Milloin koit rengasrikon?

20 kommenttia

Tänään alkuillasta ajaessani Tampereelta motaria Helsinkiin alkoi auto käyttäytyä levottomasti. Jotain pielessä, pysähdyin ja oikeataka kumi lähes jo vanteessa kiinni. Onneksi olin vaihtanut itse kiekot alle, joten eivät olleet paineilmalla vedetty jonnekin 300 Nm kiinni. Se vaihtui siihen onnettomaan pieneen vararenkaaseen. Tuntu aika pitkältä reissulta tuupata 70-75 km/h jostain Hämeenlinnan pohjoispuolelta moottoritietä Espooseen. Siinä mietin, että milloinkahan viimeksi rengas on hajonnut. En muistanut. Ilmeisesti rengasrikko kohtaa tänä päivänä hyvin harvoin autoilijaa, ja renkaat ovat hyvää tekoa sen suhteen tänä päivänä.

  
  • Ei ole rengasta mennyt kuin joskus 15 vuotta siten kun ajoin pullonpohjaan.
    Mutta tuulilaseja on mennyt kolmen vuoden aikana kaksi, molemmat ihan uudesta autosta.Lasiliikkeessä väittivät että nykyiset lasit ei kestä niinkuin ennenvanhaan.

      
  • Viimeksi vuonna 2003. Hyvin onnistui vaihto tien päällä, vähän hirvitti kun oli matkaa jäljellä vielä jotain 900km vararenkaalla, ostin varalta "paikkauspullon" kun kävin tankaan ja tarkistin ilmat. Hyvin meni loppumatka. Oli tiellä jokin piikki kun kuului kolahdus ja auto meni levottomaksi, onneksi vain satanen vauhtia! :-)

      
  • Vajaa kymmenen vuotta sitten onnistuin poimimaan ruuvin renkaaseen.

      
  • Moi

    Tänä vuonna menny jo renags jo kaksi kertaa, toisella huopakattonaula (vanhan puuladon purkutyömaa pihapiirissä) ja toisella nähtävästi hevosen kengästä irronnut kiinnitysnaula, siltä se ainakin näytti ;-).
    Näitä edeltävä olikin sitten 10 vuotta sitten silloin syynnä oli naapurin rakennustyömaalta tielle pudonnut ruuvi.

    Joka kerta kyseessä on ollu takapyörä. Toistaiseksi sinällään tuuri että jokaisen tyhjän tai selvästi vajaan renkaan olen huomannu parkissa (joko yön yli tai työpäivän jälkeen) eli tyhjällä /vajaalla renkaalla ei ole tullut ajettua / tienpäällä moiseen ei ole tarttenut ryhtyä.

    Näköjään sitä kuitenkin vilkaisee autolle tullessaan renkaita sen verran että huomaa jotain olevan pielessa vaikka ei tietoisesti renkaita tarkistakkaan.

      
  • Mulla noita on ollut jo useita. Kerran jouduin purkamaan ko takakontin tyhjäksi Lahti-Helsinki motarilla ja Jetan pikkupyörällä loppumatka, onneksi oli kesä.

    Kerran lasinpala puhkaisi kumin ja se tyhjeni sekunneissa. Onneksi tapahtui taajama-alueella.

    Karsein muisto on seuraava. Pakkasta oli 45 astetta ja pinnatut talvirenkaat aivan neliönä. Ajoin sitten hieman liian lujaa risteykseen ja törmäsin kanttariin. Kumi meni lyttyyn ja ilmat karkasi vanteen ja huulen välistä. Nilkuttaessani essolle kumi irtosi vanteelta. Vararengaskin (mallia kesä) oli jäätynyt pohjaan kiinni (Racing 205). Sain sen irti ja parin tunnin taistelun jälkeen alle. Se jopa piti paremmin kuin toinen etukumi.

    Että kyllä kokemusta renkaanvaihdosta tienpäällä löytyy. Jälkeenpäin jopa ihan hauska muistella.

      
  • Neljä vuotta sitten, kun peruutin maassa olevan haravan päälle omalla pihalla :grin: Tien päällä ei ole koskaan hajonnut. Kyllä nää "tubelessit" on hyviä.

      
  • Viimeisen kymmenen vuoden aikana on löytynyt kolme naulaa ja/ tai ruuvia renkaasta. Olen päässyt aina rengasliikkeeseen, jossa rengas on paikattu, en onneksi ole vetänyt naulaa itse irti...

    Vajaa kymmenen vuotta sitten ajoimme kaverini kanssa pohjoista kohden, kun Volkswagen LT:n oikea takarengas räjähti. Nopeutta oli onneksi vain reilu 80 km/h. Vararenkaaksi jouduimme laittaamaan kesärenkaan vaikka keliolosuhteet olivat heikot.

    Nykyiset renkaat ovat erittäin kestäviä ja pitävät ilman hyvin sisällään. Poikkeuksena vain Dunlop SP Sportit koossa 205/55 16" Accord Tourerin vakio aluvanteilla. Ne olivat myös varsin äänekkäät, joten vaihdoin ne vain 10 tkm ajettuina parempiin.

      
  • MITÄ -ONKO SIXPACKILTÄ MENNYT JOTAIN RIKKI?

    Mieshän on sama, jonka autoissa ei ole koskaan mitään vikaa, virhettä tai harmia. Autolla ajettu alle 100tkm ja rengas jo rikki. Olikos liian pienet rengaspaineet, halpisrenkaat, vai liian loppuun ajetut gummit?

    Minulla edellinen rengasrikko sattui Hollannin patomuurilla 1979, kun lainalla olleesta Kleinbus Volkkarista petti pinnoitettu gummi.

    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    15.12.2005 klo 21:46 Tapio Taula kirjoitti
    MITÄ -ONKO SIXPACKILTÄ MENNYT JOTAIN RIKKI?

    Mieshän on sama, jonka autoissa ei ole koskaan mitään vikaa, virhettä tai harmia. Autolla ajettu alle 100tkm ja rengas jo rikki. Olikos liian pienet rengaspaineet, halpisrenkaat, vai liian loppuun ajetut gummit?

    Minulla edellinen rengasrikko sattui Hollannin patomuurilla 1979, kun lainalla olleesta Kleinbus Volkkarista petti pinnoitettu gummi.

    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

    Meillä on firmassa välillä oikein hauskaa Tapio Taulan kustannuksella.
    Eräällä toisella saitilla oli nimim. Tapio T Aula joka päästeli menemään kaikenlaisia letkauksia.

    Minulla on tunne, että Audi hajoaa viikonloppuna, koska tuulilasinpyyhkimet päättävät todennäköisesti hajota, ja pakko turvallisuuden takia vaihtaa uusiin. :sunglasses:

      
  • Alkuperäiseen aiheeseen liittyen, kolmasti aikavälillä 6/2004-10/2004. Siinä toistaiseksi kaikki omallekohdalle sattuneet rengasrikot.

      
  • Lainaus:
    19.12.2005 klo 07:07 Luu5 kirjoitti
    Alkuperäiseen aiheeseen liittyen, kolmasti aikavälillä 6/2004-10/2004. Siinä toistaiseksi kaikki omallekohdalle sattuneet rengasrikot.

    Aika monta lyhyellä aikaa. Minulle sattui vastaavanlaisia puoli tusinaa kesällä 2002; joku oli omaksunut viehättävän tavan laittaa peltiruuveja alueen autojen renkaisiin. "Koirankakka"-paikan laitto tuli tutuksi. Toiminta loppui syksyllä, liekö tekijä jäänyt kiinni. Mietin silloin ja mietin vielä nytkin, mihin moisen tekijä syyllistyy? Ilkivallasta on tietenkin varmasti kysymys, mutta "ruuvirenkaan" petollisen huomaamaton tyhjeneminen aiheuttaa liikenteessä vaaratilanteita autossa olijoille ja muillekin. Esimerkiksi kaarteessa tyhjä rengas saattaa aiheuttaa auton hallinnan menetyksen. Tapon yritys??

      
  • Muutama vuosi sitten olin saanut rajalla olevan orapihlaja-aidan leikattua. Myöhemmin huomasin sattumalta, että yksi aidan piikki törröttää auton renkaassa, siis renkaan sivussa. No tyhmänä vetäisin piikin pois ja pihinä alkoi kuulumaan. Hyppäsin salamana autoon, ajoin kilometrin päässä olevalle huoltoasemalle ja ostin paikkauspullon. Korjaus onnistui ja se rengas kyllä pyöri alla loppuikänsä, mutta en vieläkään ymmärrä, miten yksi piikki voi mennä renkaan sivusta sisään? Muuten en ole joutunut vaihtamaan rengasta 15 vuoteen tienpäällä.

      
  • Viimeksi melko tarkkaan 20 vuotta sitten. Silloinkaan syy ei ollut renkaan, vaan todennäköisesti huonosti tehdyn renkaanvaihdon.
    Yhtäkkiä koko venttiili hävisi yli 100 km/h nopeudessa. Onneksi ei tapahtunut mitään muuta kuin että juuri uusi rengas oli tuhottu. Renkaanvaihtofirmalla ei tietenkään ollut mitään syytä asiaan.

      
  • Eilen aamulla olin lähdössä töihin ja huomasin, että oikea eturengas oli täysin tyhjänä. Vein korjaamolle, missä eivät löytäneet reikää. Epäilivät, että olisi vuotanut vanteen ja kumin välistä. Liimasivat kumin kiinni vanteeseen. Tänään aamulla oli sitten kumi taas tyhjänä... Vein samaan liikkeeseen ja tällä kertaa löysivät renkaan kyljestä hyvin pienen reiän.

    Kyljessä olevaa reikää ei kuulema voi paikata. Vaihtoehtoina on kokonaan uusi rengas tai sisäkumi laittaminen.

    Mitä olette mieltä, kumpi vaihtoehto on parempi? Kyseessä on siis lähes uudet kitkat ja uudelle renkaalle tulisi hintaa n. 110 eur ja sisäkumille 5 eur. Minulle on kerrottu, että sisäkumi on vain väliaikainen vaihtoehto, koska kuluvat kuulema nykyrenkaissa (tubeless) puhki tms. Sadan euron säästäminen kuitenkin houkuttelisi.

    Rengasterveisin,
    LVV

    [LVV muokkasi tätä viestiä 12.01.2006 klo 13:25]
      
  • Laittaisin sisärenkaan ja kumoaisin väitteen, että ei voisi näin menetellä.

      
  • Lainaus:
    12.01.2006 klo 13:18 LVV kirjoitti

    Mitä olette mieltä, kumpi vaihtoehto on parempi? Kyseessä on siis lähes uudet kitkat ja uudelle renkaalle tulisi hintaa n. 110 eur ja sisäkumille 5 eur. Minulle on kerrottu, että sisäkumi on vain väliaikainen vaihtoehto, koska kuluvat kuulema nykyrenkaissa (tubeless) puhki tms. Sadan euron säästäminen kuitenkin houkuttelisi.

    Rengasterveisin,
    LVV


    Itse luultavimmin ottaisin uuden renkaan. Hiukan oudolta tosin kuulostaa tuo, että sisärengas kuluisi puhki tubeless-renkaassa, mutta syvemmän asiantuntemuksen puuttuessa en voi sitä kiistääkään. Mutta sen voin melkeinpä taata, että jos se päättää kulua puhki Lapinreissulla keskellä yötä kolmenkymmenen asteen pakkasessa korpitaipaleen varrella, kun auto on tavaratilaa myöten täyteen lastattu ja vararengas siellä alimmaisena (tietysti), niin et kyllä siunaa päätöstäsi säästää se saturainen. Ylipäätään olen sitä mieltä, että renkaat on viimeinen asia, mista autoilussa kannattaa säästää.

      
  • Kyllä sisärengas pelittää jos on sopiva. Voi reiänkin paikata jos tosiaan kyljessä. "Kulmassa" oleva on epävarma mutta pelitti minulla sekin yli vuoden vaikka oli iso, siis kyljen ja kulutuspinnan "rajalla" oleva reikä. :sunglasses:

      
  • Viime kesällä meni semmoinen sopiva pieni nuolenkärki kolmiokivi gummista lävitte.. eipä hiekkatiellä tullu montaa kilometriä koko kesänä ajettua, mutta sopivasti kun sattuu niin sattuu. Onneksi tubelespaikka korjasi tuon homman. Emännän veljellä meni myös täysin uusi Noksu samaan tapaan paskaksi... joutuipa hommaamaan vielä uuden kumeksenkin (jotain 90e). Isäukolla meni soratiellä uudesta Golffista umpio myös viime kesänä...

      
  • Laitoin sisärenkaan. Nyt sitten odotellaan, että kestääkö vaiko ei. Nuo kolmenkympin pakkasetkin alkaa olla totisinta totta...
    Kiitos mielipiteistänne.

      
  • Ehkä viisi vuotta sitten oli autoni taas kerran lainassa nuoremmalla pojallani. Hän tuli kertomaan, että yhdestä renkaasta ilmat vähissä siltä alapuolelta.Sanoin " Pidetään pyörävaihtotalkoot" Mentiin autolle.
    Tyly havainto. Olimme joka kesä kuljettaneet turhaan vararengasta. Alumiinipyörien mutterit eivät sopineet teräsvarapyörään ja terästalvipyörät olivat muttereineen 80km päässä mummolan kellarissa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit