GPS- laitteet

10 kommenttia

Olen harkinnut GPS- laitteen hankkimista autooni. Valittavana on ymmärtääkseni kolme eri vaihtoehtoa. Bluetooth- kännykkään intgroitu systeemi, vain autoon tarkoitettu laite ohjelmistoineen ja PDA sopivalla ohjelmistolla ja kiinnistyslaitteella. Itse olen taipuvainen hankkimaan viimeisen vaihtoehdon, koskapa käytän muuten työssäni tietokonetta ja Internettiä päivittäin.

Olisin tässä vaiheessa kiinnostunut kuulemaan autoilijatovereitteini käsityksiä ja kokemuksia aiheesta.

  
  • Kaikissa noissa eri tyyppisissä GPS laitteissa on omat hyvä ja huonot puolensa.

    Kännykkään asennettavat ovat näppäriä, kun niitä voi käyttää myös kävellessä tai pyöräillessä. Mutta toisaalta niiden laskentateho on rajallinen, näyttö on usein liian pieni ja äänentoistossa ei ole hurraamista ilman autosarjaa.

    Erillinen 'irroitettava' navigointilaite on usein näppärän kokoinen ja helposti siirrettävä. Näyttö on yleensä riittävän kokoinen ja äänentoisto autoon riittävä. Mutta toisaalta niitä ei voi käyttää mihinkään muuhun, eli laite on aina ns. ylimääräisenä mukana.
    Päivitettävyys näissä on täysin riippuvainen valmistajan mielenkiinnosta, koska järjestelmä on sulautettu eli lähes poikkeuksetta 'suljettu'.

    PDA laitteet muistuttavat pitkälti noita erillisiä 'irroitettavia' navigointilaitteita, mutta niissä on lisäksi hyvää vielä monikäyttöisyys. Laitteessa kun on kalenteria ja muuta sovellusta mukana ja sovelluksia voi ladata lisää. Päivitettävyys on helppoa, koska jos jotain sovellusta ei enää päivitetä löytyy yleensä toinen valmistaja jonka sovellus asentuu PDA:han. Huonoa näissä on se, ettei niitä voi oikeastaan jättää autoon. koska lähes poikkeuksetta näissä olevat akut ovat nykyisin li-ion pohjaisia ja pakkanen saa ne tyhjenemään. Akun tyhjentyminen PDA:sta hukkaa kaikki sinne asennetut ohjelmat, jotka eivät ole muistikortilla.

    Kiinteästi autoihin asennettavissa laitteissa on hyvää se, että yleensä vain näissä on sisässä gyroskooppi, jonka avulla auto pysyy kartalla vaikkei GPS vastaanottoa olisikaan tai vastaanotto olisi heikentynyt. Lisäksi näihin ilmestyy vuosittain (joskus jopa 6kk välein) uusia karttalevyjä, kun em. laitteiden päivitystiheys karttatiedoissa tuntuu olevan 2-3v välein.
    Mutta huonoa on se, että yleensä nämä ovat käyttäjäystävällisyydeltään huonompia kuin em. laitteet, maksavat huomattavasti enemmän ja niitä ei ole tietenkään helppo siirtää autosta toiseen.

    Näistä kannattaa itse valita se mikä tuntuu omaan käyttöön sopivimmalta. Itsellä on firman autoissa kiinteät laitteet, mutta koska tulee asiakkaille asenneltua noita PDA laitteita on niitäkin muutama testikäytössä jatkuvasti. Omassa käytössä huonoin näistä oli kännykkäpohjaiset sovellukset, koska niiden käyttäjäystävällisyys oli kaukana ystävällisyydestä ja tarvitsen karttanäytön josta saa selvää.

      
  • Kiitos perusteellisesta ja asiantuntevasta vastauksesta . Tuosta PDA:n huonosta puolesta. Ei sitä ole tarkoituskaan jättää autoon jäätymään. Itse asiassa käyttäisin sitä muutenkin pienenä kannettavana tietokoneena. Toisekseen, autoonhan ei kannata pahemmin jättää mitään varastettavaa näkyville. En ole laitetta nähnyt, mutta kuvauksen perusteella HP iPAQ 6515:n GPS- version voi irrottaa autokiinnikkeestä ja näin ollen se on helposti otettavissa mukaan.

      
  • Lainaus:
    18.12.2005 klo 21:41 Meikämanne kirjoitti
    Itse asiassa käyttäisin sitä muutenkin pienenä kannettavana tietokoneena. Toisekseen, autoonhan ei kannata pahemmin jättää mitään varastettavaa näkyville.

    Eihän noita voi jättää näkyviin.
    Meillä on Fujitsu-Siemens Pocket Loox 720 ja erillinen Haicomin GPS sekä siihen sopiva Bluetooth-kelkka. GPS on kiinni imukupilla sivuikkunassa, josta antenni katolla. Noin siksi, että vastaanotto on optimaalinen, vaihtoehtona voi suunnata ulos takaikkunasta. Tuulilasi kun on aterminen ja niissä saattaa olla signaalin läpäisyongelmia.

    PDAssa on myös telakka, jossa tupakansytytinjohto, senkin saa imukupilla ikkunaan. Näin silloin kun ajelen yksin, pitemmillä reissuilla kartanlukijalla on PC, jolloin tietoa on paljon enemmän.

    PDAta ja GPSää on käytetty myös jalkaisin liikuttaessa, jos pitää löytää lyhin reitti paikasta A paikkaan B, tosin silloin tarvitaan eri ohjelmat.

      
  • Tuo akun hyytyminen siis on kokemuksesta. 20kpl olen noita asiakkaille asennellut ja ainakin joka toinen on tullut kerran takaisin 'kun hajosi vain yhtäkkiä - mitään en tehnyt sille' :smile:

      
  • Lainaus:
    18.12.2005 klo 23:27 mla kirjoitti
    Tuo akun hyytyminen siis on kokemuksesta. 20kpl olen noita asiakkaille asennellut ja ainakin joka toinen on tullut kerran takaisin 'kun hajosi vain yhtäkkiä - mitään en tehnyt sille'

    Tuo akun hyytyminen ja loppuminen "yllättäen" on kaikkien PDA-laitteiden ominaisuus, ikävä sellainen. Viime aikoina tilanne on tosin hieman parantunut. virtaa riittää jo pitempään.

    Kyseisten laitteiden käyttäjien on vain opittava lataamaan laitetta aina, kun ollaan sähkön äärellä sekä ottamaan varmuuskopio, jolloin palautus tyhjentymisen jälkeen on helppoa.

      
  • Alkaa mennä jo vähän alkuperäisen aiheen ulkopuolelle, mutta ihmetyttää se, muun muun teknogian edistyessä harppoaskelin, akkupuolella ei ole loppujen lopuksi tapahtunut mitään vallankumouksellista. Toki litium- ioni- akut toivat jonkinlaisen helpotuksen NiMh- akkuihin verrattuna, mutta hyöty ilmenee vain jatkuvan lataamisen mahdollisuudessa.

      
  • Jeps, menee alkuperäisen aiheen ohitse. Mutta eihän kaikki tekniikat kehity samaa tahtia, sähkön jemmaustekniikka näyttää tosiaan nyt kehittyvän suht pienin askelin.
    Vai pitäisköhän kaivella akku-analyysejä ampeerituntimääristä ja tilavuuksista vaikkapa viimeisen 15 vuoden ajalta?

      
  • Valintaan vaikuttaa myös se, kuka GPS-laitetta käyttää?
    Jos sitä käyttää kartanlukija, käy pienikin näyttö (kännykkä), mutta jos karttaa katselee itse kuski, on mahdollisimman suuri näyttö välttämättömyys.

      
  • Kyllä normaalinäöllä varustettu kuljettaja hyvinkin pystyy havannoimaan myös kännykän näytöltä mihin mennään. Lisäapuna ovat tietenkin Tarun tai jonkun muun ääniohjaukset. Jos näet nopeusmittarin lukeman näet myös helposti kartan kännyltä. (känny ei tietenkään saa olla taskussa) ;)

      
  • Olen käyttänyt gps:ää kännykällä jo 11 kk ja olen erittäin tyytyväinen
    siihen. Pieneksi haukuttu näyttö on mielestäni suhteellinen käsite,
    jos sen asentaa hyvin

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit