mikä vikana almerassa?

4 kommenttia

Osaako joku kertoa mikä on vikana nissan almerassa vm.00?Pari kertaa on moottori sammunu kun olen painanut kytkimen pohjaan moottorijarrutuksen jälkeen.Sekä joskus moottorijarrutuksen jälkeen ja esim. risteystä lähestyessä kun painaa kytkimen pohjaan tippuu moottorin kierrokset niin alas että moottori meinaa lähes sammua.Merkkihuolto ei löydä mitään vikaa,vaan sanoo auton olevan kunnossa!?

  
  • Autosi on sen verran uusi, että siinä on moottorinohjauselektroniikka, joka ohjaa moottorin toimintaa, mm. polttoaineen ruiskutusta ja sytytystä. Niinpä vain ajanmukaisesti varustettu korjaamo pystyy tekemään ao. ongelmista oikean diagnoosin. Kaasutinmoottorisessa autossa nostaisin hiukan tyhjäkäynnin kierrosnopeutta, ja tsekkaisin, ettei imupuolella ole vuotoa.

      
  • Huolimatta automerkistä ja valmistusmaasta on tekniikka sama. Huolto katsoo tietenkin heti boksista vikamuistin, tyhjentää sen, ja vasta sitten kokeilee autoa. Kaikki OK. Ilmeisesti ilmamäärämittari temppuilee, antaa väärän signaalin ilmaläpälle imusarjassa ja tukehtuu kun ei aukeaa. Huollossa tulisi ensin koeajaa auto, vasta sitten kytkeä diagnoosimittari, mutta kun 50% tapauksista vikamuisti aina tyhjennetään. Mitä korjataan kun muistissa ei ole mitään! Sulla on ehjä auto, kassan kautta kiitos € 300,- ?

      
  • Kaksi yleistä vaihtoehtoa ovat takkuileva tyhjäkäyntiventtiili tai kuluneet sytytystulpat. Tyhjäkäyntiventtiili karstoittuu ajan mittaan ja joissakin autoissa lopulta jumiutuu. Ei käy tyhjäkäyntiä ollenkaan tai jää huutamaan 1500-2500 rpm. Uusimmissa moottoreissa sytytystulppien kärkivälit ovat niin isoja, että kuluneilla tulpilla ko. tilanteessa seos ei enää syty ja moottori sammuu.

      
  • Niin, ja vikamuisti ei em. asioista kerro mitään!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit