Jarrupalojen kestävyys???

19 kommenttia

Vaihdoin uutena ostamaani autoon etujarrupalat nyt ensimmäistä kertaa.

Ajomatkaa on kertynyt 165 tkm.

Uusissa paloissa on kitkapintaa 12 mm


Panes arvaten paljonko kitkapintaa oli parhaimmillaan jäljellä näissä jo hieman käytetyissä? Vähiten oli vasemman puolen sisäpalassa ja eniten oikealla ulkona.

Mittayksikkönä mm !

:innocent: :innocent: :innocent:

  
  • mikä on mittaus tapa ? silmä määräinen metrin mitta työntö mitta vai mikro metri
    veikkaan noin keski määrin suhteutettuna 6,324656835216836453521 m m

      
  • Olen ajanut 180 tkm jarrupaloilla. Auto oli vw Jetta 1,5 bensa -81. Auto oli kuulemma sikäli sekasikiö, että siinä oli dieseliin kuuluvat jarrut. Auton omapaino oli 800 kgn heituvilla (vanhat hyvät ajat!).

      
  • 2-4mm? :sunglasses:
    Olen joskus kyllä ajanut nollaankin! :innocent:

      
  • Enimmillään yhdessä palassa oli vielä yli 6 mm (50 %) jäljellä siis 165 tkm ajon jälkeen. Toisaalta yksi neljästä etupalasta oli alle 3 mm ohut joten vaihto oli oikeaan aikaan.


    :grin: :grin: :grin:

      
  • Taivas sentään! Minkähänlainen mies tuo Tapsa on muissa asioissa, kun ainakin näissä autoasioissa mies laskee ja mittailee (omasta mielestäni) aivan älyttömiä... Eikait ne jarrupalat mihinkään kulukkaan, jos yrität tehdä jotain Volvon taloudellisuus ennätyksiä tai sitten sinun kannattaa mitata jarrulevyjenkin kuluneisuus, jos palat on niin paskat, että syövät jarrulevyt pilalle :grin:

      
  • Parahin Opelixi,

    Se milliainen mies olen onkin sitten eri juttu. Autoissa, koneissa ja laitteissa minua kiinnostaa kestävyys - muun muassa.

    Tietysti olen mitannut myös etujarrulveyjen paksuuden ja se oli oikealla 24.8 mm ja vasemmalla 24.4 mm. (Onko alle hylkyrajan?)

    Tuskin ne Volvon alkuperäiset Juridin valmistamat jarrupalat niin kovin paskoja ovat (mitä sinä epäilit) kun Tekniikan Maailman numero 4-2005 jarrupalatestissä saivat 5 tähteä arvosanalla 9,9.

    Hyvää: MärkäpitoKitkamuutos kuumetessaKäyttöominaisuudetPieni kuluminen

    Kun Jurid jarrupalat maksoivat 60€ ja vaihdoin itse tuli kustannukseksi
    0,36 Euroa tuhatta kilometriä kohti.

    Ja kuka sanoi, että Volvolla ajo on kallista...

    p.s. en todellakaan yritä AINA mitään säästöennätyksiä tehdä, vaan ajan melko reippaasti. Viimeisin 500 km maantielenkki 105 km/h keskinopeus ja 8,5 L/ 100 km.


    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

      
  • Ihan mielenkiinnosta Tapsa, onko sulla autossa joku lehtiö mukana, mihin merkkaat aina ylös matkan keston, pituuden, keskimääräisen bensankulutuksen, kuorman määrän kiloina, lämpötilan, tuulennopeuden jne...?

      
  • Eikös TM:n eräs toimintatapa ole mittailla erinäisiä asioita, toisin sanoen katsoa asioita insinöörimäisestä kulmasta.
    Insinöörin katsomiskulma saattaa olla väärä tai muuten ei-relevantti ko. kohteeseen, mutta siihen sisältyy olennaisena osana mitä ihmeellisimpien asioiden mittaaminen. Ja T.T. on käsittääkseni noudattanut tätä tapaa. Toinen tapahan on ns. mutu, jolla saa vaikkapa renkaan kuviota katsomalla täydellisen analyysin tehtyä renkaan ominaisuuksista.
    Eli pisteet T.T:n mittauksille ja toivottavasti tämäkin keskustelupalsta osaa arvostaa mittaamista mutu:n sijaan. Tämä aika ei vain suosi ym. mittaamista, vaan paljon tärkeämpää on pintaliito ja -kiilto. Ja lopuksi toistan että ym. insinöörimäinen mittaustapa saattaa olla täysin epäolennaisia asioita mittaava, mutta se kuuluu kuvioon - vain mutu-miehet ovat täydellisiä.
    Ja mittausten tulkinta on sitten toinen asia.

      
  • ARVOISA KUMILARZAN

    Olette aivan oikeilla jäljillä! Jokaisesta käytössäni olleesta 17 autosta on AUKOTON kirjanpito kirjahyllyssäni käyttöönottohetkestä luovutushetkeen kronologisesssa järjestyksessä !

    Haluatko tietäää milloin vaihdoin 127 Fiatin laturin hiilet, mistä ne ostin ja paljonko oli ajettu ja mitä maksoi?

    :grin: :grin: :grin:

    Faktat ovat faktoja ja niistähän voi oppia...

    [Tapio Taula muokkasi tätä viestiä 16.04.2007 klo 00:45]
      
  • Lainaus:
    14.04.2007 klo 23:07 Tapio Taula kirjoitti
    Ja kuka sanoi, että Volvolla ajo on kallista...

    p.s. en todellakaan yritä AINA mitään säästöennätyksiä tehdä, vaan ajan melko reippaasti. Viimeisin 500 km maantielenkki 105 km/h keskinopeus ja 8,5 L/ 100 km.


    Tuo 8.5 l/100km alkaakin jo vaikuttaa paljon realistisemmilta kulutuslukemilta, kuin se 6.4 l/100km 94km/h keskinopeudella mistä aikaisemmin kertoilit...

    Kuulin tuossa, että dieseli Volvon nokkahihnan vaihto maksoi 1600e... Minusta aika kallista... Eikä ne kustannukset nyt pelkistä jarrupaloista koostu ja kuten sanoin, niin jarrupalojenkin kulumiseen vaikuttaa erittäin merkittävästi ajotapa ja ympäristö missä ajelee, ei niitä maantieajossa paljon käytetä.

    Ja muistaakseni juuri sinä kerroi tässä aikaisemmin, että Volvosi jarrulevyt olivat ruosteessa, mikä kertoo varsin vähäisestä jarrujen käytöstä...

      
  • Remsa merkkiset tarvikepalat kestivät Honda Civicissä 15 kilometriä. Jarrupalan materiaali suli levyn pintaan kuin olisi voita levitetty. Jarrutettaessa sivupeileistä näkyi paksu musta savu, kun materiaali kävi liian kuumana. Ajopaikkana oli Ahveniston moottorirata, mutta olisi voinut olla vuoristokin ja perässä asuntovaunu. Tarvikepalat olivat siis hengenvaaralliset. Maahantuojaa ei asia pahemmin kiinnostanut, sain tilalle uudet samanlaiset, jotka lensivät suoraan roskiin.

    Tämän ketjun kirjoituksista päätellen keskiverto autoilijalle on aivan sama mikä rengas tai jarrupala autossa on. Siis halvinta kehiin...

      
  • Lainaus:
    16.04.2007 klo 18:13 SKP kirjoitti
    Tämän ketjun kirjoituksista päätellen keskiverto autoilijalle on aivan sama mikä rengas tai jarrupala autossa on. Siis halvinta kehiin...


    Arvasit aika lähelle. En ole jarrupaloista tarjouskilpailua pistänyt enkää hintaa kysellyt, mutta tarvikeliikkeestä olen ne aina ostanut ja hyvin menee renkaat lukkoon ja vauhtia on otettu joskus nopeasti alas kovistakin nopeuksista ongelmitta.

      
  • Hyvä Tapio, sinulla on oikea asenne! :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    16.04.2007 klo 00:44 Tapio Taula kirjoitti
    ARVOISA KUMILARZAN

    Olette aivan oikeilla jäljillä! Jokaisesta käytössäni olleesta 17 autosta on AUKOTON kirjanpito kirjahyllyssäni käyttöönottohetkestä luovutushetkeen kronologisesssa järjestyksessä !

    Haluatko tietäää milloin vaihdoin 127 Fiatin laturin hiilet, mistä ne ostin ja paljonko oli ajettu ja mitä maksoi?

    :grin: :grin: :grin:

    Faktat ovat faktoja ja niistähän voi oppia...


    Täytyy nostaa hattua.
    Keittiöpsykologiaa:
    Ilmeisesti tekninen koulutus.
    Auto on varmasti tiptop sisältä ja ulkoa eikä välttele autokeskusteluja lähipiirissä tai muuallakaan.

      
  • Tieto luo tuskaa, mutta joskus siitä voi olla hyötyäkin? :sunglasses:
    Tarkistin vaimon autosta jarrupalat, pintaa yli puolet jälellä, ajettu nuilla paloilla reilut 60tkm.

      
  • Lainaus:
    26.04.2007 klo 09:39 -Cisse- kirjoitti
    Lainaus:
    16.04.2007 klo 00:44 Tapio Taula kirjoitti
    ARVOISA KUMILARZAN

    Olette aivan oikeilla jäljillä! Jokaisesta käytössäni olleesta 17 autosta on AUKOTON kirjanpito kirjahyllyssäni käyttöönottohetkestä luovutushetkeen kronologisesssa järjestyksessä !

    Haluatko tietäää milloin vaihdoin 127 Fiatin laturin hiilet, mistä ne ostin ja paljonko oli ajettu ja mitä maksoi?

    :grin: :grin: :grin:

    Faktat ovat faktoja ja niistähän voi oppia...


    Täytyy nostaa hattua.
    Keittiöpsykologiaa:
    Ilmeisesti tekninen koulutus.
    Auto on varmasti tiptop sisältä ja ulkoa eikä välttele autokeskusteluja lähipiirissä tai muuallakaan.


    Eikös tuommoista kutsuta myös huoltokirjaksi??
    Itellänikin on ylhäällähuollot remontit ja osat ostopäivineen ja ajettuine kilometrineen! :sunglasses:
    Ja olen koulutukseltani "vain" Metallimies..
    Ei se palan kestävyys ole kiinni siitä että se on tarvike vaan merkistä.
    Alihankkijoita on paljon ja toiset on vain parempia!
    Alkuperäinenkin on tarvike jos siitä on poistettu valmistaja..
    Kysykää jos ette usko..

      
  • HUOLTOKIRJA on se ajoneuvon "virallinen" kirjanen, johon kirjataan huoltofirman toimesta tehdyt määräaikais- ja joskus myös muut huollot.

    Sitten on erikseen vielä ne (me) jotka pidämme kirjaa myös tankkauksista,keskikulutuksista, pissapojan täydennyksistä, renkaan vaihdoista ja kulumisista,polttimoiden vaihdoista, pyyhkijänsulkien ostoista ja muista itse tehdyistä askareista.

    Ei se minulla ainkaan ole huoltokirjan nimellä. Se on pikkuvihko!

    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

      
  • No huoltokirjaan minä merkkaan itetehdyt huollot.. Liikkeeseen en sitä rahaa laita vaan osaavana teen kaiken ite :grin:
    Tosin renkaanvaihtoja, kulumisia sekä pissapojan nesteen lisäämistä en ole tätä ennen kuullut keneenkään merkkaavan :open_mouth:
    Jokaisella on tyylinsä enkä sitä katso huonoksi asiaksi!
    Jarrupaloista vielä että ajotapaa muuttamalla olen saanut palat kestämään yhdestä kesästä neljään kesään.. Ajatellen siitä kun sain kortin käteen ja siitä tähän päivään.. merkistä riipumatta jarrupalat meni yhdessä kesässä vasta kortin saaneena

      
  • Kyllä tuota "vihkostakin" voi kutsua huoltokirjaksi, siis vähän kuten nykyään yleistynyt talojen huoltokirjat. :sunglasses:
    Olis kiva joskus ostaa käytetty auto josta olis nuin täydellinen huoltokirja! :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit