Pikkukuhmun korjaus

24 kommenttia

Näkymätön naapuri parkkipaikalla teki pikkukuhmun autoni etuoveen. Kyseessä on 2cm pitkä terävähkö kuhmu. Onkos jollakin kokemusta autodentin tai vastaavan korjausten onnistumisista?
www.autodent.fi

  
  • Joskus naapuripysäköijän ystävällisen ovella nojailun olen oikaisuttanut, mitään jälkeä kolhusta ei jälkeenpäin näkynyt. Tärkeintä on tietenkin, että maalipinta on ehjä ja (työn suorittajan kannalta) se että kolhuun pääsee pellin sisäpinnalta hyvin käsiksi.

    Omien kokemuksien pohjalta uskallan suositella, ammattilaiset osaavat kyllä sanoa kannattaako hommaan ryhtyä.

      
  • Zilo: Kiitos vastauksestasi. Täytyy käydä näyttämässä, siitäpä se selkenee.

      
  • Itsellä Octavian ovi kolhittiin marketin parkkipaikalla juuri ovessa
    olevan "vekin" kohdalta. Oikaisu ei onnistunut, koska sisäpuolella
    on jokin pelti juuri siinä kohtaa.

      
  • Itselläni on Vectrassa lommo lokasuojassa (vieläkin). Niin se naapurin setä / täti ovella tuuppasi pienen lommon. Etsiskelyn jälkeen löysin oikojan (kiertävä sellainen) lommolle. Pitäisi ensi maanantaina käydä näyttämässä ja kysellä hinta-arviota. Toivottavasti vähemmän kuin autoliikkeen arvio (n. 300-500 €).

      
  • Itse olen oikonut. Jos ei oikominen onnistu niin "muovikittiä" ja maalaus. :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    17.03.2006 klo 22:01 eskimoto kirjoitti
    Itselläni on Vectrassa lommo lokasuojassa (vieläkin). Niin se naapurin setä / täti ovella tuuppasi pienen lommon. Etsiskelyn jälkeen löysin oikojan (kiertävä sellainen) lommolle. Pitäisi ensi maanantaina käydä näyttämässä ja kysellä hinta-arviota. Toivottavasti vähemmän kuin autoliikkeen arvio (n. 300-500 €).


    Tuontyyppiselle korjaukselle omien kokemusten mukaan hinta on 50 - 150 Eur (tekijästä & kuhmusta riippuen).

      
  • Tuo summa (50 - 150€) kuulostaa jo inhimilliseltä. Ne olisi merkkiliikkeessä ottaneet lokasuojan irti ja koko lokasuoja maalaukseen. Ei kuulemma muuten onnistu??!! No pitänee ottaa arvio tuolta kiertävältä oikojalta. Do dii tänään hinta sitten selvisi n. 100€ Kannattaako vai ei ? Mitä mieltä olette hinnasta? Kuulemma kestää vartin kun lommon oikoo (hyvä tuntipalkka!).

    [eskimoto muokkasi tätä viestiä 20.03.2006 klo 14:12]
      
  • Viittisitkö itse alkaan korjaan ventovieraan autoa alle satkulla jos voi tulla vahinko tai pitää antaa takuu? :sunglasses:
    En minä ainakaan! :smile:

      
  • Lainaus:
    19.03.2006 klo 13:37 eskimoto kirjoitti
    Tuo summa (50 - 150€) kuulostaa jo inhimilliseltä. Ne olisi merkkiliikkeessä ottaneet lokasuojan irti ja koko lokasuoja maalaukseen. Ei kuulemma muuten onnistu??!! No pitänee ottaa arvio tuolta kiertävältä oikojalta. Do dii tänään hinta sitten selvisi n. 100€ Kannattaako vai ei ? Mitä mieltä olette hinnasta? Kuulemma kestää vartin kun lommon oikoo (hyvä tuntipalkka!).


    Kyllähän tuo on ihan jees, jos sillä selviää maalaamatta tuota vauriopaikkaa, ja korjaaja takaa, ettei se ainakaan rumemmaksi mene.

    Itse ainakin katselen autossa mieluummin pikku lommoa kuin huonosti "korjattua", eli paklattua ja huonosti maalattua korjausta.

      
  • Lainaus:
    19.03.2006 klo 13:37 eskimoto kirjoitti
    Kannattaako vai ei ?


    a) Häiritseekö lommo?
    b) Onko maalipinta lommossa ehjä (ei ruostumisvaaraa ilman maalausta)? Yleensä maalipinta ei mene pienellä ovella huitomisella tms. miksikään.

    Näihin jos vastaat kyllä, mielestäni kannattaa.

    Onhan tuossa sekin näkökohta noin auton jälleenmyynnin kannalta, että hyvin oikaistua kuhmua harvoin näkee, mutta maalauksen erottaa useimmat.

      
  • Pieniin maaliruhjeisiin saa merkkiliikkeistä merkkikohtaisia paikkamaalipuolloja. Metallivärien kohdalla niissä on maali- ja lakkapullo erikseen. Olen hankkinut sellaisen viimeisiin autoihini jo pelkästään kiveniskemien takia. Hintaa Pösön metalliväripullolla oli muistaakseeni 8 euroa, Mersun pullolla vähän enemmän.

      
  • Jepulis. Lommo on poissa vectran lokasuojasta. Hinta oli 50€. Mielestäni ihan ok homma ja mies oli todella ammattitaitoinen. Ihmettelen vain merkkiliikkeen toimintaa, kun kysyin heiltä tuota samaista lommon oikaisua niin huollossa sanottiin, että pitää ottaa lokasuoja pois ja oikoa ja maalata koko lokari uudelleen. Hinta arvio 300-500€. Kysyin onnistuuko jos vain oijotaan niin kuulemma ei onnistu ja maali halkeaa. Onneksi älysin kysyä muualtakin neuvoja.

      
  • Lainaus:
    24.03.2006 klo 09:41 eskimoto kirjoitti
    Ihmettelen vain merkkiliikkeen toimintaa, kun kysyin heiltä tuota samaista lommon oikaisua niin huollossa sanottiin, että pitää ottaa lokasuoja pois ja oikoa ja maalata koko lokari uudelleen. Hinta arvio 300-500€.



    Se on tuo 300 - 500 Eur enemmän rahnaa kuin 50 Eur. Välillä kuulemma kuulee myös kommenttia "Vakuutusyhtiöhän sen maksaa ja sinä vain omavastuun". Autovakuutuksen omavastuukin taisi olla meikäläisellä 150 Eur, joten ihan pientä ei kannata korjata sen piikkiin, kun bonuksetkin tippuu.

    Sinänsä huvittavaa on että merkkiliikkeet käyttävät omien käytettyjen autojensa kuhmujen oikaisuun näitä kuhmukorjaajia. Yhden korjaajan kanssa joskus juttelin ja hän sanoi suoraan, että 90 % töistä tulee autoliikkeiltä ja vain 10 % yksityisautoilijoilta/takseilta yms, jotka tietävät mahdollisuuden olemassaolon.

    Itse kuulun mielelläni ainakin tämän kaverin 10 %:iin, jos joku taas jossain vaiheessa ystävällisesti ovella nojailee (jättämättä yhteystietojaan, kuten asiaan kuuluu).


    [Zilo muokkasi tätä viestiä 24.03.2006 klo 10:22]
      
  • Jos auto on kalliin näköinen ja vielä kiiltääkin siihen on paljon mukavampi nojailla, sitten kun siihen on joku kerran kunnolla "nojannut" sen voi hetkeksi jättää rauhaan, se kun ei herätä enää niin paljon kateutta.

      
  • Näinpä tuo saattaa olla. Mutta lommon korjaaja antoi vinkin parkkeeraamiseen. Jos mahdollista niin ajaa kahden todella kalliin näköisen auton väliin niin ei kuulemma tule lommoja... :wink:

      
  • Lainaus:
    27.03.2006 klo 22:20 eskimoto kirjoitti
    Näinpä tuo saattaa olla. Mutta lommon korjaaja antoi vinkin parkkeeraamiseen. Jos mahdollista niin ajaa kahden todella kalliin näköisen auton väliin niin ei kuulemma tule lommoja... :wink:


    Olen aina välillä ahtaaseen ruutuun parkkeeratessani ottanut kamerakännykällä viereisen auton rekkarista kuvan, jos epäilyttää, että lommoja voi olla luvassa.

      
  • Jos autonsa parkkeeraa marketin P-alueen kulmaan yksikseen, on ympärillä lauma autoja ostoksilta palatessa. Minkäs suomalainen sielulleen voi. Ainoa keino välttää parkkikolhut, on sijoittaa auto kahteen ruutuun niin, että viiva kulkee auton alla keskellä. Laumasielu ei näin uskalla parkkeerata kylkeen kiinni, koska sulkuviivaa EI SAA ylittää.

    Mutta mitä tehdä autoa jatkuvasti kolhivalle naapurille? Poliisia tuskin kiinnostaa tulla paikalle toteamaan kolhuja ja naapuri luonnollisesti kieltää kaiken.

      
  • Moi!

    Onko kellään tämän kiertävän kuhmujen korjaajan yhteystietoja? Passatin ovea täytyisi näyttää.

    T: Sami

      
  • AutoBild-lehden numerossa 7/2007 oli pikatesti "Lommot suoriksi".
    Siinä testattiin Motonetissa myynnissä olevaa DentVanish -laitetta, jonka valmistaja on sveitsiläinen Beulentechnik.

    Hinta oli lehden ilmestymisen aikoihin 39,90.

    Lehti testasi laitetta, ja sai lommon oikeamaan. Lehden arvio laitteesta:
    + hinta, helppokäyttöisyys
    - virheetöntä lopputulosta vaikea saavuttaa, vaatii tarkkuutta.

    Laite "toimii" siten että tangossa olevan nupin päähän laitetaan kuumaliimaa, nuppi laitetaan lommokohtaan, ja tankoa aletaan kiertää kehikossaan ylös. Periaatteessa liiman tulisi antaa periksi kun lommo on oiennnut, mutta ainakin aloittelija saattaa laittaa liimaa joko liikaa tai liian vähän, joten lommokohdasta ei tule ihan sileä, parempi kuitenkin kuin ennen oikomista.

      
  • Lainaus:
    23.05.2007 klo 15:45 xrit kirjoitti
    Moi!

    Onko kellään tämän kiertävän kuhmujen korjaajan yhteystietoja? Passatin ovea täytyisi näyttää.

    T: Sami


    Laita Googleen tekstit: "kolhut pois", sieltä löytyy firma, joka oikaisi oman autoni lommon, itse en muista yhteystietoja.

      
  • Minä olen jo ajat sitten luovuttanut, nimittäin on aika toivotonta varjella autoaan käytön jäljiltä. Kun ajaa 60000km vuodessa on tuulilasissa naarmuja ja napsuja, nokka täynnä hakkaumia jne. Lapset tuo mukanaan jälkiä sekä mukana sillointällöin kulkevat koirat auton sisustaan omia jälkiään. Vanteissa kiveniskuja mökkisoratieltä jne.
    Autoni on nyt vuoden vanha Avensis ja on täysin mahdotonta paljon ajavana pitää sitä näyttelykunnossa. Sisustassa ja ulkokuoressa on jo käytönjälkiä. Sitä saa vain turhaan kusipään maineen kun kohkaa kokoajan jostain jäljistä kyytiläisille. Kyllä elämä on vaan paljon helpompaa ja ihanampaa kun antaa pikkujuttujen olla. Kyllä minun mielestä esim. hyvä parisuhde (kerran eronneena..) on paljon enemmän huolehtimisen arvoinen juttu kuin joku hiton peltitoosa.
    Ainoa hoito mitä teen on imuroin parikertaa vuodessa, käsivahaus kaksi-kolme kertaa vuodessa, vesipesut koneella tai käsin kerran pari kuussa vuodenajasta ja kurasta riippuen.
    Minä käytän vapaa-aikani mieluummin liikunnan harrastamiseen ja lasten kanssa olemiseen kuin auton hinkkaamiseen kokoajan kun se Suomessa ei kuitenkaan pysy puhtaana kuin omassa tallissa.
    Kun vaihdat autoasi, myyjä kuitenkin kattoo taulukosta hinnan autollesi, aina se ei edes vaivaudu ulos katsomaan autoa. Kolarivammat on sitten asia erikseen.

      
  • Minulla asiakas, päihtyneenä, otti autosta poistuessaan viisi askelta eteen ja sitten rojahti yllättäen selälleen maaten.
    Seurauksena runsaan puoli vuotta vanhan Citroen C 5: n etuoven listan alapuolella pään tekemä lommo.
    Merkkikorjaamon arvio 0li 450-500 euroa. Asiakas, soitettuani hänelle, ei "muistanut" yhtään mitään tapahtuneesta.

    Asiakas lupasi käydä tarkistamassa vaurion, ja sen jälkeen päätetään, missä ja miten korjataan. Eipä ole kuulunut mitään, kaksi viikkoa on vierähtänyt.
    Tulevalla viikolla aion soittaa ja kysyä, miten korvauksen kanssa on.

    Muistakaa siis, että taksimatkan maksaminen korvaa vain kuljetuksen, aihettamanne vahingot tulevat korvattaviksi jlkikäteen!!!

      
  • Lainaus:
    20.06.2007 klo 21:39 MayDay84 kirjoitti


    Nuo vinkit eivät toimi, jos lommo on pieni ja terävä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit