Missä vika?

6 kommenttia

Kun auton käynnistää, jää akun valo palaamaan. Valo kuitenkin usein sammuu, jos käytttää kierroksia n. 5000rpm tai sitten tavallisessa ajossa. Laturin toimivuus on varmistettu, ainakin silloin kun varoitusvalo ei pala.

  
  • En ole mikään autosähköjen asiantuntija, mutta ensimmäiseksi tulisi mieleeni tsekata, onko laturia pyörittävä kiilahihna tarpeeksi kireällä,
    ja oikein asennettu (eli ottaa voimansa hihnapyörien laipoista).

    Merkkivalon palaminen tarkoittaa, että akku ei lataudu (=ei ota vastaan sähköä), joten itse akkuakin on syytä epäillä. Jos ongelmat sitten näyttävät olevan lähtöisin laturista (diodisillasta?), latausreleestä tms., kääntyisin kyllä autosähkö- tai merkkikorjaamon puoleen.

    [MatLog muokkasi tätä viestiä 18.01.2005 klo 16:52]
      
  • Tai tarkistaisin hiilet siitä huolimatta, että lataus on tarkistettu. Kuten ed. kertoi, kiilahihnasta ei ole hyötyä mikäli se pohjaa hihnapyörässä. Uran sivusta hihna saa voimansa.

      
  • Tattis vastauksista...täytyy käydä näyttämässä autosähköliikkeessä. Mitkä muuten nämä "hiilet" ovat?

      
  • Hiilet pyörivät roottoria vai onko se staattoria vasten. Sähköntuotannossa ne ovat tärkeä osa, mutta kuluvat vähitellen. Hiilet ovat halvat, työ on aina eri juttu, jos ei itse niitä vaihda. Nykyautoissa laturikin voi olla aika mahdottomassa paikassa koteloiden alla.

      
  • Lainaus:
    18.01.2005 klo 22:46 BBQ kirjoitti
    Tattis vastauksista...täytyy käydä näyttämässä autosähköliikkeessä. Mitkä muuten nämä "hiilet" ovat?


    Hiilet siirtävät sähköä pöyrivän ja ei-pöyrivän osan välillä, ja hiilet ovat kuluvia osia, joten niitä pitää uusia silloin tällöin. Yllättävän pitkään ne tosin kestävät (latureissa). Jos saa laturin osia käsiinsä, niin kyllä niistä hiilet yleensä tunnistaa jo nimen perusteella. Toisaalta jännää ettei tuohon sähkön siirtoon ole muuta keksitty kuin hiilet.

      
  • Lainaus:
    20.01.2005 klo 15:16 peksak kirjoitti
    Lainaus:
    18.01.2005 klo 22:46 BBQ kirjoitti
    Tattis vastauksista...täytyy käydä näyttämässä autosähköliikkeessä. Mitkä muuten nämä "hiilet" ovat?


    Hiilet siirtävät sähköä pöyrivän ja ei-pöyrivän osan välillä, ja hiilet ovat kuluvia osia, joten niitä pitää uusia silloin tällöin. Yllättävän pitkään ne tosin kestävät (latureissa). Jos saa laturin osia käsiinsä, niin kyllä niistä hiilet yleensä tunnistaa jo nimen perusteella. Toisaalta jännää ettei tuohon sähkön siirtoon ole muuta keksitty kuin hiilet.


    Jaa että miksei ole keksitty muuta kuin hiilet siihen "sähkön siirtoon". Itse asiassa syitä on monia. Hiilihän on maailmankaikkeuden yleisin alkuaine, hiilen sähkönjohtavvuus on tunnettu jo pitkään ja se on halpa materiaali, sen kitka on erittäin pieni, kun se seostetaan oikein, se on myös erittäin käytetty seosaine lujuutensa johdosta mm. muovin seosaineena (hiilikuitu).

    Vain muutaman syyn mainitakseni :wink:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit