta romuttamolta löytyi katti 70 euroon. Nyt on leima autossa.

      
  • Hyvä niin. Mietin juuri hetki sitten aikaisempaa kommenttiani, jossa uskoin kaiken ratkeavan edullisesti. Tuo 70 euroa kuulostaa kohtuulliselta. Hauskaa Joulua sinulle!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit