Miksi maasturit ovat halvempia kuin farkut?

5 kommenttia

Siis halvempia kuin vastaavat korotetut nelivetofarkut, esim. XC60 on halvempi kuin XC70 ja Q5 halvempi kuin A4 allroad?

Luulis että menee päinvastoin?

  
  • Yritetään saada "perinteisellä" autolla ajavia siirtymään uudenlaiseen tuotteeseen, jossa on parempi kate...eihän tuollaisen maasturin tekeminen juuri sen enempää maksa kuin kaksivetoisen pienen premiumautonkaan. Todennäköisesti on ennemminkin nostettu henkilöautomallin nelivetoversion hintaa kuin laskettu maasturin hintaa...kyllä yli 50 tonnia tuon kokoluokan autosta on kuitenkin aika paljon rahaa vaikka neliveto olisikin.

      
  • Toinen vaihtoehto erityisesti näiden kahden esimerkin kohdalla on se, että kun ne tulivat katuloistemaasturien himmeille markkinoille jälkijunassa, ko. autoluokan järkevyys oli jo asetettu vakavasti kyseenalaiseksi ja samalla pian koko (uus)automarkkinat romahtaneet. Hinnoitteluun saattaa siis vaikuttaa markkinaosuuskamppailu tässä epätoivoisessa kategoriassa.

      
  • Isojen maasturien kysyntä Euroopassa on kyllä romahtanut, mutta keskikoisten on ollut vahvassa kasvussa. Isojen maasturien lisäksi isot sedanit ja farmarit ovat menettäneet Euroopassa markkinaosuutta.

      
  • Olisiko valmistusmäärät? Q5 olisi tosiaankin halvempi kuin A4 allroad quattro.

      
  • Ainakin Saksassa Q5, A4 Avant quattro ja A4 allroad quattro masvat hyvin lähelle saman verran. BMW X5 on sitävastoin paljon kalliimpi kuin 5er Touring xDrive. X6 on taas kallimpi kuin X5. Turhakkeiden hinnoittelu perustuu eniten niiden haluttavuuteen. Jos ihmiset ovat valmiita maksamaan enemmän hieman eri malliin taitetusta pellistä ja koristelistasta, niin kyllä ne rahat kelpaavat valmistajille.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit