mersun perävalo-ongelmat

9 kommenttia

Ihan herjaamaan pistää mersun takavalojen palaminen, 4-5 poltinta vuodessa. Sinänsä helppo vaihtaa ja ei kovin kalliit (1.20 ecua kappale)...mutta silti. Ei aikaisemmin omistamissani merkeissä em. ominaisuutta ole ilmennyt. Taksimiesten puheitten mukaan se on mersujen ominaisuus, periytyen edellisistä ja muista malleista. Siis omistamani malli on C 200 cdi sedan, W203 ja vuosimalli -02. Ollut minulla uudesta asti. Muuten olen ollut tyytyväinen, pieni kulutuksinen, järkevällä ajolla pitkät huoltovälit, mielestäni kohtuulliset huollot. Huolto tai maahantuoja ei ainakaan ole tietoinen asiasta (tai ei myönnä), onko kenelläkään lukijoilla tietoa takavalojen polttimoiden palamisen syytä tai kokemusta nimeenomaisesta merkistä/mallista? Tarkennetaan vielä: siis perävalon poltin vas. ja oik., ei vilkun eikä sumuvalon. :cry:

Vastatkaa ja kommentoikaa...

  
  • Jos taksimiehiin on uskominen niin silloin kyseessä voisi olla jonkunlainen suunnitteluvirhe, joka tulee erityisesti esille kun valot aina päällä, siis Suomessa. Voisi pohtia että käynnistyksen ja mahdollisesti ajon aikana latauksen säätimen johdosta tulee nimenomaan taakse jännite/virta-piikki. Miksi sitten taakse; ehkä johtimien pituus ja muu sähkötekninen puoli on juuri sopiva. No puhdasta pohtimista, mutta jos on innostusta näprätä niin voisihan kokeilla maadoitusten tarkistuksen lisäksi takapolttimoihin suodatusta; kondensaattori polttimon rinnalle ja ehkä lisäksi kela (kuristin) virtajohtoon lähelle polttimoa. Ja sitten vain seuraamaan miten käy.
    Jos olisi käytössä tallentava (häiriö)jännitemittari tai vastaava oskilloskooppi, niin voisi mitata noita polttimoiden jännitteitä muutaman päivän ajan.
    En ole juurikaan huomannut että mersuissa olisi erikoisesti käyttäytyviä takavaloja, jotka kielisivät varsinaisista maadoitusongelmista, 15 vuotta vanhoissa pösö 405:ssa on minusta suht usein persoonallisia takavaloja.

      
  • Mielenkiintoinen ominaisuus. Itse en kyllä usko noihin jännitepiikkeihin, ne tarttisi olla sitä luokkaa, että silloin syntyisi auton muissa sähköjärjestelmissä vakavia ongelmia. Akkukin on tasaamassa. Tietysti rele saattaa veto-/päästövaiheessa jännitepiikkiä heittää, mutta ei lamppu kovin herkkä semmoisille ole. Jos kyse on mersun laadusta, jos sitä on hippusen vielä jäljellä... Tarkoitan tällä korkeahkoa latausjännitettä, paksuja piuhoja > pienet jännitehäviöt, tiiviit lamppukotelot > korkea lampun lämpötila. Noi pikkulamput voi olla kyllä herkkiä korkeahkolle lämpötilalle/jännitteelle. Katkaise sopivasta kohtaa takalamppujen syöttökaapeli ja kytke välille 20 m. 0,75mm poikkipinnaltaan olevaa johtoa, niin voi olla, että puolen vuoden päästä huomaat eron tai sitten et. Oletko kokeillut halpahallien longlife lamppuja?

      
  • Ei ole itse törmännyt vastaavaan ilmiöön, C180 Kompressorista (vm -02) ei ole mennyt yhtään takavaloa. Ajettu on n. 100.000 kilometriä.

      
  • HYVÄ TONNIKALA

    Oletko kokeillut useamman valmistajan polttimoita? Itse huomasin, että esim. Osramin laatu oli niin tasaista, että samana päivänä sammui molemmat etupolttimot.

    GE tai Tungsram ovat mielestäni pitkäikäisempiä kuin edellä jo mainittu Osram tai Philips. Halpamerkkeihin en sortuisi.

    Ovatko polttimot olleet kuvustaan mustia? Jos ovat olleet silloin saattaa viitatata ylijännitteeseen. Voithan mitata ihan tavallisella jännitemittarilla paljonko on eroa esim. etupään parkkivaloille tulevassa jännitteessä ja takapolttimoiden jännitteessä .Anna auton olla käynnissä tietenkin.

    Jos jännite-ero on yli 1V voisi olettaa, että kysessä on suunnitteluvirhe tai sen kaltainen. Silloin auttaa tuo sähkövastuksen lisääminen eli vaikka kaapelia väliin tai joku vastus sarjaan lämpiämään.

    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

      
  • Joihinkin löytyy eri Wattisia lamppuja, mutta entä Mersuun? Oletko kokeillut pienempitehoista, voi kestää pitempään? :sunglasses:
    Toisaalta, minkä kestävyydessä voittaa, niin sen valotehossa häviää! :innocent:

      
  • sanoisin että semmoinen alle 1ohmin vastus sarjaankytkettynä pienentää lampun jännitettä sen verran, että luulisi kestävän pidempään (haittapuolena saattaa olla, että tulee himmeämmät valot), mutta kokeilemalla löytyy oikean kokoinen vastus :smile: jännitteen mittaus yleismittarilla tietysti järkevää, mutta oskilloskooppia siinä ei tarvita.

      
  • 1 ohm vastus pudottaa jännitteen lampun kannalla jo 10V tietämille eli pudotusta tapahtuu myös tehossa n. 25-30% eli on pikkaisen turhan suuri...

      
  • 1 ohmin vastus pudottaa 12 V / 5 W polttimolle tulevaa jännitettä laskujeni mukaan puolisen volttia. (U = R*I, P = U * I)

      
  • Joo sori sori, olin väärässä jutussa ja laskin etuvalojen etuvastusta :grin: Toisella palstalla keskusteltiin ajovalopakosta ja ajovalopolttimoiden lyhentyneestä kestoiästä...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit