Autotalligallup

24 kommenttia

SixPackin tee-se-itse-kirjoituksen pohjalta tuli mieleeni kysellä palstalaisten autotalleista.

Kokeillaanpa galluppia. Keillä on ja keillä ei ole tallia? Jos on, millainen?

Omistan kerrostalosta 17,5 m2 lämpimän tallin, jossa onkin tullut vietettyä enemmänkin aikaa. Tosin nykyiselle 4,69 m pituiselle autolleni talli on käynyt auttamattomasti liian ahtaaksi, jos tallia käyttää muuhun kuin auton säilytykseen. Talli muuten on erinomainen, koska siellä on suurikokoinen lämmityspatteri ja huippuimuri. Lämpötila on vähintään "energiataloudellinen" +18 astetta, joten tila ainakin pysyy kuivana.

  
  • Talli löytyy omakotitalosta, neliöitä vajaa 40. Lämpöä pidetään talvella n. 10 astetta, ilmanvaihto toimii painovoimaisesti tai tarpeen mukaan poistopuhaltimella. Tuskin osaisin ilman autotallia enää ollakaan...

      
  • Minulla oli talossa noin 30 neliön talli mutta kun se muuttui vuosien saatossa varastoksi eikä auto sinne koskaan oikein kunnolla mahtunut niin muutin tilan asuinkäyttöön ja laitoin kunnon kotiteattérivehkeet sinne.
    Rakensin tilalle autokatos/varaston n. 90 m2. Suurimman osan vuodesta autoa voi huoltaa vaikka tila ei ole lämmitetty. 500W halogenivalo lämmittää kivasti esim. jarruremontissa.

      
  • Talon yhteydessa on 40m2 talli, ei lammitetty. Tosin se on taynna romua, joten ei sinne autot edes mahdu.

      
  • Ei ole tallia, ikävä kyllä. Harrasteauto tosin talvehtii lämpimässä tallissa, mutta sekin on ikävä kyllä pelkkä vuoktattu säilytyspaikka.

      
  • Erillinen n. 30 neliön kylmä talli.

    Jorma kertoo, että lämmittää autokatos/varastoa 500W:n halogeenivalolla.
    Olen käyttänyt tilapaislämmittäjänä auton sisätilan lämmittäjiä (2kpl).
    Niillä saa pakkasella ainakin lämmön tunteen aikaiseksi.

    Onkohan jollakin kokemuksia infrapunalampun käytöstä.
    Ja mitä muita tilapäislämmittäjiä kylmässä tallissa mahdetaan
    kayttää?

    mhj

      
  • Talli on, en muista neliöitä, riittävän pitkä, työpöytä mahtuu ruuvipenkkeineen päähän ja kunnon hyllyt. Tallin sivulla on erillinen tila jossa vaikka mitä. Lämpö pidetään n. 10 asteessa, erillisellä lämmittimellä saa melko nopeasti nostettua tilapäisesti haluttuun. Kahvinkeitin, vanha nojatuoli + pari muuta pallia ja käsienpesuallas löytyy ja vanha keittiöradio. Sängyn sain roudata vuosia sitten takaisin sisälle kun ei tarvinnut enää olla ulkoruokinnassa erottuani.

    Jotain erikoiskempaa talliin on tulossa (nelipyöräistä), oikea kohde ei ole vain löytynyt. Jotta lukijoiden ei tarvitsisi surra kohtaloani, on naisten suhteen homma paremmin kuin hyvin, eikä pelkoa ole, että kalsaripussi löytyy oven ulkopuolelta. Sitäpaitsi, onhan minulla talli!

      
  • Lainaus:
    21.11.2004 klo 11:56 mhj kirjoitti
    Erillinen n. 30 neliön kylmä talli.

    Jorma kertoo, että lämmittää autokatos/varastoa 500W:n halogeenivalolla.
    Olen käyttänyt tilapaislämmittäjänä auton sisätilan lämmittäjiä (2kpl).
    Niillä saa pakkasella ainakin lämmön tunteen aikaiseksi.

    Onkohan jollakin kokemuksia infrapunalampun käytöstä.
    Ja mitä muita tilapäislämmittäjiä kylmässä tallissa mahdetaan
    kayttää?

    mhj


    Vähän tarkennan, etten oikeastaan lämmitä tilaa sillä halogenilla vaan itseäni. Kun valoa kuitenkin tarvitaan, niin 500W halogenivalo noin metrin päässä työkohteesta tuo ns. lämmöntuntua. Infrat on monesti semmoisia pitkiä pötköjä, joita ei oikein saa sopivalle etäisyydelle kun jotain tehdään. 10 EUR jalallinen halogenivalo sen sijaan tappaa kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
    Niin, eihän autokatosta oikeasti voi lämmittää. Toivon, että ihan oikeat remontit sattuu muuhun kuin sydäntalveen.

      
  • Eipä ole tallia ei... :confused: Mieli kyllä tekisi, mutta rivitalossa kun asun, niin vähän hankalaa on...

      
  • Avotalli ja toinen auto on ulkona. Se on tallissa kumpi ekana aamulla lähtee.

      
  • Koko taitaa olla n. 40 neliötä, koska molemmat autot sopivat väljästi ja ympärille jää tilaa. Tai oikestaan jäisi tilaa....jos ei kertyisi niin paljon kaikenlaista roinaa talliin. Nyt joutuu ajoittain vähän pujottelemaan.
    Talli on kai tehty joskus 78-79. Siellä on seinässä pari patteria, joten ilmeisesti saa lämmitettyä, kun laittaa töpselit pistorasiaan. On kyllä ovien pielistä niin harva, jotta mahdollinen lämmitys olisi tuhlausta.
    En ole vielä kaivannutkaan lämmitystä (3v asuttu), kun en kovin paljon osaa autoon korjauksia tehdä,enkä pahemmin tuunailuakaan harrasta. Mutta onhan se kiva tietää että lämmönkin saa päälle, jos joskus tarvitsee.

      
  • Ei valitettavasti ole lämmintä autotallia, katos on kylläkin, n. 35 neliötä, mutta moottoripyörille on 18 neliön lämmin talli katoksen jatkeena jossa tulee pidettyä sellaista +12 astetta.

      
  • 120 m2,öljylämmitys,2 autonosturia,pakokaasuimuri,paineilmavehkeet,mig,rengaskone,prässi,vaihteistonosturi,siltanosturi,oskiloskooppi,hyvät käsityökalut.Näillä harrastukset sujuu jos on aikaa.

      
  • Lueskelin noita autotalli vastauksia. Yksi asia kiinnitti huomiotani. Autotallissa ei saa olla ajoneuvon lisäksi kuin 1 rengaskerta/auto ,kylmiä työkaluja, suksiboxi ja auton peräkärry. (Asunto Oy/Helsingin kiinteistöt) Jos sattuu tulipalo ja tallissa on jotain muuta saatte unohtaa vakuutuksenne ja maksaa itse jos jotain tapahtuu !
    Noin vaan tiedoksi. Luulisin samansuuntaisian pelastuslaitoksen sääntöjä löytyvän muistakin kaupungeista ! :wink:

      
  • Pitää paikkaansa. Autotalli pitää hyväksyttää rakennusvalvonnassa työtilaksi tai jotain sinne päin, jotta auton huoltaminen tai korjaaminen olisi sallittua. Asunto osakeyhtiössä tämä lienee mahdotonta. Edes kotivakuutus ei ole voimassa autotallissa.

      
  • Ihan vaan tuosta mitä tallissa saisi olla.Meillä kävi palo tarkastajat eikä ne sanonut mitään kun tallissa oli toistakymmentä litraa maalia yms. herkästi palavaa.. :kiss:

    [Felmu muokkasi tätä viestiä 08.12.2004 klo 14:11]
      
  • Kumpi on paras kylmä vai lämmin autotalli auton kannalta? mun isä on rakentanut elämänsä aikana kolme taloa ja kaikissa on ollut ns. kylmä autotalli eli umpinaiset seinät, katto ja tietty ovi ja lisänä hyvä tuuletus. talvellä laittanu aina kylmällä kelillä lohkolämmimen päälle. onko kylmä talli autolle paras ja jos on niin miksi? Eikö auto ruostu niin herkästi kylmässä tallissa kuin lämpimässä? esim kun luminen ja jäinen auto ajetaan lämpimään talliin

      
  • Ei liene kovinkaan suurta merkitystä, onko talli lämmin vai ei. Siis auton kannalta. Ehkä lämmin talli on auton kannalta periaatteessa huonompi, mikäli ei ole tarpeeksi lämmin, ja hyvä ilmanvaihto, että auto kuivuisi kunnolla yön aikana. Mutta toisaalta, tuskin kovin moni samaa autoa niin kauan kuluttaa, että sillä mitään merkitystä olisi. Kuskin kannalta lämmin talli on ehdoton. Aiemmin jouduin säilyttämään autoa kylmässä hallissa, mikä oli ihan ok, eipä tarvinnut laseja raappia, mutta eipä ollut pistorasioita lohkolämppäriä varten. Ainoa hyöty oli, ettei tarvinnut laseja raapata, eikä pitää autoa kadulla potkittavana. Mutta nykyisin olen tottunut lähtemään aamulla lämpimästä hallista, ulkona ei tarvitse edes käydä ennen kuin työpaikan pihassa. En voisi enää kuvitellakaan muuttavani taloon, jossa ei lämmintä parkkihallia olisi. Sen verran mukavuudenhaluinen olen.

    [pkj muokkasi tätä viestiä 08.12.2004 klo 15:34]
      
  • Jos talli on pieni, hyvin lämpöeristetty ja vaikka ilman lämmitystäkin, se ei varsinaisesti ole kylmä talli. Kun ajaa auton sisään, autossa oleva energia lämmittää tallia vähän. Saattaa ainakin lumet sulaa lattialle jos ei muuta. Tällainen vaihtoehto on mielestäni autolle kaikkein huonoin vaihtoehto.

    Monilla on mielestään hyvä talli, jossa on kunnon ilmanvaihto ja riittävästi lämpöä jotta auto kuivaa seuraavaksi päiväksi. Jos kuitenkin ajatellaan muutakuin maalipintaa, niin ihmettelen jos auto oikeasti ehtii kuivaa n. 12 h tallissa olon aikana. Peräkontti, kotelot yms. on kylmät kun ajetaan sisään. Niihin kondensoituu reilusti kosteutta ennen kuin pellit on samassa lämpötilassa ympäröivän ilman kanssa. Ilmassa on kosteutta kun autosta tippuu lumet ja jäät ja sulaa lattialle ja haihtuu pikkuhiljaa.
    Onhan noita taloyhtiöiden talleja, jossa on +28 C ja ilma kiertää. Energiasyistä omakotitaloissa ei moista haaskausta viitsi monet katsoa.

    Eli omasta mielestäni paras auton säilytyspaikka on ulkokatos. Auton sisäpuolen ja moottorin saa aina lämpimäksi kun pitää lähteä. Eikä tarvitse ikkunoita raaputtaa.

      
  • minulla on autotalli jossa on 40000 mottia tuulettava puhallin ja
    lämpötila on 29,5 astetta ja tilaa on 16x20x26 metriä onko hyvä pitää autoa tollasessa tallissa?

      
  • Lainaus:
    22.11.2004 klo 11:34 Tuomas kirjoitti
    Avotalli ja toinen auto on ulkona. Se on tallissa kumpi ekana aamulla lähtee.


    sanoo Tuomas joka on omien sanojen mukaan:

    19-vuotias, itse olen kiinnostunut tietokonepeleistä. On kai täällä muutama muukin jotka ovat kiinnostuneita peleistä....

      
  • Härveli asustelee kylmässä tallissa. Tallissa puurunko, peltiseinät ja peltikatto ilman eristyksiä. Luontaisia koloja vähän joka puolella joten ilman pitäisi kiertää. Lämpöeroa sen verran verrattuna ulkoilmaan, mitä aurinko lämmittää.
    Siellä ovat kaikki meidän pollet asustelleet ja käyntiin pyöräytetty lohkolämmitintä käyttäen ja ilman sisätilan lämmitintä. :smile:

      
  • Kingcappi seisoo taivasalla roikassa, mutta capri saa kohta talliinsa kaveriksi b-koppaisen barracudan. :smile:

      
  • Lainaus:
    19.01.2005 klo 13:26 Moikka kirjoitti


    sanoo Tuomas joka on omien sanojen mukaan:

    19-vuotias, itse olen kiinnostunut tietokonepeleistä. On kai täällä muutama muukin jotka ovat kiinnostuneita peleistä....

    Anteeksi vaan mutta tuo oli vastaus siihen kun kysyttiin että: Onko kukaan kiinnostunut tietokonepeleistä? Vastasin vain siihen kysymykseen. No nyt tämä meni ohi aiheen, mutta täytyihän tuohon vastata.

      
  • Autotalli on OK-talossa, mutta niin pieni, ettei sinne auto kunnolla mahdu (max. 4,4 metrinen, menee ovi juuri kiinni). Nyt ollut kylmänä varastona.

    Pihalla on pressutallissa kesäauto ja käyttöauto seisoo taivasalla. Suunnitelmissa (vai unelmissa?) rakentaa kunnon autotalli, jossa olisi lämmin puoli sekä kylmä, lähinnä katos seinillä ja ovella; siis yhteensä kahdelle autolle.

    Mielestäni auton peltien kannalta paras säilytyspaikka talvella käyttöautolle on kylmä talli/katos, jossa seinät, mutta hyvä tuuletus. Kesäauto voisi tietysti olla lämpimässäkin tallissa, mutta säilyy lähes yhtä hyvin kylmässä, kuivassa tilassa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit