Talvirenkaat 2009

329 kommenttia
15678911»
  • onko tietoa näistä talvirengas testeistä ,että onko ne tehty vain yhden lehden toimesta ja sitten myyty muille vaiko alunperin yhteityö testejä?

    koska TM ja tuulilasin testit ilmestyvät suomen lisäksi ainakin ruotsalaisissa autolehdissä

      
  • drive: AutoBildissä sen sijaan oli asialliset suositukset missä olosuhteissa kannattaa käyttää nastarenkaita:



    Vähän ajavien kannattaa käyttää nastoja, jos ajo tapahtuu maaseudun huonosti hoidetuilla teillä. Paljon ajavan kannattaa käyttää nastoja, jos ajaa enimmäkseen pohjoisen jäisillä teillä. Etelässäajavan ei kannata hankkia nastoja yhtä lapinreissua varten, lumiketjuilla pääsee varmemmin mökkitien läpi kuin nastoilla.




    Oletettavasti paljon ajava joutuu ajamaan laajalla maantieteellisellä alueella ja lähtemään aina liikkeelle kelistä huolimatta. Silloin on nastoillekin suurin tarve. Samoin lehdessä oli väite siitä, että nastat menettävät pitonsa nopeammin. Se on aika erikoista, koska nykynastoista nastat nyppimällä jää jäljelle kuitenkin kitkarengas, joka ei taatusti pidä kitkarengasta huonommin.



    Itse olen miettinyt asiaa enemmän niin että hankit:



    Nastat, jos:

    - olet kokematon kuski

    - tai sinulla on vanhempi auto tai uusikin pikkuauto jossa ei ole ajonhallinnan järjestelmiä

    - tai ajat paljon kaikenlaisissa oloissa

    - tai et voi jättää autoa kotiin vaikka keli olisi huono

    - tai joudut liikkumaan sivuteillä



    Kitkat, jos asut Etelä-Suomessa ja

    - sinulla on uusi auto jossa on olennaiset turvallisuusjärjestelmät

    - sinun ei ole pakko lähteä pahimmilla keleillä liikenteeseen

    - liikut pääosin päiväsaikaan kaupungissa ja/tai isoilla pääteillä



    AutoBildin alle 5.000 km vuodessa ajavalle suosittelen talvella taksia. Tulee halvemmaksi…

      
  • drive:

    Tekniikan maailmassa näkyy olevan eurokitkatesti. Referenssinä oli talvirengastestin kitkojen keskiarvo....

    Itse yllätyin lievästi, miten hyvin eurokitkat pärjäsivät. Jäällä ovat samalla pelikentällä, lumella käytännössä sama jarrutusmatka, ja märällä aivan ylivoimainen. Toinen yllätys oli kiinan linglongien tms. pito.


    Talvirengastestissähän mainittiin jo johdannossa, että kitkoissa ominaisuuksien/laadun vaihtelu on nastallisia suurempaa. Ja (H-luokan eurokitkoista): "...tarjoavat jääpitoa tuskin nimeksikään". Pelikenttä on kaikille sama, mutta varsinkaan jäinen tie ei ole leikkipaikka.



    Itse yllätyin miten hiljaiset uudet ärrät ovat verrattuna 11v vanhoihin quihin.

      
  • AkiK:


    nykynastoista nastat nyppimällä jää jäljelle kuitenkin kitkarengas, joka ei taatusti pidä kitkarengasta huonommin.




    Kuka tai mikä tuollaista takaa? Nastarenkaat eivät vastaa kitkarenkaita rungoltaan ja kumiseokseltaan. Ominaisuudetkaan eivät ole lähellekään samat.

      
  • NHB:



    Kuka tai mikä tuollaista takaa? Nastarenkaat eivät vastaa kitkarenkaita rungoltaan ja kumiseokseltaan. Ominaisuudetkaan eivät ole lähellekään samat.




    Väitteesi ominaisuuksien eroista on vähän ihmeellinen - metallinnastat vaikuttavat renkaan pitoon ainostaan jääolosuhteissa, muiden ominaisuuksien täytyy perustua itse renkaaseen. Nykyisten pohjoismaisten kitkarenkaiden seoksilla on lähdetty hakemaan jääpitoa ja samalla heikennetty muita ominaisuuksia. Vähäistenkin nastojen avulla voidaan toteuttaa rengas joka tekee paremman kompromissin: jääpito tehdään nastoilla ja oikein ilman kompromisseja tehdyn perusrenkaan ansiosta muut ominaisuudet ovat nykyään vähintään samalla tasolla tai paremmat kuin kitkoilla.



    Useissa nastarenkaissa käytetään nykyään lamelleja kuten kitkoissakin, näkyy esim. siinä että kitkat eivät enää voita nastarenkaita lumikelillä kuten ennen oli asian laita. Ennen lumikeli oli kitkojen bravuuri, nyt nastat on samalla tasolla siinäkin. Nastojen keventäminen ja vähentäminen on suunnannut renkaiden kehittämisen kitkarengastekniikkaan, ja tulokset ovat varsinaisten kitkarenkaiden kannalta masentavia. Niissä ei ole enää mitään varsinaista ajo-ominaisuutta jossa ne nykynastat voittaisivat.



    Nastojen tylsyminen johtaa ainoastaan jääpidon pieneen heikkenemiseen, mutta se ei ole kitkarenkaillakaan mikään vahva alue. Muilta osin nastarengas säilyttää pitonsa ihan samanlaisena vaikka nastat olisivat vähän tylsemmätkin.



    AutoBildin väite pidon nopeasta häviämisestä on siis vahvasti liioiteltu, suurelta osin pito ei perustu nastoihin.



    ...



    Kitkarengastyyppisten renkaiden pitoon vaikuttaa olennaisesti renkaiden likaisuus - suolatulla tiellä ajon jälkeen pito on heikko. Testiradalla en ole nähnyt tätä renkaiden normaalitilaa otettavan huomioon.



      
  • mikahe :

    Talvirengastestissähän mainittiin jo johdannossa, että kitkoissa ominaisuuksien/laadun vaihtelu on nastallisia suurempaa. Ja (H-luokan eurokitkoista): "...tarjoavat jääpitoa tuskin nimeksikään".


    Eurokitkoja saa myös alemmissa nopeusluokissa.

      
  • Tänään tuli tänne meillepäin kunnon talviliukkaat ja olin ekaa kertaa kitkoilla liikkeellä. Ja voin sanoa et viimeistä kertaa. Lumella ne piti tosi hyvin, mut kun lumen alta tuli jää näkyviin, pito katosi kokonaan, ihan varoittamatta. Onneksi tämä sattui pienellä nopeudella parkkipaikalla, suoraan meni kelkkana melkein penkkaan, onneksi ei ollu autoja lähellä. Huomenna vaihtuu piikkipyörät alle, ei uskalla enää noilla kitkoilla liikkua. Pahinta tuossa oli juuri se kun lumella pito oli hyvä, mut sitten jäällä pitoa ei ollu yhtään.

      
  • lauravee:



    suoraan meni kelkkana melkein penkkaan, onneksi ei ollu autoja lähellä






    Taitaa tosiaan olla hyvä idea että vaihdat nastoihin.



      
  • Jos ei kitkoilla pysy tiellä eikä itsekään luota siihen, niin ei varmaan kannata enää ajaa talvella ollenkaan.



    Tilannenopeus on aika kova sana.



    Hyväkin rata-ajaja voi olla vaikka kuinka onneton liikenteessä. Esimerkiksi eräs tulevaisuuden F1-toivo on kyllä tämän osoittanut. Joinain on päivinä on koittanut kärrynsä kestävyyttä aidan kanssa ja toisinaan on mitellyt valopylvästä vastaan.



    Muutaman Lauran viestin olen kyllä lukenut kauhulla ja osan suurella huvituksella. Onneksi on muutama maa tässä välissä, joten emme varmaan törmää liikenteessä.



    Mm. kommentti että Minusta se että auto kertoo vallitsevista keliolosuhteista selkeästi on auton tärkein aktiiviseen turvallisuuteen vaikuttava tekijä ja onko liukkaalla muka pakko päästä mahdollisimman kovaa, kyllä takavedollakin pääsee aivan nopeusrajoitusten mukaan.



    Ja toisissa viesteissä hehkuttaa nelivedon auvoisuutta ja pitää sitä reippaasti parhaana vetotapana etenkin talvella.



    Neliveto se vasta liukkaudesta kertookin... Voiko ristiriitaisempaa olla?

      
  • Ilmeisesti provo tuo lauraveen kommentti! Tai sitten on taitamaton talviajossa ja tilannenopeus liian suuri! Nythän on ihan hyvät kelit ajaa vaikka kesärenkailla; odottakaapahan kun tulee suuremmat lämmönvaihtelut jäätävine vesisateineen!

      
  • Mm uusimmassa TM:ssä on Subarun uuden Outbackin mainos. Siinä lukee isolla: KELIEN YLÄPUOLELLA.



    Täysin järjetön mainos, onneksi järkevämpi porukka ymmärtää nelivedonkin rajoitteet. Kaikki eivät kuitenkaan..

      
  • petos:

    lauravee:


    suoraan meni kelkkana melkein penkkaan, onneksi ei ollu autoja lähellä



    Taitaa tosiaan olla hyvä idea että vaihdat nastoihin.


    Suosittelisin taksikyytiä. Jos kertomuksensa on tosi, on vaaraksi muille liikenteessä.

      
  • drive:


    Suosittelisin taksikyytiä. Jos kertomuksensa on tosi, on vaaraksi muille liikenteessä.






    Parempi kai olla kuitenkin nastat alla, jos kitkoilla ajaminen ei kertakaikkiaan luonnistu. Ei kai ketään voi kehottaa taksiakaan käyttämään.. :innocent:

      
  • petos:

    drive:

    Suosittelisin taksikyytiä. Jos kertomuksensa on tosi, on vaaraksi muille liikenteessä.



    Parempi kai olla kuitenkin nastat alla, jos kitkoilla ajaminen ei kertakaikkiaan luonnistu. Ei kai ketään voi kehottaa taksiakaan käyttämään.. :innocent:


    Nuo jotka sanovat että kitkoilla ajaminen ei millään luonnistu, eivät ole edes kokeilleet. Tai sitten vaan provoilevat.



    Yleensä ihmiset kommentoivat kitkoja kokeiltuaan, että niilläkin pystyy hyvin ajamaan. Moni kuitenkin pitäytyy silti nastoissa, koska ne antavat liukkaimmissa olosuhteissa lisäpitoa, ja niillä voi siksi ajaa huolettomammin.



    Kitkat sopii paremmin kuskille, joka keskittyy ajaessaan ajamiseen. Ne joilta ei onnistu luiston hallinta tai välttäminen, niiden ei pitäisi olla auton ratissa ollenkaan.

      
  • Lainaus Kitkat sopii paremmin kuskille, joka keskittyy ajaessaan ajamiseen. Ne joilta ei onnistu luiston hallinta tai välttäminen, niiden ei pitäisi olla auton ratissa ollenkaan.

    Lainaus loppu



    Sekunttiakaan en usko, että kitkakuskitkaan keskittyisivät ajamiseen yhtään sen enempää kuin muutkaan, vai joutuuko niillä kitkoilla sitten koko ajan keskittymään pelkän tienpinnan liukkauden havainnointiin ?



    Ja jospa kumminkin jätettäs sen rajaaminen, kuka saa ajaa, viranomaisille. On helppo olla tuomitsemassa muita, ja sanoa ketkä eivät saisi ajaa. Mutta itsekukin me vanhenemme, sairastumme, väsymme tai pelkästään köyhdymme. Emmekä voi ostaa sellaista autoa, jossa olisi espit epsit kupsit ja lepsit.



    Kumminkin se maitopurkki on saatava hakea kaupasta kaikkien. Mitä pitempään ihmiset saavat asua kotona ja käyttää omaa autoaan esim. päivittäistarpeiden hakuun, sitä halvemmiksi he käyvät yhteiskunnalle.



    En todellakaan usko, että kukaan täällä kirjoittavista itse lopettaa autonkäytön heti kun hänen kierrosaikansa Ahvenistolla putoaa alimpaan neljännekseen.



      
  • Odysseia:


    joutuuko niillä kitkoilla sitten koko ajan keskittymään pelkän tienpinnan liukkauden havainnointiin ?


    Suosittelemaan kokeilemaan.



    Emmekä voi ostaa sellaista autoa, jossa olisi espit epsit kupsit ja lepsit.

    Ajonhallinta ja muut nykyiset turvallisuusvarusteet ovat pian kaikissa autoissa. Ne vieläpä kehittyvät koko ajan paremmiksi. Uusia varusteita tulee koko ajan.



    En todellakaan usko, että kukaan täällä kirjoittavista itse lopettaa autonkäytön heti kun hänen kierrosaikansa Ahvenistolla putoaa alimpaan neljännekseen.


    Itse voisin lopettaa vaikka huomenna, jos tarpeeni autolle vielä hieman vähenesi. Kovin moni automatka voitaisiin tehdä lihasvoiminkin, jos vain ihmiset viitsisivät hieman aktivoida itseään.



      
  • Enhän minä väittänyt mitään, drive:han se kirjoitti, että kitkoilla joutuu keskittymään koko ajan ajaessaan ajamiseen ! Ja drive on omien kirjoitustensa mukaan joskus ajanut kitkoilla.



    Mielenkiintoista muuten, että täällä autonkäytöstä kommentoi nimimerkki, joka ei omien kirjoitustensa mukaan tarvitse itse autoa juurikaan. Ja antaa sitten sellaisille neuvoja, jotka työssään ajavat satoja---tuhansia kilometrejä viikossa. Nyt ymmärränkin tuon kitkarengaskannan.

      
  • [NHB]

    Suosittelemaan kokeilemaan.




    Itse kokeilin kymmenkunta talvea ja nyt olen kokeillut pari-kolme talvea taas nastoilla. Tällä hetkellä en kitkoihin takaisin ole vaihtamassa. Mitään muutosta havainnoinnissa tai ajotavoissa en ole havainnut sen jälkeen kun siirryin kitkoista nastoihin, pitomarginaalia ja ennakoitavuutta tosin on nyt keskimäärin enemmän.



    Ajonhallinta ja muut nykyiset turvallisuusvarusteet ovat pian kaikissa autoissa.



    Kyllä se tuskallisen hitaasti etenee Suomen automyynneillä. Vie vielä vuosia ennenkuin saavutetaan edes 50% kattavuus ESC:lle koko autokannasta laskien. Vieläkin myydään uusia autoja joissa noita järjestelmiä ei edes ole.





    Kovin moni automatka voitaisiin tehdä lihasvoiminkin, jos vain ihmiset viitsisivät hieman aktivoida itseään.



    Tästä olen samaa mieltä. Tosin lihasvoimin tehdyt matkat näkyisivät piikkinä tapaturmatilastoissa, onhan jalankulku ja fillarointi merkittävästi riskialttiimpia kuin autoilu. Hyötyjä tulisi liikunnan terveysvaikutuksen kautta. Samoin pitäisi varautua erityisiin verotusmuutoksiin jos ihmiset oikeasti alkaisivat harkita ajamistaan. Todennäköisesti joku 5% korotus alv:hen, 10% korotus ansiotuloverotukseen tai 50% sähköveroon olisi sopiva "kannustin" palkitsemaan kansalaiset ahkeruudesta...





      
  • NHB:

    Ajonhallinta ja muut nykyiset turvallisuusvarusteet ovat pian kaikissa autoissa. Ne vieläpä kehittyvät koko ajan paremmiksi. Uusia varusteita tulee koko ajan.




    Määritteletkö "pian"? En tiedä tarkoititko pelkästään uusien autojen vakiovarustelua sillä autokannan keski-iän ja keskimääräisen romutusiän perusteella näyttää menevän nykyisellä menolla monta vuotta ennen kuin edes suurimmassa osassa liikenteessä olevissa autoissa on ajonvakautus.

      
  • Odysseia:


    Mielenkiintoista muuten, että täällä autonkäytöstä kommentoi nimimerkki, joka ei omien kirjoitustensa mukaan tarvitse itse autoa juurikaan. Ja antaa sitten sellaisille neuvoja, jotka työssään ajavat satoja---tuhansia kilometrejä viikossa. Nyt ymmärränkin tuon kitkarengaskannan.




    Minustakin hieman erikoisia kommentteja...

      
  • Odysseia:


    Mielenkiintoista muuten, että täällä autonkäytöstä kommentoi nimimerkki, joka ei omien kirjoitustensa mukaan tarvitse itse autoa juurikaan. Ja antaa sitten sellaisille neuvoja, jotka työssään ajavat satoja---tuhansia kilometrejä viikossa. Nyt ymmärränkin tuon kitkarengaskannan.




    Miksi olet taas vaihtanut nimimerkkiä?



    Mitä mielenkiitoista tuossa on? Olen liikkunut sen verran, että olen ehtinyt olemaan erilaisissa tilanteissa. Joskus olen kulkenut töihin autolla reilun sadan kilometrin päähän Joskus olen ajanut keikkoja ympäri Suomea tehtaalta toiselle. Joskus työmatkojani olen ajanut ulkomailla. Olen myöskin asunut joskus sen verran syrjässä, että lähimpään kauppaan oli matkaa 30 kilometriä. Pohjoisen syrjäseudun talvi ei ole siis outo tilanne. Autolla on tullut ajettua sen verran, että en oikein jaksa enää innostua siitä. Nuorena tilanne oli toisin, mutta nykyisin koen sen olevan vain tylsää hommaa joka ei vie elämässä eteenpäin millään tavalla. Paljon mieluimmin poljen pyörällä oman nykyisen 10 000 km:n vuosittaisen työmatkani kuin deaktivoin itseni istumaan auton penkillä saman matkan.

      
  • AkiK:


    Kyllä se tuskallisen hitaasti etenee Suomen automyynneillä. Vie vielä vuosia ennenkuin saavutetaan edes 50% kattavuus ESC:lle koko autokannasta laskien. Vieläkin myydään uusia autoja joissa noita järjestelmiä ei edes ole.




    Ajonhallinnattomat autot ovat jo häviävän pieni osa uusien autojen myynistä. Näitä on vain harrastajilla siinä vaiheessa kun keskimääräinen tämän palstan kirjoittaja eläköityy.



    Tästä olen samaa mieltä. Tosin lihasvoimin tehdyt matkat näkyisivät piikkinä tapaturmatilastoissa, onhan jalankulku ja fillarointi merkittävästi riskialttiimpia kuin autoilu. Hyötyjä tulisi liikunnan terveysvaikutuksen kautta. Samoin pitäisi varautua erityisiin verotusmuutoksiin jos ihmiset oikeasti alkaisivat harkita ajamistaan. Todennäköisesti joku 5% korotus alv:hen, 10% korotus ansiotuloverotukseen tai 50% sähköveroon olisi sopiva "kannustin" palkitsemaan kansalaiset ahkeruudesta...




    Miksi pitäisi varautua veromuutoksiin? Esimerkiksi erveydenhuoltokuluissa tulisi iso säätö jos kansan yleiskunto kohenisi ja elintasovyöt sulaisivat työmatkalle. Valtiontalouden taseetkin tykkäisivät autojen ja polttoaineiden myynnin vähenemisestä.



    Tapaturmatilastoista kannattaa erottaa työmatkaliikkumiseen kuulumattomat asiat. Näitähän ovat esimerkiksi mummojen lonkkaleikkauksiin johtuvat kaatumiset ja humalaisten toikkaroinnit.

      
  • NHB:


    Ajonhallinnattomat autot ovat jo häviävän pieni osa uusien autojen myynistä. Näitä on vain harrastajilla siinä vaiheessa kun keskimääräinen tämän palstan kirjoittaja eläköityy.




    Eli sinun "pian" = n. 20-30 vuotta? Pitäisikö odottaa tuon verran ennen kuin aletaan suunnittelemaan kieltoa nastarenkaille? Voihan olla, että silloin tarve on muutenkin vähentynyt.



    NHB:


    Paljon mieluimmin poljen pyörällä oman nykyisen 10 000 km:n vuosittaisen työmatkani kuin deaktivoin itseni istumaan auton penkillä saman matkan.




    Hieno juttu. Itse en tosin halua kuluttaa vapaa-ajastani paria tuntia joka päivä pyörän selässä istuen.

      
  • Valitetavasti ei ollu provo, eikä edes painajaisuni, josta olis voinu hikisenä herätä, vaan ihan täyttä totta. Nopeus ei ollut suuri, tuskin paljon kävelynopeutta kummempi. Pointtini tuossa oli kitkarenkaan yllättävä täydellinen pidon menetys. Vastaavaa ei ole ainakaan mulle nastarenkailla sattunut. Se kohta missä kyseinen tilanne sattui oli kyllä todella liukas ja kitkarenkaalle varmaan vaikein mahdollinen olosuhde, peilijään päällä juuri satanutta lunta, joka tukki kuvion. ei siinä meinannut jalkaisinkaan pysyä pystyssä. Anteeksi kaikille täydellisille autoilun monitaitureille kun sattui läheltäpiti tilanne, lupaan tästälähtien liikkua vain julkisilla, niin en ole vaaraksi itselleni tai muille.

      
  • Opelixi:


    Eli sinun "pian" = n. 20-30 vuotta? Pitäisikö odottaa tuon verran ennen kuin aletaan suunnittelemaan kieltoa nastarenkaille?




    Voinet samalla vastata esiin tuomaasi kieltoa koskeviin kysymyksiin.



    Hieno juttu. Itse en tosin halua kuluttaa vapaa-ajastani paria tuntia joka päivä pyörän selässä istuen.


    Eipä tuohon matkaan noin paljon aikaa mene edes talvella. Kesällä puolet tuosta on lähellä totuutta. Pyöräilyssä on se hyvä puoli, että pyöräillessä moottorin teho kasvaa ja aikaa kuluu sen ansiosta vähemmän. Kun vielä ottaa huomioon, että omalla autolla menisi 70 prosenttia samasta samasta ajasta ja julkisilla aikaa kuluisi pyöräilyä enemmän, niin voisin melkein väittää ajankäytön tehostuvan. Jos ei tyydy lösähtämään totaaliseksi sohvaperunaksi, niin jotain liikuntaa tarvitaan. Työmatka on monessa mielessä ajankäytön kannalta tehokas hetki suorittaa sitä.

      
  • NHB:



    Voinet samalla vastata esiin tuomaasi kieltoa koskeviin kysymyksiin.




    Anteeksi, mutta nyt en ymmärtänyt?




    Eipä tuohon matkaan noin paljon aikaa mene edes talvella. Kesällä puolet tuosta on lähellä totuutta.




    Nopeasti laskettuna edestakainen työmatkasi on n. 48km? Itselläni ei taitaisi riittää parikaan tuntia tuohon ja aikaa kuluisi vielä ylimääräiseen suihkukertaan ennen työpäivän alkua.



    Työmatka on monessa mielessä ajankäytön kannalta tehokas hetki suorittaa sitä.




    Pitää paikkansa.

      
  • NHB:

    AkiK:

    nykynastoista nastat nyppimällä jää jäljelle kuitenkin kitkarengas, joka ei taatusti pidä kitkarengasta huonommin.


    Kuka tai mikä tuollaista takaa? Nastarenkaat eivät vastaa kitkarenkaita rungoltaan ja kumiseokseltaan. Ominaisuudetkaan eivät ole lähellekään samat.




    Kummassa paremmat? :tongue:

      
  • drive:

    petos:
    drive:

    Suosittelisin taksikyytiä. Jos kertomuksensa on tosi, on vaaraksi muille liikenteessä.



    Parempi kai olla kuitenkin nastat alla, jos kitkoilla ajaminen ei kertakaikkiaan luonnistu. Ei kai ketään voi kehottaa taksiakaan käyttämään.. :innocent:

    Nuo jotka sanovat että kitkoilla ajaminen ei millään luonnistu, eivät ole edes kokeilleet. Tai sitten vaan provoilevat.

    Yleensä ihmiset kommentoivat kitkoja kokeiltuaan, että niilläkin pystyy hyvin ajamaan. Moni kuitenkin pitäytyy silti nastoissa, koska ne antavat liukkaimmissa olosuhteissa lisäpitoa, ja niillä voi siksi ajaa huolettomammin.

    Kitkat sopii paremmin kuskille, joka keskittyy ajaessaan ajamiseen. Ne joilta ei onnistu luiston hallinta tai välttäminen, niiden ei pitäisi olla auton ratissa ollenkaan.




    Olen ajanut kesiksilläkin kun "talvi yllätti" ja hyvin selvisin kun sovitin vauhdin olosuhteisiin, mutta työajossa on aikataulut yleensä? :warning:

      
  • olen vuosia ajanut eri kitkoilla.

    Nyt ekaa ja viimeistä kertaa alla oli Nokianin RSit.

    Nyt alkoi kolmas vuosi niillä ja menivät vaihtoon. Pintaa oli vielä 6mm, mutta pitoa ei.

    Tilalle tuli TM:n testivoittajat, Misukat.



    Enää en ihmettele kun jotkut sanoo että RSit on paskat.

    Ekana vuonna ne piti ihan hyvin.

    Tokana vuonna pitotaso oli selvästi huonompi.

    Kolmantena vuonna vain pitoa ei ollut ollenkaan. Tai no, ei niillä tientukkona ollut liukkaillakaan, mutta kun tiesi miten paljon sitä pitoa pitäisi olla niin ero oli hurja.



    Nyt kun alla tuliterät kitkat, niin pitoa on taas ihan järjettömästi. Hiljaisemmatkin nämä misukat on, mikä on aina ISO plussa.



    Luultavasti sama ikääntymisongelma on Nokianin nastakumeissa, mutta jos nastat pysyy kiinni, niin ei tuota välttämättä ymmärrä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit