Moottoriöljyn lisäaineet

8 kommenttia

Omistan vanhan BMW 323i:n. Siis suora kutonen 2,3 litraa, ruisku. Ongelma on, kun autoa käynnistää kylmänä auto ei meinaa käynnistyä ja kun se vihdoin käynnistyy niin pakoputkesta pöllähtää kauhea siniharmaa pilvi. Venttiilivarsien tiivisteet on uusittu, ei apua.
Autolla ajettu 150 000 km. Lämpimänä toimii hyvin.

TV:ssä mainostettiin joskus öljyn lisäainetta nimeltä "Motor Upp" onko se niin hyvää kuin mainos lupaa, eli moottori tulee uuden veroiseksi? Onko muita vastaavia tuotteita markkinoilla?

  
  • Tiedä tuosta mutta joissain auttaa sopiva Valvolinen öljy.
    Kone vasta sisäänajettu ja savuttelee! :innocent:

      
  • Ennenkuin hyväuskoisuudessa tuhlaat dinaariakaan lisä-aineisiin, tehdään selväksi ettei yksikään tv-shop tms. litku korjaa vikoja. Jotkut auttaa tilapäisesti juuri vuotoihin tai savutukseen. Yksi kantava juoni aineella on sitkostaa moottoriöljyä. Ei mahdu enää soosi vuotamaan niin pienistä koloista ulkoilmaan tai sitten koneen sisällä palotilaan savutusta aiheuttaen. Motor upin kyllä muistaa. Siinähän vallan hurjaksi heittäydyttiin käsittelemällä moottori Motor Upilla, sitten öljyt pois ja öljypohja veks. Kone käynnissä ihmeteltiin alakerran kautta kampuraa ja lisäksi ruiskutettiin vettä sisään todistellen miten lisä-aine nyt suojaa konetta jopa veden vaikutukselta. Todellisuudessa siinähän just vedellä jäähdytettin sylintereitä ettei se lämpöleikkaa mutta kansa kohahtaa "oh there for sure is one hellllluva fluid!"

    Kun vanhasta Bimmeristä puhuit niin nuoruusvuosista muistuu pari jäynää aiheuttanutta kohtaa. L tai LE jetronic vimpaimissa mm. oli sellainen ihme vahatäytteinen lisäilmaluisti, joka reagoi jäähdytysnesteen lämpötilaan. Se kun ikää myöden alkoi temppuilemaan, niin ei kylmänä oikein käynnistynyt. Ei ikään kuin ryypyttänyt konetta. Toinen oli vuotavat suuttimet. LE jetronicissa sähköiset ja lymyilivät pirullisesti just imusarjan alla. Ne tihkutteli vaikka piti olla sulki, mutta täten hankaloitti myös lämpimänä käynnistämistä. Saastearvoista ei sitä kuitenkaan ilmennyt eli ei voi siitä päätellä. Itsellä vaihtoon molemmat 200+tkm kohdalla. Suuttimet tosiaan saa muilutettua ihmekyllä kiskoineen pakettina irti irrottamatta imusarjaa, mutta jokunen laastari asennettiin sormiin ennenkuin oli taas käyntikunnossa.

    Jos se Bemu on sitä uudempaa E36:sta, siitä ei osaa sanoa, ei juuri teknistä kokemusta. Siinähän tais jo olla Motronic schsyteemit ja moniventtiilikansi.

    Mutta jos mielenkiinosta haluat kokeilla jotain lisä-ainetta, eihän se koneeseen tuhoakaan tee. Ongelman korjaantuminen forever on kyl toooodella kyseenalaista.

      
  • Suuttimien vuoto voisi tuollaista tehdä, ilman että tarvitset kauheasti purkaa, niin mahdollinen vuoto voisi löytyä ihan mittaamalla, että pysyykö bensanpaine, kun sammutat moottorin. Eli bensaletkun väliin painemittari... paine todennäköisesti jossain 2,5-3bar nurkilla. Moottorin lämpöanturikin voi aiheuttaa tuollaista, mutta mainitseppa vielä vuosimalli...

    EDIT:

    Tuosta lisäilmaluistista vielä sen verran, että vanhoissa Ooppeleissa (sama ruisku) se oli letkujen välissä. Kylmänä se päästi ilmaa ohitse kaasuläpän ja lämpimänä meni kiinni jolloin letku meni alipaineen johdosta ruttuun. Eli jos letkut menee kylmänäkin ruttuun, niin luisti ei toimi...

    [Opelixi muokkasi tätä viestiä 29.05.2007 klo 16:50]
      
  • Autoni on '84 BMW 323i. Unohdin mainita, että se myös kuluttaa öljyä aika lailla, n. 2 litraa/1000 km. Ajan autolla vain kesäisin n. 3000 km/vuosi. Ostin auton 6/06 jolloin autoon oli tehty huolto ja katsastettu, pakokaasu-arvot erittäin pienet. Autossa on aina käytetty synteettisiä öljjyjä, öljyn määrän merkkivalo palaa lähes aina jos öljyä ei ole tikun ylärajaan, lisäsin Mobil 1-öljyä litran ja se kului n.300km ajon jälkeen. Siitä lähtien olen käyttänyt halpis öljyä joka tuntuu kestävän vähän pidempään.
    Kyllä kai synteettistä ja mineraaliöljyä voi sekoittaa?
    Käsittääkseni ruisku on L-Jetronic

      
  • 2L/1000km...?? Se öljymäärän merkkivalo kattopaneelissa on aika tarkka, sytty itelläki jos pinta oli alle täydestä.
    Mut toi öljynkulutus olis paljon jo kymppitonnissakin. Luulis jo huohottelevan alakertaankin aikalailla. Ei kande remppaa alkaa ellei ole sellainen ns "elämän auto" minkä kans tykkää puuhailla. Uudempia saanee liki remontin hintaan. Siis jos kun alkaa teettää niitä hommia. Jos hyvä kone tiedossa ja koppa vielä hyvä nii sit voi huvikseen vaihtaa koko kiukaan.

      
  • Lainaus:
    30.05.2007 klo 18:26 Tapsa III kirjoitti
    Käsittääkseni ruisku on L-Jetronic


    Taitaa kuitenkin olla LE-Jetronic... Taitaa kuitenkin olla niin, että käynnistysongelmat johtuu tuosta öljyn kulutuksesta...

      
  • Tässä taas BMW:n (323i '84) tulee mieleen että uskalkohan kokeilla kuinka lähtee, kestääkö voimansiirto kun kierretään rajoittimelle ja lasketaan kytkin .Kytkin kyllä pitää?. Vrt aikaisempi aiheeni Chevy Camaroa vastaan.

      
  • Siitä vaan kokeilemaan! Muistaakseni 323:ssa oli jo se "isoperä" vakiona...Yhteen 320:een missä oli koneen hengitystä paranneltu, juuri se orkkis pikkuperä poiki. Mutta se vaihdettiin siihen isompaan koska ei muistaakseni tarvinnu kun vekslata se kannatin osa ja vähä kardaania nuijia lyhemmäks. Ja kyllä kesti! Ja lähti. No lähteminen nyt on niin suhteellista. Mut ana männä vaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit