täällä tuntui olevan asiantuntevaa porukkaa, voisiko nyt joku vähän valaistuneempi kertoa, loppuuko polttoaineen kulutus kaasutinmoottorissa moottorijarrutuksen yhteydessä. ruiskun periaatteen tiedän, mutta väittelyä on syntynyt kaasuttimen kanssa:)
Omakohtaisen kokemuksen perusteella Nissan Primera 1.6:sta (vm -92/93: sähköisesti ohjattu kaasutin; vm. -95: ruisku) ja näiden moottorijarrutuksen eroista (edellisessä olematon) väittäisin, ettei polttoaineensyöttö välttämättä katkea myöskään -90 -luvun kaasutinmoottorissa, ei ainakaan kaikissa. Löytyykö lisää esimerkkejä?
Kysehän on ennemminkin moottorinohjauksen sensorien ja toimintojen lisääntymisestä kuin polttoaineen syöttötavasta. Periaatteessa syötön katkaisu moottorijarrutuksessa olisi varmaan mahdollista tehdä jopa mekaanisesti, mutta käytännössä tällaiset toiminnot ovat yleistyneet vasta mikroprosessorien myötä konepellin alla, sillä muuten niitä ei ole ollut mahdollista tehdä halvalla suuria sarjoja. Samoin päästöjen ja kulutuksen suhteen vaatimukset ovat kasvaneet. Ehkäpä tuosta vanhemmasta Primerastakin oli säästetty moottorin kuormitusanturi.
Autoa vaihtaessa on syytä perehtyä sen tekniikkaan eikä toimia vanhojen kaavojen mukaan.
Syöttötavalla on merkitystä siinä, että ruiskulla polttoaineen syöttöä säätelee pelkästään elektroniikka, mikä tunnistaa mm. joutokäyntikytkimen/kaasuläpän anturin perusteella tai uudemmissa autoissa varmaan jo suoraan polkimen potentiometriltä, että kaasua ei paineta ja jos kierroksia on yli tyhjänkäyntikierroksia, niin bensaa ei suihkuteta, jolloin sitä ei myöskään kulu tippaakaan moottorijarrutuksessa (jos ei suuttimet vuoda). Sähköisestä kaasuttimesta en tohdi varmaa sanoa, koska en ole sen toimintaan tutustunut.
Perinteisellä kaasuttimella bensaa kuluu tyhjäkäynti suuttimen/kanavan kautta, vaikka kaasuläppä olisikin kiinni.
Perinteisessä kaasuttimessa on mekaaninen vaijeriyhteys kaasupolkimelta. Kun polkimen nostaa ylös, niin kaasuttimen perhosventtiili menee täysin kiinni. Kaasarissa on kuitenkin tyhjäkäyntiä varten ohivirtausventtiili, joka jää siis auki silloinkin kun poljin nostetaan täysin ylös. Tätä kautta bensaa virtaa vanhemmissa autoissa kun moottorijarrutetaan. Jo 80 luvun lopun autoissa oli kuitenkin sähköinen solenoidi, joka sulki ko. tyhjäkäyntiportin moottorijarrutuksessa. Minulla oli opiskeluaikoina Fiat Uno mallinen kottero, jossa jo tuo moottorijarrutus-solenoidi oli.
Sähköisessä kaasuttimessa katkeaa mutta ei perinteisessä kaasuttimessa
Juu näinhän se on. Kannattaa perinteisellä kaasarilla heittää ennemmin vapaalle.
Omakohtaisen kokemuksen perusteella Nissan Primera 1.6:sta (vm -92/93: sähköisesti ohjattu kaasutin; vm. -95: ruisku) ja näiden moottorijarrutuksen eroista (edellisessä olematon) väittäisin, ettei polttoaineensyöttö välttämättä katkea myöskään -90 -luvun kaasutinmoottorissa, ei ainakaan kaikissa. Löytyykö lisää esimerkkejä?
Kysehän on ennemminkin moottorinohjauksen sensorien ja toimintojen lisääntymisestä kuin polttoaineen syöttötavasta. Periaatteessa syötön katkaisu moottorijarrutuksessa olisi varmaan mahdollista tehdä jopa mekaanisesti, mutta käytännössä tällaiset toiminnot ovat yleistyneet vasta mikroprosessorien myötä konepellin alla, sillä muuten niitä ei ole ollut mahdollista tehdä halvalla suuria sarjoja. Samoin päästöjen ja kulutuksen suhteen vaatimukset ovat kasvaneet. Ehkäpä tuosta vanhemmasta Primerastakin oli säästetty moottorin kuormitusanturi.
Autoa vaihtaessa on syytä perehtyä sen tekniikkaan eikä toimia vanhojen kaavojen mukaan.
Tässä on pari lontoonkielistä linkkiä:
Method of and apparatus for controlling the fuel feeding rate of an internal combustion engine 1981
http://en.wikipedia.org/wiki/Carburettor
Syöttötavalla on merkitystä siinä, että ruiskulla polttoaineen syöttöä säätelee pelkästään elektroniikka, mikä tunnistaa mm. joutokäyntikytkimen/kaasuläpän anturin perusteella tai uudemmissa autoissa varmaan jo suoraan polkimen potentiometriltä, että kaasua ei paineta ja jos kierroksia on yli tyhjänkäyntikierroksia, niin bensaa ei suihkuteta, jolloin sitä ei myöskään kulu tippaakaan moottorijarrutuksessa (jos ei suuttimet vuoda). Sähköisestä kaasuttimesta en tohdi varmaa sanoa, koska en ole sen toimintaan tutustunut.
Perinteisellä kaasuttimella bensaa kuluu tyhjäkäynti suuttimen/kanavan kautta, vaikka kaasuläppä olisikin kiinni.
kyseessä on siis -85 corolla
mikä tuo sähköinen kaasutin sitten on, se oli ihan uus juttu.
Niitä oli ainakin joissain japseissa 90-luvun alussa. Kaasuttimen ja ruiskun välimuoto. Eiköhän siitä googlella löydy juttua.
Perinteisessä kaasuttimessa on mekaaninen vaijeriyhteys kaasupolkimelta. Kun polkimen nostaa ylös, niin kaasuttimen perhosventtiili menee täysin kiinni. Kaasarissa on kuitenkin tyhjäkäyntiä varten ohivirtausventtiili, joka jää siis auki silloinkin kun poljin nostetaan täysin ylös. Tätä kautta bensaa virtaa vanhemmissa autoissa kun moottorijarrutetaan. Jo 80 luvun lopun autoissa oli kuitenkin sähköinen solenoidi, joka sulki ko. tyhjäkäyntiportin moottorijarrutuksessa. Minulla oli opiskeluaikoina Fiat Uno mallinen kottero, jossa jo tuo moottorijarrutus-solenoidi oli.