Opelin dieselmoottorit

25 kommenttia

Minkälaisia kokemuksia Opelin dieseleistä? Kestävyys kulutus, viat. Lähinnä vuosimallin 1998 - 2001 Astrat ja Vectrat.

  
  • en ole varma onko nimenomaan dieseleissä vikoja, mutta autoissa ylipäätään vectrassa B:ssä kaikenlaisia vikoja, astra huolettomampi. :innocent:

      
  • Eipä hirveästi näy esim. nettiautossa myynnissä yli 500 000 ajettuja diesel-ooppeleita. Eikä kovin paljoa edes 300 ooo ajettuja. Toyotaa, pösöä ja PAssattia kyllä löytyy.

      
  • 2.0- ja 2,2-litraiset on lujia koneita.

      
  • Lainaus:
    16.05.2007 klo 23:06 ddr5 kirjoitti
    Eipä hirveästi näy esim. nettiautossa myynnissä yli 500 000 ajettuja diesel-ooppeleita. Eikä kovin paljoa edes 300 ooo ajettuja. Toyotaa, pösöä ja PAssattia kyllä löytyy.


    Johtunee varmaankin siitä, että suurin osa Ooppeleista on bensoja...

      
  • Lainaus:
    17.05.2007 klo 16:32 Opelixi kirjoitti
    Lainaus:
    16.05.2007 klo 23:06 ddr5 kirjoitti
    Eipä hirveästi näy esim. nettiautossa myynnissä yli 500 000 ajettuja diesel-ooppeleita. Eikä kovin paljoa edes 300 ooo ajettuja. Toyotaa, pösöä ja PAssattia kyllä löytyy.


    Johtunee varmaankin siitä, että suurin osa Ooppeleista on bensoja...


    Ja suurin osa Ladoistakin lienee bensoja. DIeseleitä tuskin myydään enempää minkään merkin toimesta kuin bensoja. Opelin diesel ei vaan kestä. TAikka vaihtoehtoisesti mu auto ei kestä.

      
  • Lainaus:
    18.05.2007 klo 21:46 ddr5 kirjoitti
    Lainaus:
    17.05.2007 klo 16:32 Opelixi kirjoitti
    Lainaus:
    16.05.2007 klo 23:06 ddr5 kirjoitti
    Eipä hirveästi näy esim. nettiautossa myynnissä yli 500 000 ajettuja diesel-ooppeleita. Eikä kovin paljoa edes 300 ooo ajettuja. Toyotaa, pösöä ja PAssattia kyllä löytyy.



    Johtunee varmaankin siitä, että suurin osa Ooppeleista on bensoja...



    Ja suurin osa Ladoistakin lienee bensoja. DIeseleitä tuskin myydään enempää minkään merkin toimesta kuin bensoja. Opelin diesel ei vaan kestä. TAikka vaihtoehtoisesti mu auto ei kestä.



    Mutta kuten jo totesinkin, niin jostain syystä diesel-Ooppelit ovat olleen harvinaisia, siis jos tarkastellaan noita 90-luvun alun malleja... Varsinkin Omegat on lähes kaikki bensoja. Ja mitä tulee noihin muiden luettelemasi merkkien kestävyyteen, niin eipä noita yli 500tkm ajettuja ole muillakaan merkeillä kovin häävisti myynnissä ja minkälaisilla remonteilla tuollaisiin määriin on sitten päästy...

    EDIT:

    Nettiautossa myynnissä olevat autot:

    Opel Bensa-koneella: 3463 kpl
    Opel Diesel-koneella: 421 kpl

    VW Bensa-koneella: 2936 kpl
    VW Diesel-koneella: 1883 kpl

    Yli 295tkm ajetut Opelit bensa-koneella: 260 kpl = 7,5%
    Yli 295tkm ajetut Opelit diesel-koneella: 87 kpl = 20,6%

    Yli 295tkm ajetut VW:t bensa-koneella: 138 kpl = 4,7%
    Yli 295tkm ajetut VW:t diesel-koneella: 271 kpl = 14,3%

    Yli 400tkm ajetut Opelit bensa-koneella: 27 kpl = 7,8%
    Yli 400tkm ajetut Opelit diesel-koneella: 9 kpl = 2,1%

    Yli 400km ajetut VW:t bensa-koneella: 14 kpl = 4,8%
    Yli 400km ajetut VW:t diesel-koneella: 69 kpl = 3,7%

    Yli 600tkm ajetut Opelit diesel-koneella: 1 kpl (vm. 1993 Astra) = 0,2%
    Yli 600km ajetut VW:t diesel-koneella: 1 kpl (vm. 1985 Golf) = 0,05%

    Eli mitäs nämä Nettiautosta kerätyt "faktat" kertovatkaan? Minusta se kertoo VW:n heikosta kestävyydestä... melkein 2000 autoa ja yhdellä on päästy yli 600tkm ja sekin 22-vuotta vanha...

    [Opelixi muokkasi tätä viestiä 20.05.2007 klo 20:30]
      
  • Mielenkiintoisemmaksi menee, jos tarkastellaan vm. 1998 ja sitä nuorempia autoja. Näistähän oli alunperin kysymyskin eikä mistään vm. 1985 diesel Golfista...

    vm. -98 uudemmat Opelit diesel-koneella: 267 kpl
    vm. -98 uudemmat ja yli 295tkm ajetut Opelit diesel-koneella: 48 kpl = 18%

    vm. -98 uudemmat VW:t diesel-koneella: 956 kpl
    vm. -98 uudemmat ja yli 295tkm ajetut VW:t diesel-koneella: 100 kpl = 10,5%

    Sitten, jos tarkastellaan mainitsemaasi Passattia ja verrataan samankokoiseen Omegaan, sillä eihän kukaan osta mitään pikkuautoa tarkoituksenaan ajaa sillä paljon...

    vm. -98 uudemmat Omegat diesel-koneella: 34 kpl
    vm. -98 uudemmat ja yli 400tkm omegat diesel-koneella: 2kpl = 5,9%

    vm. -98 uudemmat Passatit diesel-koneella: 417 kpl
    vm. -98 uudemmat ja yli 400tkm Passatit diesel-koneella: 7 kpl = 1,7%

    Mitäs nämä "faktat" kertovat? Ettei vain VW:n laatu-dieselin huonosta kestävyydestä? Ei nyt sentään, vaan pointtini on se, että ei kannata liikaa sokaistua numeroista...

    [Opelixi muokkasi tätä viestiä 20.05.2007 klo 20:45]
      
  • Mitä sitten tarkoitetaan "Opelien dieselmoottoreilla"?

    Opeleissa on ollut dieselmoottoreina:
    - GM/Opelin omia kehitelmiä
    - Isuzun kehittämiä
    - BMW:n kehittämiä (Omega)
    - ja viimeisimpänä Fiatin dieseleitä.

    Yhteistä nimittäjää näille on vähän vaikea löytää, paitsi että kaikki ovat dieselmoottoreita.

      
  • Niin, oikeastaan kysymys voisi olla Opeleissa käytetyistä dieselmoottoreista. Minkälainen 1.7 moottori on noissa 1998 ja uudemmissa astroissa. Onko se Isuzu? Onko se jakohihnalla ja jos kuinka pitkä vaihtoväli?

      
  • Lainaus:
    21.05.2007 klo 09:08 Pikitahko kirjoitti
    Niin, oikeastaan kysymys voisi olla Opeleissa käytetyistä dieselmoottoreista. Minkälainen 1.7 moottori on noissa 1998 ja uudemmissa astroissa. Onko se Isuzu? Onko se jakohihnalla ja jos kuinka pitkä vaihtoväli?


    OCF -sivuilta saattaa löytää parhaiten vastaukset koskien
    Opeleita:
    http://www.ocf.fi/forum/viewforum.php?f=35&sid=c11db80ca32ddbcecabdc8322bcc89da

      
  • 1.7 litrainen on hihnalla ja vaihtoväli muistaakseni 100-100tkm...

      
  • Harmittaa, kun herra/rouva ddr5 ei mitenkään kommentoinut esiin tuomiani tilastoja...


    [Opelixi muokkasi tätä viestiä 24.05.2007 klo 19:53]
      
  • "hihnalla ja vaihtoväli muistaakseni 100-100tkm..."

    60000 korkeintaan (d 1,7), samalla vaihdettava kiristimet ja hihnapyörät sekä erityisesti niiden pultit. Moottorin akilleenkantapää, katkeavat sillä kiristimen ja hihnapyörän pulttit menee lohkon sisälle n.10 mm verran ja kun itse hihnapyörän sisin reuna on n. 20 mm päässä lohkosta.

    Jos pultti tai hihna katkeaa, keinuvivut menevät poikki, sillä muuten hajoaisi koko kone venttiilien koskettaessa mäntiin.

    Talvella saattaa öljysuodattimen yläpuolella olevasta, välikappaleesta ja suodattimen rungon välistä alkaa runsas öljyvuoto. Tällöin on euron arvoinen O-rengas katkennut. Välikappaleesta menee kaksi letkua moottorin etupuolella olevalle tehostimen pumpulle.

    Muuten ok kone ja tykkää asetoonista...

      
  • Odottelen edelleen herra dddr5 kommenttia kaivamiini tilastoihin...

      
  • Näyttää todellakin siltä että suurin osa myynnissä olevista autoista on bensamoottoreita. Tilastosi lienee kattava.

      
  • Omegan dieselkone ainakin on ollut hyvä. Eräässä toisessa saksalaismerkissä sama kone löytyi mallista nimeltä 525 tds. Opelissa oli hivenen matalampiviritteinen versio, eli ehkä jopa vahvempi.

    Nykyinen 1.9 litrainenkin on hyvä, toimii oikein mukavasti niin Opelin kuin Saabinkin nokalla. Koneen hinta ainakin Saabiin on kyllä sen verran kova (9-5 2.0t:n ja 1.9 TiDin hintaeroa noin 7.000 euroa), ettei tuo mikään suuri myyntimenestys taida tuolla hinnoittelulla olla.

      
  • Lainaus:
    14.06.2007 klo 23:18 ddr5 kirjoitti
    Näyttää todellakin siltä että suurin osa myynnissä olevista autoista on bensamoottoreita. Tilastosi lienee kattava.


    Tilasto oli tasan niin kattava kuin mitä Nettiautossa oli tuolloin myynnissä. Jostain syystä diesel-Ooppelit eivät ole olleet suosittuja, mutta kuten tilastoni kertoi, niin eipä nuo Ooppelit häviä ajetuissa kilometreissä esim. VW:lle, vaikka vähän tällaista aikaisemmin väitit... Toki mittarilukema ei kerro juuri mitään, yleensä isommilla autoilla ajetaan enemmän vuosittain ja maantieajoa on huomattavasti enemmän kuin pienissä kauppakasseissa, mutta toisaalta pieniinkin voi kertyä paljon maileja ajan mittaan, jos vain pellit kestää...

    Onhan se aika selvää, että jos autolla ajetaan 15tkm vuosittain niin 500tkm mittarilukemaan pitäisi ajella 33-vuotta...

      
  • Onhan niissä omat pienet ongelmat ollut opelin dieseleissä.. Jakopää on heikko ja toinen on kannet jotka eivät tahdo kestää. myynti arvo on aika huono, mutta halvemmalla sen saa kyllä ostettuakin :smile:

      
  • Lainaus:
    17.06.2007 klo 20:21 vaikeeta on kirjoitti
    Onhan niissä omat pienet ongelmat ollut opelin dieseleissä.. Jakopää on heikko ja toinen on kannet jotka eivät tahdo kestää. myynti arvo on aika huono, mutta halvemmalla sen saa kyllä ostettuakin :smile:



    Edellämainittu ei koske ainakaan 2,0- eikä 2.2-litraisia.

      
  • Lainaus:
    17.06.2007 klo 20:57 mikkot kirjoitti
    Lainaus:
    17.06.2007 klo 20:21 vaikeeta on kirjoitti
    Onhan niissä omat pienet ongelmat ollut opelin dieseleissä.. Jakopää on heikko ja toinen on kannet jotka eivät tahdo kestää. myynti arvo on aika huono, mutta halvemmalla sen saa kyllä ostettuakin :smile:



    Edellämainittu ei koske ainakaan 2,0- eikä 2.2-litraisia.


    Mitenniin ei koske? Opelin arvo tippuu suunnilleen yhtä nopeasti kuin Renun, Alfan ja esim. Saabin ihan koneesta riippumatta.

      
  • Lainaus:
    20.06.2007 klo 00:29 ddr5 kirjoitti
    Lainaus:
    17.06.2007 klo 20:57 mikkot kirjoitti
    Lainaus:
    17.06.2007 klo 20:21 vaikeeta on kirjoitti
    Onhan niissä omat pienet ongelmat ollut opelin dieseleissä.. Jakopää on heikko ja toinen on kannet jotka eivät tahdo kestää. myynti arvo on aika huono, mutta halvemmalla sen saa kyllä ostettuakin :smile:




    Edellämainittu ei koske ainakaan 2,0- eikä 2.2-litraisia.


    Mitenniin ei koske? Opelin arvo tippuu suunnilleen yhtä nopeasti kuin Renun, Alfan ja esim. Saabin ihan koneesta riippumatta.



    Tarkoitin tuota kestävyysjuttua.

      
  • Lainaus:
    17.06.2007 klo 20:21 vaikeeta on kirjoitti
    Onhan niissä omat pienet ongelmat ollut opelin dieseleissä.. Jakopää on heikko ja toinen on kannet jotka eivät tahdo kestää. myynti arvo on aika huono, mutta halvemmalla sen saa kyllä ostettuakin :smile:


    Mulle tullut tuota OCFää selatessa ainakin semmonen käsitys, että ongelmallisin diesel on juuri tuo BMW-peruinen motti. OT: BMWhän osti 90-luvun lopulla joihinkin dieseleihinsä GMltä samaa AR35-automaattia, mikä on Opelin 3 litrasissa, vissiin sen kestävyyden takia :confused:

      
  • Lainaus:
    27.05.2007 klo 19:55 mornee kirjoitti
    Muuten ok kone ja tykkää asetoonista...


    Tykkää asetoonista ??? Täh? Siis polttoaineen seassa vai mitä?

      
  • Niin. Ei se muuten käynnisty.

      
  • Lainaus:
    15.05.2007 klo 14:12 Pikitahko kirjoitti
    Minkälaisia kokemuksia Opelin dieseleistä? Kestävyys kulutus, viat. Lähinnä vuosimallin 1998 - 2001 Astrat ja Vectrat.

    Eipä ole moittimista koneen kestävyyden suhteen. 340000 km mittarissa ja hyvin pelittää. Ostin 98-astran (2,0 DTL) heinäkuussa 2001, silloin mittarissa oli 144 tkm. Ahtopaineventtiileitä mennyt 2 kpl ja yksi ilmamäärämittari ja pa-paluuletkut, viimeisempänä laturin kiinnike. Siinä merkille ominaiset vikakohteet. Toki iskarit ja jarrut on näillä kilometrillä jo kerran vaihdettu. Jakoketjuun ja vesipumppuun ei ole tarvinnut koskea.Muovinen jäähdytin keulasta meni uusiksi jäniskolarin seurauksena.
    Eipä varmaan olekaan näitä Opelin diiseleitä paljon myynnissä, kun hyvitykset tämän verran ajetusta toimivasta autosta ovat parin tonnin luokkaa. Jatkamme tällä autolla kakkosautona loppuun saakka, käyttöarvoa autolla vielä löytyy ja kilometrejä kertyy vuosittain reippaasti yli 30 tkm. Niin ja kulutus moottoritieajossa 120-130km/h 5,8-6l/100 km.
    Pitkillä reissuilla menee viiden pintaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit